INS gauge

Vragen en antwoorden betreffende "Freeware."

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
FlyingMitch
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 723
Lid geworden op: 06 jan 2007, 19:02

INS gauge

Bericht door FlyingMitch » 24 mei 2007, 20:00


Gebruikersavatar
fsChris
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 794
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:53
Locatie: Vlaardingen (dicht bij Rotterdam)
Contacteer:

Bericht door fsChris » 24 mei 2007, 20:13

Wat mag het inhouden?
Wie dit leest, is geen analfabeet
Afbeelding

Bandbox
Senior Supervisor
Senior Supervisor
Berichten: 2895
Lid geworden op: 05 jan 2007, 21:15

Bericht door Bandbox » 24 mei 2007, 20:15

Soort van FMC maar dan ouder en werd gebruikt in de 747-1/2/3 en DC-10 onder andere, is ook stukken moeilijker te begrijpen.

schokker
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1732
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:05
Locatie: Kampen

Bericht door schokker » 24 mei 2007, 20:19

Op de lange 8 van de KLM zijn ze er mee begonnen.

Was voor die tijd al een heel knap stukje navigatie hulpmiddel.

Gtz,
Jan
Domme vragen bestaan niet.
Uitsluitend domme antwoorden.

Afbeelding

proudvirtualpilot

Bericht door proudvirtualpilot » 24 mei 2007, 20:38

kan je die gewoon in een freeware panel doen?
en dat alles ook goed functioneert? dus een soort van vnav en lnav?

daan :)

Geert

Bericht door Geert » 27 mei 2007, 12:41

INS staat voor Inertial Navigation System. Deze werd gebruikt in de 747CL, DC-10's, en meer kisten van die leeftijd. De INS was een modern stukje techniek voor die tijd. De INS maakt gebruik van verschillende gyro's in de kist die de positie bepalen in coordinaten. In de INS geef je de coordinaten aan van de waypoints waar je langs gaat vliegen, en die weet je vliegtuig dan te positioneren via die gyro's en de INS.

Hoop dat dit wat verduidelijking geeft,

johan_d

Re: INS gauge

Bericht door johan_d » 21 jul 2008, 00:51

En het is leuk! leuker dan een FMC, die je immers zonder dat je wat moet doen overal naar toe brengt..
Met de INS is het wat anders, maximum 9 waypoints, DME updaten onderweg, vreemde errors van het apparaat, kortom, iets te doen!

Als je er mee aan de slag wilt zeg je het maar, help ik je wel op weg.

Gebruikersavatar
PatrickZ
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1651
Lid geworden op: 28 apr 2007, 18:38
Locatie: Onder de Rekken2A en Norku2A arrivals juist voor Artip

Re: INS gauge

Bericht door PatrickZ » 21 jul 2008, 04:54

Een goede handleiding voor de INS zou inderdaad niet verkeerd zijn. Zo heb ik hier bijvoorbeeld de RFP 747-200 in de hangar staan, maar ik vlieg er nouwelijks mee omdat ik van die INS niet zo veel snap. Ik denk als ik die snap dat ik hem veel vaker zal gebruiken.

johan_d

Re: INS gauge

Bericht door johan_d » 29 jul 2008, 23:17

Ik zal me er eens op storten.. een youtube filmpje of een text document ?

Gebruikersavatar
PatrickZ
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1651
Lid geworden op: 28 apr 2007, 18:38
Locatie: Onder de Rekken2A en Norku2A arrivals juist voor Artip

Re: INS gauge

Bericht door PatrickZ » 30 jul 2008, 16:30

Een tekstdocument met eventueel wat plaatjes is denk ik het handigste. Dan kun je dat uitprinten en tijdens het werken met FS er bij houden. Een Youtube filmpje gaat vaak te snel.

PaulB
....
....
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:55
Locatie: 14 april 1945-09 juni 2009

Re: INS gauge

Bericht door PaulB » 30 jul 2008, 21:19

Even iets rechtzetten.

Niet ALLE DC10 kisten hadden deze INS aan boord. Het waren voornamelijk de Amerikanen die dit hadden.
In Europa werd (o.a. bij KLM, Martinair, Finair en UTA) meestal een IRS (Inertial Reference System) geïnstalleerd dat alweer véél geavancerder was dan het INS systeem, dat de KLM b.v. wèl in de 747 classic's had. Die IRS systemen hadden voor de controle al CDU's zoals die nu bij de FMS gebruikt worden.
Paul.

johan_d

Re: INS gauge

Bericht door johan_d » 30 jul 2008, 22:18

Ja, dat klopt wel, maar helaas hebben we dat niet voor Fs,althans niet dat ik weet.
Dus zitten we vast aan de INS.. :hm

Geert

Re: INS gauge

Bericht door Geert » 01 sep 2008, 18:01

ISG heeft wel iets vergelijkbaars gemaakt.. MPH gebruikte echter de CMA-900 met LTN-92 eraan vast.. werkt(e) als een trein..

-G

johan_d

Re: INS gauge

Bericht door johan_d » 05 sep 2008, 15:00

Kleine update:

ik ben bezig met de handleiding, maar door veel drukte op het werk, niet echt aan toegekomen.
Stay tuned!

Sjef Gielen
Instructor
Instructor
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 jan 2007, 00:50
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: INS gauge

Bericht door Sjef Gielen » 09 sep 2008, 13:50

Al mijn vragen zijn inmiddels beantwoord.
De CLS werkt exact hetzelfde als die freeware, sterker nog, het is dezelfde.
CLS heeft een hele goede tutorialflight MET INS variant waar de werking perfect gedemonstreerd wordt, tot en met het lastigste van dat ding, het hercallibreren tijdens de vlucht.
Maar voor een echt goede tutorial moet je toch de youtube video bekijken, die vlucht staat in pdf vorm op de site van de maker: v1-rotate.com

Gebruikersavatar
Sebastiaan
Controller
Controller
Berichten: 85
Lid geworden op: 30 jun 2009, 14:29
Locatie: Ergens ten zuiden van Nederland

Re: INS gauge

Bericht door Sebastiaan » 07 jul 2009, 07:05

Is de handleiding nu al af???? :?:
Afbeelding
Proud member of SNVA Group!!!
PMDG MD-11X, Aerosoft TwinOtter X,Wilco EJets, Saitek Pro Flight Yoke and Rudder Pedals

Patrick

Re: INS gauge

Bericht door Patrick » 07 jul 2009, 11:01

Ja..

Als je de 747-200/300 koopt zit er een INS manual bij. (Van de CLS DC-10, maar dat maakt geen verschil). Daarnaast heb ik net in dit topic http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=59&t=11451 een you tube manual geplaatst.

Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3414
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: INS gauge

Bericht door Kevin » 07 jul 2009, 11:21

Dus de INS van de CLS 747 werkt wel volledig, maar de FMC niet, als ik het goed begrijp?
Afbeelding

Patrick

Re: INS gauge

Bericht door Patrick » 07 jul 2009, 11:47

De FMC stelt nie zoveel voor bij de CLS 747 en DC-10, maar de INS is volledig.

Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3414
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: INS gauge

Bericht door Kevin » 07 jul 2009, 12:28

Aangezien jij je toch helemaal verdiept hebt in FMC's en nu waarschijnlijk diep zit te graven in studiemateriaal met betrekking tot INS-systemen, kun je mij wellicht vertellen wat het verschil is tussen INS-systemen die men vroeger gebruikte en de huidige IRS-systemen waarvan FMC's tegenwoordig gebruik maken? :wink:
Afbeelding

Patrick

Re: INS gauge

Bericht door Patrick » 07 jul 2009, 13:12

Ja en nee. Ik zou het wel kunnen, maar dan ben ik hier voorlopig aan het typen. Bovendien heb ik al een tipje van de sluier opgelicht hier: http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=59&t=11451

De INS werkt heel anders. Je moet ook veel meer zelf doen, zoals je top of decent uitrekenen, etc.

Op Wikepedia is vast wel een goed artikel te vinden, die het veel beter kan uitleggen.

Patrick

Gebruikersavatar
Tsaar Martijn I
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 21 jul 2008, 19:58
Locatie: Dakloos

Re: INS gauge

Bericht door Tsaar Martijn I » 07 jul 2009, 16:21

Grappig om weer eens iets nieuws te leren over het vroegere vliegen.

Patrick weet jij misschien ook of dit op de oude kisten die nu nog vliegen zit. DC8 of 742?
Gereisd met het vliegtuig 7960 KM. Gereisd met de trein 25799KM

Patrick

Re: INS gauge

Bericht door Patrick » 07 jul 2009, 18:45

@Martijn; Misschien eerst alles lezen voordat je een vraag stelt. Staat hierboven :mrgreen: en ook hier http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=59&t=11451

Gebruikersavatar
PatrickZ
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1651
Lid geworden op: 28 apr 2007, 18:38
Locatie: Onder de Rekken2A en Norku2A arrivals juist voor Artip

Re: INS gauge

Bericht door PatrickZ » 08 jul 2009, 13:31

De echt oude toestellen, zoals de 707 en de DC-8, hebben geen INS. Daar is het op de naalden vliegen. Hoewel hij er in sommige gevallen later wel in gezet is, maar dus niet standaard. Na de uitvinding van de INS is deze in eerste instantie geplaatst in de grote long-haul kisten zoals de 747, DC-10 en A300(b2). De kleinere regional jets, zoals de 727 en DC-9, kregen geen INS omdat dit niet rendabel was op die kleine stukjes. Ook hier zijn ze overigens in veel gevallen later wel ingebouwd. De eerste regional jet die standaard met INS geleverd werd was de 737-200adv.

Plaats reactie

Terug naar “Freeware Addon's FS9”