FSX Steam edition vereisten?

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

FSX Steam edition vereisten?

Bericht door marchellodelaglande »

Hallo allemaal,

Ik wil even weten of ik aan een GTX1060 videocard voor FSX Steam edition zwaarste settings genoeg heb? Of liever een GTX1050? En datzelfde stel ik voor de processor, AMD Quadcore 3500 Mhz of liever 4000 Mhz? Met het RAM geheugen kom ik denk ik wel met 8 GB....Ook denk ik dat ik met FSX steam edition geen SP1 en 2 nodig heb, en ook geen instelling Highmemfix. Maar het blijft een vraag dus graag een eventuele toeglichting a.u.b....
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door PeterL »

Goedemorgen,
Wat hardware betreft moet je maar even wachten op advies van iemand die daar beter mee op de hoogte is dan ik. Vwb fsx-se het volgende: als je opnieuw gaat installeren is de cd-versie geen optie meer. Dovetail games heeft fsx helemaal "gerenoveerd" om het zo maar eens te zeggen. De bekende tweaks die voorheen nodig waren zijn nu in fsx- se verwerkt. Dit geldt voor highmemfix, affinitymask, uiautomationcore enz. Bij mij draait de sim zonder wijzigingen in het fsx.cfg als nooit tevoren. ( Natuurlijk lees je altijd dat het bij een aantal gebruikers weer niet werkt)
Maar het blijft wel een 32- bits toepassing met de daarbij horende beperkingen.
En alle add- ons voor de cd- versie werken ook in Steam.

Succes
Hollandia
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 mei 2007, 16:18

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door Hollandia »

Waar op kan je fsx.se het beste op installeren op Windows 8 of 10
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door marchellodelaglande »

Dank je Peter, dat is in ieder geval een antwoord. Maar dat andere over die hardware staat nog open... Heeft iemand daar een antwoord op?
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door Kevin »

Met de genoemde hardware heb ik persoonlijk geen ervaring, maar ik kan voor wat FSX betreft wel het volgende zeggen: zorg voornamelijk voor een sterke CPU, hoe sneller, hoe beter. Ik denk dat je met de minste van die 2 videokaarten ook wel voldoende prestaties zult halen, maar nogmaals: als het aan mij ligt zou ik altijd voor de snelste hardware die in mijn budget past gaan. :wink:
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door marchellodelaglande »

Dank je Kevin!
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door FlipS »

De prestaties van een pc met FSX zijn altijd moeilijk voorspelbaar. Zoals Kevin al noteerde, vraagt FSX vooral een krachtige cpu. Dat geldt zowel voor de oude boxed version van FSX als voor Steam Edition, hoewel de laatste voor zover ik weet, wel iets meer van de videokaart vraagt. Dat neemt niet weg dat je toch wel een high end videokaart moet kiezen, maar dat hoeft dus niet de zwaarste te zijn.
Daar komt bij dat een videokaart veel ruimere mogelijkheden voor vervanging heeft dan een cpu. Om een cpu te vervangen moet de BIOS die ondersteunen en daardoor ben je erg beperkt. Met videokaarten heb je weinig beperkingen zodat je later altijd nog een zwaarder type zou kunnen installeren, als blijkt dat dat nodig is. Prepar3D (ook een opvolger van de oude FSX boxed version) vraagt wel veel van de videokaart en ik verwacht dat FSX Steam Edition in de toekomst die richting ook wel uit zal gaan. Je moet nu dus gaan voor de zwaarste cpu die binnen je budget past.
Welke processor heb je op het oog? Want AMD maakt veel quad cores. Hoe krachtiger de cpu, hoe krachtiger de videokaart moet zijn, zelfs al mag die altijd van een iets mindere klasse zijn dan de cpu. Vermoedelijk zal de GTX1050 ruim voldoende zijn, maar om daar iets meer van te kunnen zeggen zou ik dus willen weten welke cpu je op het oog hebt.
En kies niet het goedkoopste moederbord want daar zit ook kwaliteits- (snelheids-) verschil in. 8 GB RAM is voor Windows + FSX voldoende. Verder een snelle HDD of SSD.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door marchellodelaglande »

Dank je voor deze uitgebreide uitleg FlipS!

Zelf heb ik op het oog een Quadcore 4000 Mhz en met turbo kan ie naar 4200 Mhz, GTX1050 videocard, 8 GB Ram geheugen (DDR3 of 4?) 240 Gig SSD schijf die ik later als ik ruimte tekort kom in RAID 0 ga zetten met nog een 240 Gig SSD schijf erbij.

Ik liet al doorschemeren dat ik twijfel over de RAM geheugen snelheid, DDR3 of DDR4. In mijn ouder computer heb ik nog 4 Gig DDR3 dus als ik opnieuw een moederbord die DDR3 ondersteund kies kan ik het aanvullen tot 12 Gig. Maar met een videokaart met GDDR5 als keuze lijkt me dat de videokaart dan op het RAM-geheugen moet wachten. Wat is verstandiger? Toch een moederboard die DDR4 ondersteund?

Toch twijfel ik of ik beter een 6 core met 3500 Mhz, die ik altijd nog kan overklokken, dan de bovengenoemde processor moet nemen...Alleen lijkt mij een 6 core minder van kwaliteit??
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door FlipS »

Om een indruk te krijgen van de prestaties van een cpu, vergeleken met andere waarvan ik kan inschatten welke prestaties die met FSX leveren, kijk ik in PassMark - CPU Mark - Single Thread Performance. Nu is het probleem dat er bij de AMD processoren geen kloksnelheden staan, in tegenstelling tot de Intel processoren. Vandaar dat ik met de aanduiding quadcore 4000 MHz niet verder kom.
Wat wel opvalt in deze lijst op PassMark, is dat zelfs de beste AMD processor een matige performance haalt. Ik neem aan dat deze lijst ook alle recente AMD processoren bevat. In verhouding tot de prestaties van de AMD processoren, is de GTX1050 videokaart erg krachtig en zal voor FSX nooit zwaar belast worden.

Het in RAID installeren van solid state drives lijkt me niet zinvol; deze drives zijn al veel sneller dan HDD's. Voor FSX is een snelle HDD al snel genoeg, alleen duurt het opstarten van de pc en FSX dan langer. Tijdens vliegen is een snelle HDD snel genoeg.

Bij een krachtige moderne cpu lijkt DDR4 me een betere keuze.

Voor zover ik dat kan beoordelen, is een 6 core cpu voor FSX volkomen zinloos. De 'engine' van FSX (die het hele proces stuurt en die bovendien alle berekeningen van de beweging van het vliegtuig uitvoert) draait in één core en kan niet over meerdere cores verdeeld worden. De grafische voorbewerking wordt aan de andere cores toegewezen. Twee cores hebben daarvoor voldoende capaciteit. Met een 6 core cpu heb je 5 cores die niet veel te doen hebben.
Omdat de 'engine' slechts in één core draait, kijk ik altijd naar de single thread performance van cpu's.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door marchellodelaglande »

Bij nader inzien vraag ik of deze combie goed is?

Hier een link van een alternatieve videokaar: https://www.alternate.nl/html/product/i ... cscardPCIe
en hier een link van de CPU: https://www.alternate.nl/html/product/i ... ssName=cpu
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door FlipS »

Met de FX 4320 zal FSX niet erg goed draaien; althans als je mooie add-ons (PMDG, ORBX, NL-2000, Aerosoft Mega Airports, REX) gaat installeren en de display settings hoog kiest. Als je mooie add-ons installeert moet je in de single thread performance tabel van PassMark een performance index van minimaal 2 hebben en zelfs dan zullen er momenten zijn waarop je niet voldoende fps haalt. Met overklokken krijg je een iets betere performance maar hoogstens de factor van de verhoging van de kloksnelheid. Overklokken helpt maar is geen tovermiddel.

De Gigabyte RX550D5 is nog zo kort verkrijgbaar dat daar nog geen tests van te vinden zijn.

Een ruwe vuistregel is dat je (bij onderdelen van ongeveer dezelfde generatie) voor FSX een cpu nodig hebt die anderhalf maal zo duur is als de videokaart. Nu kies je een videokaart die duurder is dan de cpu. CPU's met een p.i. van 2 zijn meestal € 200,- of duurder. Maar ik neem aan dat dat boven je budget gaat?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door marchellodelaglande »

Dan ga ik voor de I5-7500 processor: https://www.alternate.nl/html/product/i ... =pcBuilder

Super bedankt voor deze uitleg, zo kan ik mijn computer veel beter kiezen en Fs veel realistischer uitvoeren.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door FlipS »

Daarmee zal het inderdaad beter gaan. Succes met de verdere overwegingen!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door marchellodelaglande »

Toch nog ff een vraagje, is 2 Gig grafisch geheugen genoeg voor FSX Steam edition?
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door FlipS »

Volgens Steam is minimaal 256 MB vereist zodat 2 GB zeker voldoende zal zijn.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door marchellodelaglande »

Dank je FlipS. Weet je toevallig ook of het programmaatje Core Enviroment handig is zodat je zelf kan instellen welk addonprogramma een bepaalde core moet gebruiken?
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door FlipS »

Ik ken dit programma niet. Bedoel je Multicore Next (opvolger van Multicore Environment en Multicore Environment Advanced) van FSPS? Het lijkt mij dat dit programma behulpzaam kan zijn, afhankelijk van de configuratie van FSX SE. Als in fsx.cfg affinitymask is toegevoegd, dan denk ik dat Multicore Next weinig zal doen. Ik verwacht namelijk dat add-on programma's (die buiten FSX draaien) aan core 0 worden toegewezen. Met affinitymask heeft core 0 nog voldoende capaciteit over.
Prepar3D heeft de taken inmiddels zo verdeeld dat je juist geen affinitymask moet instellen (in Prepar3D.cfg). Dan zou het toewijzen van add-ons aan andere cores een voordeel kunnen hebben.
Of FSX SE gebruik maakt van affinitymask, weet ik niet; hoe de cores daarin belast worden, weet ik ook niet. Dat laatste zou je kunnen bekijken door Taakbeheer mee te laten draaien als FSX SE actief is.
Ik heb enkele reviews over Multicore Next opgezocht maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden. De gebruikers melden wel merkbare winst maar ze vermelden niet in welk programma en met welke configuratie. Evenmin vond ik in de reviews iets over het gebruikersgemak.
Mocht je het willen proberen, dan zijn we nieuwsgierig naar je ervaringen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door marchellodelaglande »

Dat programma bedoelde ik inderdaad en het heet inmiddels zoals je al noemde ''Multi Core Environment Next''. Ik heb nog de oude versie en die ondersteund 4 coren, het gene ik ook ga aanschaffen ''I5-7600K''. Ik ben de naam vergeten van een gratis programmaatje dat kan laten zien hoeveel procent er van een bepaalde core op dat moment gebruikt wordt tijdens de vlucht met alle meelopende addons. Niet ''Core Temp'' maar....??? Aan de hand van deze statistieken van dat programma kan ik met de oude versie ''Multi Core Environment'' zelf aangeven welke core meer moet worden gebruikt. Piece of cake lijkt mij.... :ap: :y:

Dus a.u.b. de naam van dat betreffende programmaatje wilde ik graag weten en dan nog het volgende. Ik zat er over te denken om dus de I5-7600K aan te schaffen. Dat in combinatie met de GTX1050, is dat een goede oplossing? In de Single Thread Performance staat de processor op de 5e plaats! Niet slecht zou ik zeggen? De bedoeling is om FSX-SE in de zwaarste settings, met de mooiste wolkenpartijen van Active Sky 2016 inclusief ASCA en Mega airport addons feilloos te laten lopen. Zit ik dan met deze processor en videokaart goed?
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door FlipS »

Helaas kan ik je met deze vragen niet helpen. Ik ken geen ander programmaatje waarmee je het gebruik van cpu en RAM kunt volgen dan Taakbeheer > tabblad Prestaties en dan onderaan 'Broncontrole', maar ongetwijfeld bestaat zoiets wel. In Taakbeheer zou je ook alle add-ons moeten kunnen zien maar dat heb ik nog niet geprobeerd. De i5 7600K presteert inderdaad uitstekend. Of een GTX 1050 zwaar genoeg is in combinatie met deze cpu weet ik niet. Voor de oude boxed version van FSX zou dat zeer waarschijnlijk wel zo zijn maar ik weet niet hoeveel Steam Edition op dit punt verbeterd is. Voor Prepar3D zou ik liever een GTX 1060 kiezen maar ik heb daar dus helemaal geen ervaring mee. Voor zover ik weet stelt Prepar3D hogere eisen aan de videokaart dan FSX SE.

Ik verwacht dat FSX SE met deze cpu heel goed zal draaien maar je kunt met een combinatie van zware add-ons zelfs de zwaarste pc op sommige momenten tot onder 20 fps krijgen. Boven de wolken zul je waarschijnlijk een duizelingwekkend hoge frame rate kunnen halen (ook dan adviseer ik om de Target Frame Rate niet op oneindig te zetten maar bijvoorbeeld op 30 fps. Je kunt daarmee experimenteren maar let dan wel op dat geen andere settings gewijzigd worden.) maar in een approach op een Mega Airport wordt de frame rate lager; ik kan niet voorspellen hoeveel.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door marchellodelaglande »

Dan neem ik wel de iets zwaardere GTX1050, die heeft altijd nog een klokfrequentie van plusminus 1450 Mhz en op boost 1550 Mhz. Bedankt voor deze info FlipS!!
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door marchellodelaglande »

Toch nog even een vraagje,

Ik heb geinformeerd naar wat addons zoals Active Sky, NL2000, PMDG 737 NGX en Mega airports van Aerosoft vragen van het grafische geheugen, en dat is best veel. Bij elkaar meer dan 3 Ghz. Een grafische kaart als de GTX 1050 heeft 2 Ghz. Dan lijkt mij het toch verstandig om minstens de GTX 1050 TI te nemen met 4 Ghz?
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door FlipS »

Of je een groter videoRAM gaat ervaren, weet ik niet zeker. De beperking zit in het gewone RAM; juister gezegd de VAS; zie http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=18438. Bestanden worden tussen het RAM en het VRAM uitgewisseld zonder dat de VAS groter wordt. Meer VRAM is dus niet nodig maar als het prijsverschil voor jou overkomelijk is, zou ik de Ti kiezen want die presteert nog een stuk beter dan de 'gewone' 1050.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door marchellodelaglande »

Gesnopen! En is dan de GTX 1060 weer een overkill ten opzichte van de I5-7600K?
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door FlipS »

Daar durf ik niets van te zeggen omdat daar geen testverslagen van bestaan, maar ik vermoed van wel. Maar de ontwikkeling van FSX SE en Prepar3D richt zich onder meer op een betere verdeling van het werk over cpu en gpu en dan verwacht ik dat de combinatie i7 7600K met GTX 1060 in de toekomst wel beter tot zijn recht komt. Maar dat is dus koffiedik kijken.
Mocht ooit blijken dat een GTX 1050 Ti te krap is, dan denk ik dat je die altijd voor een goede prijs tweedehands kunt verkopen. Vervangen van een videokaart is simpeler dan vervangen van een cpu.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: FSX Steam edition vereisten?

Bericht door marchellodelaglande »

Dank je! Ik neem aan dat je een I5 processor bedoelde?
Plaats reactie