Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
John C.
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 sep 2012, 22:03

Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door John C. »

Na wat speurwerk heb ik geen oplossing kunnen vinden voor mijn probleem en nu lanceer ik maar dit onderwerp. Ik heb zo'n 50-tal Airports geïnstalleerd in AddonScenery , maar nu zijn op wat grotere vliegvelden álle gebouwen verdwenen, b.v. Fiumicino, Heathrow, Schiphol. Wel staan er vliegtuigen, jetways, etc. overal verspreid. Is er misschien iemand, die dit ook heeft meegemaakt (of niet heeft meegemaakt) en zou kunnen zeggen, waar je de fout zou moeten zoeken?
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door FlipS »

Zou je wat meer informatie kunnen geven? Van welke softwarebouwer zijn de airports die je geïnstalleerd hebt? Hadden die een automatische installer die alles regelt of moet je de installatie geheel of gedeeltelijk handmatig uitvoeren? Hoe staan je grafische instellingen voor Scenery?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door arno »

John C. schreef: 17 apr 2020, 21:59maar nu zijn op wat grotere vliegvelden álle gebouwen verdwenen,
Waren ze eerder wel zichtbaar? Zo ja heb je dan daarna iets geinstalleerd? En zoals Flips al schreef de instellingen?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
John C.
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 sep 2012, 22:03

Re: Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door John C. »

Hartelijk dank voor uw reactie. Voordien waren alle airports goed, maar ik heb in de loop der tijd nogal wat Add-ons geïnstalleerd, ook Afcads. Ook heb ik sommige weer gedeïnstalleerd, omdat er OOM's waren, vanwege de zéér uitgebreide uitvoering, waaronder NL2000 EHAM. Of die deinstallaties altijd goed zijn gegaan is de vraag en ik weet niet goed hoe je b.v. Exclude-files kunt controleren. Je komt dan op een terrein van default Scenery in het Scenery-bestand en de scenery.cfg file. En daar heb ik slechte ervaringen mee. Wel heb ik vele, zo niet alle Afcad's verwijderd, maar dat bood geen soelaas. Wanneer ik b.v. Fiumicino weer installeer, zijn er weer enkele gebouwen, maar de jetways staan weer het en der verspreid. Bij een herinstallatie van EHAM van NL2000 krijg ik foutmeldingen bij het opstarten, dat de betreffende files ontbreken of kunnen niet worden gevonden. Ik kan beschikken over een geïnstalleerde default installatie van FSX op een andere computer en zou dus iets kunnen uitwisselen, maar of dat zo'n goed idee is? Bij voorbaat hartelijk dank voor de reactie.
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door arno »

Kan het misschien te maken hebben met de installatie van NL2000? In hoofdstuk 5.3 van de handleiding ( optionele bestanden) staat iets beschreven over vervangende bestanden. Lees het eens door. Verder zou misschien het aan- c.q. uitzetten van DX10 preview iets kunnen oplossen?
Verder denk ik dat je sneller verder komt bij een volledige nieuwe installatie van fsx volgens de manier zoals in ons "archief" al eens is beschreven, zodat echt alles verwijdert wordt. Na de nieuwe installatie dan addon's stuk voor stuk opnieuw installeren en dan kijken na iedere installatie of het goed of fout gaat.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door FlipS »

De-installeren is gewoonlijk niet nodig. Haal het vinkje weg in de Scenery Library en de betreffende scenery wordt niet meer gebruikt. Ook exclude files zijn daarmee uitgeschakeld.
Je kunt bijvoorbeeld Nederlandse vliegvelden van Aerosoft installeren en tegelijk die van NL2000. Door de vinkjes in de Scenery Library om de beurt te verwijderen, kun je de vliegvelden met elkaar vergelijken. Ik heb nooit meegemaakt dat gebouwen verdwenen door deze actie.

Ik zou de onderdelen van NL2000 die je geïnstalleerd hebt, opnieuw installeren. De NL2000 Library is altijd nodig en ik zou het 3D-bestand zeker ook opnieuw installeren.
Ik denk niet dat FSX beschadigd is, maar helemaal onmogelijk is dat ook niet. Je kunt eerst proberen een 'repair' uit te voeren, als verwijderen en opnieuw installeren veel werk is.

En verder nogmaals de vragen die ik hiervoor al stelde. Er kan een conflict zijn tussen verschillende sceneries. NL2000 en ORBX schreven de file default.dll op een verschillende manier en daardoor was of de ene, of de andere scenery niet compleet. Dat betrof niet de vliegvelden, alleen de autogen objecten. Dat probleem zou opgelost zijn. Vandaar de vragen van welke softwarebouwers de vliegvelden zijn en hoe je ze hebt moeten installeren.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
John C.
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 sep 2012, 22:03

Re: Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door John C. »

Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie. Ik heb ongeveer 50 Add-ons geïnstalleerd, waarvan 1 'automatisch' en dat is dan NL2000, en dat is dan ook de installatie, die ik niet vertrouw. Toen ik steeds OOM's kreeg vooral EHAM, maar ook stotterende beelden bij Rotterdam en Eindhoven, heb ik deze NL2000 helemaal willen deïnstalleren via het installatie-programma, maar dat is niet gelukt. De vliegvelden bleven toch, behalve Schiphol, hetgeen ik pas veel later ontdekte, na andere airports-installaties, omdat ik Schiphol vermeed, vanwege de vermaledijde OOM's. En ook hangt het er weleens vanaf, waar je vandaan komt om OOM's te vermijden, maar dat terzijde. Ik heb geprobeerd NL2000 dan nog maar weer eens te installeren om Schiphol weer terug te krijgen, maar kreeg toen foutmeldingen bij het opstarten van FSX, betreffende files kunnen niet worden gevonden, waarop ik de zaak maar weer heb gedeinstalleerd. Geen fouten meer, maar ook geen Schiphol, Fiumicino, Heathrow, en wie weet wat nog meer. Misschien zitten deze vliegvelden ergens in dezelfde scenery-groep in b.v. het default Scenery-bestand, dat nu door een Exclude-fyle is uitgeschakeld, maar hoe kom je daar achter, welke dat is. Je zult dan moeten weten bij welke airport-Addons-installatie dat gebeurd zou kunnen zijn. FSX opnieuw installeren is voor mij géén optie, daarvoor heb ik teveel getweaked en geïnstalleerd, misschien 'repair', maar ook dat boezemt angst in voor verlies van de vele leuke installaties, die het wel goed doen. Wat ik nu dan ga doen is de handleiding bestuderen, die kennelijk toch een belangrijke rol speelt bij het installeren van NL2000 (en vooral deïnstalleren), zoals gezegd het enige Add-on-gebeuren, dat ik niet zelf heb gedaan. Ik heb een computer met 32 GByte RAM en die heb je, denk ik, nodig voor een NL2000-installatie, maar die krijg je ook niet! (Grapje) Hartelijk dank, John C.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door FlipS »

Dank je, nu wordt wel wat duidelijk!
Inderdaad drukt NL2000 erg zwaar op je pc. Probleem is dat FSX een 32-bits programma is en dat kan nooit meer gebruiken dan ongeveer 3,6 GB RAM, ongeacht de grootte van het RAM. NL2000 is in de loop van de jaren steeds mooier, maar daardoor ook steeds zwaarder geworden. Met de huidige grootte van NL2000 krijg je gegarandeerd in de kortste keren een OOM. Dat is alleen te vermijden door de grafische instellingen lager te zetten.
Los van de OOM's zal de frame rate in NL2000 rondom EHAM merkbaar dalen en als je dan geen heel krachtige pc hebt, krijg je een diashow te zien in plaats van vloeiende beweging. Mijn nieuwe pc (niet de zwaarste, wel één van de zwaarste) heeft ook moeite met FSX + NL2000. Ik vlieg zowel in P3D v4 als in FSX SE het liefst boven ORBX FTX Alaska en British Columbia; prachtige natuur en een hoge frame rate. Maar als je met airliners vliegt, is dit niet het aangewezen gebied.

Zoals ik al noteerde is de-installeren helemaal niet nodig. Ik meen dat je in NL2000 niet zonder meer vinkjes kunt weghalen in de Scenery Library; je moet dat doen via de installer van NL2000. Ook dan zou ik alleen de vinkjes weghalen, maar je kunt met de installer ook verwijderen.

Ik denk dat je NL2000 het beste helemaal opnieuw installeert. Ik hoop dat eventuele storingen daarmee weer hersteld worden. Daarna heb je dus drie opties:
1 Grafische instellingen verlagen
2 Vinkjes weghalen in de installer
3 NL2000 verwijderen via de installer

Een mooie versie van EHAM is altijd zwaar. Vroeger had ik EHAM van Aerosoft. Ik weet niet of Aerosoft al eens een update heeft uitgebracht; in de versie die ik heb, heeft EHAM nog geen Polderbaan. De versie van Aerosoft is ongeveer even zwaar als die van NL2000.
Er is ook een versie van EHAM van Flytampa; die is ook zeer zwaar. Gedetailleerde scenery vergt nou eenmaal veel rekenkracht.

Eigenlijk is de tijd van FSX voorbij: de add-ons die tegenwoordig worden uitgebracht, zijn zo gedetailleerd, dat FSX (of FSX SE) steeds vastloopt in een OOM. Enige oplossing: grafische instellingen omlaag zetten. Wat je wint met de mooiere nieuwe add-ons, verlies je weer door de noodzakelijke lagere grafische instellingen.
P3D v4 is 64-bits. Recent kwam P3D v5 uit. Dat is ook 64-bits maar waarschijnlijk ook weer mooier en zwaarder dan v4. P3D v4 is een stuk zwaarder dan FSX dus als je pc moeite heeft met FSX, zou ik P3D v4 niet installeren tenzij je de grafische instellingen nog verder terugzet dan in FSX. En even wachten wat Microsoft doet. De nieuwe flight simulator van Microsoft zal gedeeltelijk in hun server draaien zodat aan je eigen pc minder eisen worden gesteld. FS2020 zal zo zwaar worden, dan een normale pc het waarschijnlijk niet zou kunnen trekken als alles in de pc moet gebeuren. Vandaar dat een deel in de server van Microsoft draait (althans, zo heb ik het begrepen). Hopelijk is Microsoft zo verstandig om zoveel door de server te laten doen, dat je FS2020 met een normale game-pc met een normale frame rate kunt draaien. We moeten nog een aantal maanden wachten om het te weten.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door arno »

FlipS schreef: 22 apr 2020, 11:21Hopelijk is Microsoft zo verstandig om zoveel door de server te laten doen, dat je FS2020 met een normale game-pc met een normale frame rate kunt draaien. We moeten nog een aantal maanden wachten om het te weten.
Een antwoord op die vraag is vandaag gegeven:
https://www.flightsimulator.com/
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
John C.
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 sep 2012, 22:03

Re: Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door John C. »

De installatie van NL2000 heb ik al eens ongedaan gemaakt, maar ik heb de indruk dat ook na het deïnstalleren er heel wat achter blijft en ook de default Scenery van b.v. EHAM komt niet terug. Wel kan ik nog eens proberen om alle add-ons af te vinken en de Scenery en Textures te verwijderen, om te kijken of de default van de betreffende airports terug willen komen. Het aanvinken en terug plaatsen van de back-up van de Sceneries en de Textures is geen probleem. Ook lijkt me eventueel 'repair' een optie, maar ik ben in het ongewisse, wat er dan gebeurt. En eventueel het overzetten van de default Scenery-bestanden in het Scenery-Bestand, beetje bij beetje en de Scenery.cfg vergelijken met de default. Overigens lijkt het me wel handig te weten, waar de verdwenen airports zich bevinden en of deze 3 airports, die heb kunnen ontdekken, misschien wel zijn ondergebracht in één en dezelfde Layer. Ook ben ik aan het schuiven geweest met de instellingen en de grafische instellingen, maar daar gaat de kwaliteit van achteruit en de vliegvelden komen er niet van terug. Ook de instellingen, die het NL2000-team adviseert heeft niet geholpen. Al met al moet ik zeggen, dat ik heel tevreden ben met het gebruik van FSX, zij het, dat er wat onvolkomendheden zijn, zoals het aanwezig blijven van de cashe, wat geweest is, in het geheugen tijdens de vlucht. Weer hartelijk dank voor de goede adviezen. John C.
John C.
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 sep 2012, 22:03

Re: Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door John C. »

Volledigheidshalve moet ik vermelden, dat na de laatste installatie van NL2000, EHAM weer boven aan de lijst staat in FSX en dat er nu ook weer enkele gebouwen staan, maar de vliegtuigen staan nog steeds het en der verspreid met de jetways en overig voertuigen over een groot parkeerveld. Rotterdam, Eindhoven en Maastricht, ook van NL2000, kan ik niet meer verwijderen, maar geven ook geen problemen.
De componenten van mijn 'speeltuig' zijn de volgende:
CPU INTEL CORE i7 3930 k 3.2 GHz;
SVGA 2GB ASUS HTC 680 PCX 3.2 DDR;
PL INTEL CORE i7 P9×79 PRO;
MEM 32 GB DDR3 1600 KINGSTON HYP;
CORSAIR LIQUID INTEL/A;
FA750 AIRCO OP TEMPLARIUS IMP;
HD 256 GB 2.5'' SAMSUNG SSD SATA 3;
HD 1 TV WESTERNDIGITAL SATA3 72;
REG LG DVD -R/+RW GH24N390 24×.
Ik gebruik 3 SAMSUNG monitoren 32E310EW.
Dit nog even voor de duidelijkheid. John C.
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door arno »

Is dat de EHAM van Aerosoft ( waar je eerder over schreef?) of de eham van NL2000?. Indien eham van aerosoft dan moet je wellicht in de scenery library het vinkje bij eham van nl2000 weghalen. Of eham van nl2000 geheel ( via de installer van nl2000) verwijderen. Want wellicht wordt er een verkeerde ondergrond getoond.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door FlipS »

John, bijna alle bestanden die bij de vliegvelden horen, zitten in één map en die map wordt wel of niet geopend, afhankelijk van het vinkje. Als het vinkje weg is, is tijdens het vliegen alles van die map weg.
Het is niet zo dat bij verwijderen van NL2000 van alles achterblijft. Het enige dat bij verwijderen achter zou kunnen blijven, zijn de bestanden waarin de AI-vliegtuigen geprogrammeerd zijn. Ik zou even moeten zoeken waar die worden opgeslagen. Als NL2000 compleet verwijderd is, zouden de bestanden voor de AI-vliegtuigen ook weg moeten zijn.
Mijn advies is dan ook om nooit scenery-mappen te wissen; hoogstens verwijderen via de installer of via de Scenery Library maar nodig is dat niet. Ongebruikte bestanden nemen alleen ruimte in op de harde schijf; verdere nadelen zijn er niet. De opslagcapaciteit van de SSD en HDD van je pc zijn ruim voldoende om alle scenery te laten staan, tenzij je meer programma's in je pc hebt.

Het zou kunnen dat de vliegtuigen die je ziet, geprogrammeerd zijn voor een andere versie van EHAM. Default EHAM wijkt nogal af; de banen liggen waarschijnlijk op de goede plaats maar verder kunnen er verschillen zijn met de werkelijkheid zoals in EHAM van NL2000 en Flytampa. Dat zou misschien kunnen verklaren waarom vliegtuigen op een verkeerde plaats terechtkomen.
NL2000 heeft eigen AI-bestanden en de vliegtuigen daarin krijgen uiteraard plaatsen die corresponderen met de NL2000 vliegvelden (en die zeer accuraat zijn).
Een andere oorzaak zou misschien kunnen zijn dat je een AFCAD voor EHAM hebt die helemaal niet bedoeld is voor de versie van het vliegveld die je hebt. Voor NL2000 hoef je geen AFCAD's te installeren. Dat geldt bij mijn weten ook voor alle commerciële add-on sceneries. Wel worden soms updates uitgebracht, zowel voor NL2000 als voor commerciële add-ons.
Voor FSX heb je NL2000 v4 nodig. V5 is voor P3D v4 en die is niet bruikbaar voor FSX.

De default vliegvelden zitten in de mappen die je bijvoorbeeld in de Scenery Library ziet en die beginnen met BASE. In welke van die vele mappen de Nederlandse vliegvelden zitten, weet ik niet. In principe kun je alle mappen die je niet nodig hebt, uitschakelen (vinkje weg), maar welke heb je wel nodig? Dat kun je alleen te weten komen door bijvoorbeeld alle BASE-mappen uit te schakelen en één voor één in te schakelen. Controleer in elk geval even of al deze mappen aangevinkt zijn.
Het uitschakelen van mappen in de Scenery Library heeft als voordeel dat FSX iets sneller opstart. Veel verschil merk ik daar niet van. Er wordt wel beweerd dat je minder snel een OOM krijgt als je alle overbodige scenery mappen uitschakelt, maar daar heb ik nooit verschil in ondervonden.

Succes met het verder zoeken!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door greencan »

@FlipS:
Om uit te vinden in welke scenerymap een bepaald vliegveld zich bevindt gebruik ik ADE (Freeware).
Klik op de optie: Open stock airport.
In de lijst die verschijnt ga je uiteraard naar het vliegveld dat op dit moment van belang is.
Voor de naam van van de airport staat een +je. Klik daarop. Vervolgens komt/komen er een/meerdere icao's in beeld.
Klik op de gewenste icao.
In het venster dat je te zien krijgt staat onderaan: Folder, met daar het pad naar de scenerymap waar het betreffende vliegveld terug te vinden is.
Afbeelding
John C.
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 sep 2012, 22:03

Re: Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door John C. »

Hartelijk dank voor de vele goede raadgevingen. Voorlopig heb ik even genoeg om met de de aangedragen ideeën aan de slag te gaan en zodra ik succes heb, zal ik me melden en kan ik vertellen, waar de fout zat. Tot zover nogmaals zéér bedankt. John C.
John C.
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 sep 2012, 22:03

Re: Alle gebouwen verdwenen op grotere Airports.

Bericht door John C. »

EUREKA! Na 24 april ben ik af en toe en tussen de vliegreizen door flink aan het sleutelen geweest, default Scenery en Scenery.cfg, deïnstalleren van alle Woa airlines, enz., enz. Tot..20 september 2020. Nooit aan gedacht, maar er zijn nog héél wat instellingen buiten de hoofddirectory van FSX, die het funktioneren van FSX registreren en beïnvloeden, zo ook :\ProgramData\Microsoft\FSX. Deze inhoud heb in z'n geheel verwijderd en... alle default Airports zijn weer aanwezig!! Na het opstarten van FSX wordt die directory weer geïnstalleerd, het enige wat je nog moet doen is het weer installeren van de Add-ons en dan kan ik meteen kieskeuriger zijn. Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken!
Plaats reactie