MSFS en 'echt' reizen: Wetenschappelijk Onderzoek

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2020

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yoochem
Observer
Observer
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2021, 09:09

MSFS en 'echt' reizen: Wetenschappelijk Onderzoek

Bericht door Yoochem »

Hoi allemaal!

Gebruik jij de nieuwste Microsoft Flight Simulator? Lees dan verder! Draag bij aan wetenschappelijk onderzoek door een korte (10 minuten) enquête in te vullen en je ervaringen te delen op dit forum.

Ik ben (in ‘normale’ tijden) gek op reizen en een MSFS-gebruiker. Mijn vriendin en ik genieten er allebei van om in deze sim bekende en nieuwe regio’s te zien over de hele wereld…. Wat mij tot deze master scriptie leidde.

MSFS2020 kan beschouwd worden als een nieuwe vorm van virtueel toerisme: reizen zonder ‘echt’ te reizen. Maar kan dit ook echt een vakantiegevoel (deels) nabootsen? En hoe/waarom? Mijn scriptie over Virtueel Toerisme en Reizen tracht deze vragen te beantwoorden.

Hiervoor heb ik uiteraard wel inzicht nodig van de MSFS-community. Jouw meningen en ervaringen kunnen heel veel bijdragen aan dit onderzoek.

---

De enquête is nu gesloten, bedankt aan iedereen die 'm heeft ingevuld!

Afbeelding



Enquête afgerond? Tijd om dit onderwerp te bespreken! Deel je ervaringen, meningen, en commentaar over hoe MSFS2020 je reislust lest of juist opwekt. En uiteraard is hierover discussiëren met elkaar hartstikke welkom!

Nogmaals bedankt en ik kijk er naar uit om jullie ervaringen te horen!

Jochem Lips
MSc Tourism, Society, and Environment
Wageningen University & Research, The Netherlands

---

PS: Weet je niet helemaal zeker waar je over zou kunnen schrijven? Je kunt de onderstaande vragen gebruiken ter inspiratie:

1. Heb je ooit momenten wanneer je je tijdens een MSFS-sessie voelt alsof je ‘echt’ bent waar je op dat moment vliegt? Wat was je aan het doen? Wat zorgde ervoor dat je dit gevoel kreeg?
2. Heb je plekken bezocht in MSFS waar je graag eens in het echt naartoe zou willen reizen?
3. … Of zijn er plekken die je in MSFS gezien hebt waar je nu minder graag naartoe wilt/hoeft te reizen?
4. Waarom gebruik je MSFS? Is dit de eerste keer dat je een flight sim gebruikt?
5. Wie ben jij? Denk je dat MSFS-gebruikers een specifieke groep mensen zijn, of denk je dat iedereen van deze sim zou kunnen genieten?

---

Let op: door deel te nemen in deze discussie ga je ermee akkoord dat je antwoorden voor onderzoek gebruikt kunnen worden. Dit betekent dat je antwoorden wellicht gepubliceerd kunnen worden of bijv. in presentaties kunnen voorkomen. Anonimiteit kan niet gegarandeerd worden, maar je mag wel verzoeken om je (gebruikers)naam weg te laten: vernoem dit alsjeblieft expliciet in je antwoord(en).
Laatst gewijzigd door Yoochem op 29 mar 2021, 07:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: MSFS en 'echt' reizen: Wetenschappelijk Onderzoek

Bericht door greencan »

Welkom Yoochem!
Ik hoop dat er veel interessante reacties op dit topic komen.
Ik mag niet meedoen want ik vlieg niet met MFS2020. Daar heb ik meerdere redenen voor.
Wat ik wel kan melden is dat ik actief ben met MFS sinds 1982.
En ook kan ik melden dat MFS voor mij bepalend is geweest voor de inrichting van mijn hobby-leven.
Alleen windsurfen op de Noordzee kon dat overtreffen, maar dat is appels met peren vergelijken.
Mocht je interesse hebben in zoiets als 'impact van MFS op je leven' dan kan ik je daar wel iets over vertellen.
Succes! [vlieg]
Afbeelding
Gebruikersavatar
Yoochem
Observer
Observer
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2021, 09:09

Re: MSFS en 'echt' reizen: Wetenschappelijk Onderzoek

Bericht door Yoochem »

Hoi Greencan, bedankt voor je reactie! En wauw, dan kun je wel als oude rot in het vak beschouwd worden lijkt me :lol: Misschien kan ik je wel vragen of je denkt dat je wellicht minder vaak/ver op vakantie gaat door je hobby (of juist andersom)? Het kost immers ook wat, en je zegt het zelf al: het is een belangrijke hobby voor je waar dan, neem ik aan, ook aardig wat tijd in gaat zitten.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: MSFS en 'echt' reizen: Wetenschappelijk Onderzoek

Bericht door greencan »

De antwoorden op je vragen vind je in een pb.
Dat lijkt me beter dan van alles en nog wat hier te plaatsen.
Afbeelding
PH_RVE
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2020, 20:21

Re: MSFS en 'echt' reizen: Wetenschappelijk Onderzoek

Bericht door PH_RVE »

Hoi Jochem
Ik zag net (14-05-2021) deze draad pas en las dat je enquete als was afgesloten

VRAGEN:
1 - Wat je ne precies met de uitslag van dit experiment doen?
2 - Ga je de enquette-resultaten ook nog ergens publiceren (online?)
Plaats reactie