FSX Steam Edition

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rotor
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 feb 2013, 22:53
Locatie: Castricum

FSX Steam Edition

Bericht door rotor »

Ik zag vandaag een voor mij totaal nieuwe uitgave van FSX op internet voorbij komen: "FSX Steam Edition".
Is dit werkelijk een nieuwe editie en het vervolg op FSX Gold Edition?
Ik dacht dat Microsoft "de stekker" eruit had getrokken en geen support meer leverde.
Wie kan hier iets meer over vertellen?
Microsoft Windows 8.1 64-bit
MSI Z77A-GD65 (MS-7751) (SOCKET 0)
Intel Core i7 3770K (at) 3.50GHz
NVIDIA GeForce GTX 68
16,0 GB Dual-Kanaal DDR3 (at) 651MHz (9-9-9-24)
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: FSX Steam Edition

Bericht door arno »

Joop Mak schreef dat er beperkingen aan zaten: http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.p ... 31#p261331
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Steam Edition

Bericht door FlipS »

Inderdaad heeft Microsoft de stekker uit FSX (en andere games zoals de Train Simulator) getrokken; FSX Steam Edition wordt uitgegeven door dovetail games.
Kennelijk gaan FSX Steam Edition en Prepar3D nu een eigen weg. Waar die wegen naartoe zullen leiden, is vooralsnog onduidelijk. Ik vermoed dat dovetail games zich vooral op de gamer gaat richten en Lockheed-Martin op de professionele markt, met inbegrip van de gamers die de illusie van realiteit zoeken. Voor zover ik weet heeft een belangrijk deel van het oorspronkelijke Aces team onderdak gevonden bij Lockheed-Martin. Of zij ook meewerken aan dovetail games, is me nog niet bekend.
We zullen zien ... :hm
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
bartschenk
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 mar 2012, 11:04

Re: FSX Steam Edition

Bericht door bartschenk »

Ik heb een probleem met fsx steam edition op Windows 8.1.

Als ik een vlucht doe en ik druk op alt+tab om bijvoorbeeld een liedje aan te zetten dan krijg ik daarna zwart beeld als ik verder wil. Ik kan wel op esc drukken, dan zie ik het scherm van afsluiten.

Hoe kan ik dat oplossen?
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: FSX Steam Edition

Bericht door arno »

Als je "windows mediaplayer" alleen opstart werkt player dan wel in 8.1?

Kan het ook te maken hebben met het zijn in "full Screen" of "window mode"?
Ik lees op internet:
If you use ALT+TAB to view another program while FSX is in full screen mode and you can't get back into the session, open Task Manager (CTRL+ALT+DEL), right click "Microsoft Flight Simulator X" in the "Applications" tab, and choose "Switch to...". You'll be taken back to the full-screen window.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
bartschenk
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 mar 2012, 11:04

Re: FSX Steam Edition

Bericht door bartschenk »

Ik heb fsx nu op windowed mode gezet en dat werkt prima.
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: FSX Steam Edition

Bericht door PeterL »

Zo af en toe is het weleens goed om FSX opnieuw te installeren. Gister alles verwijderd en het systeem opgeschoond met de bekende tools. Toevallig zag ik dat FSX SE tijdelijk tot 22 juni voor 5 eur te koop is, dus een goed moment om SE eens uit te proberen. Downloaden duurde erg lang, moest de pc vannacht aan laten staan, maar net de eerste vlucht gemaakt. Eerste indruk: draait stukken beter dan de oude versie, nu met alle sliders naar rechts en texture max load op 4096. Voordat ik mijn addons ga installeren even de volgende vraag: ik heb begrepen dat er met FSX SE eeen aantal verbeteringen/tweaks standaard zijn aangebracht, zodat er minder of bijna geen tweaks meer nodig zijn. Maar in het FSX.CFG mis ik toch nog de overbekende toevoegingen zoals HIGHMEMFIX=1, AffinityMask=xxx en wat andere wijzigingen die ik altijd aanbracht. Zou ik dit alsnog moeten/kunnen doen? Ik heb eigenlijk geen idee, maar ik neem aan dat dit geen kwaad kan.

M.vr.gr.

Peter
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Steam Edition

Bericht door FlipS »

Zover als ik dit begrijp is het zeker zinvol om HIGHMEMFIX=1 en Affinitymask=xx toe te voegen. Probeer ze gewoon één voor één; als je nadeel zou ondervinden, kun je ze even simpel weer verwijderen.
Met een quad core processor (en met processoren met nog meer kernen) is het zinvol om de 'engine' van FSX in core 1 (dat is de tweede core; de pc begint tellen bij 0) te laten draaien. Je kunt in Taakbeheer zien in welke core de 'engine' nu draait; die core is dan voor bijna 100% belast terwijl de overige cores minder werk hebben. Zie je dat de 'engine' in core 0 draait, dan is toevoegen van Affinitymask nuttig. Bij een quad core cpu zonder Hyper Threading wordt de regel Affinitymask=14. FSX kan geen gebruik maken van Hyper Threading; ik neem aan dat dat met SE ook zo is. Als je pc HTT wel ondersteunt, zou je dat beter kunnen uitschakelen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: FSX Steam Edition

Bericht door PeterL »

Levert inderdaad geen probleem op. Inmiddels de volgende add-ons geinstalleerd:
ActiveSky Next
JF DC3-C47
JF DC-6
Ultimate terrain en Ground Environment
Sky Environment
C-47 Manfred Jahn
Ultimate Airport Environment plus nog wat andere tools.
FSX staat nu wel op een andere plek op de HD, namelijk in de map waar Steam is geinstalleerd. Bij mij is dat
Mijn Dokumenten\Steam\SteamApps\Common\FSX, maar alle installers zien deze locatie automatisch, zodat installeren zonder problemen gaat. Eerste indruk met bovenstaande add-ons: uiterst stabiel,strakke fps.

peter
Fireridergamer
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 feb 2015, 17:10
Locatie: Barendrecht

Re: FSX Steam Edition

Bericht door Fireridergamer »

Nog even over de tweaks, op mijn systeem (geloof het of niet) levert de affinitymask tweak juist een daling in performance. Highmemfix heeft naar mijn bevinding nog geen invloed op de prestaties van FSX SE. FSX SE draait wel duidelijk beter dan de FSX boxed, en dankzij de Windows 8.1 compatibiliteit kan ik nog steeds simmen :)
Pre-flight checklist:
Sky above - checked
Ground below - checked
Try and keep it that way the entire flight.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Steam Edition

Bericht door FlipS »

Als Affinitymask een daling van performance geeft, vermoed ik dat je een verkeerd getal hebt gekozen. Dat getal hangt af van het aantal cores van de cpu en wel of geen Hyper Threading. Begin eens met Affinitymask te verwijderen (heb je waarschijnlijk al gedaan) en kijk dan in Taakbeheer > tabblad Prestaties hoeveel grafieken je ziet bij cpu-gebruik. Is dat gelijk aan het aantal cores van de cpu of het dubbele? Kijk vervolgens hoe de cores belast worden als FSX actief is. Als core 1 voor 100% belast wordt en de rest minder, moet er wel winst te halen zijn met Affinitymask.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Fireridergamer
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 feb 2015, 17:10
Locatie: Barendrecht

Re: FSX Steam Edition

Bericht door Fireridergamer »

Ik gebruik een i5-4460 3.4 Ghz procesor. Ik heb inderdaad de tweak verwijderd en heb dan met de PMDG NGX een stabiele 30 fps op schiphol met fair weather en scenery bijna allemaal op max settings, met soms een daling naar 26/27fps en een enkele uitschieter naar 36 fps. Vervolgens het volgende gedaan:

Ik zie 4 grafieken, van de 4 cores. Zonder de tweak is core 1 inderdaad 100% belast. Een stabiele 30 fps gemeten, zoals hierboven beschreven, hierna FSX afgesloten. Vervolgens kies ik het getal 14 voor de affinitymask en heb vervolgens mijn performance gemeten MET de tweak.

Hier de resultaten:
Max fps: 30.1
Min fps: 22.0
Avg fps: 26.4

Ook heb ik naar de cores gekeken en nu zijn core 1, 2 en 3 belast. Core 1 staat (nog steeds) op 100%, en core 2 en 3 draaien ook op zo'n 90-100%. Core 0 staat bijna niks te doen.

Als er nog een ander getal is wat ik kan proberen hoor ik het graag, dit zijn mijn bevindingen tot nu toe. De tweak is weer verwijderd... :wink:

Fireridergamer
Pre-flight checklist:
Sky above - checked
Ground below - checked
Try and keep it that way the entire flight.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Steam Edition

Bericht door FlipS »

Sorry, ik was even uit de bocht gevlogen. Ik bedoelde: "Als core 0 voor 100% belast wordt en de rest minder, moet er wel winst te halen zijn met Affinitymask". Maar jouw uitleg was helder; affinitymask=14 (je gebruikt het juiste getal) leidt tot verplaatsen van de 'engine' van FSX van core 0 naar core 1 en vandaar de 100% belasting van core 1 bij toepassing van affinitymask. Ik begrijp dan niet hoe de performance terug kan lopen; de 'engine' heeft in core 1 meer capaciteit tot zijn beschikking dan in core 0. Windows gebruikt niet veel en als er verder geen andere processen op de achtergrond draaien, wordt in core 0 hoogstens 15% gebruikt door Windows zodat je met verplaatsen van FSX naar core 1 niet meer winst kunt halen dan die 15%. Geen wonderbaarlijke verbetering maar juist merkbaar.

Ik begrijp ook niet dat de cores 2 en 3 bij jou zo zwaar belast zijn. Dat waren ze bij de Microsoft-versie van FSX maar ik had verwacht dat FSX SE een groter deel van de grafische verwerking naar de videokaart stuurt, zoals P3D dat doet. In P3D zijn de cores 2 en 3 (bij toepassing van affinitymask) zeker voor minder dan 90% belast; 100% wordt niet bereikt. De performance wordt dan uitsluitend bepaald door de core waar de 'engine' draait. Het lijkt erop dat de performance bij jou begrensd wordt door de cores die de grafische voorbewerking verrichten.
Welke videokaart heb je?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Fireridergamer
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 feb 2015, 17:10
Locatie: Barendrecht

Re: FSX Steam Edition

Bericht door Fireridergamer »

Ja, ik snap ook niet zo goed hoe het kan dat cores 2 en 3 zo hard bezig waren. Het zou kunnen dat een back-up programma op de achtergrond bezig was, dit gebruik ik om belangrijke bestanden automatisch extra op te slaan. Wat dan nog steeds wel opmerkelijk is dat onder elke omstandigheid ik een fps daling krijg met de affinitymask tweak.

Het zou inderdaad kunnen dat de gpu een limiterende factor is, door een gebrek aan budget zit er nu een (goedkopere) NVIDIA GeForce GT 705 met 2GB geheugen, niet super maar wel functioneel. Als dat inderdaad een factor is die zorgt dat ik niet alles uit mijn pc kan halen ga ik nog eens nadenken over een upgrade. Kan ik ergens de performance van mijn videokaart bijhouden, zodat ik de meting opnieuw kan doen?

Groet
Pre-flight checklist:
Sky above - checked
Ground below - checked
Try and keep it that way the entire flight.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Steam Edition

Bericht door FlipS »

Back/ups worden volgens mij via core 0 verwerkt. Ik denk dus dat de cores 2 en 3 alleen door FSX gebruikt worden.
Videokaarten voor FSX is een moeilijk probleem, in zoverre dat daar geen goede informatie over te krijgen is. FSX moet het hebben van de cpu, het programma maakt slecht gebruik van de videokaart. Toch draait FSX niet lekker in een pc met krappe videokaart. De meeste flight simmers gebruiken een videokaart die vijf- tot tienmaal zoveel presteert als de jouwe. Je hebt een geschikte cpu (goede high end) maar een ´mid range´ videokaart.
Als je weinig geld hebt, dan zou ik eens op Marktplaats gaan zoeken. Daar vind je voor relatief weinig geld vele videokaarten die aanzienlijk meer presteren dan de kaart die je nu hebt. Informatie over de prestaties van videokaarten vind je onder meer op PassMark.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
jacojet
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2015, 19:12

Re: FSX Steam Edition

Bericht door jacojet »

Beste fsxers ,

Fsx steam is zeker aan te bevelen.
Alles loopt beter zeker pmdg addons.
Maar nu heb ik toch weer een kleinigheid.
De framerates zijn goed 30-40 alleen soms stopt het beeld een seconde.
Wie kan hier iets over zeggen?

Groet Jaco
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Steam Edition

Bericht door FlipS »

Als het beeld af en toe korte tijd blijft hangen, komt dat gewoonlijk doordat de pc textures niet snel genoeg kan laden. Hierin zullen de oude boxed version en SE geen verschil maken; dit is vooral een hardware kwestie. Soms kun je het effect verminderen door een andere instelling van de Target Frame Rate. Met die Target Frame Rate stel je een prioriteit in. Zet je de Target erg hoog, dan moet de cpu alles op alles zetten om die Target te halen waardoor (te) weinig capaciteit overblijft voor het laden van textures.
Instellingen in fsx.cfg kunnen ook enige invloed hebben op het laden van textures. Met tweaken (bijvoorbeeld met venetubo) kun je de optimale instellingen vinden.
Daarnaast moet er altijd voldoende RAM zijn omdat de pc anders heen en weer moet schrijven tussen RAM en HDD. Om voldoende ruimte te hebben voor andere programma's (bijvoorbeeld automatisch updaten) zou je minimaal 6 GB RAM moeten hebben. Veel meer heeft geen zin. De meeste moderne pc's hebben 8 GB RAM of meer.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
jacojet
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2015, 19:12

Re: FSX Steam Edition

Bericht door jacojet »

Super !
Hier kan ik iets mee heb ik in ieder geval een idee waar ik moet kijken.

Jaco
jacojet
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2015, 19:12

Re: FSX Steam Edition

Bericht door jacojet »

Nog een Steam vraagje,


Ik heb de CD versie van pmdg 737 het lukt me niet deze in steam te instaleren.
de 777 versie wel die heb ik opnieuw kunnen downloaden van de pmdg site.
iemand een idee?

groet Jaco
Gebruikersavatar
Patr10
Observer
Observer
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2014, 23:09

Re: FSX Steam Edition

Bericht door Patr10 »

Hey Jaco,

Je kunt in de link (http://support.aerosoft.com/index.php?action=show) een digitale versie van Pmdg 737 ngx downloaden. En ja, deze kan je ook installeren in fsx-se, mits je een licentiecode ingeeft kan je starten met het dowloaden.
Veel plezier
Using Tapatalk
Oosterwalf01
Observer
Observer
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2019, 10:29

Re: FSX Steam Edition + sky next

Bericht door Oosterwalf01 »

Ik heb inmiddels via steam active sky next aangekocht, maar het doet het nog steeds niet, hebben jullie tips=
Oosterwalf01
Observer
Observer
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2019, 10:29

Re: FSX Steam Edition

Bericht door Oosterwalf01 »

De demo installatie ]egt dat ik hem moet installeren in steam, logisch, echter bij mij wil die hem plaatsen in c:\steam librarij terwmijl mijn steam op C:\program files x86 \common\steam staat, ik ga deze map maar verplaatsen naar de common steam denk ik maar.
Oosterwalf01
Observer
Observer
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2019, 10:29

Re: FSX Steam Edition

Bericht door Oosterwalf01 »

Herstel, hij staat op de D schijf
Oosterwalf01
Observer
Observer
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2019, 10:29

Re: FSX Steam Edition

Bericht door Oosterwalf01 »

Active Sky is inmiddels geïnstalleerd, ik verwacht dat dit door de fsuipc gebeurd is.

Momenteel heb ik problemen hoe ik het cerificaat in het scherm krijg. Als ik FSX steam opstart krijg ik een melding dat het certificaat niet actueel is, t/m 2021. Ik kan hem updaten, alleen ik krijg hem niet in mij scherm :G:
Oosterwalf01
Observer
Observer
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2019, 10:29

Re: FSX Steam Edition

Bericht door Oosterwalf01 »

Dan ben ik aan het vliegen in Ivao, klapt de fsx eruit en begin die weer overnieuw, erg frustrerend. Ik zit me af te vragen of het verstandig is over de schakelen naar prepared, omdat daar ook een 64 bit is. Alleen dan ben ik de pmdg 737NG kwijt :hm
Plaats reactie