FSWeekend 2018

Vragen en opmerkingen over Dutchfs

Moderator: Moderator-groep

FSWeekend 2018

Berichtdoor FlipS op 20 sep 2018, 12:48

Het Flight Simulator Weekend vindt traditioneel plaats tijdens het eerste weekend van november; dit jaar dus 3 en 4 november. Ook dit jaar zal Dutchfs weer bijdragen aan dit evenement.
Het FSWeekend is natuurlijk een inspiratiebron voor ‘doorgewinterde’ flight simmers. Ook zullen bezoekers van alle leeftijden in veel stands de gelegenheid krijgen om kennis te maken met onze boeiende hobby.

Wij zochten naar een manier om iedereen, van leek tot die-hard, kind en volwassene iets te bieden. Daarbij wilden we meer actie in de simulatie brengen. Vorig jaar besloten we om twee pc’s in een netwerk op te stellen. Twee bezoekers kunnen dan ieder hun eigen vliegtuig besturen waardoor het mogelijk is formatie te vliegen, een air race te houden of om een luchtgevecht (‘dogfight’) te voeren. Samen stunten met twee vliegtuigen is ook mogelijk maar de praktijk leert dat de piloten elkaar op het beeldscherm snel uit het oog verliezen waardoor van samenspel weinig terecht komt. Dit jaar zullen wij ons vooral op air races richten.

The National Air Races

In Amerika werden vanaf 1920 races met vliegtuigen gehouden. Merkwaardigerwijs beleefden deze air races hun hoogtepunt tijdens de Grote Depressie. Tot 1929 werden de races gedomineerd door de luchtmacht, die de beschikking had over het allernieuwste materiaal. In het najaar van 1928 had Walter Beech van de Travel Air Company zijn ontwerper Herb Rawdon opdracht gegeven een vliegtuig te bouwen dat de militairen zou verslaan. Dat zou pas na enkele jaren slagen maar toch zou het karakter van de races geheel veranderen.

Afbeelding

Tijdens de depressie zochten meer kleine vliegtuigbouwers naar mogelijkheden om hun producten onder de aandacht te brengen en een aantal van hen koos daarom voor deelname aan de National Air Races waardoor die aanzienlijk aan aantrekkingskracht wonnen. De periode van 1929 tot aan de Tweede Wereldoorlog wordt daarom wel aangeduid als ‘The Golden Age of Aviation’. Behalve door de Travel Air Company werd onder meer deelgenomen door Laird, Lockheed en Wedell. Meest roemruchte deelnemers waren wellicht de Granville Brothers waarvan de ‘Gee Bee’ genaamde vliegtuigen niet alleen een aantal records vestigden maar die na enkele dodelijke ongelukken ook de naam ‘killer machines’ kregen.
Er waren races voor verschillende categorieën en er kon gestreden worden om enkele trofeeën zoals de Bendix Trophy en de Thompson Trophy. Tijdens de oorlog werden geen races gehouden en van 1950 tot en met 1963 was weer een onderbreking vanwege een ernstig ongeluk met een P-51 waarbij een piloot en twee toeschouwers de dood vonden.
Op internet is meer informatie te vinden over de National Air Races en de deelnemers.

Afbeelding

De National Air Races werden aanvankelijk jaarlijks gehouden op verschillende vliegvelden. In de periode tot de Tweede Wereldoorlog was dat vaak Cleveland Municipal Airport (thans Hopkins International Airport); in die tijd nog een grasbaan. Sinds 1964 worden de races gehouden op Reno, Nevada, onder de naam The National Championship Air Races.
Dit laatste circuit is opgenomen in FSX en P3D maar wij laten ‘The Golden Age of Aviation’ herleven en kiezen daarom voor Cleveland Municipal Airport als locatie. Er zijn twee pc’s in een netwerk gekoppeld waardoor twee piloten het virtueel tegen elkaar kunnen opnemen. Er zijn diverse racers waaruit gekozen kan worden.

Voor wie geen belangstelling heeft voor een air race maar wel in onze stand kennis wil maken met flight simulation is er keuze uit vele tientallen vliegtuigen en helikopters, verdeeld over alle soorten vliegtuigen uit alle tijden van de luchtvaarthistorie van Blériot tot en met Joint Strike Fighter. Bezoekers die nog geen ervaring hebben met virtueel of echt vliegen, wordt voorgesteld om een kennismakingsvlucht te maken met een Cessna 172 of Diamond DA20 Katana. Voor kinderen is een Piper Cub ideaal. Er kan gestart worden vanaf vele vliegvelden in binnen- en buitenland.

Afbeelding

Iedereen is echter vrij om een vliegtuig te kiezen; ook voor de meest ervaren (virtuele) piloten zijn er vliegtuigen die een grote uitdaging stellen. Men kan vanaf een carrier opstijgen (met katapult) en proberen daar weer te landen, men kan proberen een vlucht te maken met een zweefvliegtuig (opgetrokken met lier of sleepvliegtuig), men kan een bush flight maken met een watervliegtuig, men kan proberen een B-17 aan de praat te krijgen of een nette vlucht te maken met een Lockheed Constellation met complete crew. En nog veel meer.
De meeste vliegtuigen hebben een analoge cockpit maar er kan ook gekozen worden voor vliegtuigen met glass cockpit.

Tot ziens in het Aviodrome!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Avatar gebruiker
FlipS
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3245
Geregistreerd: 22 sep 2011, 11:15
Woonplaats: Teuge

Re: FSWeekend 2018

Berichtdoor greencan op 24 sep 2018, 19:16

Het bovenstaande is ons uitgangspunt.
Maar het zou kunnen dat uw belangstelling naar andere zaken uitgaat, en dan bij de DFS stand doorloopt.
Het mooiste scenario is een file bij de DFS stand, maar laten we nuchter blijven. :lol:
Er zijn ook nog een paar andere zaken die sommigen interessant zouden kunnen vinden:
-Airport Design Editor, vliegvelden aanpassen/ontwerpen;
-Aifp, Ai traffic invoegen;
-Fraps, uw eigen film maken (payware);
-Openshot Video Editor om deze opnames te bewerken;
-Audacity, zelf commentaar aan uw opnames toevoegen;
-Tacpack en Tacpack related aircraft eens goed bekijken;
-Ccp voor verdere uitbreiding van de Tacpack mogelijkheden.
Helaas zijn bovengenoemde onderdelen niet in een paar minuten uit te leggen en moet er 'goed voor gezeten' gaan worden.
De mogelijkheid is er in ieder geval wel en dat wilde ik nog even melden.
Ready to go! :dup:
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3479
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum


Keer terug naar Dutchfs Website

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten