Waar kalibratie tab/scherm?

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2020

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
ster100
Controller
Controller
Berichten: 89
Lid geworden op: 26 dec 2012, 02:46
Locatie: den haag

Waar kalibratie tab/scherm?

Bericht door ster100 »

Ik wil de Saitek flight system yoke (stuur en throttle) eerst kalibreren in Windows.
En daarna van alles toewijzen in FS2020.
Maar er verschijnt geen kalibratie tab/venster.
Wat zou dat kunnen zijn?

Game: msfs2020
Windows 10
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Waar kalibratie tab/scherm?

Bericht door FlipS »

Voor zover ik heb ervaren, kun je en hoef je de Saitek yoke (en rudder pedals) niet te kalibreren. Als je met deze besturingen niet rechtuit kunt vliegen, is er een probleem. Dat heb ik zowel met de yoke als met de pedals gehad.

Is het inderdaad je probleem dat het vliegtuig opzij stuurt als de yoke neutraal staat (en er geen zijwind is of ongelijk gewicht links en rechts)?
Als dat zo is, dan is dat probleem wel op te lossen maar dat vraagt de nodige handigheid. Maak je spelbesturing open (daar zitten aan de buitenrand veel schroeven in (kleine kruiskop); bij de yoke ook nog twee kleine schroefjes bij de stuuras). Alle mechaniek en elektronica zit in het bovendeel; de onderkant is een losse bak.
Zoek nu naar de potentiometer die verantwoordelijk is voor de defecte richting. Twee mogelijkheden: vervang de hele potentiometer (die kun je bijvoorbeeld bij Conrad bestellen, maar let dan wel op de juiste grootte en uitvoering) of maak de potentiometer schoon. Die potentiometers zijn gesmeerd tussen grafietring en lopertje. Dat vet droogt uit en vormt na verloop van jaren een harde prop. Die prop verstoort de correcte werking. Je kunt de potentiometer openmaken (vier lipjes verbuigen) en dan kun je het propje vet weghalen. Doe dat niet al te goed; er mag (en wellicht moet) een klein beetje vet overblijven. Ik heb zowel de yoke als de pedals door middel van schoonmaken weer helemaal goed gekregen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
ster100
Controller
Controller
Berichten: 89
Lid geworden op: 26 dec 2012, 02:46
Locatie: den haag

Re: Waar kalibratie tab/scherm?

Bericht door ster100 »

Het vliegtuig vliegt prima rechtuit.
Mijn probleem is meer het toewijzen in fs2020 (options).
Naast het het vliegstuur heb ik een throttle met 3 hendels. Ik wil de zwarte hendel gebruiken voor het gas geven en gas minderen.
Maar wanneer ik de hendel naar voren duw, neemt het vermogen toe. En als ik de hendel terugtrek dan blijft het vermogen volop draaien.
Wat gaat hier fout?
Plaats reactie