UTX _ FSX SE error

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Piet06273
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2020, 13:18

UTX _ FSX SE error

Bericht door Piet06273 »

WIN10home I7 6700K GTX1050TI4GB 16DDR4 SSD 500GB HDD 1 TB
FSX SE op C:/Steam/Steamapps/Common/FSX

Ik ben pas 1 week lid naar kreeg toch de optie om een nieuwe thread te starten, waarvoor dank ...........
Mijn UTX USA installeert prima in FSX SE naar de daarna benodigde UTX Setup tool start niet op :
Zijn er members die hier ervaring mee hebben?

Ik heb nog vele malen gepost op het forum van Flight1 :
https://www.simforums.com/forums/topic57694.html
https://www.flight1.com/ticket.asp?mode ... live.nl#15

Het lijkt erop dat er nogal wat fundamentele en gecompliceerde wijzigingen in mijn WIN10 reg aangebracht moeten worden.
- Ik heb nu alleen de 1e wijziging gezet : Co-existence = O (nul)
- de /name/appdata/roaming/microsoft/FSX folders opnieuw laten aanmaken
- de .../programdata/Local/Microsoft/FSX folders opnieuw laten maken
tientallen anderen suggesties (Ook op Steam) opgevolgd.
De error blijft komen,

- UTX installeert helemaal goed
- er worden 12 mappen in C:/Steam/Steamapps/Common/FSX/Scenery aangemaakt:
UtEXCL , UTlcCity, UTLcCUST, UTLcVeg, UTObjRepo, UTUsaAirports,UTUsaGp, UTusaRial, UTUsaRoad, UTUsaWater, UTWc,
UTxLights. (Alle mappen compleet met Scenery/map en honderden bestanden erin.

Dus de installatie opzichzelf gaat helemaal goed. 'Installation completed' Click : Exit
Daarna moet de UTX setup tool vanzelf starten. Dan verschijnt volgende error-message:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
The SCENERY.CFG or other simulator file(s) could not be
located at the expected location below:
C:\Users\Peter XXXXX\Appdata\Roaming\Microsoft\FSX\SCENERY.CFG
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Een schermpje met 1 groene V en 2 rode X verschijnt, moet natuurlijk alle 3 groen zijn.
De setup tool verschijnt wel alleen alle beschikbare opties zijn 'grayed out'.
Ik restart FSX SE en voeg de Areas to in Settings/Scenery Liabrary/Add Area.....
Als ik dan ga vliegen is de hele USA bedekt met alleen maar forest, Alleen grotere vliegvelden en de grootste scenery objecten steken
er net bovenuit. Het werkt dus niet.

- Ik heb alle 'quick fixes' (stuk of 20 nu)die ik gekregen heb wel geprobeerd. - (Natuurlijk heb na alle wijzigingen wel eerst een
WIN:restart gedaan)
- ik ben geen computer expert maar na het Simmen vanaf de 3 1/2 diskette tiid en altijd wel zelf een oplossing kunnen vinden
voor welk Sim probleem dan ook ( en dat waren er nogal wat in de FS98/00/02 tijd ben ik ook niet 'helemaal achterlijk'
alhoewel zeker kan ik nooit helemaal zijn.
- Misschien heeft een andere Member ook ervaring gehad met dit issue en kan zijn/haar kennis hier delen, waarvoor dank.

- Behalve bij de benodigde kleine registeraanpassing bij de installatie van FSX-Gold/Acceleration
het 'PartMgr' issue : heb ik nooit iets in de Registry gedaan
https://www.flightsim.com/vbfs/showthre ... ost2105878

- Er zijn maar weinig Landclass Options/Producten voor FSX(SE) eigenlijk alleen: Flight1 en ORBX , het ORBX Traject is gewoon te duur
voor mij(Eerst betalen Global Base, dan betalen per land of region) Ook freeware is voorzover ik weet weinig Landclass.
(Mesh is wel : de geweldige Flyaway Simulations Global Mesh 45GB is bijna beter als FSGlobalX2010 die ik nu nog heb maar ook niet in
FSX SE gaat.

- Ik denk dat ik nu de gehele registeraanpassing uit de 'Flight1 post' gaan uitvoeren, dit moet voorzichtig.
- Als geen resultaat : moet ik WIN10 opnieuw helemaat resetten zodat een clean register weer wordt opgebouwd.
is veel, kost tijd, heb er ook niet direct zin in, maar is voor mij geen onhaalbare optie.
- Ik durf er niet aan te denken en te vragen want ik ben pas zo kort lid :maar misschien zou het mogelijk
zijn dat een member van DutchFS via 'Teamview' mee kijkt als ik de volledige Register Tweak ga doen.

- Ik heb begin dit jaar mijn PC laten upgraden naar de bovenstaande specs die minimaal nodig zijn voor FSX
daarvoor had ik al alles gebackupped Heb van bijna alles nog gewoon de installatie: CD's DVD's - installer files
uit de sites. zoals Lago PMDG Aerosoft Flight1 Justflight ... maar ik heb ook alle 'Installers' uit aankoop mails
gebackupped dus is gelukkig geen echt probleem.

Ik zit ook even met een ongevraagde reparatie ( lekkage v.d. bovenbuur in mijn woning) dus ik moet het even
laten liggen . In ieder geval nogmaals zeer bedankt voor je antwoord/post , waardeer het echt.
ik ga wel iedere dag natuurlijk in de PC om verder te kijken,
Ik wens je veel plezier boven de UTX USA...... en hoop je daar als AI een keer te zien......
(Ik zeg maar wat, ik heb (nog)geen VATSIM)
gr Peter
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: UTX _ FSX SE error

Bericht door PeterL »

Dag Peter,
Allereerst welkom op DutchFS. Ik volgde je al op Flightsim en nu ook maar eens de topics op het forum van Flight1 bekeken. Tja, wat een verhaal! Ik heb zo mijn twijfels waar het Windows register betreft. Zelf zou ik zou er niet aankomen, teveel kans dat er iets fataal fout gaat.
Mijn uitgangspunt is: graaf niet te diep. Verder begrijp ik niet goed waarom UTX de scenery.cfg gaat zoeken in de map Gebruikers\Eigen naam\AppData\Roaming\FSX. In die map staat helemaal geen scenery.cfg, de enige locatie die er toe doet is C:\Program Data\Microsoft|FSX. In de hoofdmap van FSX staat ook een scenery.cfg, maar dat is slechts een backup van de default installatie. Ik denk dat het feit dat er 2 versies van FSX op je systeem staan of hebben gestaan de oorzaak van het probleem is en dat er dus nog resten zijn achter gebleven. Gebruik je weleens een register cleaner? CCleaner werkt goed, de freeware versie voldoet al. Net als jij maak ik gebruik van Ultimate Terrain ipv ORBX en heb daar nooit problemen mee. Omdat ik gewend ben 1 x per jaar mijn flightsim em alles wat daar bij hoort te verwijderen en opnieuw te installeren om met een schone sim het nieuwe jaar in te gaan, heb ik een draaiboek van hoe en in welke volgorde zo'n schoonmaak moet gebeuren. Altijd gaat alles zonder problemen of foutmeldingen. Bij mij werkt het, misschien heb je er wat aan.
1. De-installeer eerst alle add-ons met de uninstaller die bij het programma hoort, indien mogelijk.
2. De-installeer FSX
3. Verwijder de map Flight Simulator X files in mijn Dokumenten.
4. Verwijder de map FSX in C:\gebruikers\eigennaam\AppData\Roaming (hierin staat fsx.cfg, als deze blijft staan wordt bij een herinstallatie een hoop oude instellingen weer meegenomen.)
5. Verwijder de map FSX in C:\Program Data\Microsoft (hierin staat de scenery.cfg)
6. Na de-installatie blijft de hoofdmap van FSX altijd in het systeem achter met daarin heel veel troep. Dus ook deze map handmatig naar de prullenbak. En nu een registercleaner de zaak na laten lopen en een herstart van de pc. Hoewel een installatie van FSX boxed en FSX Steam naast elkaar moet kunnen, geloof ik daar niet in. Waarom zou je een boxed versie nog willen hebben, met alle bugs nog aanwezig.
Dovetail heeft FSX helemaal onder handen genomen en de Steam versie hoeft helemaal niet meer getweaked te worden. Installeren van FSX Steam in de map X:\Steam\SteamApps\Common\FSX is volgens mij het beste om te doen. Het eerste wat ikzelf installeer is FSUIPC en daarna UTX. Misschien moet je ook eens kijken naar de lokaties waar Flight1 bestanden plaatst. De map Flight1 Software vind je op meerdere plaatsen terug, ik weet niet of bij de installatie van UTX daar ook weer naar wordt gekeken en daardoor op het verkeerde been wordt gezet. En verder hoop ik dat er iemand reageert met kijk op het register en hoe daar mee om te gaan.

We horen je vast wel weer.

groet, Peterl
Piet06273
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2020, 13:18

Re: UTX _ FSX SE error

Bericht door Piet06273 »

hai Peter , eerst natuurlijk meer dan bedankt voor je reactie. Er zijn op dit moment in de 'echte' wereld 'echte' problemen en is mijn
'UTX' probleempje maar een bijzaak. Ik zit in 'lockdown' (leeftijd + 1 extra vinkje) en voordat ik daarin ging dacht ik bij mijzelf: 'eindelijk heb ik
nu de tijd om die lange (inter)continentale vluchten af te maken waar ik vroeger zo vaak aan begon(FSBuild ,Fuelplanner , FMS , LNAV , VNAV
je kent 't wel) maar nooit kon afmaken. Ik ben hier nu al 2 weken of zoiets mee bezig. Nogmaals bedankt voor je antwoord, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik iedere letter, woord, punt , komma uit je mailtje al tig keren heb nagelopen en heb gedaan. Dat is gelukkig niet zo heel veel werk omdat ik nu alleen FSX Gold in C:/Steam/Steamapps/Common/FSX heb en verder nog niks.(Ik had: Flyaway Simulations Freeware Global Mesh maar daar zit (gelukkig)geen installer bij dus die zette ik gewoon in FSX/Scenery en voegde toe met de : Library Manager/Add Area. En was ook zo weer te deleten. geen register gedoe. Je kent 't wel : Eerst de Sim , dan de Mesh, dan de Landclass en dan de scenery. Dus 1 en 2 lukt wel maar 3 lukt niet. Dus kan ik niet verder met 4. Even geen (Inter)continentale vluchten. De CCleaner die ik normaal 1 of 2 keer per jaar doe, heb ik de laatste weken wel 20 keer gedaan. Ook ik vind het gewoon leuk om zeker 1 keer per jaar de hele SIM FS9 eraf te gooien: Uninstallen, alle overgebleven mappen en bestanden deleten, nog een keer checken op totale 'leegte' , dan weer de 'regclean' en alles dan weer opnieuw met 'schone lagen' op elkaar stapelen. Dan eerst even kijken of het goed vliegt. Maar het allereerste wat ik daarna meteen doe is een Backup te maken van de eerste clean Install( bij FS9 met FS9_update en FS9nodisk), en die backup op een andere partitie bewaren. Dit heeft mij al meerdere keren enorm geholpen als de Aircraft, Scenery , Modules, Texture en andere folders helemaal door de war waren. Ook in dit verhaal heb ik een keer mijn totale FS2002en FS2004 compleet weggehaald (dat was heel veel werk) Overigens: mijn FS9 is nu alleen in de allerkleinste details een fractie minder dan FSX en op heel veel momenten gewoon veel realistischer (ook door mijn ongeremde fantasie in Lago FSSE). Mijn FS2002 is ook nog steeds heel leuk : met o.a. Emma Field , Flight1 Ultr_traffic. Voor de Flight1 installatiebestanden volg ik nu het voorgeschreven pad C:/Program Files x86/.... Bij de uiteindelijk installatie Browse ik dan naar mijn Steam pad. (Maar ik heb deze Flight1 bestanden letterlijk al overal een keer uitgeprobeerd: Default, FSX Root, meerdere Microsoft, Flight1 en ook alle Steam folders. niks, noppes. Maar dit is zeker een goeie suggestie van jouw om hier verder mee te gaan.
Voorlopig en helaas blijft de 'regedit' daarnaast hoog op mijn overgebleven opties-lijstje staan, hoewel met tegenzin.
Nogmaals dank voor je reactie, echt te gek.... Het gaat me lukken alleen net als in de 'echte' wereld staat mijn FS-vloot nu even geparkeerd.
m.groet: Peter
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: UTX _ FSX SE error

Bericht door FlipS »

Ik ben het met PeterL eens dat het niet waarschijnlijk is dat de oorzaak van de fout in het register zit. Nou heb ik UTX zelf niet zodat ik daar geen ervaring mee heb, maar mij bekruipt het gevoel dat het ergens heel elementair mis gaat. Het lijkt mij dat er iets mis gaat met configuratiebestanden.
Eerst een vraag. Je schrijft dat je FSX Gold hebt geïnstalleerd in C:/Steam/Steamapps/Common/FSX. Maar je hoeft Gold Edition helemaal niet te installeren. Als je FSX SE installeert, ben je klaar. Heb je dit zo gedaan of heb je toch Gold Edition geïnstalleerd?

Op de plaats waar de Setup tool zoekt (C:\Users\Peter XXXXX\Appdata\Roaming\Microsoft\FSX\SCENERY.CFG) staat inderdaad ook zo'n bestand. Dat is echter de default scenery.cfg zonder enige aanvulling; een oude back-up dus. Het scenery.cfg dat gebruikt wordt, staat inderdaad op de plaats die PeterL noemt (dus in Program Data).
Ik weet niet hoe de setup tool naar het scenery.cfg zoekt. Dat kan door een voorgeprogrammeerd pad (in dat geval kan de tool het pad naar Program Data nooit vinden) of zoekt via het register naar de juiste plaats. In het eerste geval zou deze versie van UTX niet zonder meer bruikbaar zijn voor FSX SE; wellicht kan een configuratiebestand van UTX aangepast worden maar daar bij gebrek aan dat programma kan ik daar niet naar zoeken.
Misschien moet je dus voor FSX SE een nieuwe versie hebben; dat kan PeterL waarschijnlijk vertellen.

Je zou eens kunnen kijken of de mappen van UTX zijn toegevoegd aan de versie van het scenery.cfg in Program Data. Als dat zo is, zou je eens kunnen proberen het scenery.cfg in AppData te hernoemen (bijvoorbeeld old_scenery.cfg) en een kopie van het bestand in Program Data op de plaats in AppData zetten.
Het is maar een experiment waarvan ik de uitkomst niet kan voorspellen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Piet06273
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2020, 13:18

Re: UTX _ FSX SE error

Bericht door Piet06273 »

Als pas ingestroomd member moet ik natuurlijk niet teveel naast mijn 'planes' gaan lopen maar gelukkig waren al mijn eigen
aannames van begin tot eind juist. https://www.simforums.com/forums/topic57694.html

Het bleek in mijn registry stond 1 veld onder :
Computer\HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Microsof Games\Flight Simulator - Steam Edition\ onder stond nog een keer [10.0]

Als je alleen nog FSX SE in C:/Steam/Steamapps/Common/FSX hebt dan moet in de Registry die [10.0] er echt niet staan.
Die is dan dubbel !! want je hebt al alleen Flight Simulator - Steam Edition en geen Boxed in mijn geval, bij iemand die
daarnaast nog wel de Boxed versie heeft zal het zeker anders in de registry staan


Ik heb in de Registry deze [10.0] gedelete . PC gerestart, FSX gerestart , flink 'in de stress' FSX SE vloog gewoon perfect.
Ik was heel blij , FSX geclosed. Toen de 'Lakmoesproef' en UTX USA Installer opgestart.
Noog veel meer zeten en stress Die gaf mij nu alleen de FSX Steam Edition als beschikbaar pad en niet daarbij ook nog een FSX Boxed Edition!!! Zolas alle voorgaande keren liep de Installatie perfect door 'Succesfull Installation' maar nu : de 'UTX Instalation Tool' startte ook zonder de door mij inmiddels 'gehate' foutmelding op !!!. Happy Happy me.
Ik kan nu in de FSX-SE/Settings/Library de Flyaway Freeware Mesh er onder zetten en de Just Flight FSceneX er boven zetten
Dat zijn dan de perfecte 3 Layers: Mesh/Landclass/en Scenery.........
Beste alle leden van Dutch FS, bedankt voor alle posts en de groeten van Peter B
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: UTX _ FSX SE error

Bericht door FlipS »

Gefeliciteerd met de oplossing! Dus toch het register en dan zat ik er naast. Ik heb FSX SE geïnstalleerd in een nieuwe pc zodat ik niet tegen zulke problemen aangelopen ben.
Overigens heb ik wel P3D v4 en FSX SE in één pc maar dat blijkt geen enkel probleem te zijn. Je zou zeggen: dat zijn verschillende programma's, maar als ik P3D v4 opstart, op de achtergrond zet en dan FSX SE opstart krijg ik de mededeling dat dat niet kan omdat 'FSX is already running'. De pc herkent P3D dus als FSX … Maar dat terzijde.

Veel plezier met de flight simulator! En dank dat je de oplossing met ons hebt gedeeld!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie