FSWeekend 2019

Vragen en opmerkingen over Dutchfs

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FlipS
Moderator
Moderator
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

FSWeekend 2019

Bericht door FlipS »

Elk jaar proberen wij tijdens het FSWeekend een ander programma te bieden dat het zowel voor leken, die nog nooit virtueel gevlogen hebben, als voor gevorderde flight simmers de moeite waard maakt om een vlucht bij ons te maken.
Dit jaar zijn er in de Nederlandse luchtvaart twee eeuwfeesten te vieren: KLM en het Netherlands Aerospace Centre NLR. Ook was het honderd jaar geleden dat Fokker zich in ons land vestigde; dat bedrijf bestond al langer. Het Aviodrome deed de deelnemers aan het FSWeekend de suggestie om in hun programma aandacht te besteden aan deze eeuwfeesten. Nu is het niet zo eenvoudig om in een flightsim opstelling voor pc iets van het omvangrijke werk van het NLR te tonen. Het NLR heeft zelf enkele prachtige flight simulatoren (waaronder een simulatie van een grote verkeerstoren) en die zijn voor ons niet na te bouwen (en voor het NLR veel te groot om in het Aviodrome te presenteren).

Wij zullen daarom aandacht besteden aan het eeuwfeest van KLM. Wij kozen voor enkele legendarische vintage vliegtuigen omdat we van vorige jaren weten dat er voldoende stands zijn waar bezoekers een virtuele vlucht kunnen maken met 737, 777 of andere moderne airliner.
De vliegtuigen die bij ons klaarstaan, hebben alle een conventionele cockpit met ronde, analoge instrumenten.

Afbeelding

Sommige hebben al hydraulische bediening van de roervlakken maar zonder tussenkomst van een computer die de besturing veiliger maakt. Twee vliegtuigen zijn beschikbaar met Sperry-automaat, een voorloper van de automatische piloot; één heeft een iets modernere AP. De piloot moet dus vooral zélf vliegen. Helaas kunnen wij geen force feedback bieden zodat we de krachten op de roeren niet kunnen laten voelen. Wel heeft één van de vliegtuigen een volledige (actieve) crew en passagiers.

Douglas DC-3

Afbeelding

Weinig vliegtuigen hebben zoveel voor de wereld betekend als de DC-3 en de militaire variant C-47. Oorspronkelijk werd de naam ‘Dakota’ alleen in Engeland gegeven en met name aan de militaire variant, maar later is die naam internationaal een begrip geworden waarmee ook DC-3 en DC-2 worden aangeduid. Geen ander vliegtuig heeft zo’n lange staat van dienst. De DC-3 werd in 1936 geïntroduceerd als grotere opvolger van de DC-2 en vandaag de dag zijn er o.a. in Bolivia, Columbia en Peru nog steeds DC-3’s commercieel in gebruik op korte grasbanen waar geen ander vliegtuig zo efficiënt kan opereren. Daarnaast zijn er vele die als vliegend erfgoed behouden zijn.

Vóór de Tweede Wereldoorlog bezat de KLM enkele tientallen DC-2’s en DC-3’s. In de meidagen van 1940 gingen veel van de op Schiphol staande vliegtuigen verloren. De onbeschadigde vliegtuigen werden geconfisqueerd door de bezetter en gingen tijdens de oorlog verloren. De vliegtuigen die in Nederlands-Indië of onderweg waren, bleven bezit van de KLM die daarmee tot de Japanse bezetting de dienst op Nederlands-Indië kon onderhouden met eindpunt Napels, later Lissabon. Het hoofdkantoor was verplaatst naar Londen. Tevens werden vluchten geopend tussen de West-Indische eilanden en die dienst functioneerde tot het einde van de oorlog.
Om de vloot na de oorlog weer snel op sterkte te brengen, kocht de KLM enkele tientallen Dakota’s uit de surplus van de Amerikaanse luchtmacht. Deze C-47’s werden omgebouwd naar DC-3 specificaties.

Wij bieden vluchten aan met de door Manfred Jahn gebouwde Dakota met de mooie cockpit van Jan Visser of de Dakota van JustFlight met werkende Sperry-automaat. Repaints in KLM kleuren van Huub Vink en Marcel Ritzema.

Consolidated PBY Catalina

In 1928 was in het voormalige Nederlands-Indië de zustermaatschappij KNILM opgericht. Deze maatschappij die binnenlandse vluchten onderhield, maakte ondermeer gebruik van amfibievliegtuigen. In 1947 werd de KNILM opgeheven en werden de diensten tot 1950 voortgezet door het Inter-insulair Bedrijf van de KLM. Deze schafte hiertoe negen Catalina’s aan. Dit vliegtuig dat geïntroduceerd was in 1935, bood in de civiele versie plaats aan 14-18 passagiers.

Voor bezoekers voor wie een ‘gewoon’ vliegtuig bij take-off en landing teveel aandacht vereist, kan een amfibievliegtuig de eerste vluchten vereenvoudigen als vanaf het water geopereerd wordt zodat geen risico bestaat om in het gras naast de baan terecht te komen. Alle aandacht kan dan op de instrumenten gericht worden.
Wij vliegen met de Catalina PBY-5A van Aerosoft. Repaint in KLM kleuren van Jan Kees Blom.

Lockheed L-049 Constellation

Afbeelding

Het mooiste passagiersvliegtuig ooit gebouwd! Met de wat merkwaardige reputatie dat dit het beste driemotorige vliegtuig is dat ooit gebouwd werd … Het schijnt namelijk dat het nogal vaak voorkwam dat één van de vier motoren het tijdens de vlucht liet afweten. Dit vliegtuig werd ontworpen naar aanleiding van de door TWA in 1939 geuite wens naar een intercontinentaal vliegtuig voor 40 passagiers. Het vliegtuig wordt aangedreven door vier Wright R-3350 stermotoren van elk 2200 pk. De vleugels zijn gebaseerd op die van de P-38 Lightning en wijken daar vooral in hun grootte vanaf. De Constellation haalde een voor die tijd buitengewoon hoge snelheid. De drie staartvlakken waren gekozen om de hoogte te beperken zodat het vliegtuig in de in die tijd gebruikelijke hangaars gestald kon worden.
De KLM bestelde na de oorlog een groot aantal Constellations. Deze werden later opgevolgd door de Super Constellation. Maar toen maakten de eerste straalverkeersvliegtuigen hun debuut en de reizigers toonden een duidelijke voorkeur voor die nieuwe ontwikkeling. KLM heeft de laatste Super Constellations voortijdig moeten afschrijven en slopen. Het Aviodrome toont één van die Super Constellations.

Met de virtuele Constellation van A2A Simulations ben je ‘Captain of the ship’ en ben je niet alleen bestuurder maar ben je ook verantwoordelijk voor het welzijn van de passagiers. Repaint van Marcel Ritzema.

Douglas DC-8

Afbeelding

Als plaatsvervanger voor de Lockheed Super Constellation koos KLM in 1960 voor de DC-8; een toestel dat op 30 mei 1958 zijn eerste vlucht maakte. Douglas ontwikkelde in de jaren daarna een aantal varianten waarvan de KLM tot in 1986 met verschillende gevlogen heeft. Zowel KLM als Martinair waren zeer tevreden over deze vliegtuigen.
Wij bieden vluchten aan met de DC-8-50 van Aerosoft. Livery in KLM kleuren meegeleverd in pakket.

Voor wie dit allemaal teveel van het goede is, hebben we een Cessna 172 van A2A Simulations beschikbaar in de kleuren van de KLM Aeroclub (repaint PH-WVO van J. Wijnands of PH-KBA van EDRM repaints).

Bij het virtuele vliegen kan hulp verkregen worden van FooFighters als Navigator en FlipS als Flight Engineer.

Afbeelding

Andere mogelijkheden

Voor wie geen belangstelling heeft voor een ‘vintage’ airliner maar in onze stand wel kennis wil maken met flight simulation is er keuze uit vele tientallen vliegtuigen en helikopters, verdeeld over alle soorten vliegtuigen uit alle tijden van de luchtvaarthistorie, van Blériot tot en met Joint Strike Fighter. Bezoekers die nog geen ervaring hebben met virtueel of echt vliegen, wordt voorgesteld om een kennismakingsvlucht te maken met een Cessna 152, Cessna 172 of Diamond DA20 Katana. Voor jonge kinderen is een Piper Cub ideaal. Men is echter vrij om een vliegtuig te kiezen; ook voor de meest ervaren (virtuele) piloten zijn er vliegtuigen die een grote uitdaging stellen. Opstijgen vanaf een carrier (met katapult) en proberen daar weer te landen, men kan proberen een lange vlucht te maken met een zweefvliegtuig (opgetrokken met lier of sleepvliegtuig), men kan een bush flight maken met een vliegtuig met tundra wheels of ski’s, men kan proberen een B-17 aan de praat te krijgen en een nette vlucht te maken met complete crew. Aerobatics, racen en nog veel meer.
De meeste vliegtuigen hebben een analoge cockpit maar er kan ook gekozen worden voor vliegtuigen met glass cockpit.

Anderzijds is onze simulator kindvriendelijk opgebouwd: door middel van een verstelbaar voetenstuur en extra kussens kunnen zelfs de kleinste kinderen een virtuele vlucht maken. Het jongste kind dat in onze stand een virtuele vlucht maakte, vierde die dag juist zijn zesde verjaardag, maar elders hebben nog jongere kinderen genoten van onze simulator.

In principe begint elke vlucht met een korte briefing. Alle nodige hulp wordt aangeboden, zowel met betrekking tot de commando’s van de flight simulator als over het bedienen van vliegtuigen. Voor de vluchten die aangeboden worden zijn virtuele vliegtuigen geselecteerd die de eigenschappen van de echte exemplaren zo goed mogelijk benaderen. Een Cessna 172 vliegt betrekkelijk gemakkelijk en is ‘vergevend’; een Gee Bee racer vergt veel ervaring en reageert rigide. Dat is in werkelijkheid zo en dat willen we in de flight simulator ook zo ervaren.
POH’s en check lists van vele vliegtuigen zijn aanwezig.

Afbeelding
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

Gebruikersavatar
FlipS
Moderator
Moderator
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSWeekend 2019

Bericht door FlipS »

Over twee weken zitten we er weer middenin!
Zoals ik in het vorige bericht al heb vermeld, richten wij dit jaar speciale aandacht op enkele vintage vliegtuigen van KLM. Bij vintage vliegtuigen hoort eigenlijk ook vintage navigatie want GSM bestond toen nog niet en geen van de vintage vliegtuigen heeft HSI. We moeten het doen met kaart, plotter, kompas, DI, chronometer, ADF en OBS. Voor de VFR piloten geen onbekende materie natuurlijk.
De tijd is te kort om de oceaan over te steken, dus met boldriehoeksmeting gaan we ons niet bezig houden.
Ik breng een Table Navigation Plotter mee. Eigenlijk een omgebouwd antiek tekenapparaat maar dan met een lineaal met verdeling in nautical miles gedeeld door 500.000. Dus wie eens ouderwets wil navigeren of wil weten hoe dat vroeger ging, kan bij ons een kijkje komen nemen.

Leuk om te weten is trouwens dat V-Bird VA dat het beheer van onze website heeft overgenomen, ook op het FSWeekend staat. Zij staan in de grote expositiehal (achter de F-27) en wij staan weer bij de deur van de Uiverzaal.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 413
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: FSWeekend 2019

Bericht door PeterL »

Goed idee om te laten zien hoe er in het pré FMC tijdperk genavigeerd werd. Ik hoop dat er veel belangstelling voor is. Nog een tip: ga ook eens kijken bij de stand van HCC Rijnmond. Ook daar gaat men in de tijd terug dmv een paar vorige versies van MSFS. Iemand van HCC Rijnmond heeft mijn oude IBM 486 met FLTSIM 4 aan de praat gekregen en wordt daar "voorgevlogen". Samen met o.a. FS5.
Ik zie er weer naar uit.

Gebruikersavatar
FlipS
Moderator
Moderator
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSWeekend 2019

Bericht door FlipS »

Nog even wat informatie. Wij vliegen in principe met FSX. De reden van die keuze zit hem in de aandacht die we aan het jubileum van KLM besteden. KLM hoort bij Nederland en daarom willen we een mooie versie van Nederlandse scenery. Naar onze mening is de scenery van NL-2000 de mooiste; iets mooier dan die van ORBX (True Earth Netherlands). Er zijn in NL-2000 vooral meer karakteristieke gebouwen te vinden (handig als je op zicht vliegt), maar ook de kleuren van de natuur (bijvoorbeeld de Veluwe) zijn in NL-2000 iets mooier dan in ORBX.
De meeste vliegvelden in ORBX NL zijn aanwezig maar weinig gedetailleerd. Ongetwijfeld zal ORBX die vliegvelden nog afzonderlijk uitbrengen. Nou is het wel mogelijk de vliegvelden van NL-2000 in ORBX te zetten, maar dan nog blijft de rest van Nederland iets achter bij de versie van NL-2000. NL-2000 v5 (voor P3D v4) is echter nog minder ver opgebouwd dan NL-2000 v4 (voor FSX).
Verder kan onder andere gevlogen worden met een Constellation en een Cessna 172; de eerste in (historische) kleuren van KLM, de tweede in kleuren van de KLM Aeroclub. De versies waarmee wij laten vliegen, zijn van A2A Simulations, en die hebben we nog niet voor P3D v4. Daarom dus nog even FSX. Volgend jaar waarschijnlijk wel P3D v4 (of FS 11?).

We hebben P3D v4 wel geïnstalleerd zodat bezoekers die daar meer over willen weten, ermee kunnen vliegen en vragen kunnen stellen. Daarin hebben we onder andere de Cessna 172 uit FSX (die gewoon functioneert in P3D v4, maar waarvan we geprobeerd hebben de vliegeigenschappen wat realistischer te maken) en de Constellation van Just Flight. Noch de C172, noch de Connie is in KLM kleuren en bovendien zijn ze kwalitatief lang niet zo goed als die van A2A Simulations. Zowel in FSX als in P3D bieden we een uitgebreide luchtvloot.

In de Expohal zijn veel stands met materialen voor de bouw van een home cockpit; voornamelijk commerciële stands. Als je onafhankelijk advies wilt hebben voor het bouwen van een home cockpit, dan kun je bij ons terecht en met name bij FooFighters. Ik ben vooral gespecialiseerd in het sleutelen aan flight dynamics. We hebben allebei redelijke kennis over hardware. FooFighters en ik hebben allebei veel kennis over echte vliegtuigen en hoe daarmee te vliegen en ook daar zullen we graag vragen over beantwoorden.
FooFighters en ik zullen beide dagen aanwezig zijn. We hopen op veel bezoekers!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

Gebruikersavatar
FlipS
Moderator
Moderator
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSWeekend 2019

Bericht door FlipS »

Lekker druk vandaag!
We zijn zowat de enige met oude (KLM) vliegtuigen. Ook de luchtvaartkaart met table navigation plotter trekt bekijks.

Bij nader inzien hebben we besloten vooral vluchten aan te bieden in Prepar3D v4 (in een jonge pc). In een tweede opstelling (oude pc) draait FSX. Dan blijkt dat FSX (met preview DX10) er nog best mooi uitziet, alleen kunnen niet alle schuiven naar rechts want dan heb je met NL-2000 en een gedetailleerd vliegtuig binnen een half uur een OOM.

We hopen dat het morgen net zo druk en gezellig wordt als vandaag! Verder is er natuurlijk veel te zien; voor een lijst van alle deelnemers zie de website van het FSWeekend.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

Plaats reactie

Terug naar “Dutchfs Website”