Overstap naar P3D

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
stefanpostema
Controller
Controller
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 dec 2007, 14:54
Locatie: Appingedam

Overstap naar P3D

Bericht door stefanpostema »

Hallo,

Ik overweeg al een tijdje om over te stappen op Prepar3D.
Ik vraag me alleen af naar welke versie van P3D ik met mijn pc specs het beste over kan stappen. Ik zie natuurlijk wel de system requirements op de P3D website, maar ben benieuwd naar de ervaringen. Kunnen jullie mij misschien adviseren? Mijn specs zijn:

INTEL Core i5-4590 k 3,3 GHz
Corsair XMS3-1600 8 GB
Asus GTX960 4GB OC edition

En begrijp ik het goed dat ik de Professional License nodig heb voor “gewoon” hobby flightsimmen?

Ik hoop van jullie te horen!

Groet,
Stefan
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Overstap naar P3D

Bericht door arno »

stefanpostema schreef:En begrijp ik het goed dat ik de Professional License nodig heb voor “gewoon” hobby flightsimmen?

In onderstaand onderdeel kun je zien welke versie/licentie je aan kunt schaffen en de kosten daarvan.

http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.p ... 51#p268851
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Overstap naar P3D

Bericht door FlipS »

Elke versie is mooier dan de vorige en daardoor zwaarder. De versies 1, 2 en 3 zijn 32-bits, versie 4 is 64-bits. Een 64-bits toepassing heeft in dezelfde pc een betere performance dan een 32-bits toepassing maar v4 is zoveel mooier en zwaarder dan v3 dat Lockheed-Martin een zwaardere pc adviseert voor v4.

Versie 1 is nauwelijks mooier dan FSX; wel zijn al enkele verbetering doorgevoerd waardoor het stabieler is en beter aangepast aan moderne pc's en daardoor dus een iets betere performance geeft. Het werkt met DX9 (net zoals FSX).
Versie 2, 3 en 4 werken met DX11. Dat is mooier dan DX9 en biedt iets betere performance.

Zoals je bij de systeemeisen ziet, voldoet jouw pc ruim aan de minimumeisen voor v4 maar niet aan de geadviseerde eigenschappen.
Versie 4 zal dus wat zwaar zijn voor je pc maar dat hangt er ook vanaf wat je ermee wilt. Als je NL2000, Mega Airports, REX en PMDG wilt installeren, zul je de display settings vrij laag moeten zetten om voldoende fps te halen. Met lichtere add-ons heb je misschien net voldoende fps bij de hoogste settings.
Je pc voldoet wel aan de geadviseerde eigenschappen voor v3.

Ik heb de indruk dat Prepar3D pas populair aan het worden is door versie 4 omdat de oudere versies gemakkelijk 'Out of memory' errors geven; zie daarvoor http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=18438. Wat RAM, VAS en OOM's betreft is er weinig verschil tussen FSX en P3D v1, v2 en v3. Ik heb de indruk dat P3D het geheugen iets beter beheert waardoor je minder snel een OOM hebt dan in FSX maar met mooie add-ons (gedetailleerde en daardoor grote scenery textures) zal dat toch kunnen gebeuren.
Er verschijnen erg veel add-ons voor P3D v4; nu zul je nog lang niet alles kunnen vinden maar dat verandert snel.

Als je geen zware add-ons installeert, zou ik P3D v4 installeren. De academic license is voor de versies 2, 3 en 4 even duur ($ 59,95), voor v1 iets goedkoper (€ 49,95).
Wil je wel zware add-ons, dan moet je afwegen of je een oudere versie aanschaft of dat je er mee kunt leven als je de display settings omlaag zet. Je kunt de cpu op een hogere kloksnelheid (laten) zetten; dat geeft betere prestaties (ik heb dat niet voor jouw cpu bekeken maar ik schat dat je tot een verbetering van 30% kunt komen). En misschien biedt een zwaardere videokaart ook nog een verbetering; vervangen van een videokaart is minder gecompliceerd dan vervangen van de cpu. Je zou met een hulpprogrammaatje moeten uitzoeken hoe zwaar cpu en videokaart belast zijn maar dat kan natuurlijk pas nadat je P3D met add-ons hebt geïnstalleerd.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
stefanpostema
Controller
Controller
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 dec 2007, 14:54
Locatie: Appingedam

Re: Overstap naar P3D

Bericht door stefanpostema »

FlipS en arno bedankt voor de reacties en duidelijke uitleg!
Ik denk dat ik dan de Academic License voor P3D v3 ga aanschaffen aangezien ik inderdaad wel graag mijn add-ons (A2a C172, Majestic Dash 8 en ORBX Global, Vector en LC Europe) wil kunnen gebruiken.
Ik ging ervan uit dat ik een Professional License moest aanschaffen, maar dat vat dus weer ca. €140 mee. :y:
Nogmaals bedankt voor de hulp! Als ik alles draaiend heb zal ik wel wat screens posten!

Groet,
Stefan
willy647
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:57

Re: Overstap naar P3D

Bericht door willy647 »

De Academic en Pro versie zijn qua functionaliteit 100% identiek. Alleen staat er bij de academic versie "Academic" rechts bovenaan in het scherm. So what :?

Voor de rest zou ik resoluut voor v4 gaan, 64 bit is de toekomst.
Je ziet nu al meer en meer add-ons die enkel voor v4 zijn.
En v4 is inderdaad zwaarder, MAAR v4 kan ook veel meer zoals dynamic lightning en virtual reality om maar een paar dingen te noemen.
Je PC te zwak ? Zet die opties dan uit, waarschijnlijk kan je volgende machientje het wel aan.
Als je met v3 je instellingen globaal op 80% zet (ik zeg maar wat), dan zet je versie 4 op 60% en je hebt dezelfde performance.

Kortom, ga voor versie 4 - my 2 pence, zoals ze in get Engels zeggen
Gebruikersavatar
zzip
Instructor
Instructor
Berichten: 292
Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:44
Locatie: Tsonjingboldog/Mongolia

Re: Overstap naar P3D

Bericht door zzip »

Beste Willy,
succes met je aankoop en overstap naar P3Dv4 .

Ik wil je er wel even op wijzen met het downloaden van P3d addons .
Nog zo velen refereren naar P3D .
Maar als je deze dan download blijkt dat dit P3D1, 2 of 3 versies zijn, en dus 32bit, en dat werkt niet (goed) in P3Dv4 .
Geen P3Dv4 versie dus; dewelke 64 bit is .
Ik heb zo al dikwijls downloads moeten wegwerpen omdat men het nalaat dit te vermelden .

Let op dus .

Grtz
Peter

PS : er is al enkele maanden een update uit, namelijk P3Dv41
Afbeelding
willy647
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:57

Re: Overstap naar P3D

Bericht door willy647 »

Ik heb versie 4.1 en natuurlijk moet je uitkijken wat compatibel is.
Als het geschikt is voor v4 staat het er gewoonlijk wel uitdrukkelijk bij. indien niet : afblijven !

Ik vlieg met de PMDG toestellen en verder heb ik de volledige ORBX suite, Active sky/ASCA, Chaseplane, EZDok, FSUIPC, PTA
Die hebben allemaal een p3dv4 versie.

Oh ja, ik vlieg online met Ivao. Ook geen probleem.
Loopt (afin vliegt) als een trein :y:
Plaats reactie