Ultra Wide Screen geschikt voor Prepar3D ?

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Ultra Wide Screen geschikt voor Prepar3D ?

Bericht door Lion »

Goedenavond samen,

Ik zag dit weekend bij een winkel diverse Ultra-Wide-Screen monitoren - wel en niet met met curve - met een beeldverhouding 21:9.
Dit zag er wel apart uit en nu vraag ik mij af, werkt dit ook in Prepar3D of krijg je dan hele scheve verhoudingen...
Er zijn toch ook veel mensen die vliegen met drie schermen. Zou je dit dan kunnen met enkel een 21:9 scherm.
En ik lees ook bij de specs dat je twee programma's naast elkaar kan laten draaien.
Dus zou je Prepar3D naast bijv FSCommander of EFB op hetzelfde scherm kunnen gebruiken......?

Ben benieuwd of dit kan en of iemand van jullie dit misschien al gebruikt.

Bedankt alvast en een fijne avond nog verder.....
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Ultra Wide Screen geschikt voor Prepar3D ?

Bericht door FlipS »

Volgens mij zit de beperking niet in P3D maar in je videokaart; die heeft een maximale resolutie horizontaal en verticaal. Verticaal zal geen probleem zijn maar horizontaal kon het scherm wel eens groter zijn dan wat de videokaart biedt.
Misschien weten anderen of P3D een beperking kan geven maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat je inderdaad wel drie schermen kunt aansturen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: Ultra Wide Screen geschikt voor Prepar3D ?

Bericht door Lion »

Bedankt voor je snelle reactie.
Voor de volledigheid, dit is mijn videokaart: Nvidia GeForce GTX 1050 Ti
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Ultra Wide Screen geschikt voor Prepar3D ?

Bericht door FlipS »

Dat is een mooie videokaart! Die ondersteunt een resolutie van 7680x4320 (hor. x vert.). Ik weet niet welk beeldscherm je op het oog hebt, maar waarschijnlijk zal de videokaart ruim voldoende zijn om de resolutie van het scherm te ondersteunen. Bij een verhouding van 21:9 en verticaal 1080 (HD) heb je horizontaal 2520. Met UHD wordt dat tweemaal zoveel dus 5040. Daar zit de videokaart nog ruim boven. Pas met verticaal 4320 en een verhouding 21:9 kom je niet meer uit, maar ik betwijfel of er al zulke schermen bestaan.

Deze videokaart heeft geen analoge uitgang (VGA) maar digitaal is beter (de GTX 1050 Ti heeft DVI-D, HDMI en DisplayPort). Kijk even of het beeldscherm een digitale ingang heeft, hoewel ik vermoed dat er geen nieuwe beeldschermen meer op de markt komen zonder digitale ingang.
Als je nog meer wilt weten, kijk dan even hier.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: Ultra Wide Screen geschikt voor Prepar3D ?

Bericht door Lion »

Ik nog geen idee welke monitor. Ben me nog aan het oriënteren.
Zijn er nog specifieke zaken waar ik rekening mee moet houden? - zoals bijv. min resolutie voor een mooi vloeiend beeld 2560x1080 of toch 3440x1440 (wel veel duurder) / responssnelheid / verversingssnelheid - andere zaken....

Het is toch niet zo dat het beeld als het ware "uitgerekt" wordt?
Of blijft alles wel een realistisch beeld geven..

bedankt alvast
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Ultra Wide Screen geschikt voor Prepar3D ?

Bericht door FlipS »

Voor resolutie geldt: hoe hoger, hoe scherper en dus mooier. Er is wel een beperking: waarschijnlijk zal de frame rate lager worden met een hogere resolutie. Er moeten immers meer pixels berekend worden. Als je nu al een krappe frame rate hebt, zul je waarschijnlijk te weinig hebben als je een scherm met hoge resolutie kiest. Heb je nu een mooi hoge frame rate, dan zit je waarschijnlijk wel goed. Ik heb geen ervaring hoeveel dat scheelt.

De responsetijd moet relatief kort zijn maar dat is niet zo problematisch voor de flight simulator. Ik denk dat het voor sommige games belangrijker is. Ik heb wel een tv gebruikt als monitor voor de flight simulator. Die heeft een langere responsetijd dan een monitor voor gaming maar daar merkte ik niets van.
Verversingsfrequentie is nooit een probleem.
Je moet de resolutie in P3D instellen (Windows wordt automatisch ingesteld). Als je in P3D als resolutie die van je scherm instelt (doorgaans de hoogste in het menu; dat wordt automatisch gegenereerd) komt het goed en wordt er niets uitgerekt.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: Ultra Wide Screen geschikt voor Prepar3D ?

Bericht door Lion »

Helder antwoord, bedankt.
Ik heb mijn framerate nu vastgezet op (25) en is alles vloeiend.
Ik zal het wel eens op oneindig zetten, kijken hoe ver ik dan kom.
Plaats reactie