SimBrief.com

Nieuwtjes over releases die in beide versies gebruikt kunnen worden.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Kevin
Moderator
Moderator
Contacteer:

SimBrief.com

Bericht door Kevin »

Professional Flight Planner X (PFPX) zou deze maand uitkomen, maar ik betwijfel of dat gaat gebeuren. Hoe dan ook, sinds deze week is er een webbased alternatief online gekomen: http://www.SimBrief.com, een mooie flight planning & briefing tool voor de heavy metal-vliegers onder ons.
Je vult een aantal gegevens in, waaronder je plaats van vertrek en bestemming, je vluchtnummer en (als deze nog niet voor je gegenereerd is) je gewenste route en SimBrief maakt een mooie briefing voor je, welke als PDF te downloaden is.

Zie hier een voorbeeld van een vlucht van Amsterdam naar New York: https://dl.dropboxusercontent.com/u/250 ... 407145.pdf.

Ook staat er een tutorial op YouTube:

En het mooiste van alles: SimBrief is helemaal GRATIS! :y: Alleen voor up-to-date AIRAC cycles moet je, indien gewenst, betalen.

(Bron: http://www.simflight.de/2013/08/10/simb ... atch-tool/)
Afbeelding

Xolon
Supervisor
Supervisor
Contacteer:

Re: SimBrief.com

Bericht door Xolon »

Net mijn 2 vluchten van vandaag er eens in gezet en het komt aardig overeen :) Brandstofverbruik lag iets hoger, maar de snelheid ook. Erg mooi systeem dat zeker overeenkomt met het 'echte' LIDO systeem :dup:
Afbeelding
FO Boeing 737-800 | C-47 Grease Monkey

Crawlerguy
Observer
Observer

Bericht door Crawlerguy »

Ziet er veelbelovend uit...

Kevin
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Kevin »

Bedankt, dat is goed om te horen! Als velen dit ontdekken zou PFPX het wel eens moeilijk kunnen krijgen, lijkt me zo.
Afbeelding

lexsis
Instructor
Instructor

Bericht door lexsis »

Heb het ook geprobeerd. Heb het ook door een paar dispatchers uit laten proberen die met LIDO werken. Opzich wel een leuk programma vonden ze. Fuel burn lag nogal hoog, en de block fuel die het programma geeft kwam ook hoger uit dat zei het normaal in het systeem te zien krijgen.

Persoonlijk vind ik het ook een goed alternatief voor de mensen die geen PFPX willen (gaan) gebruiken.

Persoonlijk denk ik niet dat dit een extreme concurrentie voor PFPX zal worden. PFPX bied sowieso al meer functies dan het huidige simbrief. Ook zijn er al meer geavanceerde opties beschikbaar in PFPX, wat Simbrief nu nog niet heeft.

Kevin
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Kevin »

Van PFPX hebben we tot nu toe alleen maar screenshots en video's gezien, plus een heleboel beloftes die ze nooit nagekomen zijn. Wie weet of ze hun laatste belofte, namelijk uitgave van PFPX in augustus, wél nakomen? Ik zou haast zeggen: ze zijn erger dan PMDG! Maar zij leveren dan in ieder geval nog goede producten af. Hun TOPCAT gebruik ik nog altijd met veel plezier, maar het is toch wel een beetje beschamend dat ze nog niet eens met goede ondersteuning voor een veel gebruikte add-on als de NGX zijn gekomen voor TOPCAT. Mijn vertrouwen in het bedrijf achter TOPCAT en PFPX is toch behoorlijk gedaald. Eerst zien, dan geloven.

Ik denk dat de meeste gebruikers niet meer nodig hebben dan wat SimBrief levert. Tel daarbij op het feit dat SimBrief er eerder is en ik denk wél dat PFPX een aantal gebruikers verloren heeft aan SimBrief. :wink:
Afbeelding

lexsis
Instructor
Instructor

Bericht door lexsis »

http://www.topcatsim.com/forum/index.php?topic=831.345

Zojuist in de laatste beta versie voor release. :wink:
Maar zij leveren dan in ieder geval nog goede producten af.
Dat is natuurlijk onzin. Flightsimsoft levert net zulke goede producten af als PMDG. Enkel in een andere categorie producten.
TOPCAT gebruik ik ook nog steeds met veel plezier, ook weet ik dat er in PFPX al ondersteuning voor de 737 en de 777 is. Na PFPX is er gezegd dat er gewerkt gaat worden aan een config voor de NGX en de 777, ik weet zeker dat dit gaat gebeuren. Weet wel dat een profiel aanmaken voor een add-on niet gemakkelijk is. De data uit de FPPM's moet worden overgenomen. Zodat het programma kennis heeft van alle peformance tabellen van het vliegtuig en dat de programma code hier gebruik van kan maken. Ook moeten ''beperkingen'' van het add-on vliegtuig erin worden verwerkt.
de meeste gebruikers
De meeste gebruikers? Misschien niet nee, wat ik juist denk is dat PFPX een scheiding maakt tussen de simmer die ''as real as it gets, within limits'' wilt gaan vliegen, en de simmer die van VATroute een route haalt en zijn NGX vol gooit met 1/3 fuel in de tanks. Misschien een overdreven beeld. Maar dan spreek ik puur in de termen van flight planning. De omgang in het toestel zelf kan anders zijn natuurlijk.

Dat maakt ook het verschil tussen PFPX en Simbrief. De een prefereert simbrief voor zijn planning omdat het gemakkelijk gaat, een hoop is al gedaan, en je hebt een OFP. En de anders wilt juist tot in de kleinste details zijn vlucht plannen. Wat ik persoonlijk ook erg leuk vind om te doen.

Zoals ik al zei, ik heb aan een paar dispatchers/loadcontrollers gevraagd of zij simbrief wilden testen. En vertelden mij allemaal hetzelfde. En als ik hen vraag waar ze liever voor zouden kiezen, is dit PFPX van wat ze er tot nu toe van gezien hebben.
Ik ontken niet dat het een leuke online tool is. Integendeel, maar het biedt gewoon minder functies aan. Zoals het automatisch genereren van een route, OFP layout die kan worden aangepast naar de maatschappij layout, verschillende regels qua fuel berekening. Om zo maar een paar dingen te noemen...

Maargoed, zoals je zelf al zei, eerst zien dan geloven. :wink:

Kevin
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Kevin »

Hmmm... :hm Ik zie dat ik me gisteren een beetje ongelukkig heb uitgedrukt! :oops: Uiteraard bedoelde ik niet dat TOPCAT (of het toekomstige PFPX) een slecht product is, maar ik vind het erg jammer dat de ondersteuning zo mager is. En met ondersteuning bedoel ik in dit geval goede ondersteuning voor een veelgebruikte add-on als de NGX. Ik geloof best dat dat er komt ná PFPX, maar daar wachten we al zo lang op en wat mij betreft was het in dit geval beter geweest als ze éérst TOPCAT hadden geüpdatet, zeker als het gaat om een add-on als de NGX.

Hoe dan ook, mijn punt was: ik denk dat er meer mensen zijn die geen uitgebreide functies (à la PFPX) nodig hebben en zij blijven dan wellicht bij SimBrief hangen. Voor mezelf zie ik ook (nog?) geen reden om PFPX aan te schaffen zolang SimBrief goed werkt. Was PFPX er eerder geweest, dan hadden de rollen zomaar omgedraaid kunnen zijn.
Ik ben iemand die vooral graag vliegt. Het papierwerk mogen anderen voor mij doen, in dit geval het onderwerp van dit topic. :wink:

Uiteraard heeft iedereen zo zijn voorkeuren; er is niet één 'juiste' manier van flightsimmen, toch? :wink:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws m.b.t. FS2004 & FSX”