Gamepc voor Fs2020

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2020

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
martijn20
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2010, 19:01

Gamepc voor Fs2020

Bericht door martijn20 »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik dit bericht in het juiste forum plaats. Ik ben op zoek naar een goede gamepc voor FS2020. Weet iemand een goed adres waar je daarvoor terecht kunt?

Budget is ongeveer 1.000 Euro.

Kan iemand mij verder helpen zodat ik na jaren weer het virtuele luchtruim kan opzoeken? [vlieg]
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Gamepc voor Fs2020

Bericht door FlipS »

Er zijn meerdere adressen waar je een game-pc naar je eigen wensen kunt laten bouwen. Als je op Marktplaats naar game-pc zoekt, vind je een aantal van die adressen. Ik noem er een paar:
Alternate (webshop)
Informatique (webshop, winkel in Berkel en Rodenrijs)
Computergalaxy (webshop, winkel in Zutphen)
Ik heb met geen van deze winkels ervaring zodat ik geen informatie kan geven over kwaliteit en service van deze webshops/winkels.

Het beste is dat je je eerst goed informeert zodat je weet welke onderdelen in aanmerking komen en die binnen je budget vallen. Begin met het bekijken van de systeemeisen:

Afbeelding

In het verleden was Intel vaak de betere keuze (hoewel AMD meestal sterker was op het gebied van game-pc's); voor zover ik weet is AMD momenteel met de nieuwste en krachtigste processors de beste keuze.

Een vergelijking van processors en videokaarten vind je op Passmark:
cpu benchmark
videocard benchmark

Ik schat dat je budget ongeveer toereikend is voor een systeem met 'recommended specifications'. Daarmee kun je FS2020 wel redelijk spelen maar niet op de hoogste settings. Dat hangt er ook vanaf wat je wilt: wil je met een Cessna 172 over het buitengebied vliegen, dan heb je minder nodig dan wanneer je met een Boeing 737 van het ene grote vliegveld naar het andere wilt.
In het algemeen heb je geen extreem hoge frame rate nodig, maar bij het landen wel; dan heb je minstens 24 fps nodig. Dat hangt ook een beetje af van de reactietijd van je beeldscherm. Als je een traag scherm hebt (de meeste OLED schermen hebben een reactietijd van 39 ms), dan moet je dat compenseren met een hogere frame rate. De snelste beeldschermen hebben TN technologie; die hebben meestal een reactietijd van 1 ms). Alle tijden tellen bij elkaar op (verwerking door cpu, verwerking door videokaart, reactietijd van het beeldscherm). Hoe langer het duurt voor het beeld op je netvlies staat, hoe later je reactie (die ook weer tijd kost) en hoe moeilijker het landen. Tenzij je automatisch laat landen.

Het hangt ook af van je internetverbinding omdat het landschap niet in je pc staat maar via internet wordt opgehaald. Met een trage verbinding (20 mb/s of trager) heb je weinig voordeel van een supersnelle pc, want die zit dan steeds op het downloaden van bestanden te wachten.
Kortom: je keuze hangt af van meerdere factoren en vandaar mijn advies om even de tijd te nemen om een goede keuze te maken.

Je kunt ook overwegen tweedehands te kopen. De vraag naar recente tweedehands game-pc's is hoog zodat de prijzen zeker niet laag zijn maar een besparing van 20% tot 30% is meestal wel mogelijk. Je kunt particulier kopen en er zijn ook adressen die tweedehands pc's (ook game pc's) aanbieden met garantie. Zie Marktplaats.
Over de samenstelling van een pc kunnen we je adviseren.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
martijn20
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2010, 19:01

Re: Gamepc voor Fs2020

Bericht door martijn20 »

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord!

De manier hoe ik de sim vooral verwacht te gebruiken is in de a320 en in een later stadium de (PMDG) 737 op (middel)grote luchthavens.
Zelf heb ik de volgende twee computers gevonden:

https://www.informatique.nl/209178/acer ... 0-05g.html
Deze is wel duurder, maar is wel een i7 en de 'super' uitvoering van de 2060 videokaart. En

De ander die ik zag is bij coolblue:
https://www.coolblue.nl/product/873548/ ... nformation

Wat vind je van bovenstaande pc's? Zelf heb ik niet persé een voorkeur voor tweedehands.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Gamepc voor Fs2020

Bericht door FlipS »

Dat zijn twee mooie aanbiedingen! Ik kon zo gauw niet vinden welke i5 er in de pc van Coolblue zit, want daar zit ook veel verschil in. Maar de i7 in de Acer presteert in elk geval beter dan de beste i5.

Als je je budget zover kunt oprekken dat je de duurste van de twee kunt kopen, doe je daar de beste keuze aan.
Wanneer PMDG op de markt komt met een 737 voor FS2020 is me niet bekend en dus ook niet hoe zwaar die op de pc zal drukken. PMDG vraagt veel rekenkracht. Waar je dan wel een prachtig en compleet vliegtuig voor krijgt. Het zou kunnen dat de Medion te krap is voor PMDG. Dat hangt uiteraard ook van veel andere instellingen af.

Ik heb niet uitgezocht welke cpu's er in de Medion zouden kunnen want waarschijnlijk kan je die later, als je financiën het dan toelaten, nog een keer upgraden (wat met de Acer zeer waarschijnlijk ook kan). Meestal kan er wel een iets krachtiger cpu op het moederbord maar geen veel snellere. De beperking zit doorgaans in het moederbord maar op zijn minst moet de socket dezelfde zijn.

Beide pc's hebben een luchtkoeler. Tijdens het flight simmen kan de cpu knap warm worden. Zeker als de Acer op de turbofrequentie draait, kan het zijn dat de cpu een zwaardere koeler nodig heeft. Vaak is het zo dat de klokfrequentie automatisch geregeld wordt naar gelang de benodigde rekenkracht (althans als de cpu daarvoor geschikt is), en dat houdt in dat de cpu tijdens het flight simmen vrijwel permanent op de turbostand zal draaien. Je moet de temperatuur dus goed in de gaten houden. Daar zijn programmaatjes voor.
Als de cpu te heet zou worden (heter dan 85°C) is meer koeling nodig. Dan kan je het beste overstappen op waterkoeling. Dat is een gesloten systeem; je hoeft niet met water te knoeien. Waterkoeling heb je vanaf ongeveer € 100,-. Met een stevige waterkoeling zal je de cpu niet boven 50°C krijgen.

Succes met de verdere overwegingen!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie