Microsoft Sidewinder Force Feedback 2 Joystik valt uit

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Oosterwalf01
Observer
Observer
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2019, 10:29

Microsoft Sidewinder Force Feedback 2 Joystik valt uit

Bericht door Oosterwalf01 »

Beste Allemaal,

Ik heb bovenstaande joystick in mijn bezit. Het is een tweedehands van marktplaats. Ik heb ook nog de fsuipc betaalde versie.

Als ik vlieg in mijn pmdg kist, via ivao of transavia virtual. Valt de joystick voor of tijdens de vlucht uit, en dat is meestal als ik in in de descent of als ik net de pushback heb gehad. Ik heb in de omgeving van fsuipc.ini al verandert "death zone is 0" onder de controles.
Hebben jullie nog andere ideeën. Ik zou allang overgestapt zijn op een andere yoke, maar die zijn momenteel uitverkocht.

Groet,

Frank
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Microsoft Sidewinder Force Feedback 2 Joystik valt uit

Bericht door FlipS »

Dit is een lastig probleem en meestal ook frustrerend omdat de oorzaak niet eenvoudig te vinden is. Ik begrijp dat de joystick vaak wel maar soms niet werkt. Het meest waarschijnlijk is een breuk in een draadje of in een printplaat. Als de potentiometers te ver versleten zijn, dan zal het vliegtuig meestal vreemde capriolen gaan maken als de joystick in een positie rond het centrale punt gebruikt wordt. Daar schrijf je niet over zodat daar waarschijnlijk geen probleem zit.
Potentiometers kun je vervangen maar ik vrees dus dat de oorzaak daar niet zit. Een breuk vinden en repareren is veel lastiger.

Waar je mee kunt beginnen zijn een paar proefjes: probeer eens een simpel vliegtuigje, bijvoorbeeld de Cessna 172. Als die hetzelfde reageert als de PMDG (wat mij waarschijnlijk lijkt), weet je zeker dat het probleem in de joystick zit.
Ga dan eens controleren en kalibreren. Ik vermoed dat je dan af en toe zult zien dat de joystick uitvalt.
Een breuk in de aansluitdraad is soms vast te stellen door (bijvoorbeeld in het kalibratieprogramma) de draad te bewegen.

Een PMDG besturen met een joystick voelt natuurlijk nooit goed aan, hoewel een joystick meestal nauwkeuriger stuurt dan een yoke. Wat voor yoke wil je kopen? Er is op Marktplaats ruim aanbod. Ik vind de CH yoke prettiger dan de Saitek yoke. Beide werken met potentiometers. In mijn Saitek yoke was het vet in de potentiometers hard geworden waardoor ik alleen nog maar in cirkels kon vliegen. Na reinigen werkt die weer goed.
Tweedehands spelbesturingen met potentiometers brengen altijd het risico van versleten potentiometers met zich mee. Zoals gezegd, kun je die vervangen, maar dat vergt enige handigheid. Tweedehands zou ik meestal niet meer bieden dan € 50,- tenzij de verkoper kan garanderen dat de spelbesturing weinig gebruikt is.
Je kunt voorlopig ook een eenvoudige nieuwe joystick kopen; met € 15,- kom je een eind.
Er zijn ook yokes met hall sensoren (die nooit verslijten) maar dan kom je in een duurdere prijsklasse. Dan heb je wel iets waar je veel plezier van zult hebben en dat nog heel lang meegaat ook.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Oosterwalf01
Observer
Observer
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2019, 10:29

Re: Microsoft Sidewinder Force Feedback 2 Joystik valt uit

Bericht door Oosterwalf01 »

Bedankt voor je reactie, ik ben op zoek naar een Logitech G saitek pro flight yoke, (een collega P3D vlieger heeft hem ook, en kan dan een hoop delen met hem) In eerste instantie. Je hebt idd gelijk dat het aankopen van een andere joystick meer tijdelijk plezier kan geven als die van mij constant uitvalt en irritatie meebrengt. Is de CH yoke goed te programmeren is fsuipc? Ik ga maar eens even googelen, naar andere joysticks of de CH yoke.
Thanks

Gr
Frank Oosterwal
Plaats reactie