FSWeekend 2017

Vragen en opmerkingen over Dutchfs

Moderator: Moderator-groep

Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

FSWeekend 2017

Bericht door FlipS »

Afbeelding

De voorbereidingen voor het FSWeekend zijn weer in volle gang. De belangstelling voor het evenement was de laatste jaren geleidelijk aan het afnemen. Eén van de oorzaken die vaak wordt genoemd, is dat er weinig nieuws is op het gebied van Flight Simulation. Nu is dat nieuws er wel, maar of daar al iets van te zien is op het FSWeekend, lijkt twijfelachtig.
Ik doel hiermee op de nieuwe 64-bits flightsims Prepar3D v4, Flight Sim World en Aerofly FS2 (naast X-Plane dat al langer 64-bits is). Flight Sim World en Aerofly FS2 zijn beschikbaar gesteld in ‘Early access’, hetgeen inhoudt dat deze sims nog niet geheel voltooid zijn. X-Plane 11 en Prepar3D v4 zijn dat wel. Waarschijnlijk zal geen van de leveranciers van deze programma’s zelf vertegenwoordigd zijn maar wellicht zijn er stands waarin één van deze nieuwe simulators al te zien is. Vorig jaar waren er demonstraties met X-Plane die door enkele enthousiaste gebruikers gegeven werden en wellicht gaat dat dit jaar ook weer gebeuren.
Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van beamers zodat veel publiek demonstraties kan volgen.
Maar zelf simulatievliegen is natuurlijk veel leuker!

Wij van Dutchfs zijn (nog) niet zo modern dat we een 64-bits simulator gebruiken en duiken dit jaar zelfs het verleden in. Wij draaien nog met FSX. Reden daarvoor is dat we meer actie willen bieden. We koppelen twee pc’s aan elkaar en willen daarmee vooral de mogelijkheid bieden om een luchtgevecht te voeren. Daartoe maken we gebruik van de add-ons FSX@war en TacPack. Die zijn er op dit moment alleen voor FSX en vandaar onze keuze voor een verouderde simulator. Het gaat nog een tijd duren voor de nieuwste flightsims dezelfde mogelijkheden kunnen bieden al moet gezegd dat add-ons voor P3D v4 in hoog tempo verschijnen.
Met twee pc’s is het natuurlijk ook mogelijk in formatie te vliegen of een airrace te houden. Formatievliegen kan altijd met twee pc’s maar voor races moet meer worden voorbereid. We hebben virtuele racevliegtuigen bij ons maar gaan races nog niet voorbereiden; dat is iets voor een volgende keer.

In mei was er een bijeenkomst waaraan de meeste standhouders deelnamen. Daar zijn plannen gesmeed om het FSWeekend een nieuwe impuls te geven. Dit heeft onder meer geleid tot een vernieuwde website van het FSWeekend. Daarop zal van elke deelnemer een beschrijving komen van de gewone activiteiten van die organisatie met daarbij ook een vermelding wat tijdens het FSWeekend geboden wordt.
Wij hopen op grote belangstelling en vragen de bezoekers van dit forum om zoveel mogelijk bekendheid te geven aan het FSWeekend.
Er is een Facebook FSweekend Flightsim Community pagina en een link van het FSweekend die iedereen met iedereen op Facebook kan delen.

Er is een poster van het FSWeekend (zie de verkleinde afbeelding bovenaan). Je kunt deze hier als pdf downloaden, zelf printen en verspreiden.

Tot ziens in het Aviodrome!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: FSWeekend 2017

Bericht door arno »

Even onder de aandacht voor de nieuwe aanmelders van dit forum
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSWeekend 2017

Bericht door FlipS »

Het Floor Plan voor het FSWeekend is gepubliceerd. Wij staan weer rechts direct na de ingang van de Uiverzaal.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
zzip
Instructor
Instructor
Berichten: 292
Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:44
Locatie: Tsonjingboldog/Mongolia

Re: FSWeekend 2017

Bericht door zzip »

Ik ben in de onmogelijkheid om te komen,
maar normaal ben ik volgend jaar van de partij .

Veel succes dat weekend,

Peter
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSWeekend 2017

Bericht door FlipS »

Het Aviodrome heeft een mooie korting actie: 25% korting alleen op de dagen van het FSWeekend! Je kunt kaarten bestellen via deze link.

De laatste dagen zijn er nog leuke ontwikkelingen geweest wat betreft inschrijvingen. Er heeft nog een grote commerciële deelnemer ingeschreven met een grote cockpit die een plaats zal krijgen in de Uiverzaal.

Een stand met GeoFS: een web-based Flightsim.

Een lezing op zaterdag van Aerosoft over twee nieuwe Flight simulatoren.

De Koninklijke Luchtmacht komt met een truck met twee F16 simulatoren waar bezoekers een vlucht mee kunnen maken.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: FSWeekend 2017

Bericht door PeterL »

Misschien is het een goed idee te kijken of samenreizen een optie is. In ieder geval gezelliger om met iemand met dezelfde hobby naar het FS weekend te gaan dan in je eentje.
Als je in de regio Rotterdam - Gouda woont en van plan bent om op zat. 4/11 naar Lelystad te gaan, zou je evt. mee kunnen rijden, ik ga alleen, dus heb 3 (gratis!) plaatsen vrij. Vertrektijd is niet voor 10 uur. Stuur even een PB om nader af te spreken.

Peter
Bollo
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 okt 2017, 10:34

Re: FSWeekend 2017

Bericht door Bollo »

Lijkt mij ontzettend leuk en leerzaam om het fsweekend te bezoeken, maar helaas kunnen wij niet komen vanwege andere verplichtingen. Ik hoop dat we volgend jaar wel een bezoekje kunnen brengen.

Veel plezier toegewenst voor diegenen die wel gaan. :)
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: FSWeekend 2017

Bericht door arno »

Ben benieuwd of NL2000 met updates op het fsweekend komt. Vorig jaar kwam op dat weekend versie 4.09 uit met updates. Misschien dit jaar weer?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSWeekend 2017

Bericht door FlipS »

Roland van Roy van Simprojects maakte een promotievideo voor het FSWeekend:

Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
phmak
Controller
Controller
Berichten: 90
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:08
Locatie: Leek

Re: FSWeekend 2017

Bericht door phmak »

Voor de vraag naar de mogelijke updates van nl2000 , verwijs ik even naar het persbericht dat ik naar dutchfs.nl heb gestuurd en hou de website van nl2000 in de gaten,
Joop Mak
NL2000 team
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: FSWeekend 2017

Bericht door arno »

phmak schreef:het persbericht dat ik naar dutchfs.nl heb gestuurd
Dank Joop. Maar naar wie gestuurd? Ik neem aan naar FSTheo, wellicht onder embargo!
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
phmak
Controller
Controller
Berichten: 90
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:08
Locatie: Leek

Re: FSWeekend 2017

Bericht door phmak »

Naar het algemene email adres van dutchfs en zonder embargo . Release zal zijn aanstaande donderdag.
Joop Mak
NL2000 team
phmak
Controller
Controller
Berichten: 90
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:08
Locatie: Leek

Re: FSWeekend 2017

Bericht door phmak »

Dit was het bericht :
Het NL2000 team is constant bezig de bestaande NL2000 scenery aan te passen en te verbeteren.
Deze keer brengen zij ter gelegenheid van het FSweekend in het Aviodrome opnieuw diverse nieuwe packages uit onder versie 4.10.
De belangrijkste aanpassingen zijn :
We plaatsten in de haven van Rotterdam het oude HollandAmerikaLijn schip de SS Rotterdam. In Amsterdam zijn gebouwen toegevoegd aan de ZuidAs.
De heliport van HeliHolland is verbeterd en de verdwenen hangar op RotterdamDenHagueAirport EHRD is weer terug.
Hoogeveen EHHO kende een wijziging van baannummering en op GroningenEelde EHGG zijn diverse objecten toegevoegd.
Het vliegveld Teuge EHTE is nu ook zichtbaar in P3D.
Op de velden EHEH en EHBK zijn de ontbrekende PAPI's toegevoegd. EHKD heeft nu verbeterde nieuwe baanverlichting.
Om de verschillende 4.10 packages te installeren, moet gebruik worden gemaakt van de nieuwe installer 4.0.80.
Hoewel het ook duidelijk vermeld staat in de nieuwe handleiding: De installer moet als "ADMINISTRATOR" worden geïnstalleerd en de
nl2 packages zelf moeten door de installer ook als "ADMINISTRATOR" worden geïnstalleerd.
Alle bestanden kunnen voor het FSweekend worden gedownload op de website : https://www.nl-2000.com/
Wij wensen alle gebruikers happy flying boven Nederland.
Joop Mak
NL2000 team
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: FSWeekend 2017

Bericht door greencan »

Even wat eerste indrukken. Morgen ga ik er beter voor zitten, nu niet, want zo'n weekend is toch behoorlijk zwaar. We zijn tenslotte geen 20 meer....
Zaterdag was het al vroeg druk. De mensen die het weten kunnen vonden het zelfs behoorlijk veel drukker dan vorig jaar. Vandaag kwam de loop er pas na een uur of twaalf in. Aan belangstelling heeft het in ieder geval niet ontbroken.
Nu kan er wel een vertekend beeld ontstaan: Delen van het Aviodrome zijn omgetoverd tot 'kinderparadijsjes'. Dat werkte in ieder geval op 4 en 5 november. Men heeft het wel eens over geluidsoverlast door vliegtuigen, maar dat blijft een lachertje vergeleken met geluidsoverlast door kinderen. De gezinnen met kinderen kwamen in ieder geval niet voor het Fs weekend, maar het leverde extra drukte op, vandaar dat vertekende beeld.
Waar ik in ieder geval gelukkig mee ben is dat ik er dit jaar weer bij was dankzij FlipS. Nico -voor de ingewijden- had een auto volgeladen met spullen om leuke dingen mee te doen. Een vlieg-pc natuurlijk met toebehoren, maar ook uitstekend verzorgde powerpoint presentaties, allerlei documentatie en een zeer gedegen aanbod van prachtige toestellen waarmee het voor een langsloper bijna onmogelijk werd om door te lopen. Wat vaak toch gebeurde, en bij mij uiteraard hetzelfde beeld. Maar daar kom ik mogen wel op terug. Langslopers die doorlopen en niet durven in te stappen.
Verrassingen zijn er ook altijd. Mensen die nog nooit een Fs pc hebben aangeraakt -figuurlijk- en dan zomaar op intuïtie alles goed doen. Geweldig.
Morgen verder dus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: FSWeekend 2017

Bericht door greencan »

Het is nu morgen.
Ik zat in een flow, dus ben ik maar even doorgegaan.
Op zaterdag om 10 uur gaan de deuren open voor het publiek.
Ook dit jaar viel mij op dat er behoorlijk wat bezoekers helemaal niet voor het Fsweekend komen. Ze kwamen en troffen daar vervolgens al dat sim-geweld aan.
Dat zijn de langslopers. Wel interesse in luchtvaart gerelateerde zaken, maar geen idee van de sim-wereld.
We schieten ze aan: 'Wilt u eens proberen' enz. Daar zitten dan soms de verrassingen tussen. Die mensen gaan we uiteraard niet overdonderen met alle mogelijkheden van Fs. En al helemaal niet met zaken als FSX, P3D of X-plane. Wij worden al gillend gek, laat staan de argeloze langsloper.
Nee. Ze maken een door ons begeleide vlucht met ingrepen die een rij-instructeur ook verricht en willen soms ook nog zelf landen met voorspelbaar resultaat. Geeft niet, de interesse is gewekt en daar gaat het om.
Maar, boeiend: De meesten houden af. Naar de dieper gelegen achtergrond kan ik alleen maar raden. Maar ik kan me er iets bij voorstellen. Als men mij zou vragen: 'Wilt u ook iets bakken' in heel Holland bakt, dan zeg ik nee. Ik ga niet lopen/zitten stuntelen met anderen erbij.
Vervolgens de groep die bewust komt voor het Fsweekend. Zij hebben een doel voor ogen: Meer te weten komen over een of meerdere aspect(en) van Fs. Ook zij lopen langs en willen voor de aardigheid wel even gaan zitten. Doen soms wat indrukwekkende dingen en gaan dan verder naar het doel van hun bezoek, of maken hun rondje gewoon overal kijkend.
Nico en ik zaten daar met een uitgebreid scala aan mogelijkheden, ondermeer de mogelijkheid om Tacpack/FSX@War te demonstreren, al dan niet in multiplayer mode.
Er was interesse, maar volkomen toevallig. Ik liet wat bommen vallen op zelfgemaakte doelen, en dat trok toch aandacht.
Er waren welgeteld over twee dagen drie belangstellenden die wel eens van Tacpack gehoord hadden. Geen gerichte vragen als: Hoe werkt dit of dat. Vluchtige contacten dus, maar dat mag je in de Fs wereld verwachten.
Zonder meer zorgwekkend: De gemiddelde leeftijd van de aanwezigen, de gillende kinderen en hun ouders niet meegerekend.
Ook hier kan mijn beeld wat vertekend zijn, maar er zijn anderen die hetzelfde zien.
Veel krasse knarren, zonder rollator weliswaar, maar dat gaat niet heel lang meer duren is mijn inschatting.
Hoe kras zie je -bij de standhouders- met name bij het afbreken. De opbouw kostte soms uren, het afbreken ging aanmerkelijk sneller, soms supersnel. Bij de nooduitgang aan de oostzijde stond een file met haasthebbende afbrekers elkaar zodanig in de weg dat de geplande tijdwinst waarschijnlijk in rook is opgegaan.
Volgend jaar weer! (Onder voorbehoud).
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSWeekend 2017

Bericht door FlipS »

Zaterdag hebben we de stand met zijn drieën bemand: Greencan, FooFighters en ik. Dat was prettig want daardoor konden we alle bezoekers de volle aandacht geven en hadden we bovendien meer gelegenheid om ook bij andere stands te kijken.
We hebben meerdere mensen antwoord kunnen geven op hun vragen over problemen met de flight simulator. Waarschijnlijk zullen we die mensen nog wel eens tegenkomen op ons forum.
Zowel bezoekers die nog nooit virtueel of in het echt gevlogen hadden, als ervaren flight simmers hebben vluchten bij ons gemaakt. Het viel me op dat sommige mensen die nog nooit een vlucht hebben gemaakt, constant aan de flight stick blijven trekken waardoor het vliegtuig tegen stall aanzit of daarin terechtkomt.

Hier een paar sfeerplaatjes; alle op zondag genomen. Leuk dat je tegenwoordig in het donker niet meer hoeft te flitsen maar daardoor zijn de foto’s wat minder briljant.
Op de eerste foto geeft Greencan instructies aan een belangstellende die de door Greencan vastgestelde gemiddelde leeftijd nog niet bereikt heeft. Deze man probeert een Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II. Dat is nogal een mondvol; in het dagelijks leven hebben we het over de A-10 (niet te verwarren met een ringweg rond Amsterdam).
Beide tafels zijn van Dutchfs; op de rechtertafel staan twee beeldschermen waarop PowerPoint presentaties draaien. Daarvoor ligt informatie.

Afbeelding

En in close-up

Afbeelding

Op zaterdag hadden we te kampen met enkele technische aanloopproblemen. Enerzijds een gevolg van de omstandigheid dat ik geen tijd heb gehad om naar Castricum te gaan om proef te draaien en anderzijds doordat de voeding van een laptop waar ik de vorige dag een PowerPoint presentatie in had opgeslagen, juist op dit moment defect was geraakt.
Ik heb twee vliegtuigen die TacPack-compatible zijn: de Lockheed P-38 Lightning (WOII) en de A-10. Met de eerste werd ik steeds uit onze sessie gegooid, met de tweede bleef het beeld steeds circa 20 seconden stil staan, om dan weer enkele seconden beweging te tonen. Een proef met de FSX Aircreation beweees dat ons ‘netwerk’ (twee pc’s die met een cross cable verbonden waren) prima werkte.

Toen ik zaterdagavond naar huis reed, kreeg ik een vermoeden waarom ik er met de P-38 steeds werd uitgegooid. Ik heb de flight dynamics aangepast maar dat werkt niet in een multi player sessie. Je ziet namelijk niet de ander op je beeldscherm maar FSX genereert een beeld met een toestel uit je eigen pc. Met mijn aangepaste fd liepen mijn versie en de bij Greencan gegeneerde versie niet in de pas en daar kan FSX niet mee overweg. Zondagochtend heb ik de P-38 op de oorspronkelijk fd teruggezet maar pas aan het eind van de middag was het rustig genoeg om een nieuwe sessie te proberen. En toen werkte het feilloos.
We hebben even in formatie gevlogen maar zijn daarna verschillend afgebogen om een dogfight te proberen. Toen bleek ook hoe moeilijk een dogfight is, zeker in FSX. We hadden de grootste moeite om elkaar te vinden, ondanks het gebruik van FSCommander wat steeds liet zien waar we waren. Op gegeven moment zat Greencan achter me aan en ging ik een draai maken in een poging om achter hem te komen. Om redenen die ik niet begrijp heeft de Milviz P-38 in de virtuele lucht een draaicirkel als een oceaanstomer, zodat ik mijlen ver achter Greencan zat toen ik 360° rond was. Met dezelfde topsnelheid kun je elkaar dan niet inhalen.

Toen sloeg het noodlot bij mij toe: ik had vergeten RealEngine uit te schakelen zodat de rechter motor in brand vloog en geen vermogen meer leverde. Ik ben op zoek gegaan naar een vliegveld (op één motor kun je nog goed vliegen maar Greencan inhalen was er zeker niet meer bij; omgekeerd was ik nu tot ‘sitting duck’ gedegradeerd) maar toen bleek dat het landingsgestel ook niet goed meer functioneerde.
Ik was boven zee vlak bij Texel en zocht een plekje juist voor het strand om te ditchen. Merkwaardigerwijs werd het vliegtuig als door een katapult in de lucht teruggegooid. Tenslotte heb ik geprobeerd een buiklanding te maken en dat lukte wel. De foto toont het einde van de sessie met links de P-38 van Greencan, geparkeerd op De Kooij en rechts uiteraard de mijne. De motorbrand was intussen uitgedoofd.

Afbeelding

Jan Kees Blom had nog een repaint gemaakt van een door de Duitsers buitgemaakte P-38 (de buitgemaakte vliegtuigen die luchtwaardig waren of gemakkelijk hersteld konden worden met onderdelen van andere buitgemaakte vliegtuigen, vlogen in Zirkus Rosarius). Want de geallieerden vochten natuurlijk niet tegen elkaar. Maar bij het verwisselen van de flight dynamics (.air-bestand en aircraft.cfg) had ik de wel al geïnstalleerde Zirkus Rosarius versie nog niet meegenomen; eerst wilde ik proberen of het nu wel werkte.

Om een lang verhaal kort te maken: een multi player sessie werkt prima en heeft een leuke toegevoegde waarde. Bij leven en welzijn gaan we dat volgend jaar weer doen. Nu we weten wat er kan en welke moeilijkheden er zijn, kunnen we de bezoekers expliciet uitnodigen. Ik denk bijvoorbeeld aan een air race. Daarvoor zijn geen TacPack en FSX@war nodig, alleen maar een circuit en een paar vliegtuigen. Ook voor samen stunten en formatievliegen is niets anders nodig dan een netwerk. Mensen die dat willen, kunnen een dogfight proberen, maar dan moeten we naar oplossingen zoeken om elkaar gemakkelijker te kunnen vinden. En misschien de fd aanpassen om wat korter te kunnen draaien. Maar dan in allebei de pc’s aanpassen.
Uiteraard blijven alle solo sessies ook mogelijk.
Als we de bezoekers duidelijk uitnodigen voor een multi player sessie, zal daar ook wel belangstelling voor komen. Want met welke vliegtuigen hebben de bezoekers het meeste gevlogen? Met degene die we expliciet aanboden. Het aanbod genereert de vraag.

Ik sluit mij aan bij de conclusies van Greencan over de bezoekers en flight simmers. Er waren afspraken gemaakt met de standhouders om het FSWeekend aantrekkelijker te maken voor de bezoekers maar daar had niet iedereen evenveel werk van gemaakt. Waarschijnlijk rekenden veel standhouders op wonderen door de aankondiging van het FSWeekend te delen via Facebook. Die wonderen bleven uit maar in de zaal waar wij stonden (de Uiverzaal, dus feitelijk de meest achteraf gelegen zaal) was het merkbaar drukker dan vorig jaar.
Die grotere belangstelling in de Uiverzaal was zeker niet het gevolg van grotere aantallen kinderen; die kwamen vaak niet verder dan de centrale hal. Er zijn ook kinderen in de Uiverzaal geweest en enkele daarvan hebben een vlucht geprobeerd in onze stand. Kinderen onder tien jaar laat ik met een Piper Cub vliegen.

Wat mij steeds weer opvalt is dat veel standhouders zelfs niet duidelijk maken wat ze doen. Commercieel? Vrijwilligers? Worden er artikelen verkocht? Is het een club waar je je bij kunt aansluiten? Kun je informatie krijgen? Kun je een virtuele vlucht proberen? Is de standhouder Nederlander of moet je hem in het Engels of Duits aanspreken? Logisch dat veel bezoekers in gestrekte pas voorbij lopen.
Ondanks alle verzoeken van Frans Broekhuijsen waren er toch weer standhouders die twee dagen lang met hun rug naar de bezoekers zelf hebben zitten flight simmen; blijkbaar met lange intercontinentale vluchten. Er waren genoeg stands waar bezoekers een virtuele vlucht konden maken. Wat dat betreft was het niet ernstig dat sommige standhouders met hun rug naar de bezoekers zaten. Maar erg klantgericht komt zo’n houding niet over.
Er is dus nog wel wat ruimte voor verbetering.

Tot slot nog een foto vanuit onze stand genomen in de Uiverzaal, zondag aan het einde van de middag toen er bijna geen bezoekers meer kwamen en veel standhouders op hun laatste tandvlees liepen. Links de stand van Flight Gear, rechts daarvan de Flight Academy. Geheel rechts IVAO Nederland.

Afbeelding

Het FSWeekend heeft altijd iets van het lopen van een Marathon. Zoals Greencan al opmerkte, zijn we geen twintig meer. Maar wij zijn met een voldaan gevoel naar huis gegaan. Tot volgend jaar!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: FSWeekend 2017

Bericht door arno »

Bedankt voor jullie inzet om Dutchfs weer onder de aandacht te brengen.
Zal er wel een volgend jaar komen nu we weten dat Lelystad een uitwijk wordt van Schiphol?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: FSWeekend 2017

Bericht door greencan »

Goede vraag Arno! Er zijn al volop graafwerkzaamheden vlakbij EHLE, en het is wel duidelijk waarom. De hele infrastructuur gaat daar natuurlijk op de schop. Of dat consequenties gaat hebben voor het Aviodrome weet ik niet. Ik heb er in de wandelgangen ook niets over gehoord, maar wellicht dat anderen hier meer van weten. Dat horen we dan nog wel.
@Dennis (FooFighters): Excuus dat ik je vergeten ben te noemen, maar Nico heeft dat alsnog goed gemaakt.. :oops:
@Nico: Ik vind dat je wel erg aardig bent voor bepaalde standhouders. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt: De bezoekers bij het gebeuren betrekken. Die afspraken zijn volkomen genegeerd. Slechte zaak. :down:
Maar Frans heeft regelmatig rondjes gelopen. Ik ga er van uit dat hij dit ook gezien heeft en daar conclusies aan verbindt.
En inderdaad, op andere plaatsen viel genoeg te beleven.
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSWeekend 2017

Bericht door FlipS »

Het fijne weet ik er niet van maar we mogen verwachten dat het Aviodrome voorlopig in Lelystad blijft. Het zal net zo gaan als met de voorganger (toen nog zonder r) op Schiphol. Het verplaatsen van een klein deel van de vakantievluchten naar Lelystad zal het noodzakelijk maken om goed openbaar vervoer naar het vliegveld te realiseren. Het Aviodrome zal daardoor eindelijk weer meer bezoekers mogen gaan verwelkomen en het FSWeekend kan blijven doorgaan. Pas na vele jaren zal het stukje grond waarop het Aviodrome staat, nodig zijn voor de uitbreiding van EHLE en dan moet het museum vertrekken. Als EHLE althans kán uitbreiden.

Lelystad is zo ongeveer de slechtst denkbare plaats voor een groot vliegveld in Nederland. Eén van de belangrijkste problemen is dat EHAM en EHLE elkaar danig in de weg zitten en dat wordt alleen maar erger.
Er is veel te doen over vliegveld Teuge. Daar zijn al vele dossiers aan gewijd en wat daar allemaal in geschreven is, zal ik hier niet gaan herhalen. Maar de vertrekroute van EHLE in westelijke richting moet voor Amsterdam een bocht van 180° maken en gaat dan, zodra de vliegtuigen weer bijna terug zijn boven EHLE, wederom met een scherpe bocht naar het zuiden, precies over de vliegvelden Teuge en Terlet. Dat is de meest idiote vertrekroute ter wereld. De vorige staatssecretaris heeft beloofd dat alle problemen opgelost worden met de herziening van het luchtruim in 2023, maar EHAM en EHLE blijven op hun plaats liggen en dan blijven ze elkaar in de weg zitten. Het is dus mogelijk dat de problemen zo groot worden, dat EHLE al snel vastloopt en er weer een ander vliegveld gezocht moet worden voor een paar vakantievluchten.
De vraag is of het Aviodrome het tot die tijd kan uitzingen op EHLE. En als dat niet lukt, zal Libéma er dan de stekker uittrekken of wordt het Aviodrome nog een keer verplaatst? In Teuge lag een plan voor een Museum van de Koude Oorlog. Inmiddels is besloten dat niet naast vliegveld Teuge (sorry: Teuge International Airport) te vestigen maar op vliegveld Deelen. Teuge zal dus best plaats willen bieden aan het Aviodrome. De vraag is of EHTE dan nog bestaat ...
Maar dat gaat allemaal nog jaren duren. Voorlopig blijft het Aviodrome voortbestaan in Lelystad en het lijkt me dat het FSWeekend dit jaar voldoende bezoekers heeft getrokken om er in elk geval weer een jaar mee door te gaan.

Dat ik (te) aardig ben is misschien zo, maar we zijn een informatieve website en geen tribunaal. In de aanloop naar het FSWeekend 2018 zal ik Frans Broekhuijsen nog wel eens wat suggesties doen.

En Dennis heeft ons dit jaar niet alleen terzijde gestaan, in 2013 heeft hij ons ook een paar prachtige banners bezorgd waarmee onze stand heel goed herkenbaar is. Daarvan heb ik er dit jaar in de haast één stuk gemaakt maar hij is nog bruikbaar. :G: Vanwege alle onzekerheden lijkt het me niet zinvol om nu al een nieuwe banner te laten maken.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSWeekend 2017

Bericht door FlipS »

Dit bericht ontving ik van Frans Broekhuijsen:
Beste contactpersonen

van alle clubs, organisaties en bedrijven die meededen aan het FSweekend 2017.
Zoals iedereen heeft ervaren zijn de bezoekersaantallen flink hoger geweest dan verleden jaar en zitten we weer goed in de lift, een stevige basis om hiermee de toekomst positief tegemoet te zien.

Pas gisteren merkte ik dat we zonder dat we het door hadden (mijn schuld)  een lustrum hebben gevierd; het was namelijk het 15e FSweekend in de Aviodrome.
Dus eigenlijk ook nog een extra feestje waard.
Na 15 keer het FSweekend te hebben georganiseerd en zeker weer na het afgelopen weekend is de spirit er bij de clubs en alle andere betrokkenen nog steeds niet uit, en bij mijzelf ook nog lang niet.

Hierbij wil ik iedereen bedanken die zich hiervoor heeft ingezet.
Onder andere door alle onderstaande acties  die we gezamenlijk hebben ondernomen.

Het maken van een nieuwe FSweekend website met het uitgebreide programma overzicht van alle deelnemende clubs en bedrijven, met duidelijke basisinformatie over het FSweekend, en de plattegrond met de plaatsen van de clubs en de commerciële  deelnemers.
De clubs en commerciële deelnemers die die deze info hebben aangeleverd.
De clubs die naar aanleiding van ons overleg op 6 mei actie hebben ondernomen om demo's te bedenken, te verzorgen, en veel informatie te geven aan de bezoekers en deze actief bij het Flightsimmen te betrekken.
Alle clubs, clubleden, en commerciële standhouders die de FSweekend website en het FB event hebben gedeeld.
De Aviodrome die het FSweekend weer heeft gefaciliteerd, en met veel PR het FSweekend heeft ondersteund.
Al het personeel en vrijwilligers van de Aviodrome, die zich voor 100% hebben ingezet deze drukke dagen.
Klaas,  voor de verzorging van de powervoorziening.
Flightgear en Uncertified pilot die demo's en lezingen hebben verzorgd in de Filmzaal.
De bedrijven die lezingen hebben gegeven in de Briefingroom.
Ruud Legdeur, voor het bouwen van de nieuwe website.
Rob de Vries, voor de ondersteuning via Simfight.nl

De sfeer en het enthousiasme onder de deelnemers en bezoekers was weer overweldigend
Dus op naar FSW 2018.

GR, Frans Broekhuijsen
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: FSWeekend 2017

Bericht door arno »

greencan schreef:Er zijn duidelijke afspraken gemaakt: De bezoekers bij het gebeuren betrekken. Die afspraken zijn volkomen genegeerd. Slechte zaak. :down:
Maar Frans heeft regelmatig rondjes gelopen. Ik ga er van uit dat hij dit ook gezien heeft en daar conclusies aan verbindt.
Als ik het verhaal zo doorlees heeft hij dit toch niet gezien, althans wil hij dit niet kenbaar maken.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSWeekend 2017

Bericht door FlipS »

Pas gisteren merkte ik dat we zonder dat we het door hadden (mijn schuld)  een lustrum hebben gevierd; het was namelijk het 15e FSweekend in de Aviodrome.
Nog twee lustrums: Dutchfs 20 jaar en de flight simulator voor computer 50 jaar. Ik had beide lustrums vermeld in PowerPoint presentaties maar van een feest is het niet meer gekomen. We hebben er een extra kopje koffie op gedronken met een broodje van het Aviodrome. :wink:
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: FSWeekend 2017

Bericht door greencan »

@Arno:Ik denk het laatste. Ik heb eens in mijn archief gesnuffeld. Ik ben twee keer aanwezig geweest voor Gamevillage.
Daarna stapte ik over naar DFS. 2007,2008,2010,2011,2012 en 2017 was ik actief op het Fsweekend. Al die keren is het een discussiepunt geweest: Het betrekken van de bezoekers bij de activiteiten.
Wat betreft Gamevillage: Ik kan ze niet meer vinden. Ik krijg nog elk jaar een felicitatie rond mijn geboortedatum. Op Google komt er van alles te voorschijn, maar wat ik zoek kan ik niet vinden. Dat Gamevillage gebeuren moet eind 1990 geweest zijn (97,98 ofzo). Dat zou betekenen dat die 15 jaar van Frans er dus meer moeten zijn.
Arno kan het misschien nog wel achterhalen: Mijn eerste contact met DFS. Het ging over de exclude switch. Maar het was wel op het allereerste forum. Daarna is er twee keer vernieuwd (waardoor mijn teller weer op nul stond, ik krijg nog altijd tranen in de ogen als ik daar aan terug denk).
Edit: Ik herinner me een markant punt: Toen ik de tweede keer aanwezig was voor Gamevillage was er bij DFS een huldiging: Het 1000ste lid was binnen. Dat zal misschien terug te vinden zijn in de archieven...
Afbeelding
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: FSWeekend 2017

Bericht door arno »

greencan schreef:Het 1000ste lid was binnen. Dat zal misschien terug te vinden zijn in de archieven...
Die situatie kan ik me nog herinneren, alleen wanneer.........? Hiervoor denk ik dat we dan bij Theo uitkomen. De man die zich zoveel
kan herinneren van Dutchfs. Het aantal jaren van het FSWeekend weet ik ook niet meer. Wel weet ik nog dat ik de eerste jaren samen met Theo ging
maar voor die situatie ging Theo ook al naar dat weekend. Ik heb nog ergens een schildje/badge liggen van de eerste keer dat ik er heen ging.
Wat ik me ook nog kan herinneren dat we toen een vlag/poster voor Dutchfs hadden ( door Theo gemaakt) met allemaal vogeltjes die "vliegteksten" spraken.
Maar wanneer nu de eerste keer was? Nee helaas, dat weet ik niet meer.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
CordeBruin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 791
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:37
Locatie: Brasschaat, Belgium
Contacteer:

Re: FSWeekend 2017

Bericht door CordeBruin »

arno schreef:
greencan schreef:Er zijn duidelijke afspraken gemaakt: De bezoekers bij het gebeuren betrekken. Die afspraken zijn volkomen genegeerd. Slechte zaak. :down:
Maar Frans heeft regelmatig rondjes gelopen. Ik ga er van uit dat hij dit ook gezien heeft en daar conclusies aan verbindt.
Als ik het verhaal zo doorlees heeft hij dit toch niet gezien, althans wil hij dit niet kenbaar maken.
Hey Arno,

Hij heeft het wel degelijk gezien. Ik heb meerdere malen met hem gesproken op het weekend. Ondanks de afspraken die gemaakt zijn blijven er toch een aantal clubs die het niet helemaal begrijpen. Ook naar aanloop van het evenement heeft hij van een aantal clubs 2 regels tekst gekregen voor op de website e.d. terwijl er duidelijk was afgesproken een klein stukje te schrijven wat de club doet en wat men laat zien op het FS-weekend.

Gelukkig was het meer positief dan negatief. Nu nog dat het Aviodrome niet op het laatste moment plaatsen gaat toewijzen aan andere mensen en je dan om 07.30 aan komt en je ineens naar een andere plek moet :evil: dan gaat het wel goed komen met dit event.

Groeten,

Cor
Join V-Bird VA. Look at vbirdva.com
Plaats reactie