FSWeekend 2019
Geplaatst: 22 sep 2019, 20:41
Elk jaar proberen wij tijdens het FSWeekend een ander programma te bieden dat het zowel voor leken, die nog nooit virtueel gevlogen hebben, als voor gevorderde flight simmers de moeite waard maakt om een vlucht bij ons te maken.
Dit jaar zijn er in de Nederlandse luchtvaart twee eeuwfeesten te vieren: KLM en het Netherlands Aerospace Centre NLR. Ook was het honderd jaar geleden dat Fokker zich in ons land vestigde; dat bedrijf bestond al langer. Het Aviodrome deed de deelnemers aan het FSWeekend de suggestie om in hun programma aandacht te besteden aan deze eeuwfeesten. Nu is het niet zo eenvoudig om in een flightsim opstelling voor pc iets van het omvangrijke werk van het NLR te tonen. Het NLR heeft zelf enkele prachtige flight simulatoren (waaronder een simulatie van een grote verkeerstoren) en die zijn voor ons niet na te bouwen (en voor het NLR veel te groot om in het Aviodrome te presenteren).
Wij zullen daarom aandacht besteden aan het eeuwfeest van KLM. Wij kozen voor enkele legendarische vintage vliegtuigen omdat we van vorige jaren weten dat er voldoende stands zijn waar bezoekers een virtuele vlucht kunnen maken met 737, 777 of andere moderne airliner.
De vliegtuigen die bij ons klaarstaan, hebben alle een conventionele cockpit met ronde, analoge instrumenten.
Sommige hebben al hydraulische bediening van de roervlakken maar zonder tussenkomst van een computer die de besturing veiliger maakt. Twee vliegtuigen zijn beschikbaar met Sperry-automaat, een voorloper van de automatische piloot; één heeft een iets modernere AP. De piloot moet dus vooral zélf vliegen. Helaas kunnen wij geen force feedback bieden zodat we de krachten op de roeren niet kunnen laten voelen. Wel heeft één van de vliegtuigen een volledige (actieve) crew en passagiers.
Douglas DC-3
Weinig vliegtuigen hebben zoveel voor de wereld betekend als de DC-3 en de militaire variant C-47. Oorspronkelijk werd de naam ‘Dakota’ alleen in Engeland gegeven en met name aan de militaire variant, maar later is die naam internationaal een begrip geworden waarmee ook DC-3 en DC-2 worden aangeduid. Geen ander vliegtuig heeft zo’n lange staat van dienst. De DC-3 werd in 1936 geïntroduceerd als grotere opvolger van de DC-2 en vandaag de dag zijn er o.a. in Bolivia, Columbia en Peru nog steeds DC-3’s commercieel in gebruik op korte grasbanen waar geen ander vliegtuig zo efficiënt kan opereren. Daarnaast zijn er vele die als vliegend erfgoed behouden zijn.
Vóór de Tweede Wereldoorlog bezat de KLM enkele tientallen DC-2’s en DC-3’s. In de meidagen van 1940 gingen veel van de op Schiphol staande vliegtuigen verloren. De onbeschadigde vliegtuigen werden geconfisqueerd door de bezetter en gingen tijdens de oorlog verloren. De vliegtuigen die in Nederlands-Indië of onderweg waren, bleven bezit van de KLM die daarmee tot de Japanse bezetting de dienst op Nederlands-Indië kon onderhouden met eindpunt Napels, later Lissabon. Het hoofdkantoor was verplaatst naar Londen. Tevens werden vluchten geopend tussen de West-Indische eilanden en die dienst functioneerde tot het einde van de oorlog.
Om de vloot na de oorlog weer snel op sterkte te brengen, kocht de KLM enkele tientallen Dakota’s uit de surplus van de Amerikaanse luchtmacht. Deze C-47’s werden omgebouwd naar DC-3 specificaties.
Wij bieden vluchten aan met de door Manfred Jahn gebouwde Dakota met de mooie cockpit van Jan Visser of de Dakota van JustFlight met werkende Sperry-automaat. Repaints in KLM kleuren van Huub Vink en Marcel Ritzema.
Consolidated PBY Catalina
In 1928 was in het voormalige Nederlands-Indië de zustermaatschappij KNILM opgericht. Deze maatschappij die binnenlandse vluchten onderhield, maakte ondermeer gebruik van amfibievliegtuigen. In 1947 werd de KNILM opgeheven en werden de diensten tot 1950 voortgezet door het Inter-insulair Bedrijf van de KLM. Deze schafte hiertoe negen Catalina’s aan. Dit vliegtuig dat geïntroduceerd was in 1935, bood in de civiele versie plaats aan 14-18 passagiers.
Voor bezoekers voor wie een ‘gewoon’ vliegtuig bij take-off en landing teveel aandacht vereist, kan een amfibievliegtuig de eerste vluchten vereenvoudigen als vanaf het water geopereerd wordt zodat geen risico bestaat om in het gras naast de baan terecht te komen. Alle aandacht kan dan op de instrumenten gericht worden.
Wij vliegen met de Catalina PBY-5A van Aerosoft. Repaint in KLM kleuren van Jan Kees Blom.
Lockheed L-049 Constellation
Het mooiste passagiersvliegtuig ooit gebouwd! Met de wat merkwaardige reputatie dat dit het beste driemotorige vliegtuig is dat ooit gebouwd werd … Het schijnt namelijk dat het nogal vaak voorkwam dat één van de vier motoren het tijdens de vlucht liet afweten. Dit vliegtuig werd ontworpen naar aanleiding van de door TWA in 1939 geuite wens naar een intercontinentaal vliegtuig voor 40 passagiers. Het vliegtuig wordt aangedreven door vier Wright R-3350 stermotoren van elk 2200 pk. De vleugels zijn gebaseerd op die van de P-38 Lightning en wijken daar vooral in hun grootte vanaf. De Constellation haalde een voor die tijd buitengewoon hoge snelheid. De drie staartvlakken waren gekozen om de hoogte te beperken zodat het vliegtuig in de in die tijd gebruikelijke hangaars gestald kon worden.
De KLM bestelde na de oorlog een groot aantal Constellations. Deze werden later opgevolgd door de Super Constellation. Maar toen maakten de eerste straalverkeersvliegtuigen hun debuut en de reizigers toonden een duidelijke voorkeur voor die nieuwe ontwikkeling. KLM heeft de laatste Super Constellations voortijdig moeten afschrijven en slopen. Het Aviodrome toont één van die Super Constellations.
Met de virtuele Constellation van A2A Simulations ben je ‘Captain of the ship’ en ben je niet alleen bestuurder maar ben je ook verantwoordelijk voor het welzijn van de passagiers. Repaint van Marcel Ritzema.
Douglas DC-8
Als plaatsvervanger voor de Lockheed Super Constellation koos KLM in 1960 voor de DC-8; een toestel dat op 30 mei 1958 zijn eerste vlucht maakte. Douglas ontwikkelde in de jaren daarna een aantal varianten waarvan de KLM tot in 1986 met verschillende gevlogen heeft. Zowel KLM als Martinair waren zeer tevreden over deze vliegtuigen.
Wij bieden vluchten aan met de DC-8-50 van Aerosoft. Livery in KLM kleuren meegeleverd in pakket.
Voor wie dit allemaal teveel van het goede is, hebben we een Cessna 172 van A2A Simulations beschikbaar in de kleuren van de KLM Aeroclub (repaint PH-WVO van J. Wijnands of PH-KBA van EDRM repaints).
Bij het virtuele vliegen kan hulp verkregen worden van FooFighters als Navigator en FlipS als Flight Engineer.
Andere mogelijkheden
Voor wie geen belangstelling heeft voor een ‘vintage’ airliner maar in onze stand wel kennis wil maken met flight simulation is er keuze uit vele tientallen vliegtuigen en helikopters, verdeeld over alle soorten vliegtuigen uit alle tijden van de luchtvaarthistorie, van Blériot tot en met Joint Strike Fighter. Bezoekers die nog geen ervaring hebben met virtueel of echt vliegen, wordt voorgesteld om een kennismakingsvlucht te maken met een Cessna 152, Cessna 172 of Diamond DA20 Katana. Voor jonge kinderen is een Piper Cub ideaal. Men is echter vrij om een vliegtuig te kiezen; ook voor de meest ervaren (virtuele) piloten zijn er vliegtuigen die een grote uitdaging stellen. Opstijgen vanaf een carrier (met katapult) en proberen daar weer te landen, men kan proberen een lange vlucht te maken met een zweefvliegtuig (opgetrokken met lier of sleepvliegtuig), men kan een bush flight maken met een vliegtuig met tundra wheels of ski’s, men kan proberen een B-17 aan de praat te krijgen en een nette vlucht te maken met complete crew. Aerobatics, racen en nog veel meer.
De meeste vliegtuigen hebben een analoge cockpit maar er kan ook gekozen worden voor vliegtuigen met glass cockpit.
Anderzijds is onze simulator kindvriendelijk opgebouwd: door middel van een verstelbaar voetenstuur en extra kussens kunnen zelfs de kleinste kinderen een virtuele vlucht maken. Het jongste kind dat in onze stand een virtuele vlucht maakte, vierde die dag juist zijn zesde verjaardag, maar elders hebben nog jongere kinderen genoten van onze simulator.
In principe begint elke vlucht met een korte briefing. Alle nodige hulp wordt aangeboden, zowel met betrekking tot de commando’s van de flight simulator als over het bedienen van vliegtuigen. Voor de vluchten die aangeboden worden zijn virtuele vliegtuigen geselecteerd die de eigenschappen van de echte exemplaren zo goed mogelijk benaderen. Een Cessna 172 vliegt betrekkelijk gemakkelijk en is ‘vergevend’; een Gee Bee racer vergt veel ervaring en reageert rigide. Dat is in werkelijkheid zo en dat willen we in de flight simulator ook zo ervaren.
POH’s en check lists van vele vliegtuigen zijn aanwezig.
Dit jaar zijn er in de Nederlandse luchtvaart twee eeuwfeesten te vieren: KLM en het Netherlands Aerospace Centre NLR. Ook was het honderd jaar geleden dat Fokker zich in ons land vestigde; dat bedrijf bestond al langer. Het Aviodrome deed de deelnemers aan het FSWeekend de suggestie om in hun programma aandacht te besteden aan deze eeuwfeesten. Nu is het niet zo eenvoudig om in een flightsim opstelling voor pc iets van het omvangrijke werk van het NLR te tonen. Het NLR heeft zelf enkele prachtige flight simulatoren (waaronder een simulatie van een grote verkeerstoren) en die zijn voor ons niet na te bouwen (en voor het NLR veel te groot om in het Aviodrome te presenteren).
Wij zullen daarom aandacht besteden aan het eeuwfeest van KLM. Wij kozen voor enkele legendarische vintage vliegtuigen omdat we van vorige jaren weten dat er voldoende stands zijn waar bezoekers een virtuele vlucht kunnen maken met 737, 777 of andere moderne airliner.
De vliegtuigen die bij ons klaarstaan, hebben alle een conventionele cockpit met ronde, analoge instrumenten.
Sommige hebben al hydraulische bediening van de roervlakken maar zonder tussenkomst van een computer die de besturing veiliger maakt. Twee vliegtuigen zijn beschikbaar met Sperry-automaat, een voorloper van de automatische piloot; één heeft een iets modernere AP. De piloot moet dus vooral zélf vliegen. Helaas kunnen wij geen force feedback bieden zodat we de krachten op de roeren niet kunnen laten voelen. Wel heeft één van de vliegtuigen een volledige (actieve) crew en passagiers.
Douglas DC-3
Weinig vliegtuigen hebben zoveel voor de wereld betekend als de DC-3 en de militaire variant C-47. Oorspronkelijk werd de naam ‘Dakota’ alleen in Engeland gegeven en met name aan de militaire variant, maar later is die naam internationaal een begrip geworden waarmee ook DC-3 en DC-2 worden aangeduid. Geen ander vliegtuig heeft zo’n lange staat van dienst. De DC-3 werd in 1936 geïntroduceerd als grotere opvolger van de DC-2 en vandaag de dag zijn er o.a. in Bolivia, Columbia en Peru nog steeds DC-3’s commercieel in gebruik op korte grasbanen waar geen ander vliegtuig zo efficiënt kan opereren. Daarnaast zijn er vele die als vliegend erfgoed behouden zijn.
Vóór de Tweede Wereldoorlog bezat de KLM enkele tientallen DC-2’s en DC-3’s. In de meidagen van 1940 gingen veel van de op Schiphol staande vliegtuigen verloren. De onbeschadigde vliegtuigen werden geconfisqueerd door de bezetter en gingen tijdens de oorlog verloren. De vliegtuigen die in Nederlands-Indië of onderweg waren, bleven bezit van de KLM die daarmee tot de Japanse bezetting de dienst op Nederlands-Indië kon onderhouden met eindpunt Napels, later Lissabon. Het hoofdkantoor was verplaatst naar Londen. Tevens werden vluchten geopend tussen de West-Indische eilanden en die dienst functioneerde tot het einde van de oorlog.
Om de vloot na de oorlog weer snel op sterkte te brengen, kocht de KLM enkele tientallen Dakota’s uit de surplus van de Amerikaanse luchtmacht. Deze C-47’s werden omgebouwd naar DC-3 specificaties.
Wij bieden vluchten aan met de door Manfred Jahn gebouwde Dakota met de mooie cockpit van Jan Visser of de Dakota van JustFlight met werkende Sperry-automaat. Repaints in KLM kleuren van Huub Vink en Marcel Ritzema.
Consolidated PBY Catalina
In 1928 was in het voormalige Nederlands-Indië de zustermaatschappij KNILM opgericht. Deze maatschappij die binnenlandse vluchten onderhield, maakte ondermeer gebruik van amfibievliegtuigen. In 1947 werd de KNILM opgeheven en werden de diensten tot 1950 voortgezet door het Inter-insulair Bedrijf van de KLM. Deze schafte hiertoe negen Catalina’s aan. Dit vliegtuig dat geïntroduceerd was in 1935, bood in de civiele versie plaats aan 14-18 passagiers.
Voor bezoekers voor wie een ‘gewoon’ vliegtuig bij take-off en landing teveel aandacht vereist, kan een amfibievliegtuig de eerste vluchten vereenvoudigen als vanaf het water geopereerd wordt zodat geen risico bestaat om in het gras naast de baan terecht te komen. Alle aandacht kan dan op de instrumenten gericht worden.
Wij vliegen met de Catalina PBY-5A van Aerosoft. Repaint in KLM kleuren van Jan Kees Blom.
Lockheed L-049 Constellation
Het mooiste passagiersvliegtuig ooit gebouwd! Met de wat merkwaardige reputatie dat dit het beste driemotorige vliegtuig is dat ooit gebouwd werd … Het schijnt namelijk dat het nogal vaak voorkwam dat één van de vier motoren het tijdens de vlucht liet afweten. Dit vliegtuig werd ontworpen naar aanleiding van de door TWA in 1939 geuite wens naar een intercontinentaal vliegtuig voor 40 passagiers. Het vliegtuig wordt aangedreven door vier Wright R-3350 stermotoren van elk 2200 pk. De vleugels zijn gebaseerd op die van de P-38 Lightning en wijken daar vooral in hun grootte vanaf. De Constellation haalde een voor die tijd buitengewoon hoge snelheid. De drie staartvlakken waren gekozen om de hoogte te beperken zodat het vliegtuig in de in die tijd gebruikelijke hangaars gestald kon worden.
De KLM bestelde na de oorlog een groot aantal Constellations. Deze werden later opgevolgd door de Super Constellation. Maar toen maakten de eerste straalverkeersvliegtuigen hun debuut en de reizigers toonden een duidelijke voorkeur voor die nieuwe ontwikkeling. KLM heeft de laatste Super Constellations voortijdig moeten afschrijven en slopen. Het Aviodrome toont één van die Super Constellations.
Met de virtuele Constellation van A2A Simulations ben je ‘Captain of the ship’ en ben je niet alleen bestuurder maar ben je ook verantwoordelijk voor het welzijn van de passagiers. Repaint van Marcel Ritzema.
Douglas DC-8
Als plaatsvervanger voor de Lockheed Super Constellation koos KLM in 1960 voor de DC-8; een toestel dat op 30 mei 1958 zijn eerste vlucht maakte. Douglas ontwikkelde in de jaren daarna een aantal varianten waarvan de KLM tot in 1986 met verschillende gevlogen heeft. Zowel KLM als Martinair waren zeer tevreden over deze vliegtuigen.
Wij bieden vluchten aan met de DC-8-50 van Aerosoft. Livery in KLM kleuren meegeleverd in pakket.
Voor wie dit allemaal teveel van het goede is, hebben we een Cessna 172 van A2A Simulations beschikbaar in de kleuren van de KLM Aeroclub (repaint PH-WVO van J. Wijnands of PH-KBA van EDRM repaints).
Bij het virtuele vliegen kan hulp verkregen worden van FooFighters als Navigator en FlipS als Flight Engineer.
Andere mogelijkheden
Voor wie geen belangstelling heeft voor een ‘vintage’ airliner maar in onze stand wel kennis wil maken met flight simulation is er keuze uit vele tientallen vliegtuigen en helikopters, verdeeld over alle soorten vliegtuigen uit alle tijden van de luchtvaarthistorie, van Blériot tot en met Joint Strike Fighter. Bezoekers die nog geen ervaring hebben met virtueel of echt vliegen, wordt voorgesteld om een kennismakingsvlucht te maken met een Cessna 152, Cessna 172 of Diamond DA20 Katana. Voor jonge kinderen is een Piper Cub ideaal. Men is echter vrij om een vliegtuig te kiezen; ook voor de meest ervaren (virtuele) piloten zijn er vliegtuigen die een grote uitdaging stellen. Opstijgen vanaf een carrier (met katapult) en proberen daar weer te landen, men kan proberen een lange vlucht te maken met een zweefvliegtuig (opgetrokken met lier of sleepvliegtuig), men kan een bush flight maken met een vliegtuig met tundra wheels of ski’s, men kan proberen een B-17 aan de praat te krijgen en een nette vlucht te maken met complete crew. Aerobatics, racen en nog veel meer.
De meeste vliegtuigen hebben een analoge cockpit maar er kan ook gekozen worden voor vliegtuigen met glass cockpit.
Anderzijds is onze simulator kindvriendelijk opgebouwd: door middel van een verstelbaar voetenstuur en extra kussens kunnen zelfs de kleinste kinderen een virtuele vlucht maken. Het jongste kind dat in onze stand een virtuele vlucht maakte, vierde die dag juist zijn zesde verjaardag, maar elders hebben nog jongere kinderen genoten van onze simulator.
In principe begint elke vlucht met een korte briefing. Alle nodige hulp wordt aangeboden, zowel met betrekking tot de commando’s van de flight simulator als over het bedienen van vliegtuigen. Voor de vluchten die aangeboden worden zijn virtuele vliegtuigen geselecteerd die de eigenschappen van de echte exemplaren zo goed mogelijk benaderen. Een Cessna 172 vliegt betrekkelijk gemakkelijk en is ‘vergevend’; een Gee Bee racer vergt veel ervaring en reageert rigide. Dat is in werkelijkheid zo en dat willen we in de flight simulator ook zo ervaren.
POH’s en check lists van vele vliegtuigen zijn aanwezig.