Geen trim met de yoke in de landing A320

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Geen trim met de yoke in de landing A320

Bericht door flightlevel1000 »

Hallo simmers,

Speciaal de simmers die bekend en ervaring hebben met de A320.
Ik wil graag de landing handmatig uitvoeren. Sinds kort met de A320. Maar de trim doet het niet. Wel bij de TQ, daar zie ik de waardes verschuiven als ik trim. En die gebruik ik voor de TO setting waarde.
Is het zo dat dit met A320 niet meer mogelijk is? Wel is het zo dat als ik de yoke iets omlaag doe en dan loslaat deze blijft staan in die stand.
Lijkt mij. Vlieg pas 2 weken met deze A320. Maar dat is toch lastig om geleidelijk te dalen.

Is er een configuratie die het trimmen met de yoke (VirualFly Yoko) mogelijk maakt. Kan zelf niets vinden hierover. Ook niet in de uitgebreide handleiding. Na 14 jaar trimmen in de landingen is dit wel even vreemd.

Iemand een antwoord op de vraag?

Bij voorbaat dank.

Flightlevel 1000
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Geen trim met de yoke in de landing A320

Bericht door FlipS »

Werkt het trimmen wel bij andere vliegtuigen? Want in principe zit het trimmen in het basisprogramma (in jouw geval dus P3D) en niet in het vliegtuig.
Heb je de yoke geconfigureerd via het menu in P3D of met een extra programma (FSUIPC of wellicht bij de yoke)?
Er zijn bouwers van add-ons die sommige functies op eigen wijze realiseren (maar ik ben dat bij trimmen nog niet tegengekomen). Welke A320 heb je?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: Geen trim met de yoke in de landing A320

Bericht door flightlevel1000 »

Ik heb nog nooit met welk vliegtuig dan ook problemen gehad dat ik niet kon trimmen.
De yoke is geconfigureerd in P3D. Ik weet niet of er in FSUIPC een trim te configureren is.
Wat ik nog wel heb geprobeerd is dat als ik de yoke iets naar beneden druk en dan loslaat deze blijft staan. Ik heb zo een hele tijd kunnen vliegen op dezelfde hoogte en met Athr. Even een tikje omhoog en dan blijft die daarna staan.
Zal Aerosoft eens aanschrijven hierover. Weet ik meer dan laat ik dit weten.

Ik heb de A320 van Airbus. Had in eerste instantie die van Lufthansa. Airbus vind ik passender.

Bedankt voor de reactie.

Flightlevel1000
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Geen trim met de yoke in de landing A320

Bericht door FlipS »

Ja, dat had je geschreven, maar wat ik bedoel is of het probleem zich nu wel of niet voordoet bij andere vliegtuigen. Want hoewel dat niet de bedoeling is, kan het zijn dat door wat voor omstandigheid dan ook (bijvoorbeeld installatie van een vliegtuig dat meteen je spelbesturingen opnieuw instelt), je configuratie in P3D verstoord is. Daar zou ik dus als eerste naar kijken.

Wat gebruik je om te trimmen? De knopjes op de yoke? Dan zou de trim daaraan toegewezen moeten zijn (dus op het tabblad 'Buttons' of hoe dat ook genoemd is). Gebruik je een trimwiel, dan moet er een as (tabblad 'Axes') zijn toegewezen aan trimmen. Beide kan ook (ook met een keyboard command) maar dan kunnen er wel eens vreemde dingen gebeuren.

Met de vraag naar welke A320 bedoelde ik van welke softwarebouwer. Dat is dus Aerosoft.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: Geen trim met de yoke in de landing A320

Bericht door flightlevel1000 »

Ik gebruik knopjes op de yoke. En ja, A320 van Aerosoft. Zal die ook maar eens gaan benaderen.
Ben nu bezig nieuwe drivers van NVdia er in te zetten. Mijn framerates werden steeds lager, rond de 6. Heb dit eerder gehad en toen terug naar de oudere driver. Probleem opgelost. Met deze actie nu hoop ik ook dat trimprobleem op te lossen.
Ik heb nog wat andere vliegtuigen gevlogen maar daar geen trimproblemen. Dus moet het aan de A320 liggen.

Ook nog geconfigureerd in FSUIPC maar dat hielp ook niets.

Bedankt voor je reactie. Als het opgelost is hoor je nog van me.

Flightlevel1000.
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Geen trim met de yoke in de landing A320

Bericht door PeterL »

De A320 is uitgerust met autotrim en Fly by Wire. Waar je naar zoekt zal je dus niet kunnen vinden.
(Ik had al een reactie verstuurd, maar zie dit niet terug in het forum. Mogelijk komen er nu 2 antwoorden te staan, geen idee)

Groet, Peter
flightlevel1000
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 okt 2013, 23:17

Re: Geen trim met de yoke in de landing A320

Bericht door flightlevel1000 »

Ha PeterL,

Wat bedoel je precies met de Autotrim. En waar zit die dan en is die uit te schakelen? En wat en wanneer merk ik dan iets van die autotrim?
Het gaat mij om het kunnen landen zonder automaat dus AT en AP er af. Alleen om naar beneden te gaan moet ik behoorlijk de yoke indrukken. En snel weer terug anders gaat het te schielijk naar beneden.
Dat is nog iets waar ik een oplossing voor zou willen.

Verder bedankt voor je bericht.

Flightlevel1000 met ook de groeten.
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Geen trim met de yoke in de landing A320

Bericht door PeterL »

Dag Flightlevel1000,
Als je in de sim met Airbus gaat vliegen, moet je even helemaal omschakelen en je de Airbus logica waar het autoflight betreft eigen maken. Om even bij jouw vraag te blijven: de autotrim zit nergens, je kan het ook niet uitschakelen. Wanneer je tijdens de nadering met de sidestick de pitch veranderd, laat je de stick los, waarna de Fly by Wire de roervlakken bijtrimt om deze nieuwe stand zonder snelheidverandering vast te houden. Zoiets, eenvoudiger kan ik het zo even niet uitleggen, maar het komt er wel op neer. Maar als je met google een beetje zoekt naar "airbus autotrim" kom je zo het één en ander tegen wat je ook verder kan helpen.
Landen "op het handje"met een A320 is natuurlijk goed mogelijk, alleen werkt het iets anders als jij denkt.

Maar waarom zou je dat willen? Een A320 is gemaakt met als uitgangspunt automatisch en Aerosoft heeft dat goed weten te simuleren. Met real weather in de sim tijdens slecht weer met het systeem op autoland cat3 is een ervaring op zich.
Er zijn nog veel meer dingen die anders zijn dan bij Boeing. We horen (lezen) wel als je meer wilt weten

Peter
Plaats reactie