X-plane 11 VR

Algemene discussieplek voor alles betreffende X-Plane

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

X-plane 11 VR

Bericht door greencan »

Vandaag was ik in de gelegenheid om kort (10 minuten) een stukje te vliegen met X-plane 11 VR.
Vrijdag ga ik wat langer zo is de planning, en dan hoop ik wat meer technische details te kunnen geven.
Voor nu een eerste indruk.
Simpelweg: Donder en bliksem, wat is dit mooi!*
Het enige dat ontbreekt aan deze ervaring zijn de G-forces, voor de rest klopt alles met de werkelijkheid.
Omdat de bediening van een X-plane toestel wezenlijk anders is dan van Microsoft kon ik niet heel veel meer dan de
throttle/rudders/elevator via een joystick bedienen. Maar met de Oculus Quest controllers moet het mogelijk zijn om
knoppen en schakelaars te bedienen zoals we dat met een muis zouden doen. Ga ik nog ontdekken.
Ik startte vanaf EHAM met een Cessna. De scenery vond ik nog wat magertjes, maar vrijdag kijk ik verder dan EHAM en
hoop me te kunnen verbazen op andere locaties.**
Om deze ervaring mogelijk te maken heb je helaas een beest van een pc nodig. Daarop draait X-plane. Via een kabel is
de pc verbonden met de VR bril.
Zoals gezegd kom ik nog met de specs.

*Het kan nog mooier met de Oculus Quest 2. Veel hogere resolutie en nog zo wat zaken waarbij vergeleken de Quest 1 nu al weer verouderd is.

**Ik hoor graag tips over locaties die het bezoeken waard zijn. In FSX weet ik ze wel, in X-plane niet.
Ik plaats dit bericht bij Vitual reality en X-plane. Hierna het vervolg alleen nog bij Virtual reality.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DutchGuyMikey
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2021, 09:27
Locatie: Hoorn NH

Re: X-plane 11 VR

Bericht door DutchGuyMikey »

Scenery's (niet alleen EHAM) vind ik standaard in X-plane idd wat aan de mindere kant, maar daarin tegen zijn de cockpits weer wel erg mooi van binnen.
Ik zit zelf met een I7/16Gb/GTX 970 en X-plane draait daar zonder problemen op in VR met de Quest 2 en Airlink (in tegenstelling tot MSFS).

Maar ben bang dat als ik de scenery's ga lopen veranderen in betere kwaliteit dat mijn kaart het gelijk niet meer aan kan.

Andere kaart zit er voorlopig niet in voor mij, er worden tegenwoordig belachelijke prijzen voor gevraagt(zelfs tweedehands).
schud306
Observer
Observer
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2021, 22:10

Re: X-plane 11 VR

Bericht door schud306 »

greencan schreef: 20 jul 2021, 21:59 Vandaag was ik in de gelegenheid om kort (10 minuten) een stukje te vliegen met X-plane 11 VR.
Vrijdag ga ik wat langer zo is de planning, en dan hoop ik wat meer technische details te kunnen geven.
Voor nu een eerste indruk.
Simpelweg: Donder en bliksem, wat is dit mooi!*
Het enige dat ontbreekt aan deze ervaring zijn de G-forces, voor de rest klopt alles met de werkelijkheid.
Omdat de bediening van een X-plane toestel wezenlijk anders is dan van Microsoft kon ik niet heel veel meer dan de
throttle/rudders/elevator via een joystick bedienen. Maar met de Oculus Quest controllers moet het mogelijk zijn om
knoppen en schakelaars te bedienen zoals we dat met een muis zouden doen. Ga ik nog ontdekken.
Ik startte vanaf EHAM met een Cessna. De scenery vond ik nog wat magertjes, maar vrijdag kijk ik verder dan EHAM en
hoop me te kunnen verbazen op andere locaties.**
Om deze ervaring mogelijk te maken heb je helaas een beest van een pc nodig. Daarop draait X-plane. Via een kabel is
de pc verbonden met de VR bril.
Zoals gezegd kom ik nog met de specs.

*Het kan nog mooier met de Oculus Quest 2. Veel hogere resolutie en nog zo wat zaken waarbij vergeleken de Quest 1 nu al weer verouderd is.

**Ik hoor graag tips over locaties die het bezoeken waard zijn. In FSX weet ik ze wel, in X-plane niet.
Ik plaats dit bericht bij Vitual reality en X-plane. Hierna het vervolg alleen nog bij Virtual reality.
De fotoscenery van ORBX Engeland, Wales en Schotland met veel mooie vliegvelden is prachtig, maar ja, natuurlijk niet gratis. Misschien geven ze tegen Kerstmis wel weer korting. Mijn vorige systeem met een I7-4770K en een Nvidia 1080 draaide die scenery heel goed op een HP Reverb G1. Wel gratis is Orthoscenery van heel Spanje met SimHeaven_X_Europe.

Philip
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: X-plane 11 VR

Bericht door greencan »

Welkom Philip!
Dank voor de tip. Op dit moment kan ik er even niets mee, want die X-plane pc is weer bij zijn eigenaar..
Een ander misschien.
Overigens het verzoek om geen complete berichten te quoten. :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie