Departure Arrival keuze

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2004 (ook bekend als FS9)

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Departure Arrival keuze

Bericht door marchellodelaglande »

Hallo,

Even een vraagje m.b.t. de keuze van een SID of STAR. Als ik bijvoorbeeld vertrek op EHAM van baan 36L en ik heb een LEKKO-departure kan ik kiezen tussen een LEKKO3V en een LEKKO1Z departure. Welke van de twee moet ik dan kiezen? Ik had al op de Navigraph-kaarten gezien dat de 1Z-sid een langere route heeft dan de 3V-sid. Ik had al een vermoeden dat het dan misschien te maken zou kunnen hebben met de vertrektijden m.b.t. geluidshinder. Ik had een keertje gehoord dat er op Schiphol na tienen in de avond niet meer gestart of geland mag worden m.u.v. de Kaagbaan en Polderbaan maar dat dan ook alleen de lange SID of STAR-route moet gevlogen worden.

Mijn vraag is nu, als dat zo is dat het met geluidshinder te maken zou hebben, waar kan ik dan duidelijk lezen om welke tijd ik dan een bepaalde SID of STAR moet vliegen?
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: Departure Arrival keuze

Bericht door Japio »

Ik doe daar niet zo moeilijk over, weet niet welk navigatie programma je gebruikt maar in jouw geval heb je twee keuzes, ik zet ze in m,n flightplan van in mijn situatie fscommander en kijk welke het meest realistisch is en vlieg je bijv. met de PDMG en FMC doe je in feite hetzelfde, invoeren en zie weer welke het best uitkomt, en als je online vlieg krijg je de sid of star op van de controller. [vlieg]
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: Departure Arrival keuze

Bericht door Kevin »

In de AOI (Airport Operational Information) staat hier meer over. Uit de Navigraph AOI chart voor Schiphol: Afbeelding
Oftewel: standaard geldt bij deze baan de LEKKO 3V departure, maar tijdens genoemde tijden geldt voor straalvliegtuigen de 1Z departure. :wink:
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Departure Arrival keuze

Bericht door marchellodelaglande »

Heel erg bedankt voor deze info Kevin. Momenteel ben ik op Dublin (EIDW) aan het leren vliegen en daar ben ik die info van AIO (nog) niet tegen gekomen. Ik kan het aan het verkeerde eind hebben wat ik waarschijnlijk ook zo zal zijn. Kan jij dat dan a.u.b. voor mij opzoeken op Navigraph? Ik kan het tot nu toe niet echt vinden...
Laatst gewijzigd door marchellodelaglande op 13 feb 2017, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: Departure Arrival keuze

Bericht door Kevin »

Ik heb even gekeken, maar op EIDW bestaat de situatie die hierboven voor Schiphol beschreven is niet. Voor elke combinatie van runway en beginpunt van je route bestaat er hier maar één SID.
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: Departure Arrival keuze

Bericht door Japio »

Eerste reactie niet gelezen ??? :down:
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Departure Arrival keuze

Bericht door marchellodelaglande »

Natuurlijk heb ik dat gelezen, bedankt daarvoor nog Japio. Ik wilde immers heel erg graag een passend antwoord hebben wat ik nu ook gekregen heb. Iedereen vliegt op zijn eigen manier en daar heb ik volledig respect voor. Alleen wilde ik wel rekening houden met hoe ze in het echt vliegen op EIDW qua geluidshinder dus baalde ik steeds van dat ik tussen twee STAR's kon kiezen. Alleen wist ik nog niet waar ik de info van de tijden kon vinden wat betreffend de geluidshinder.
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Departure Arrival keuze

Bericht door marchellodelaglande »

Ehhhh ik was denk ik niet helemaal duidelijk maar het ging om een STAR die ik wilde vliegen op Dublin, Kevin. Daar zijn er naar mijn weten wel twee van....
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: Departure Arrival keuze

Bericht door Kevin »

Oh, dat kan best, ik dacht dat het nog steeds om SIDs ging. Als er verder nergens iets vermeld staat, zal het zo zijn dat de STARs in real life door ATC worden toegewezen.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Departure Arrival keuze

Bericht door marchellodelaglande »

Dank je Kevin!
Plaats reactie