Joystick probleem met Linux

Algemene discussieplek voor alles betreffende X-Plane

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
hansle52
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mar 2011, 15:16

Joystick probleem met Linux

Bericht door hansle52 »

Hallo,

Ik draai al enige tijd met XP 10.51. Sinds kort ben ik helemaal overgegaan op Linux. (Hiervoor had ik 3 pc's met Linux en 1 pc met W7, nu dus alle 4 op Linux)
Ik heb nu het volgende probleem:
Nadat Linux (Mint 17.3) is opgestart zie ik met Jstest-gtk keurig alle aangesloten joysticks, tw. Saitek rudder, DTA1010F, DTA2160, DTA Rotary switch en de DTA2120. Alle knoppen en assen werken. Start ik echter X-Plane op, dan zijn alleen de joysticks met assen zichtbaar en instelbaar (Saitek en DTA Rotary switch). Onder Settings--Joystick & Equiment--werken de drukknoppen niet onder Buttons: Basic en Buttons:adv. Heeft iemand hiervoor een oplossing?
MvG Hans
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Joystick probleem met Linux

Bericht door arno »

Is hier een Linux-kenner die hem verder kan helpen?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster
Berichten: 3455
Lid geworden op: 06 jan 2007, 09:41
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Joystick probleem met Linux

Bericht door Leendejager »

Afbeelding
"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)
hansle52
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mar 2011, 15:16

Re: Joystick probleem met Linux

Bericht door hansle52 »

Ik heb deze site ook voorbij zien komen. Voor zover ik heb kunnen controleren werkt dit udev verhaal alleen wanneer er daadwerkelijk potmeters aangesloten zijn. Ik had van Desktopaviator een 4-tal modules aan de praat in X-Plane onder Windows, tw. de 2160 (1 short pulse generator voor 20 schakelaars), de 2120 (dual pulse generator voor 10 schakelaars), de 2090 (Rotary-decoder) en de 1010F (Avionics Panel). Alleen de 2090 heb ik aan de praat gekregen onder Linux en X-plane. Deze heeft namelijk ook 6 analoge uitgangen. De andere modules worden wel door Linux gezien, maar werken niet onder X-plane. Het vreemde is dat de BBI-32 van Leo Bodnar onder Linux wel aangeeft dat hij 2 analoge uitgangen zou moeten hebben. Ze zijn echter niet aan te sluiten. Ik vermoed dat deze aansluitingen er zitten om via een omweg de schakelaars zichtbaar te maken. Helaas heb ik dit nog niet aan de praat kunnen krijgen. Ik heb nog contact gehad met Leo Bodnar, maar daar gaf men aan het probleem niet te kennen. Op zich vreemd omdat dit probleem in 2014 al is gesignaleerd (http://forums.x-plane.org/index.php?/fo ... ent-872737.). Wel ben ik inmiddels overstapt van GoFlight modules naar Saitek modules. Hoewel ik GoFlight modules beter vind dan de Saitek ProFlight modules, werken de Saiteks perfect binnen X-Plane onder Linux. De Saitek modules worden in de Udev rules aangegeven zoals vermeld in de hierboven genoemde site.
Plaats reactie