ILS landing

Algemene discussieplek voor alles betreffende X-Plane

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Fr55Ga
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2015, 17:27

ILS landing

Bericht door Fr55Ga »

Hoi mensen,

Ik heb een vraagje over de ils landingen die ik probeer te maken.
Als ik mijn Garmin 530 instel dan gaat de bestemming prima maar dan moet ik de runway gaan instellen .
Ik kies een baan uit en dan krijg ik een rijtje namen te zien.
Zelf denkt ik dat dat waypoints zijn of Vor stations.
Wat ik zelf vaak mee maak dat als ik er 1 uit zoek dat zodra ik in de buurt kom het vliegtuig een heel circuit gaat maken voordat hij bij de baan komt.
Uitraard doe ik wat fout maar kan maar niet ontdekken wat.
Waarom krijg ik een keus waarvan er een stel bij zijn die een enorme omweg maken.
Wat kan ik het beste doen om een directe verbinding te krijgen.
Ik hoop dat het niet een al te stomme vraag is maar ik ben nog niet zo heel lang bezig met het vliegen maar wil wel graag leren.

Vr grt,
Frank

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: ILS landing

Bericht door Japio »

De meest eenvoudige manier om een ILS landing te maken doe je door de frequentie van een baan in te voeren bij NAV 1 en te activeren. Op ca.10 nm afstand van de betreffende baan ga je op ca.2000 ft vliegen - wel rekening houden met ELEVATION van het vliegveld - dan zie je op een gegeven moment dat je de ILS intercept en komt je toestel recht voor de baan.
Fr55Ga
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2015, 17:27

Re: ILS landing

Bericht door Fr55Ga »

Hoi Japio dank je wel voor je uitleg.
Wat ik van je begrijp is dat je bij invoer van de Garmin alleen de bestemming invoert en activeert.
Dan denk ik dat je zelf de juiste baan opzoekt die je ingevoerd hebt in de nav1 en de juiste hoogte houdt zodra je binnen bereik bent van de localizer bent en zo de ils landing maakt.
Dus je hoeft niet select approuch ook nog eens in te voeren en activeren om de localizer in werking te laten treden.
Dat dacht ik dus en dat gaf me nog wel eens grote omwegen vanwege de keus van waypoints die je moest nemen die ik op kaarten niet kon vinden.
Alleen wat is de elevation van het vliegveld dat heb ik niet begrepen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: ILS landing

Bericht door Japio »

Je hebt vast wel eens gehoord van QNH. Nederland is een vlak land met weinig hoogteverschillen t.o.v. de zeespiegel - als voorbeeld ligt Airport The hague Rotterdam op min 13 FT -- Budel ligt echter op 111 Ft.
Zo zijn de verschillen in Nederland dus niet zo groot, maar in de US zijn er grote verschillen van soms wel 5000 Ft en het Airport met het grootste verschil ligt in Bolivia, het vliegveld La Paz met een hoogte van 13335 Ft.
Daarom ontvang je van de verkeersleiding altijd de QNH van je Airport, om deze in te stellen op je hoogtemeter.
En simpel gezegd, als je op La Paz gaat dalen met een ingestelde hoogte van 10000 Ft, komt dat natuurlijk niet goed- probeer het maar een keer in FSX of met welk syteem je ook vliegt.

Klik ook even op onderstaande link van Wikipedia.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Altimetrie_(luchtvaart)
Of Google even op Vliegveld hoogte t.o.v. de zeespiegel en kijk dan bij Wikipidea - Altimetri

Als je VFR vliegt en gebruik maak van bijv. Plan- G en of Fs commander en je klikt rechts op een airport zie je de hoogte van dit airport vermeld.
Fr55Ga
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2015, 17:27

Re: ILS landing

Bericht door Fr55Ga »

Hoi Japio,
Ik had nog niet van QNH gehoord maar heb inmiddels het 1 en ander gelezen op Wikipedia en begrijp nu waarom ik liep te rotzooien met de hoogtemeter.
Bij het opstijgen reageerde hij soms helemaal niet omdat hij totaal verkeerd stond ingesteld zoals nu blijkt.
Toch erg fijn dat je op deze manier weer verder wordt geholpen.
Bedankt voor al je uitleggen en ik ga me er nog verder in verdiepen.
Je hebt me op het spoor gezet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
fvands
Observer
Observer
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2018, 19:23

Re: ILS landing

Bericht door fvands »

Mag ik hier een beginnersvraag stellen?

Ik probeer in x-Plane 11 een flightplan te vliegen vanaf Eindhoven met de 737 en kom keurig aanvliegen op Rotterdam (baan 06), via uiteindelijk de bakens STD en PS, maar krijg geen ILS approach te zien.
Wel natuurlijk de juiste frequentie van de betreffende ILS approach ingeschakeld.
Wel vlieg ik keurig op de baan af, maar moet dan met het handje zelf landen.

Wat doe ik verkeerd of is dit een probleem van x-Plane? Hetgeen ik me niet dierect kan voorstellen.
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: ILS landing

Bericht door arno »

Er is vast wel een "x-planer" die hem verder kan helpen?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Plaats reactie