Eyepoint verplaatsen in VC

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

FlipS
Moderator
Moderator

Eyepoint verplaatsen in VC

Bericht door FlipS » 20 apr 2013, 10:38

In een ander topic vroeg Kevin naar het veranderen van het gezichtspunt in de VC. Nou heeft hij daar al een oplossing voor gevonden maar het komt wel vaker voor dat je het eyepoint permanent wilt veranderen. Zo heb ik de freeware Lancasters in het Dambuster Raid pakket. Die Lancasters zijn voor FS'98 gebouwd en niet bepaald mooi; onder andere ziijn alle gebogen delen veel te hoekig, zoals de neuskoepel. In het echt ziet de piloot niet zoveel van de neuskoepel maar in deze add-on was het eyepoint te ver naar voren gekozen. Dat heb ik verplaatst waardoor ik nu zo'n klein deel van de neuskoepel zie dat dat helemaal niet meer stoort. Dat gaat als volgt:
In het Aircraft.cfg-bestand vind je een rubriek [views]. Daaronder staat meestal maar één eyepoint gedefinieerd, namelijk dat van de piloot. Er staan drie parameters, in volgorde: longitudinaal, transversaal en verticaal. Naar voren is (eerste parameter) +, naar achter -, naar links is (tweede parameter) -, naar rechts +, omhoog is (derde parameter) +, omlaag -. Alle eenheden zijn voeten, dus circa 30 cm.
Je kunt eerst in spot view kijken waar de piloot hoort te zitten en dan kun je vanuit de VC vergelijken of die positie klopt met wat je in spot view ziet. Dat blijkt soms erg te verschillen.

Verder maakt de zoom-instelling iets uit; dan blijft het eyepoint hetzelfde maar je hebt keuze tussen 'normaal' en 'groothoek' om het maar even te vergelijken met lenzen voor een fototoestel. Als je dat permanent wilt veranderen (voor alle vliegtuigen tegelijk) stel je dat in in fsx.CFG: default is 'normaal'; om 'groothoek' te krijgen verander je de regel WideViewAspect= false in true. Overigens geef ik de voorkeur aan de default instelling; ik heb een beeldscherm dat net iets hoger is dan 'wideview' (namelijk 1920 x 1200) en dan biedt 'groothoek' in veel vliegtuigen een beeld alsof ik te ver naar achteren zit, wat soms niet realistisch overkomt en bovendien komen de instrumenten dan kleiner op het beeldscherm. Voor IFR vliegen wil ik die goed afleesbaar hebben.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

Plaats reactie

Terug naar “FSX”