Saitek Panels (alweer? ja, alweer....)

Soms heb je een vraag die je bij FS9 zou kunnen stellen, maar ook bij FSX. Dat kan nu hier!

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Johnn
Observer
Observer

Saitek Panels (alweer? ja, alweer....)

Bericht door Johnn » 04 nov 2019, 10:45

Hoi beste Forumleden van DutchFS

Bedankt voor de toevoeging aan het forum, momenteel ben ik thuis bezig met een simpele cessna172 sim die ik graag wil uitbouwen naar een soort van pod met 3 schermen. Eerst begin ik eens met mijn laptop om ook mijn flying skills van mijn FAA CPl weer eens op te pakken :oops: .

Momenteel beschik ik over de Cessna yoke en throttle, rudder en trimwheel (die overigens perfect werken :dup: ), mijn probleem doet zich voor met .... jullie raden het al de Saitek panels :roll: (switch, Multi, radio en BIP). De test programma's van saitek geven aan dat de panelen werken maar in FSX werkt alleen de yoke set... Al geprobeerd de usb poorten te wisselen maar dit maakt geen verschil :G: (waarschijnlijk omdat het gaat om de communicatie tussen FSX en de panels). De exe file geeft 2 addons weer. Dit is mijn 2e saitek set, de eerste keer heb ik een wheelstand met een set gekocht in de omgeving van ridderkerk van iemand die me alles geinstalleerd heeft, helaas ben ik de gegevens van deze grootmeester kwijt.

Iemand advies voor mij over hoe ik de panels aan de praat krijg in FSX, begrijp me niet verkeerd, ben supertevreden met mijn yoke en rudder maar zou wel leuk zijn de panels ook aan de praat te krijgen :mrgreen: .

Met vriendelijke groet Johnn

FlipS
Moderator
Moderator

Re: Saitek Panels (alweer? ja, alweer....)

Bericht door FlipS » 04 nov 2019, 15:56

Beste Johnn, welkom op dit forum!

Als het testprogramma meldt dat alles goed werkt, neem ik aan dat de driver(s) goed geïnstalleerd zijn. Maar blijkbaar ontbreekt het aan aansturing vanuit FSX.
Van deze panelen bezit ik alleen het switch panel. Om dat te laten functioneren moet er een stukje tekst toegevoegd worden aan het exe.xml-bestand dat je vindt in C:\Gebruikers\AppData\Roaming\Microsoft\FSX (waar ook FSX.exe te vinden is). Als het goed is, zet de installer van de panels automatisch een stukje tekst in dat bestand, maar ik vermoed dat dat vaak niet lukt door nieuwere versies van Windows. Ik heb het de laatste jaren in elk geval steeds handmatig moeten toevoegen. Je kunt dat bestand openen (en bewerken) met het kladblok. Maak voor de zekerheid even een kopie.

In het xml.exe-bestand moet je deze tekst vinden (of toevoegen):
<Launch.Addon>
<Name>Saitek Panel(s) Plugin for FSX</Name>
<Disabled>False</Disabled>
<Path>C:\Program Files (x86)\Saitek\Pro Flight Panels\SaiPanels.exe</Path>
<CommandLine>-run</CommandLine>
</Launch.Addon>
Je ziet in het bestand een structuur van alinea's die steeds beginnen met <Launch.Addon> en eindigen met </Launch.Addon>. Voeg bovenstaande tekst (die je hierboven kopieert) in na de slotregel </Launch.Addon> van één van de bestaande alinea's (en dat kan dus ook de laatste zijn).

Twee complicaties: als de panelen recent zijn, moet niet SaiPanels.exe opgestart worden maar iets met Logitech, maar omdat je de panels benoemt als Saitek neem ik aan dat ze vrij oud zijn en dan klopt de tekst zoals die hierboven staat.
Verder weet ik dus niet zeker of de andere paneeltjes dan ook werken, maar volgens mij zit alles in het bestand SaiPanels.exe zodat alles volgens mij zou moeten werken. Werkt het nog niet, controleer dan even of C:\Program Files (x86)\Saitek\Pro Flight Panels\SaiPanels.exe aanwezig is.

Succes, en als het niet lukt, meld je je maar weer.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

Johnn
Observer
Observer

Bericht door Johnn » 04 nov 2019, 16:27

Hoi FlipS

Dankjewel voor je snelle reactie :mrgreen: ! Ik heb vanochtend ( heb er niet lekker van geslapen >< ) even de exe.xml gecontroleerd en de drivers (alweer) opnieuw geïnstalleerd. In de exe.xml vond ik idd 2 add-ons SaiPanels en nog een andere. Zal zometeen even kijken welke dat was en of de regels kloppen :hm .

De panels zijn 2ehands (superdeal op marktplaats) en op de dozen staat volgens mij gewoon Saitek. Enig idee waar ik de leeftijd van de panels kan zien? Ben ook nog aan het wachten op een TPM van ebay uit duitsland ( :oops: heb me een beetje laten gaan met de aanschaf). Geloof dat ik nu voor alles (yoke cessna, rudder cessna, trim cessna, throttle Q, switch/radio/Multi/bip panels en tpm) 400 euro kwijt was :shock: , maar dat ter zijde.....

Had jij je switchpanel wel weer aan de gang gekregen? Las in de "alweer" post onderaan dat je tijdje terug ook weer problemen had :(

Ik zal je ASAP laten weten of het werkt :dup:

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 04 nov 2019, 17:07

Hallo Johnn,

Hoe je kunt zien hoe oud je panels zijn, weet ik niet maar dat is ook niet zo belangrijk. Als ze in Saitek dozen zitten, zullen ze van vóór de tijd zijn dat Saitek werd overgenomen door Logitech, en dan moet er dus een bestandje SaiPanels.exe zijn waar het exe.xml naar moet verwijzen.

Als de alinea in exe.xml die de panels activeert er tweemaal precies hetzelfde in staat, zou ik één alinea verwijderen. Mag volgens mij de storing niet veroorzaken. Zijn het twee verschillende alinea's, dan moeten die uiteraard blijven staan.

Het probleem met mijn panel zit in niet-compatibiliteit met Prepar3D. Waarschijnlijk heb ik SPAD (payware) nodig om het switch panel in P3D aan de gang te krijgen. Ik heb ook FSX Steam Edition in dezelfde pc; daarin werkt het panel zoals het hoort.

Het merkwaardige is dat het Saitek trim wheel niet werkte in P3D v2 en wel in P3D v4 (en ook in FSX boxed en SE). Computers zorgen elke keer weer voor verrassingen …

€ 400,- is een boel geld maar dat valt in het niet bij de kosten van een home cockpit. Ik was 13 jaar geleden met flight simulation begonnen voor € 2,50 (tweedehands versie van FS'98 voor € 0,50, tweedehands uitbreidingspakket voor € 0,50, tweedehands joystick voor € 1,- en het boek van Floris Wouterlood voor € 0,50); omdat dat programma twee jaar ouder was dan de pc die ik toen had, hoefde ik geen nieuwe pc te kopen. Intussen moet ik de investering in flight simulation ook al uitdrukken in een bedrag van vier cijfers. Onlangs kocht ik een (afgeprijsde) 4K televisie. Dat is gaaf! Maar dat kost wel wat van de fps zodat je met een HD scherm liefst 30 fps of meer haalt voor je aan een 4K scherm kunt beginnen. En met addons (bijvoorbeeld NL-2000 en de voortreffelijke Cessna 172 van A2A Simulations) loopt de frame rate hard achteruit. Zodat je een nogal stevige pc nodig hebt.

PeterL
Instructor
Instructor

Bericht door PeterL » 04 nov 2019, 17:35

Wat is precies het probleem met de panels? Als de displays blanco blijven zou het een USB power probleem kunnen zijn. Ik heb daar in het verleden na veel zoeken op het web de oplossing voor gevonden. Daar waren meerdere mensen toen mee geholpen. Helaas is dit toen als onderdeel in een langere topic geplaatst, zodat met de zoekfunctie dit een beetje verborgen blijft. Gelukkig heeft Greencan dit als tekstbestand bewaard (dank je) en daar maak ik weer even gebruik van.

USB poort resetten
door PeterL op 08 dec 2017 18:06
Configuratiescherm/Apparaten
Klik op eigenschappen van het apparaat wat niet werkt.
Klik op Hardware, USB invoer, eigenschappen.
Klik op Details, Apparaatbeschrijving, 2e regel van boven (pad naar....)
In het tekstvlak staat nu een waarde: 2 combinaties van cijfers en letters gescheiden door een /
Zet dit venster even apart op je bureaublad.
Open nu regedit.exe (zoeken in windows en type regedit)
klik nu achtereenvolgens open:
hkey_local_machine
system
current_control_set
enum
usb
Nu zie je een lijstje met net zulke cijfer\letter combinaties als in het venster wat op je bureaublad staat.
Kies het deel wat overeenkomt, als je door klikt komt het deel achter de slash tevoorschijn.
Nu heb je de mogelijkheid Select Device Parameters, klik op de regel Enhanced Power Management
Links wordt een vakje zichtbaar met een waarde
Hoogstwaarschijnlijk een 1 (cijfer één) Is dit geen 1, dan gaat dit verhaal niet op
Verander dit in 0 (cijfer nul)
Nu alles afsluiten door overal op OK te klikken en de pc opnieuw opstarten.
Herhaal deze procedure voor alle apparaten die niet werken.

Verder moet je bij het aansluiten van meerdere Saitek panels gebruik maken van een USB hub met eigen stroomvoorziening via een adapter, anders kom je gewoon power tekort.

Misschien helpt dit je ook weer verder.

peter

Johnn
Observer
Observer

Bericht door Johnn » 04 nov 2019, 19:31

Hoi ,

ik heb de file bekeken en de tekst staat er netjes in .... helaas geen succes daar :(. ik heb de methode van Peter gevolgd en helaas ook hierin geen resultaat.... De panelen zitten momenteel als enige op de pc aangesloten en draaien alle 3 de testpage. Alle lampjes en displays doen het. Ik bestel zodadelijk een hub zodat ik morgen een hub met een voeding kan proberen...... ik ben een beetje radeloos :( Naar mijn inziens blijft het de connectie tussen FSX en de panels. Mochten jullie nog meer ingevingen hebben probeer ik het graag :mrgreen: /zodadalijk de yoke weer installeren en hopen dat die t gelijk weer doet (heb hem ook even verwijderd maar ook hierin geen succes om de panels werkend te krijgen). :hm

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 04 nov 2019, 20:20

Of de panels te weinig spanning krijgen en er dus een powered usb-hub nodig is, kan je eenvoudig proberen: sluit alleen het switch panel aan. De spanning zou dan zeker hoog genoeg moeten zijn. Werkt het dan nog niet, dan ligt het (waarschijnlijk) niet aan de voeding.
Op zich is een powered usb-hub niet verkeerd maar ik heb dat nooit nodig gehad. Ik vermoed dat je het eigenlijk pas nodig hebt met de Saitek Flight Instrument Panels; dat zijn al redelijk grote displays waarvan ik verwacht dat ze meer stroom trekken dan de panels die jij hebt.
Ik denk dat de voeding de drie panelen (zonder andere belasting van de usb) ook zou moeten kunnen trekken zodat ik vrees dat een powered usb-hub niet tot de oplossing gaat leiden.

Welk installatiebestand heb je gebruikt voor de panels? Ik vermoed dat je een driver nodig hebt en bovendien software. Als het goed is, wordt alles in één keer geïnstalleerd en het feit dat je met de test een melding krijgt dat alle panels goed werken, lijkt erop te wijzen dat dat allemaal goed is gegaan. Maar ik weet niet waar de test naar zoekt. Ik heb met de FIP's problemen gehad met de driver én de software. Dat leidde uiteindelijk tot een wat merkwaardige oplossing maar na een maand vruchteloos zoeken, heb ik ze tenslotte aan de gang gekregen.

greencan
Site Admin
Site Admin

Bericht door greencan » 04 nov 2019, 21:42

Tijd voor een experiment.
Ik heb hier de originele Saitek cd's die ik gebruikte om mijn 'kastjes' te installeren. Aangeschaft in 2016. Nooit problemen ondervonden.
De inhoud van nu nog alleen de multipanel cd heb ik geparkeerd op een veilige plaats die ik hier natuurlijk niet ga neerzetten. Maar ik ga Johnn wel een linkje sturen via pb zodat hij erbij kan.
Het gaat in totaal om 42,5 mb bestanden.
Mocht dit gaan werken, dan zal ik deze procedure gaan herhalen voor de andere kastjes.
Ik ben uitermate benieuwd....
Afbeelding

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 04 nov 2019, 22:05

Lijkt mij een heel goede oplossing. Nou vermoed ik dat op al die CD's/DVD's hetzelfde staat, zodat als één panel het doet, de andere het ook doen.
Ik ben benieuwd!

Johnn
Observer
Observer

Bericht door Johnn » 05 nov 2019, 18:16

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie enthousiasme in het helpen van "amateurs" :mrgreen: . Gisteravond tot in de kleine uurtjes nog zitten "[ongepastwoord]" met drivers herinstalleren en wissen en dan weer de lijst van Peter( :dup:) erbij etc. Om 'n uurtje of half 2.... Euforia (nouja grotendeels dan) :D ! Er zit bij de equipment van saitek een snelkoppeling /link waarmee je de software manueel kunt starten. Aantal keren op geklikt maar deed eerder niets. Nu is 't mij gelukt met de manueel starten link van fs2004 de panels aan te krijgen ( behalve de BIP) .... De link/snelkoppeling naar fsx doet 't nogsteeds niets :G: . Dus na 'n kort proefrondje naar bed. Zojuist met gekruiste vingers alles weer aangezet en via dezelfde manueel starten snelkoppeling branden alle lampjes/displays weer en doen de switches het. :dup:

Heb even een usb hub van mijn werk geleend en die doet het prima. Een powered hub van d-link is onderweg 8).

Blijft alleen de BIP nog achter.... nu vermoed ik dat hier weer een ander verhaal achter schuil zit maar daar ga ik waarschijnlijk morgen weer achteraan (met de software licht alles op en kan ik hem bedienen maar fsx : :down:)

Desondanks zie ik de 42 mb van greencan graag tegenmoet. Wellicht dat hier nog iets tussenzit wat nog useful kan zijn in mijn BIP battle.

Groetjes en nogmaals bedankt voor het voorgaande..... Had graag de root van het probleem gevonden maar 't gaat uiteindelijk om de werking :D

I will keep you posted on the BIP!

greencan
Site Admin
Site Admin

Bericht door greencan » 05 nov 2019, 19:47

Voor die bestanden moet je even in je privé berichten kijken. Daar staat de link.
Afbeelding

Johnn
Observer
Observer

Bericht door Johnn » 12 nov 2019, 09:08

Update.....

@greencan dankjewel voor je bestanden :dup: helaas heeft het niet geholpen voor de BIP. maar ik zal ze even opzij zetten voor mijn archief :mrgreen: .

Hoe staat het er nu voor :

Ik heb de Saitek drivers opgegeven en opzoek gegaan naar een andere oplossing zonder te betalen voor SPADnext ...... Heel kort en super tevreden ben ik voor de (oude) SPAD versie gegaan en eigenlijk 9 van de 10 keer starten alle panels op en zijn ze meteen bruikbaar in FSX. Ook het Backlit panel wat ik overigens al een beetje aan het aanpassen ben werkt top. Beetje offtopic.... maar heeft iemand van jullie nog backlit panel tiles te koop of wil ruilen ? :mrgreen: Ik ben voorzien van alle engine fire 1234 , oil pressure 1234 etc warnings maar ben zelf nog opzoek naar de COM1/2 NAV1/2 etc tiles voor een simpele Cessna 172 uitstraling. Ik heb nu even op een A4 een zwart vak met witte letters geprint, dit werkt maar het effect is niet 100% :G: .

dankjulliewel voor de hulp met de setup so far :)

grt Johnn [vlieg]

Plaats reactie

Terug naar “Vragen m.b.t. FS2004 & FSX”