Flight Sim Navigation in MSFS

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2020

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

Flight Sim Navigation in MSFS

Bericht door RudyB »

Microsoft Flight Simulator 01 Cockpit Camera Control

Eindelijk … sinds april 2021 is de voor september 2020 reeds geplande nieuwe PC met een RTX3070 een feit. Meer info via deze link.

Microsoft Flight Simulator draait goed, het oogt prachtig in 4k.

Ik kon de Flight Simulator Navigation serie met goed fatsoen niet voortzetten na het verschijnen van MSFS2020, op een oude PC die zelfs met FSX al moeite had om zonder stotteren te draaien.

Het plan is nu om de serie nieuw leven in te blazen. De eerder met FSX gemaakte filmpjes ga ik opnieuw doen in MSFS. Voorafgaand aan de navigatie onderwerpen is het plan om een paar video’s te doen over MSFS, met name de bediening van camera’s.

Deze video gaat over Cockpit Camera Control
- Rotation
- Translation
- Quick View
- Instrument Views
- Custom Views (save / recall your own camera views)

Link naar de video.

Link naar het artikel.

Afbeelding
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

Microsoft Flight Simulator 02 External Camera Control

Bericht door RudyB »

De externe camera heeft default een beperkt aantal shortcuts. Het kan handig zijn er zelf een paar toe te voegen, zoals bijvoorbeeld de pijltjes toetsen voor beweging van de camera links, rechts en omhoog, omlaag.

Link to the video.

Link to the article.

Afbeelding
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

Microsoft Flight Simulator 03 FSRadioPanel and Mobiflight

Bericht door RudyB »

De afgelopen maanden heb ik gebouwd aan een Radio’s en Autopilot paneel gebaseerd op de Android app FSRadioPanel, gecombineerd met de Windows app Mobiflight waarmee het mogelijk is om via FSUIPC hardware to koppelen aan de flight sim.

Tot op heden had ik het alleen kunnen testen met FSX. Nu MSFS draait had ik eindelijk de mogelijkheid het ook daarmee te testen. De test verliep positief, zowel FSRadioPanel als Mobiflight maken goed contact met MSFS en het hele paneel werkt.

Link to the video.

Link to the article.

Afbeelding
Double
Controller
Controller
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 jun 2020, 22:52

Re: Flight Sim Navigation in MSFS

Bericht door Double »

Dank, nuttige informatie.
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

Microsoft Flight Simulator 04 Drone Camera Control

Bericht door RudyB »

MSFS bevat een camera drone welke geheel onafhankelijk van het vliegtuig te besturen is en waarmee prachtige opnamen gemaakt kunnen worden, van het vliegtuig of van de omgeving.

Besturing van de drone is mogelijk via het toetsenbord, maar voor een echt boterzachte bediening is een extra joystick of een Xbox controller aan te raden.

Link naar de video.

Link to the article.

Afbeelding
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

Microsoft Flight Simulator 05 Fixed Camera Views

Bericht door RudyB »

Naast de Cockpit-, Externe- en Drone camera’s bevat MSFS een reeks vaste camera’s welke op diverse plaatsen aan de buitenkant van het vliegtuig zijn bevestigd.

Ook de Drone heeft een drietal vaste camera mogelijkheden.

De video toont dit alles.

Link naar de video.

Link naar het artikel.

Afbeelding
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

Microsoft Flight Simulator 06 Smart Camera to View POI’s

Bericht door RudyB »

De S toets schakelt de Smart Camera aan/uit. De Smart Cam kijkt automatisch naar een dichtbij gelegen vliegveld of naar een Point of Interest. Met de Ctrl Page Up/Down toetsen kan de volgende / vorige target uit de lijst van beschikbare targets gekozen worden. Een target kan ook handmatig ingesteld worden via de T toets plus rechtermuis, waarmee de target ring op de gewenste positie geplaatst kan worden.

Link naar de video.

Link naar het artikel.

Afbeelding
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

Microsoft Flight Simulator 07 Slew Mode to Move the Plane

Bericht door RudyB »

De Y toets schakelt de Slew Mode aan/uit. In Slew Mode kunnen we ons vliegtuig snel naar een andere plek bewegen en we kunnen ook de ‘attitude’ aanpassen mochten we dat willen. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld snel naar het volgende waypoint van een vluchtplan te gaan, of om het vliegtuig op een bepaalde plek te plaatsen.

Bij bediening van de Slew Mode met het toetsenbord zijn de bewegingen te snel om nauwkeurig te kunnen positioneren. Het werkt veel fijner wanneer we in het Control Panel bediening via de joystick of de yoke en rudder pedalen instellen.

Link naar de video.

Link naar het artikel.

Afbeelding
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

Microsoft Flight Simulator 08 Instrument Navigation, NDB, VOR, ILS, GPS.

Bericht door RudyB »

Navigatie geschiedt vandaag de dag hoofdzakelijk met GPS (Global Positioning System). Het is leuk om een GPS vluchtplan te maken, het in de vluchtcomputer te laden en de autopilot de waypoints af te zien lopen, of zelf te vliegen en de lijn te volgen. Maar iets meer interactie is misschien nog leuker … zelf vliegen en de navigatie doen met NDB en VOR radio bakens, met aan het eind een handmatig uitgevoerde ILS landing.

De posities en de frequenties van de radio bakens zijn vermeld op aeronautische kaarten. Deze zijn beschikbaar op het internet en via apps waarmee ook vluchtplannen gemaakt kunnen worden. Goede apps zijn bijvoorbeeld Skyvector https://skyvector.com/ , Plan G https://www.tasoftware.co.uk/ , of, mijn favoriet, Little Navmap. https://albar965.github.io/littlenavmap.html

Deze video is een samenvatting over vluchtplanning en instrument navigatie met NDB, VOR, ILS, GPS, SID, STAR.

Link naar de video.

Link naar het artikel.

Afbeelding
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

Microsoft Flight Simulator 09 Little Navmap VFR Flight Plan

Bericht door RudyB »

In deze video installeren we Little Navmap, maken een plan voor een VFR vlucht (Visual Flight Rules), slaan het op, laden het in MSFS en vliegen het plan.

Navigatie doen we met een stopwatch waarmee we elke ‘leg’ van het vluchtplan timen zodat we weten wanneer we bij het volgende ‘landmark’ aankomen. Deze landmarks hebben we tijdens de planning gekozen als makkelijk te herkennen punten: kanaal, snelweg, stad, meer, brug, kustlijn.

Link naar de video.

Link naar het artikel.

Afbeelding
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

Microsoft Flight Simulator 10 NDB Navigation with Little Navmap Flight Plan

Bericht door RudyB »

Non Directional Beacons (NDB) zijn een van de twee typen radiobakens voor vlucht navigatie. In deze video maken we een vluchtplan dat geheel uit NDB’s bestaat, waarna we het plan vliegen in MSFS in de Cessna 152, met behulp van de Automatic Direction Finder (ADF).

Als we de ADF Radio instellen op de NDB frequentie dan geeft de naald van de ADF Indicator de positie van de NDB aan. Zolang we de naald verticaal houden vliegen we er recht naartoe (pijl boven) of vandaan (pijl beneden).

Link naar de video.

Link naar het artikel.

Afbeelding
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

Microsoft Flight Simulator 11 Intercept an NDB Bearing

Bericht door RudyB »

Deze video gaat over hoe een bepaalde bearing naar een NDB te vinden. We vliegen met de Cessna 172 met gauges uit het MSFS Deluxe pakket. De ADF is een Bendix King KR87, waarvan we de bediening zullen bekijken. Hij beschikt ook over een timer en een stopwatch die we kunnen gebruiken voor het timen van de vluchtplan legs.

Link naar de video.

Link naar het artikel.

Afbeelding
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

Microsoft Flight Simulator 12 NDB & ADF with Garmin G1000

Bericht door RudyB »

In deze video vliegen we met de Cessna 172 met de Garmin G1000 cockpit. We zien hoe we de ADF radio kunnen tunen op de NDB frequenties and hoe we de ADF naald in beeld kunnen krijgen. Na opstijgen pikken we bearing 98 op, wegvliegend van de Santander NDB op weg naar de Bilbao NDB.

Link naar de video.

Link naar het artikel.

Afbeelding
Gebruikersavatar
madfred
Instructor
Instructor
Berichten: 221
Lid geworden op: 07 jan 2007, 21:27
Locatie: Colorado Springs, USA

Re: Flight Sim Navigation in MSFS

Bericht door madfred »

Dit zijn zeer informatieve en nuttige videos/artikelen.

Niet alleen nuttig voor diegenen die nieuw zijn in de wereld van navigatie, maar ook voor "piloten" die hun vaardigheden willen opfrissen/verbeteren.

Bedankt, Rudy, voor de tijd die je in deze instrukties hebt gestoken, en het feit dat je deze voor iedereen hier beschikbaar hebt gesteld.

:ap: :dup: :ap:
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Afbeelding
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

Re: Flight Sim Navigation in MSFS

Bericht door RudyB »

Bedankt voor de feedback 'madfred' ... wordt gewaardeerd.
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

13 VOR Navigation: fly to / from

Bericht door RudyB »

Microsoft Flight Simulator 13 VOR Navigation: fly to / from

Behalve de NDB radiobakens waarmee we in de vorige video genavogeerd hebben is er een verzameling andere navigatie bakens verspreid over de aardbol: VOR's, Very High Frequency Omni Directional Range (of Radio). Deze video laat zien hoe we de Cessna 172 radio op een VOR kunnen afstemmen en hoie we vervolgens de VOR kunnen vinden en koers kunnen zetten er naartoe, of er vandaan.

Link naar de video.

Link naar het blog artikel.

Afbeelding
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

Microsoft Flight Simulator 15 ILS Instrument Landing System

Bericht door RudyB »

Veel vliegvelden beschikken over een Instrument Landing System. Dit ILS is een speciaal soort VOR in de zin dat het slechts een radiaal uitzend ... de radiaal die ons oplijnt met de landingsbaan. Een tweede radiosignaal geeft verticale informatie waarmee we onze vlieghoogte kunnen aanpassen zodat we perfect het 'glidepath' naar beneden volgen.

Link naar de video.

Link naar het blog artikel.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Polito
Instructor
Instructor
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:59
Locatie: Euskal Herria

Re: Flight Sim Navigation in MSFS

Bericht door Polito »

Wat leuk, Bilbao (Loiu) zal bij weinigen een reisdoel zijn.
Straks even daar langs, een passagier afleveren. In het echt dan. :wink:
Intel i5-8400CPU 2,71Ghz - Windows 10 Pro 64 bits - 16Gb RAM - Geforce GTX1050 - HPCompaq LA2206xc/LG L225WS - T.Flight Stick X
DPP
Observer
Observer
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2022, 11:44

Re: Flight Sim Navigation in MSFS

Bericht door DPP »

Eindelijk vind ik instructies waar ik als onbezoldigd MSFS navigator wat aan heb!
English spoken with a Dutch accent, wat wil je nog meer.

Filmpjes van grote klasse, dank voor de bergen werk die deze gevergd hebben.

Hoop nog veel van je te leren. :dup: :dup:

Groet, Dirk (1943)
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: Flight Sim Navigation in MSFS

Bericht door Japio »

Ik gebruikte met FSX altijd Plan - G en Fscommander en nu ik ben overgestapt naar MSFS2020 wil ik LNM gaan gebruiken omdat Fscommander niet meer lukt. Ik zal zal echter wel iets verkeerd doen want ik heb een flightplan gemaakt in LNM, staat netjes op m,n scherm maar MSFS2020 volgt het vliegplan niet. Ik heb nog niet begrepen of ik net zoals bij FSX moet connecten tussen de Flightsimulator en LNM, en moet ik gelijk als in FSX gebruik maken van Fsuipc of is dat niet nodig. Hoop op iemand die mij een antwoord kan geven op beide vragen waarvoor bij voorbaat dank!.
Gebruikersavatar
madfred
Instructor
Instructor
Berichten: 221
Lid geworden op: 07 jan 2007, 21:27
Locatie: Colorado Springs, USA

Re: Flight Sim Navigation in MSFS

Bericht door madfred »

Hallo Japio,

Ikzelf gebruik LNM niet, maar deze video kan mogelijk hulp bieden: https://www.youtube.com/watch?v=-cqtos-qSVo
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Afbeelding
RudyB
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 mei 2020, 15:24

Microsoft Flight Simulator 16 Intercept VOR en ILS

Bericht door RudyB »

We plannen een korte vlucht in het zuiden van Corsica waarbij we tweemaal een VOR radial intercept uit gaan voeren en tot slot een ILS intercept om ons uit te lijnen met de landingsbaan. Daarna houden we de twee naalden van de ILS in het midden en landen (nou ja, stuiteren :)) we.

Link naar de video.

Afbeelding
Plaats reactie