afwijken van startbaan

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Etienne51
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2020, 22:13

afwijken van startbaan

Bericht door Etienne51 »

Op mijn Lenovo i7 gebruik ik de Steam FSX Beta external branch als simulator met de Saitek Yoke Pro Flight. Bij sommige vliegtuigtypes gaat het toestel bij het opstijgen in een bocht weg van de startbaan en ik kan niet bijsturen. Als ik er in slaag op te stijgen, vliegt het toestel normaal en ook bij landen geen probleem met de besturing. Heeft iemand dezelfde ervaringen en valt er iets aan te doen?
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: afwijken van startbaan

Bericht door FlipS »

Welkom op dit forum, Etienne!

Het ligt eraan met wat voor vliegtuig je vliegt. Propellervliegtuigen trekken (bijna) altijd opzij. Dat doen ze in het echt en dus ook in de simulator, dus als je daarmee vliegt, is er niets aan de hand; dan is het een kwestie van bijsturen. Dat doe je met rudder pedals. Heb je die?
Straalvliegtuigen vliegen rechtuit.

Als je geen rudder pedals hebt, kun je in de realisme instellingen 'Autorudder' activeren. Dan kun je ook op de grond met het stuur van de yoke sturen. Maar dat is dus niet zoals het in het echt gaat.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Etienne51
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2020, 22:13

Re: afwijken van startbaan

Bericht door Etienne51 »

Op de Saitek Yoke Pro Flight staat een stuur en op de console 3 hendels, geen pedalen... Het toestel maakt bij het gasgeven een bocht van 90 graden en je kan alleen maar opstijgen... Bijvoorbeeld met een DC3 gebeurt het soms wel en soms niet...
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: afwijken van startbaan

Bericht door FlipS »

Soms wel en soms niet ... bocht van 90° ... Dan vraag ik me af of de Saitek Yoke (met throttle quadrant) goed geconfigureerd is. Het lijkt net alsof één van de remmen af en toe gebruikt wordt zonder dat je er iets van weet. Want de afwijking door de propeller(s) is maar klein, hoogstens een paar graden. Bij de DC-3 is de afwijking maar heel klein. Maar de meeste taildraggers hebben een sterke neiging om een 'ground loop' te maken. Die gaat niet verticaal, maar horizontaal. Een DC-3 hoort heel moeilijk te sturen; zonder hulp van de pedalen krijg je die niet netjes de bocht om (althans in het echt). Maar iets te krachtig remmen en het vliegtuig staat dwars op de baan.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Etienne51
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2020, 22:13

Re: afwijken van startbaan

Bericht door Etienne51 »

Ik heb Saitek Yoke opnieuw geïnstalleerd en nu schijnt het te lukken...
Etienne51
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2020, 22:13

Re: afwijken van startbaan

Bericht door Etienne51 »

Vandaag gebeurde het weer: gas geven bij het opstijgen en in een bocht van 90° van de startbaan, zonder enig afremmen...
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: afwijken van startbaan

Bericht door greencan »

Is de bocht steeds naar dezelfde kant?
Afbeelding
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: afwijken van startbaan

Bericht door PW053 »

Heb je tussentijds de usb afgekoppeld gehad? En mogelijk teruggestoken in een andere usb poort? Saitek raakt dan geheid "de weg" kwijt..

Verder is de stroom welke de meeste usb leveren te laag voor de Saitek yoke. Die stroom is meestal 5V max 1 Amp, terwijl er voor de Saitek een stekkervoeding te koop is die minsten 2 Amp kan leveren.

Wat ook nog kan is dat er iets dubbel toegewezen is in de settings. Dan kan je ook zoiets krijgen dat de gashendel naar voren tegelijk
met naar links sturen werkt. (zelf gehad, maar dan met de rudderpedalen)

Tip van mij: sla steeds je settings op nadat je het goed heb ingesteld, en koppel de usb bij voorkeur niet meer af.

Dan is er nog een soort usb reset truuk waarvan ik vermoed dat die met een laptop niet zomaar kan.
Daar loopt op dit forum een draadje over, weet zo gauw niet meer waar.

Hoop dat je hier wat mee kunt Mvg, Frank [vlieg] [vlieg]
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: afwijken van startbaan

Bericht door FlipS »

Het probleem met de usb spanning dat Frank noemt, heb ik nooit ervaren, maar je kunt het zeker proberen. Je kunt een powered usb-hub kopen; die zijn niet duur.
(De potentiometers in de yoke en het throttle quadrant gebruiken wel wat stroom, maar de weerstand van die potmeters is zo hoog, dat we over milli-amperes praten, niet over amperes. LEDs en display vragen ook niet veel stroom).

Wel zou het dus kunnen dat iets dubbel is toegewezen in de settings.
Heb je al in Settings > Controls gekeken? Want mijn ervaring is dat om de een of andere domme reden de basisfuncties altijd aan alle spelbesturingen worden toegewezen. Dus als je een trimwiel installeert, krijgt dat automatisch de functie 'ailerons'. Het zou kunnen dat rudder is toegewezen aan een as of knop van het throttle quadrant.
Let op: als je het Controls menu opent, moet je eerst een tabblad kiezen (tabblad assen of tabblad knoppen) en pas daarna selecteer je de Saitek Yoke. Als je eerst de yoke selecteert en daarna het tabblad, springt de eerste selectie weer terug (ik denk naar de muis).

Wat je ook nog zou kunnen proberen, is het throttle quadrant even niet gebruiken. Trek de connector van het tq maar even uit voor de proef.

Je kunt gasgeven via het toetsenbord:
F1 = cut
F2 (vasthouden) = reverse
F2 of Num Pad 3 = gas terugnemen in kleine stapjes
F3 of Num Pad 9 = gas geven in kleine stapjes
F4 = Full throttle

Propeller
F5 = kleine spoed
F6 = spoed in kleine stapjes verkleinen
F7 = spoed in kleine stapjes vergroten
F8 = grootste spoed
(Volgens de lijst die ik heb, zou je tegelijk Ctrl moeten indrukken, maar volgens mij is dat niet nodig)

Mixture
Ctrl = Shift + F1 = idle cut off
Ctrl + Shift + F2 = snel rijker
Ctrl + Shift + F3 = langzaam rijker
Ctrl + Shift + F4 = full rich

Als je met een straalvliegtuig vliegt, moet ik even opzoeken wat de keyboard commands zijn.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: afwijken van startbaan

Bericht door PW053 »

Die originele dingen van Saitek (sinds 2013 niet meer verkrijgbaar zie ik zojuist) waren juist schandalig duur! En let goed op, als je een alternatief gaat kopen, want er zit een speciale contra stekker in de stuurunit, dwz in het exemplaar wat ik heb, en die is een jaar of 14 oud.
Het idee om daar een usb hub voor te gebruiken lijkt me dan nog het beste, FlipS :wink:

:idea: Verder vond ik dit nog, even doorscrollen naar "Probleem #3"
https://www.flightsimwebshop.com/nl/blo ... -hardware/

:arrow: Onder "probleem #4" is misschien ook nog iets te vinden wat voor de vraagsteller interessant kan zijn, Iets met "SPAD" ....My 2 cents....

Mvg, Frank
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Etienne51
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2020, 22:13

Re: afwijken van startbaan

Bericht door Etienne51 »

Bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik ga alles wat hierboven vermeld werd controleren en opvolgen. De afwijking is na de herinstallatie een scherpe bocht naar links en vroeger was het eenzelfde bocht naar rechts. Ja, de USB werd soms losgekoppeld... Ik ga alles nog nalezen en testen.
Plaats reactie