Tijd voor wat positief nieuws....

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2020

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Pietergsxr
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 mei 2014, 10:59

Tijd voor wat positief nieuws....

Bericht door Pietergsxr »

Beste Simmers,
Afgelopen dinsdag, dus de 18e, met de post van de FlightsimWebshop keurig op tijd mijn box gehad met de Premium de Luxe..
Vrijdagmiddag pas tijd om ermee aan de slag en de 1e Dvd erin.
Alles ging best gesmeerd, eerst de 10 dvd 's, toen de 25 letterige code ingevoerd, vervolgens de rest van de sim gedownload en geïnstalleerd en tenslotte de update erachteraan die net die dag was verschenen denk ik.
Alles domweg volgens de onscreen instructies.....
Toen waren we wel 8 uren verder en 's avonds om half 11 kon ik vliegen.
Er was 1 storing bij de 3e Dvd, heb ik genegeerd. (kon 1 file niet lezen ofzo...)
Mijn Medion standaard PC van 2 jaar oud (i7 8700/ 16 GB intern/ GForce 1060 met 6 GB video/ 256 SSD en 2 TB schijf)
De sim staat op de gewone D schijf, dus niet op de SSD, die was reeds te vol (O.a. Starcitizen hi hi :wink: )
Ik moet zeggen de laadtijden gaan best aardig, valt mij reuze mee.
Nog niet echt veel tijd gehad op te vliegen, wel alvast alles op Ultra geprobeerd, gaat met mijn pc soepel !
De weer-instellingen zijn echt SUPERGAAF !
Succes en plezier allemaal !
Groet, Pieter
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Tijd voor wat positief nieuws....

Bericht door greencan »

Dank je! Het kan dus toch... :mrgreen:
Afbeelding
Mozaan48
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2020, 10:12

Re: Tijd voor wat positief nieuws....

Bericht door Mozaan48 »

Hi allen, ben nieuw hier. Net overgestapt van FSX naar FS 2020.
Basic package gekocht en als downloadversie geïnstalleerd. Dat ging van een leien dakje. Weliswaar op m'n D schijf omdat de SSD al te vol zat.
Na installeren werkte FS 2020 direct. Vlieg vnl met Cessna 152 en 172.

Gebruik een Philips curved widescreen 3440 x 1440 maar met FS ingesteld op 2560 x 1080 Widescreen is de Graphics mooier en je ziet niet minder.
Verder las ik ergens dat er al mensen in geslaagd zijn FSX airplanes in FS 2020 te importeren en gebruiken. Dat vind ik wel spannend en zou welkom zijn.

Aad M.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Tijd voor wat positief nieuws....

Bericht door greencan »

Welkom Aad!
Dank voor je bijdrage.
:dup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Tijd voor wat positief nieuws....

Bericht door FsTheo »

Mozaan48 schreef: 29 aug 2020, 10:32 Verder las ik ergens dat er al mensen in geslaagd zijn FSX airplanes in FS 2020 te importeren en gebruiken. Dat vind ik wel spannend en zou welkom zijn.
Ik denk dat 'zomaar' importeren niet gaat lukken; de toestellen zijn heel anders opgebouwd in MSFS. Om het eeuwenoude .air bestand maar eens te noemen, dat bestaat niet meer. Maar de gegevens die er inzaten nog wel, die worden nu op een andere manier ondergebracht.
Het naadje van de kous weet ik ook nog niet en of het importeren een succes wordt? Zeker kwa uiterlijk staan de MSFS toestellen op een hoge kwaliteit.
Het mooiste zou zijn dat de 'oude bouwers' de draad weer oppakken en hun toestel(len) opnieuw kunnen opbouwen voor MSFS.
Want ik mis mijn Antonovje AN-2 wel. :( Alhoewel, ik heb FS2004 nog dus in hoge noodgevallen kan ik nog even terug. :lol:

Theo :wink:

(Repaints lukt al wel! Ik heb nu ook een zwarte Icon A5!)
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Tijd voor wat positief nieuws....

Bericht door PW053 »

En we hebben beeld:

https://calclassic.proboards.com/thread ... llTo=82501

Er staat niet bij hoe en wat....
Als dat nu ook zou lukken met de Connie's en de F1 Pilatus!!

Mvg, Frank
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Tijd voor wat positief nieuws....

Bericht door FlipS »

In het forum van A2A Simulations stond een vraag of de A2A vliegtuigen snel geschikt gemaakt konden worden voor MSFS2020. De vraagsteller had het gerucht vernomen dat vliegtuigen uit FSX geïmporteerd konden worden in MSFS2020. Het antwoord van Scott Gentile was dat het team bezig was met inventariseren wat van hun vliegtuigen wel goed werkt in MSFS2020 en wat niet. Vergelijk met het importeren van FSX vliegtuigen in P3D: simpele FSX vliegtuigen kunnen zonder meer in P3D (alle versies) geïmporteerd worden, maar vliegtuigen met extra software zoals die van A2A, werken dan maar gedeeltelijk. Als je kunt testen, dan betekent dat dat het importeren relatief eenvoudig is.

Als het .air-bestand in MSFS2020 niet meer gebruikt wordt, moet er een alternatief zijn. De gegevens in het .air-bestand zijn absoluut noodzakelijk. Voor een aantal gegevens kiezen FSX en P3D een default waarde, maar er blijven gegevens waarvoor geen default waarde mogelijk is. Tenzij je het niet erg vindt als een 737 hetzelfde vliegt als een Cessna 172. Ik kan mij dus verschillende mogelijkheden voorstellen:
importeren gaat zonder meer
- maar de flight dynamics van de geïmporteerde vliegtuigen hebben nog minder overeenkomst met de werkelijkheid dan in FSX/P3D, of
- MSFS2020 kan het .air-bestand lezen (het .air-bestand is in de loop van FS1 tot FSX vaak gewijzigd maar steeds konden de nieuwe simulatoren de oude .air-bestanden lezen en dat zou in MSFS2020 ook zo kunnen zijn), of
- omdat er een automatische conversie van het .air-bestand wordt uitgevoerd (is dus bijna hetzelfde als de vorige mogelijkheid).

Ik hoop dat we dit snel weten want het zou voor de meeste flight simmers heel welkom zijn om hun add-on vliegtuigen in MSFS2020 te kunnen gebruiken. Eventueel met kleine tekortkomingen; zo konden veel FS2004 vliegtuigen geïmporteerd worden in FSX maar dan konden bepaalde grafische eigenschappen niet benut worden. Juist het gemis van mijn meest geliefde vliegtuigen maakt dat ik de kat nog even uit de boom kijk.

Dat brengt me op de grafische eigenschappen: als importeren mogelijk zou zijn zoals het gerucht wil, dan zouden de vliegtuigen in MSFS2020 grafisch grotendeels hetzelfde moeten zijn als in FSX/P3D. P3D v4.4. en hoger hebben Physics Based Rendering (PBR). Gezien de trailers van Microsoft hebben de vliegtuigen in MSFS2020 ook PBR. Als dat zo is, dan zouden native P3D v4.4 en hoger vliegtuigen grafisch zonder meer in MSFS2020 bruikbaar zijn. Oudere vliegtuigen zijn in P3D v4.4 en hoger bruikbaar (ik heb bijvoorbeeld een aantal default FSX vliegtuigen geïmporteerd in P3D v4.5) maar die missen dan PBR. Ze zien er dan net zo goed uit als in FSX of P3D t/m v4.3 maar niet zo goed als de native vliegtuigen. Het zou dus best kunnen dat dat in MSFS2020 precies hetzelfde is.

Kortom: dat Scott Gentile niet zegt dat het importeren van FSX/P3D vliegtuigen in MSFS2020 onmogelijk is, maar dat het A2A team aan het inventariseren is wat werkt, geeft mij goede hoop dat snel veel add-on vliegtuigen beschikbaar komen voor MSFS2020.

En ik krijg al een paar keer per week bericht van ORBX dat zij weer één of meerdere vliegvelden hebben omgebouwd naar MSFS2020. Dat lijkt dus ook niet zo moeilijk te zijn.
Zou ergens ook logisch zijn, want Microsoft heeft met de FS steeds zoveel mogelijk voortgeborduurd op hetzelfde stramien. Vooral de flight dynamics lieten wel te wensen over (hoewel RealAir heeft laten zien dat je zelfs zonder Accu-Sim zoals A2A, toch heel ver kunt komen met realisme) en de flight dynamics voor MSFS2020 zijn daarom wezenlijk uitgebreid. Maar die uitbreiding zou geheel in het programma zelf kunnen zitten; in het oude .air-bestand en het aircraft.cfg zitten naar mijn idee voldoende data om met uitgebreidere algoritmen realistischer gedrag uit te kunnen rekenen.
Afwachten dus ... :hm
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Tijd voor wat positief nieuws....

Bericht door FsTheo »

Zoals ik het begreep is het .air bestand vervangen door een flight_model.cfg.
Leesbaarder dus, maar d'r zal het een en ander herschreven moeten worden voordat een toestel bruikbaar is in MSFS.

Theo :wink:
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Tijd voor wat positief nieuws....

Bericht door FlipS »

Ik denk dat knutselsmurfen (wellicht van MS zelf) een conversieprogramma geschreven hebben. Ik heb het vermoeden (bezitters van MSFS2020 zullen dat kunnen bevestigen of ontkennen) dat MS licenties van een aantal meegeleverde vliegtuigen gekocht heeft van 'derden', net zoals Lockheed-Martin dat al vanaf het begin doet. Nou zou je de .air-bestanden handmatig kunnen omzetten naar een cfg-bestand, maar het lijkt me dat er een eenvoudiger weg is.
Er zijn editors voor het .air-bestand. Daarmee kun je dat bestand lezen. Als je het kunt lezen, kun je het ook (in al dan niet aangepaste vorm) als cfg-bestand opslaan.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Tijd voor wat positief nieuws....

Bericht door FlipS »

Intussen ook
- FS2Crew : Flight Crew A320
- Drzewiecki : Washington Landmarks
voor MSFS2020
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie