Vliegtuig "zwalkt"na landing

Soms heb je een vraag die je bij FS9 zou kunnen stellen, maar ook bij FSX. Dat kan nu hier!

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gerrit Jansma
Student Pilot
Student Pilot

Vliegtuig "zwalkt"na landing

Bericht door Gerrit Jansma »

Dag beste mensen, ik heb een vraag of iemand een oplossing weet voor het volgende; ik vlieg in FSX met de PMDG 737-800. Fijn toestel om te vliegen en dat doet hij zonder problemen. Wat er wel gebeurt is dat nadat ik geland ben en de manual breaks heb gebruikt het toestel "zwalkt" van links naar rechts tijdens het taxiën.
Ik gebruik de Lochitech Extreme 3D pro en vermoedelijk zal er iets bij de instelling binnen FSX moeten gebeuren om de remmen vrij te maken als deze zijn gebruikt na de landing.

kan iemand mij hier mee van dienst zijn?

Alvast bedankt.

Groet,

Gerrit Jansma

greencan
Site Admin
Site Admin

Re: Vliegtuig "zwalkt"na landing

Bericht door greencan »

Ik had iets vergelijkbaars, maar dan met rudder-pedals.
Het probleem was opgelost nadat ik in het menu settings/controls /control axes bij de brakes het vakje Reverse had aangevinkt.
Misschien even proberen?
Succes!
Afbeelding

Gerrit Jansma
Student Pilot
Student Pilot

Dank voor uw reactie en suggestie. Bij mijn instellingen staat er geen vakje achter brakes die ik kan aanvinken. Mogelijk is dit wel zo, zoals bij u een rudder gebruikt wordt.
Er zal dus nog even verder gezocht moeten worden om dit probleem op te lossen. Edoch bedankt!

PW053
Instructor
Instructor

Bericht door PW053 »

Gerrit Jansma schreef:
15 mei 2020, 12:58
Bij mijn instellingen staat er geen vakje achter brakes die ik kan aanvinken. Mogelijk is dit wel zo, zoals bij u een rudder gebruikt wordt.
:idea: Zo ontstaat bij mij het idee dat het niet de brakes zijn, maar de draaifunctie van de joystick.
Als je die aansluit en verder niets aan de instellingen wijzigd, word automaties die draaifunctie van die joystick toegewezen aan
de "rudder"functie van FSX. :arrow: En die is basic heel gevoelig voor verdraaing.
Zodra het vliegtuig geland is, werkt diezelfde functie als "stuur" inrichting voor het taxie-en.
Bij de minste verdraaing reageerd je vliegtuig vrij heftig, als je dan dat wilt corigeren gaat dat ook nogal enthousiast.

Uit eigen ervaring, My 2 cents.....

Mvg, Frank
"Wie een Sopwith Camel kan vliegen, kan alles vliegen" :fl: Majoor James Bigglesworth. (Biggles)

Gerrit Jansma
Student Pilot
Student Pilot

Hallo Frank, uw aanwijzing zou het best eens kunnen zijn. Maar hoe verander ik de rudder functie dan zodat het vliegtuig niet zo reageert?

PW053
Instructor
Instructor

Bericht door PW053 »

Door onder spelbesturing settings de functie "rudder" uit te vinken* (maar dan-doet-ie-het-niet meer), of de gevoeligheid lager zetten.
Met dat laatse heb ik geen ervaring, het is ook een hele tijd geleden dat ik die stick gebruikt heb.

*met de Saitek pedalen werkt het zonder iets aan settings te wijzigen gelijk goed.
Wat me ook niet bekend is, of het mogelijk is die stick met de Saitek pedalen gelijktijdig te gebruiken.

Mvg, Frank
"Wie een Sopwith Camel kan vliegen, kan alles vliegen" :fl: Majoor James Bigglesworth. (Biggles)

Gerrit Jansma
Student Pilot
Student Pilot

Frank, nog even het volgende, dan zou dit gedrag zich ook moeten voor doen tijdens het taxiën bij vertrek, Dit is niet zo, alleen na de landing en gebruik van de remmen doet het zich voor.

Groet, Gerrit [vlieg]

PW053
Instructor
Instructor

Bericht door PW053 »

In dat geval was mijn veronderstelling dus niet juist :(

Mvg, Frank.

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS »

Zijwind misschien?

Wat betreft spelbesturingen: mijn ervaring is dat je gewoon alle spelbesturingen met elkaar kunt combineren; die hoeven zelfs niet van hetzelfde fabricaat te zijn. Je zou zelfs meerdere dezelfde spelbesturingen installeren (dus bijvoorbeeld twee yokes) waarvan je verschillende onderdelen gebruikt; dus bijvoorbeeld het stuur van de ene en de handels van de andere. Kwestie van instellen en dan kan het allemaal werken zoals je wilt.

Natuurlijk is het wel zo dat als je rudder pedals installeert, dan moet je de pedaalfuncties (rudder en brakes) niet toewijzen aan een andere spelbesturing. Met rudder pedals kun je de remmen doseren. Probleem is dat je daar weinig gevoel in hebt; in je auto druk je tegen de remdruk en met rudder pedals druk je tegen een veertje. Met de GA waar ik meestal mee vlieg, lukt het mij niet goed links en rechts even hard te remmen. Dan gaat een vliegtuig (flink) zwalken.
Ik stel in het aircraft.cfg vaak een lagere waarde in voor differential brakes. Default is 1.0; vaak kies ik een waarde rond 0.5. Het zwalken wordt dan iets minder. Als de oorzaak inderdaad in het remmen zit, kun je wat experimenteren met deze waarde.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

Gerrit Jansma
Student Pilot
Student Pilot

Dank voor alle reacties.
Ik heb de Rudder via Setting-Controls>Keyboard Sensitivity> de rudder die op 100 stond terug gezet naar 64. Het probleem is vooralsnog opgelost. :dup:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen m.b.t. FS2004 & FSX”