Zwarte blokken

Vragen en opmerkingen over Dutchfs

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Zwarte blokken

Bericht door Japio »

Sinds een paar weken heb ik als uitlaatgas bij de default Boeing737 van FSX een soort van zwarte blokken. Meestal zie ik dat boven flightlevel 250. Ik weet helaas niet hoe ik een afbeelding bij m,n bericht kan plaatsen ter illustratie. Ik heb al gekeken in de map EFFECTS of daar geen vreemde dingen in staan maar nog niets tegengekomen. Wellicht is er iemand die hetzelfde heeft ondervonden en misschien ook een oplossing.
Nog ter info, de zwarte blokken zijn alleen zichtbaar als de buitenzijde van het vliegtuig in beeld is , dus uiteraard niet met de cockpit in beeld.
Ben benieuwd. :G:
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Zwarte blokken

Bericht door FlipS »

Eerst even hoe je een screenshot moet plaatsen: laad je screenshot op naar een daarvoor bedoelde website. Ik gebruik postimages.org/nl/ maar er zijn er meer. Kopieer de directe link en zet die tussen de image blokken tussen rechte haken die je krijgt als je op de afbeeldingen icoon (negende van links) klikt.

Ik vermoed dat de zwarte blokken eigenlijk rook of damp moeten voorstellen maar grafisch niet goed weergegeven kunnen worden. Dat zou kunnen gebeuren als de pc eigenlijk op zijn tenen loopt. Ik weet niet of het al verkeerd gaat in de cpu of pas in de videokaart. Hangt ook af van de simulator die je gebruikt; FSX is grafisch nogal zwak; P3D is beter maar doordat het zwaarder is, krijg je toch sneller problemen.
Experimenteer eens wat met de display settings. Zet de target frame rate niet te hoog; afhankelijk van de kracht van je pc ergens tussen 20 en 30 fps. Hoger dan 30 fps heeft absoluut geen zin. Soms kan het nodig zijn om FSX.cfg respectievelijk Prepar3D.cfg aan te passen maar dat vraagt enige kennis.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: Zwarte blokken

Bericht door Japio »

Allereerst bedankt voor je reactie en ook voor de tip m.b.t. het plaatsen van een screenshot, ga ik proberen. Ja, dat zou best kunnen dat m,n PC op z,n einde loopt, inmiddels 7 jaar oud, alhoewel maar 3x per week gebruikt , uitsluitend voor FSX. in 2011 laten bouwen door Alternate voor bijna 3000 euro, en eerlijk gezegd wilde ik nog niet vervangen.
Is het niet zo dat indien ik de FSX.CFG file weghaal, FSX dan automatisch een nieuwe aanmaakt?, of kan ik daar beter afblijven.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Zwarte blokken

Bericht door FlipS »

Het klopt dat FSX automatisch een nieuw configuratiebestand maakt als je het bestaande verwijdert. In principe komen al je instellingen weer terug in het nieuw aangemaakte FSX.cfg. Als je zeker wilt zijn, kun je het huidige FSX.cfg een andere naam geven, dan ziet FSX het ook niet meer, maakt een nieuw en kun je altijd weer terug naar het oude. (Als je het oude daarna niet meer gebruikt, gooi het dan alsnog weg om vergissingen te voorkomen).

In tegenstelling tot stervelingen zal je pc niet trager worden als hij ouder wordt, maar als je nieuwe add-ons hebt geïnstalleerd, dan zullen die doorgaans (veel) zwaarder zijn dan de add-ons van zeven jaar geleden en dan maakt de frame rate een merkbare duikeling. Toen ik mijn pc (nu acht jaar oud) net had, had ik nooit minder dan 30 fps. Met NL2000, ORBX en recente vliegtuig add-ons mag ik al blij zijn als ik nog 24 fps haal en met sommige vliegtuigen boven bijvoorbeeld Amsterdam haal ik 10 fps nog niet.
Ga ik nu met een default vliegtuig boven default scenery vliegen, dan heb ik weer meer dan 30 fps, net als vroeger.

Of het daar in zit, weet ik niet, maar wat experimenteren met de settings kan nooit kwaad.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: Zwarte blokken

Bericht door Japio »

Ik was weg en zag zojuist pas je laatste reactie. Ik heb met de settings het e.e.a. gedaan alsook de FPS vast gezet op 22 frames maar nog geen verbetering. Het vreemde is wel dat het probleem zich voor gaat doen in de klim op ca. 15000 ft en weer verdwijnt in de daling op ca. 8000 ft. Juist als de scenery zwaarder wordt, dus met o.a. de AirPort beelden zou je denken dat de verwerking voor de CPU en grafische kaart moeilijker verloopt maar dat blijkt dan weer niet.
Ik heb een I7 processor en twee Radeon kaarten t.w.de 5850. Dat waren zo,n 8 jaar geleden volgens Alternate topkaarten en dat zou best eens waar kunnen zijn getuige de toenmalige prijs van 330 euro p/stuk.
Ik gebruik totaal 5 schermen waarvan 3 voor eyefinity en deandere twee voor instrumenten , FSC etc.
In principe had ik geen twee dure kaarten nodig maar had ik kunnen volstaan met de tweede kaart die simpeler was, ik meen een 5450 die toen ca.80 euro was. De Alternate verkoper zei dat het beslist noodzakelijk was om twee zelfde kaarten te nemen wat uiteindelijk niet juist was. Dat is ook de reden dat ik geen PC meer laat bouwen door Alternate
Begrijp me niet verkeerd, dit is geen klaagzang op Alternate want in de nazorg hebben zij het altijd prima gedaan maar het personeels verloop was toen nogal heftig met steeds maar nieuwe gezichten die geen of weinig af wisten van FSX, ik trouwens ook niet en dan kan het verkeren.
4 p221w - + eyefinity monitor,I7 930 2x ATI Sapph HD5850 TOXIC - Antec 1200 Black - Coomas silent 1000 w- Asus P6T - Coomas V10 - 2x 500 Gb HD en 2x Solid State SSD . - 1x 128 gb en 1x 240 gb
windows 7 HP 64 .rudderpedals en div. Saitek panels/stuur
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Zwarte blokken

Bericht door arno »

Misschien "anti-aliasing" eens uit- of aanzetten binnen fsx? Bij settings/ display/graphics
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: Zwarte blokken

Bericht door Japio »

Zojuist gedaan Arno, heeft helaas niet geholpen. Ik vermoed dat FlipS gelijk heeft met wat hij zei overde verwerking van bepaalde scenery beelden en waarschijnlijk in de processor en grafische kaart power tekort komt, iets anders kan ik op dit moment niet bedenken. Maar degene die het weet mag het zeggen.
4 p221w - + eyefinity monitor,I7 930 2x ATI Sapph HD5850 TOXIC - Antec 1200 Black - Coomas silent 1000 w- Asus P6T - Coomas V10 - 2x 500 Gb HD en 2x Solid State SSD . - 1x 128 gb en 1x 240 gb
windows 7 HP 64 .rudderpedals en div. Saitek panels/stuur
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Zwarte blokken

Bericht door FlipS »

Alternate zal twee dezelfde videokaarten geadviseerd hebben om ze in cross fire opstelling te kunnen installeren.
De prijs van je pc verbaast me enigszins. Ik heb wel eens prijzen vergeleken van bedrijven waar je een pc op bestelling kunt laten samenstellen en Alternate is niet duurder (maar ook niet goedkoper) dan een aantal anderen. Waarschijnlijk wist Alternate niet dat de eisen die FSX aan de videokaart stelt, lager liggen dan van de meeste games.

Ik vermoed dat de zwarte blokken ontstaan door condens die pas in de koude lucht op grote hoogte ontstaat. Ik heb in FSX nooit zulke blokken gehad maar wel in Prepar3D v2. Dat heb ik in dezelfde pc als FSX en zoals ik al noemde, is mijn pc aan de krappe kant voor de hedendaagse add-ons. P3D v2 is zwaarder dan FSX zodat ik de settings daarvan lager moet zetten dan van FSX (waar ik alles maximaal heb behalve het verkeer). Aanvankelijk verschenen de wolken in P3D bij mij als zwarte blokken, die na een poosje veranderden in normale wolken. Rook (bij het starten van vliegtuigen; ik vlieg vrijwel alleen met vliegtuigen met zuigermotoren) kwam ook tevoorschijn als zwarte blokken die pas ophielden als er geen rook meer verscheen. Inmiddels is dat probleem opgelost; deels door lagere settings maar mogelijk heeft een update van P3D ook bijgedragen aan de oplossing.

Het moet dus een grafisch probleem zijn, maar dat hoeft niet door de videokaart(en) veroorzaakt te zijn. FSX laat een groot deel van de grafische bewerking door de cpu doen. De cpu van jouw pc presteert maar ongeveer 70% van de cpu van mijn pc en ik heb in FSX dus al problemen met de frame rate. Ik heb één videokaart: een HD6950. Die is ongeveer 50% krachtiger dan een HD5850 maar ik weet niet hoe de performance zich verhoudt tot twee HD5850's in cross fire (ik moet aannemen dat Alternate de videokaarten inderdaad zo heeft geïnstalleerd).

Je zou eens kunnen uitzoeken of de videokaarten inderdaad in cross fire staan. Ik vermoed dat je daar wel achter kunt komen met Speccy (freeware). Verder zou je kunnen uitzoeken of je je pc kunt overklokken (als dat nog niet gebeurd is). Als overklokken van de cpu niet mogelijk is, zou je ook nog kunnen uitzoeken of alleen de videokaarten op een hogere frequentie kunnen werken.
En misschien is er nog een mogelijkheid. Heb je van FSX nog de boxed version? Misschien dat Steam Edition beter draait en daarmee ook het probleem van de zwarte blokken oplost. Garantie dat het daarmee opgelost is, kan ik niet geven.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Zwarte blokken

Bericht door PeterL »

Misschien heeft het niets met je videokaart te maken.
Zelf heb ik ditzelfde probleem in het verleden ook gehad en dat bleek toen veroorzaakt te worden door een installatie van REX textures. Wat ik al heel lang niet meer gebruik, overigens.
Ik heb eens meegezocht, maar kom eigenlijk alleen uit op een mogelijk effect bestand dat niet meer aanwezig is, of overschreven met het installeren van een add-on. Of verwijderd is met het uninstallen van een add-on. Dan zou de fout in de effects map gezocht moeten worden. Heb je onlangs een dergelijke aktie uitgevoerd?
Als zoekterm heb ik o.a. "fsx contrails black boxes" of "fsx exhaust smoke black boxes" gebruikt.
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: Zwarte blokken

Bericht door Japio »

Ben er zeker van de de kaarten niet in crossfire staan, daar wel over gesproken maar dat is niet gebeurd. Omdat ik a-technisch ben heeft overklokken en tweaken etc ook niet plaatsgevonden, dat werd door Alternate ook niet geadviseerd omdat de PC krachtig genoeg was, zo zei men. Omdat ik nogal wat addons heb geïnstalleerd, o.a. veel ORBX zie ik behoorlijk op tegen een complete herinstallatie, maar als ik iets verander zal het toch wel P3D danwel Xplane gaan worden, maar dat laat ik weer afhangen of m,n probleem kan worden opgelost. Dat kan dan waarschijnlijk weer niet zonder de aanschaf van een nieuwe PC of het laten restylen van m,n huidige PC.
En aan PeterL, ik heb inderdaad met een freeware addon zitten klooien waarbij ik tweemaal heb geïnstalleerd en ook weer gedeinstalleerd, zou dus best mogelijk kunnen dat daar het e.e.a. verkeerd is gegaan. Ik kijk het nog even aan voor ik ga wijzigen maar ik dank jullie allen voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Polito
Instructor
Instructor
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:59
Locatie: Euskal Herria

Re: Zwarte blokken

Bericht door Polito »

Zo maar een schot voor de boeg:
staan de addons in een goede volgorde?
Intel i5-8400CPU 2,71Ghz - Windows 10 Pro 64 bits - 16Gb RAM - Geforce GTX1050 - HPCompaq LA2206xc/LG L225WS - T.Flight Stick X
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: Zwarte blokken

Bericht door Japio »

Ja zeker, FTX Central regelt dat, alsook een geïnstalleerde scenery configurator.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Zwarte blokken

Bericht door FlipS »

Maar Peter, als REX textures en rookeffecten niet goed worden weergegeven, dan is dat toch een grafisch probleem waarvan de oorzaak in een te krappe videokaart kan zitten? Het lijkt mij dat een te krappe cpu leidt tot een lagere frame rate zodat ik de oorzaak toch eerder zoek in de videokaart.

Ik weet niet precies hoe de grafische bestanden in FSX worden verwerkt maar het lijkt erop dat eerst het beeld van de scenery en de VC of het vliegtuig wordt berekend, en dat daarna meer of minder transparante effecten zoals wolken, nevel, condens en rook worden berekend. Die effecten liggen als het ware voor het basisbeeld en als die niet berekend kunnen worden, zie je zwarte vierkanten.
Het is nooit uitgesloten dat effecten niet goed geprogrammeerd zijn maar daar hoef je zeker bij REX niet bang voor te zijn.

(at) Japio: Alternate had gelijk dat je pc zwaar genoeg was, maar door zware add-ons is je pc intussen wat aan de krappe kant geworden. Overklokken vraagt inderdaad enige kennis.

Ik heb nog even op internet gekeken en er zijn tientallen vragen over zwarte blokken. Als mogelijke oorzaken worden genoemd:
- ontbrekende textures
- gebruik van preview DX10
- verkeerde shaders
- te krappe videokaart

Het is niet ondenkbaar dat bij de-installatie van de freeware add-on textures verwijderd zijn die hadden moeten blijven staan. Het is de vraag of het om FSX textures gaat of dat die door een andere add-on geplaatst zijn. Je kunt een repair van FSX proberen (installatie CD starten, eerst kiezen voor 'installatie' en daarna voor 'Repair'.) Als de effecten specifiek bij dit vliegtuig horen, zou je dat opnieuw kunnen installeren.

In preview DX10 heb ik deze problemen nooit gehad. Als je preview DX10 gebruikt, is het wel verstandig de Shader Release van Steve Parsons te gebruiken; minimaal het freeware deel. In principe worden grafische bestanden in DX10 sneller verwerkt dan in DX9 waardoor de videokaart een klein beetje ruimte zou krijgen. Je zou het kunnen proberen. Na het zetten van een vinkje bij preview DX10 moet FSX eerst opnieuw opgestart worden om nieuwe shaders te maken.

Verkeerde shaders: waar zouden die dan vandaan komen? Door de oude shaders te verwijderen, zou FSX automatisch nieuwe aanmaken. Is ook te proberen; bewaar de oude shaders voor de zekerheid op een andere plaats.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Zwarte blokken

Bericht door PeterL »

Tja, er zijn -zoals altijd- meerdere oplossingen te bedenken. Kan goed zijn dat het een grafisch probleem is, maar omdat het verschijnsel optreedt als het vliegtuig een bepaalde hoogte bereikt, ongeveer waarop FS contrails weer gaat geven, ben ik daar eens op gaan zoeken. De effects bestanden die gebruikt worden zijn fx_contrail_l.fx en fx_contrail_s.fx
Dus, Japio, kijk eens of dit nog steeds de originele files zijn. In mijn geval waren die bestanden nooit teruggezet en trad het zelfde euvel op als jij beschrijft.
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: Zwarte blokken

Bericht door Japio »

Het probleem is opgelost.
Omdat ik zelf al een idee had zelf iets verkeerd gedaan te hebben na de reacties van FlipS en PeterL ben ik verder gaan zoeken in de map EFFECTS in FSX. In de map EFFECTS zit ook nog een mapje TEXTURE welk bij mij slechts een drietal kleine bestandjes had, terwijl dat aanzienlijk meer bestandjes moet bevatten, bleek uit navraag bij een collega FSX gebruiker.
Eerst een backup gemaakt en daarna het mapje TEXTURE uit de map EFFECTS van de collega op m,n PC geïnstalleerd en de zwarte blokken zijn verdwenen. Inmiddels een paar vluchten gemaakt en alles draait prima. Het zou best kunnen dat er - omdat ik het TEXTURE mapje van een andere PC gebruik - nog wel wat dingen niet helemaal goed gaan , maar die irritante zwarte blokken ben ik gelukkig kwijt. Met dit hele gedoe wordt maar weer eens het belang aangetoond van een regelmatige backup, welke ik het laatste tijd, dom genoeg, niet had gemaakt.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Zwarte blokken

Bericht door FlipS »

Fijn dat het is opgelost!
Maar dan had ik mij dus vergist. Het verbaast me wel dat de zwarte blokken ontstaan doordat er textures ontbreken. Ik heb bijvoorbeeld propellervliegtuigen waarvan de propeller een hallucinerend effect heeft. Dan haal ik de texture van de achterkant van de propeller weg en dan is er gewoon niets meer; ook geen zwart blok. Blijkbaar zit dat met de contrails toch weer anders. Het wordt me wel duidelijk dat zwarte blokken verschillende oorzaken kunnen hebben.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie