Vragen over nieuwe hardware en inzet 2e PC

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boonens
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 apr 2014, 20:32
Locatie: Beusichem

Vragen over nieuwe hardware en inzet 2e PC

Bericht door boonens »

Door de drukte van een nieuwe baan en een grote verhuizing heeft het simmen de laatste jaren op een zeer laag pitje gestaan. Nu ik meer vrije tijd en, niet onbelangrijk, financiële ruimte begin te krijgen, is de tijd rijp om e.e.a. weer op te pakken.

Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in de aanschaf van een nieuwe PC, waarop ik (vooral) X-Plane en mogelijk ook P3D wil draaien. Ik vlieg enkel GA/VFR omdat ik reeds mijn zinnen heb gezet op het nodige aan scenery, weer & aircraft add-ons verwacht ik een bovengemiddeld systeem nodig te hebben om e.e.a. fatsoenlijk te vliegen. Qua samenstelling ben ik er redelijk uit, al twijfel ik nog licht of het Intel of AMD wordt. Intel is de enige juiste keuze voor de huidige generatie van XP/P3D, maar AMD zou wellicht wat toekomstbestendiger en vriendelijker voor de portemonnee kunnen zijn:
Monitor: 1x 49 inch curved super-ultrawide (5120x1440)
MB: Gigabyte Z390 Aorus Master (bij AMD: Gigabyte X570 Aorus Ultra)
CPU: Intel i7-9700K (bij AMD: AMD Ryzen 9 3900X)
GPU: MSI RTX 2080 Super GDDR6 8GB
RAM: Corsair 32 GB DDR-4 3200
HD: Samsung 970 Pro M2 SSD (1x 512 GB voor Windows, 1x 1 TB voor X-Plane/P3D), WD Black HDD (1 TB, voor overige bestanden
Koeler: Corsair Hydro H115i Pro

Alle feedback over bovenstaande is meer dan welkom, maar ik worstel nog met het volgende. Ik heb een hele set Saitek controllers (yoke, rudder, TPM, radio, switch panel en 6x FIP) en daarnaast zou ik graag een kleine tweede monitor willen gebruiken, o.a. voor het tonen van een GPS. Gelet op de reeds behoorlijk belasting van het systeem met de ultra-wide monitor en alle add-ons, is het misschien een verstandige optie om al deze extra hardware op een tweede PC aan te sluiten, of zal de winst slechts minimaal zijn? Indien het eerste, wat zijn dan de vereisten en benodigdheden voor zo'n 2e PC?

Ik hoop dat iemand hier iets over kan zeggen.
-- Smooth seas do not make skillful sailors --
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Vragen over nieuwe hardware en inzet 2e PC

Bericht door FlipS »

Tsja, de materie wordt er niet eenvoudiger op. Even wat overwegingen.
Ik kocht recent een jonge tweedehands pc (i5 9600K op msi MPG Z390 gaming pro carbon mobo en GTX 1080). Ik koos bewust voor een pc die net ietsje minder is, enerzijds omdat ik de laatste jaren minder tijd aan flight simming besteed, anderzijds omdat Microsoft Flight Simulator 2020 eraan komt. Kijk maar even op YouTube, daar zijn diverse video's. Als je dat ziet, verbleken X-Plane en P3D. Wat ik denk: op Google Maps kun je al een deel van de wereld in 3D zien. Daar zou je dus virtueel overheen kunnen vliegen en ik denk dat je dat in MSFS 2020 gaat doen. Het programma is namelijk zo groot dat het niet in een pc past; je moet de data continu binnenhalen via een open snelle internetverbinding. Wat voor pc je daar voor nodig hebt, is nog niet duidelijk.

Ik ga FSX SE en P3D v4 in mijn nieuwe pc installeren. FSX SE zit er al in, inclusief NL-2000. NL-2000 is de zwaarste scenery die ik ken. Met mijn oude pc (i5 2500K, msi P67A-G65 B3 Military class II en HD6950) kon ik daar in hoogste settings bijna niet boven vliegen. Zelfs in iets verlaagde settings had ik op EHAM met een mooi vliegtuig 5-7 fps. Nu heb ik op EHAM in allerhoogste settings 20 fps. Overigens vlieg ik doorgaans ook VFR met GA en warbirds.

P3D met NL-2000 gaat in mijn nieuwe pc op hoogste settings dus niet lukken. Maar daar is wellicht een oplossing voor. FooFighters maakte me attent op deze video: . Uit de derde vergelijking blijkt niet alleen het geringe verschil tussen GTX 1080 en RTX 2080 in P3D v4 maar ook dat ORBX TrueEarth Netherlands minder zwaar op de frame rate drukt dan de oude scenery van ORBX, die op zijn beurt aanzienlijk frame rate vriendelijker is dan NL-2000. Ik ga dat dus proberen maar het duurt nog even voor ik zover ben. De screenshots op de site van ORBX beloven veel moois.
Hoe GTX 1080 en RTX 2080 presteren bij zeer hoge resolutie (ofwel 4K ofwel super-ultrawide) vraag ik mij af.

Ik heb even in Taakbeheer - Broncode gekeken: FSX SE gebruikt één kern voor 100%, de andere kernen doen erg weinig (minder dan 30%) in de hexa core i5 9600K. P3D v2 verdeelt het werk beter over een quad core cpu; hoe P3D v4 gebruik maakt van een hexa core of octa core cpu weet ik nog niet, maar ik verwacht dat ook dan de meeste kernen niet veel te doen hebben. Lockheed-Martin c.q. Prepar3D adviseert voor v4 een quad core cpu; het zal niet voor niets zijn dat geen hexa core of octa core geadviseerd wordt.
Welke eisen X-Plane stelt, weet ik niet, maar uit een bericht van Leen de Jager https://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic. ... 01#p271408 begrijp ik dat dat nog hogere eisen stelt dan P3D v4.

Hoe de performance van AMD en Intel in MSFS en afgeleide simulatoren en in X-Plane zich momenteel tot elkaar verhouden, weet ik niet. Ik kijk altijd in PassMark naar de single thread performance.
Wat betreft de videokaart: de AMD HD6950 in mijn vorige pc doet zijn werk prima. Als ik op de GTX 1080 twee beeldschermen aansluit (één voor het beeld van de sim, de andere voor vensters van hulpprogramma's en extra views) daalt de frame rate tot circa 40% van de frame rate met één beeldscherm. Daar heb ik met de HD6950 geen last van gehad; een extra view op een tweede beeldscherm gaf wel een kleine daling van fps maar niet zo erg als de twee beeldschermen op de GTX 1080.

Ik denk dat het nuttig is om voor extra hardware een tweede pc te gebruiken omdat je primaire pc al snel tot het uiterste belast zal zijn. Ik veronderstel dat die niet aan hoge eisen hoeft te voldoen (de grafische bewerkingen zijn het zwaarst) maar ervaring heb ik daar nog niet mee. Hopelijk zijn er andere bezoekers van dit forum die hun kennis met ons willen delen.

Van al mijn Saitek en Thrustmaster spelbesturingen heb ik in Windows 10 alleen het switch panel niet aan de praat gekregen; dit ondanks toevoegen van een stukje tekst in exe.xml en installeren van een driver. Volgens michielsweb kun je alle Saitek spelbesturingen programmeren met SPAD Next https://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic. ... &t=21204&p; of daarmee het switch panel ook weer functioneert, blijkt niet uit zijn bericht.

Echt geholpen heb ik je niet, maar ik hoop dat je er toch wat aan hebt.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
boonens
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 apr 2014, 20:32
Locatie: Beusichem

Re: Vragen over nieuwe hardware en inzet 2e PC

Bericht door boonens »

Dank voor je inzichten FlipS. Ik heb inderdaad de komst van MSFS 2020 meegekregen. De video's zijn zeer indrukwekkend, maar het zal nog wel minimaal een jaar duren tot een launch en misschien nog wel 2-3 jaar tot de kinderziektes zijn verholpen en alle add-ons beschikbaar zijn om de ervaring op eenzelfde niveau te brengen als XP en P3D nu. In het 'ergste' geval is het een fantastische sim en zijn de specs van mijn, dan nog, relatief nieuwe PC onnodig hoog. Een prima probleem om te hebben.

Ik zie helaas niet de video in je bericht linkt (alleen een groot leeg vlak), maar goed om te horen dat Orbx TrueEarth minder zwaar is. Vroeger had ik de drang om de gehele wereld te upgraden met scenery, maar ik heb besloten het nu anders te doen. Ik beperk mij tot slechts 1 of 2 landen/staten. Orbx heeft met TE Washington/Oregon en Central/South GB precies de gebieden waar ik altijd graag vloog. Aangevuld met wat mooie velden om van te vliegen heb ik verder weinig scenery nodig.

Iemand wat meer ervaring met het draaien van meerdere PC's die mij hier iets meer over kan vertellen? Ik heb begrepen dat ik voor de tweede PC dan ook weer een XP licentie nodig heb en dat ze absoluut verbonden moeten zijn via een GB netwerk, niet met WiFi.
-- Smooth seas do not make skillful sailors --
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Vragen over nieuwe hardware en inzet 2e PC

Bericht door arno »

boonens schreef: 19 sep 2019, 19:07 Iemand wat meer ervaring met het draaien van meerdere PC's die mij hier iets meer over kan vertellen?
Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar ze moeten elkaar wel kunnen "zien". Minimaal dus op beide PC's beiden dezelfde werkgroep. Volgens mij hoef je geen 2e licentie te kopen/hebben. Uit mijn geheugen haal ik nog dat de scenery wel op beide PC's hetzelfde moeten zijn. Op internet vond ik nog een 4-jaar YouTube filmpje hoe dat te doen ( niet uitgeprobeerd)
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... iQrmTb5GRJ

Hiermee kom je misschien een stapje verder.

Volgens mij moet het via WIFI ook kunnen. Jaren geleden samen met iemand via internet met elkaar gevlogen, ieder in zijn eigen woonomgeving.
Af en toe zagen we elkaars vliegtuigen niet, maar weet niet meer hoe we dit opgelost hebben.

Nog een website waar iets over te lezen is:
https://www.wideview.it/wideview.htm

Nog een laatste: https://www.simforums.com/forums/can-yo ... 40531.html

Verder is er nog een Nederlandse website ( groep in Zeeland en Groningen?) die daar handleidingen voor hebben geschreven. Kan helaas dit niet meer terugvinden. Indien gevonden dat vermeld ik het hier.

Iets meer te vinden via Google: handleiding fsx nederlands
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Vragen over nieuwe hardware en inzet 2e PC

Bericht door FlipS »

Voor zover ik weet heb je, om meerdere pc's in de fs met elkaar te laten communiceren, Widefs nodig. Dat is onderdeel van FSUIPC. Dat is er echter alleen voor FSX en P3D. Je hebt dan slechts één licentie van FSX c.q. P3D nodig.
Welk alternatief je nodig hebt voor X-Plane, of dat dat wellicht al in het programma zelf zit, is mij niet bekend.

Ik heb geen ervaring met één programma (één installatie) op meerdere pc's; ik vermoed dat dat inderdaad via wifi goed kan, mits de adapters niet te traag zijn. Gezien de ervaring van Arno zal dat waarschijnlijk nooit een probleem zijn. Maar anders zou je twee pc's met elkaar kunnen verbinden met een (netwerk) cross cable. Dat heb ik meerdere keren gedaan met twee pc's waarin in beide FSX was geïnstalleerd en dat werkt prima zodat ik veronderstel dat het met één installatie even goed gaat.
Als je meer dan twee pc's hebt, kan dat via een router, ofwel via wifi, ofwel met (gewone) netwerkkabels. De router hoeft dan niet met internet verbonden te zijn tenzij je een internetverbinding wilt (bijvoorbeeld voor real world weather).

Ik vermoed dat YouTube vastloopt in de beveiligingen van Windows 10. Ik krijg de video nu ook niet te zien; daarom maar even de link: https://www.youtube.com/watch?v=8q80tRejMHw
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie