Som zijn "normals" ook een beetje madness

Dit is de plek om repaintwerk te laten zien,er vragen over te stellen of anderen advies te geven om tot betere tekenprestaties te komen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster
Berichten: 3466
Lid geworden op: 06 jan 2007, 09:41
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Som zijn "normals" ook een beetje madness

Bericht door Leendejager » 03 nov 2019, 18:43

Ik ben een door de wol geverfde paintert en houd mij tegenwoordig uitsluitend bezig met werk voor X-Plane.
Als ik het hier over "normals" heb dan heb ik het over iets dat in MSFS ect. bump files noemt.

De meeste normals worden gegenereerd met een tekenprogramma uitgaande van een zwart wit tekening. ( greyscaled in 16 milj kleuren.)

Dat is simpel en snel maar heeft veel beperkingen.
Je kunt ze ook handmating samenstellen en dan gaat er een heel andere wereld open.
Om ze te maken moet je lichtelijk ( of erger) gestoord zijn , t `ìs echt gekkenwerk

Nu ben ik ............... nou ja zie maar.

Hier zie je een romp van een met fabric , ofwel vliegtuiglinnen ( of Seconite anno 2000 nu ) bekleedde Super Cub.
Door superdunne-normals toe te passen heb ik de stroken extra versterking op ribben en stringers zichtbaar gemaakt.
Met verdere manipulatie van de kleuren van de normal kun je dingen zoals glans en reflectie regelen.

www.leendejagertweewielers.nl/hobby/scr ... /norm1.png

www.leendejagertweewielers.nl/hobby/scr ... /norm2.png

www.leendejagertweewielers.nl/hobby/scr ... /norm3.png

www.leendejagertweewielers.nl/hobby/scr ... /norm4.png

www.leendejagertweewielers.nl/hobby/scr ... /norm5.png

www.leendejagertweewielers.nl/hobby/scr ... /norm6.png

De livery itself is nog niet klaar , maar schiet wel lekker op.

Het betreft hier de Piper Super Cub van ASDG voor X-Plane 11.

De de layered-paintkit en de normals zijn van mijn hand.


Cheers

Leen de Jager
Afbeelding
"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)

Gebruikersavatar
Polito
Instructor
Instructor
Berichten: 255
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:59
Locatie: Euskal Herria

Re: Som zijn "normals" ook een beetje madness

Bericht door Polito » 04 nov 2019, 09:30

Caramba, Leen. Lijken foto´s met een Hasselblad gemaakt!
Jammer dat FS9 voor goed uit de mode is bij painters, logisch ook.
Een programma net zo bejaard als ik.(relatief).
Ga lekker verder zo.
Groet van hier,
Paul
Intel i5-8400CPU 2,71Ghz - Windows 10 Pro 64 bits - 8Gb RAM - Geforce GTX1050 - HPCompaq LA2206xc/LG L225WS - Microsoft Sidewinder

Leendejager
Executive Poster
Executive Poster
Berichten: 3466
Lid geworden op: 06 jan 2007, 09:41
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Som zijn "normals" ook een beetje madness

Bericht door Leendejager » 04 nov 2019, 20:05

Met dank voor het compliment Paul.

Screenshots maken is ook erg leuk om te doen.
Je drukt op een knoppie en het is klaar.
Maken en opslaan als hoge kwaliteit PNG helpt natuurlijk wel.

Ik ben benieuwd wat de nieuwe flightsim van Microsoft ons te bieden heeft.
Moet overigens wel heeeeeeel veel beter zijn dan X-Plane wil ik weer overstappen.
Een tijdje heb ik geprobeerd voor twee verschillende sims te tekenen, maar daar werd ik echt gestoord van.

Ooit begon ik met tekenen op textures van 1024 gif
Toen 1024 BMP , daarna 2048 en uiteindelijk teken ik meestal op 4096x4096.
Hoe meer pixels des te meer ruimte voor detail.

Groot was mijn teleurstelling toen FLY Legacy niet verder werd ontwikkeld.
Ik maakte toen deel uit van het development-team en hield mij bezig met de practische toepassing van de grafische mogelijkheden.
Tekeningen maken van 8192x8192 en zelfs 16384x16384 was toen mogelijk.
Weinig PC`s konden dat toen trekken , maar het was een hele kick krasjes zichtbaar te maken op de koppen van klinknagels.
Afgevallen verfbladdertjes van de wijzers van instrumenten in beeld brengen, niets was te gek.

4096x4096 zal nog wel een tijdje de standaard blijven en om het spannend te houden heb ik mij gespecialiseerd in de normalfiles (bumpmapping)
Dat is wel, een heel vreemde manier van tekenen.
Als ik klaar ben met een normalfile en dat dan bekijk in een viewer of tekenprogramma dan zie ik eigenlijk helemaal niks meer.
De kleine details zij voor het blote oog niet zichtbaar, één enkel punt verschil in de RGB waarde van de texture is zichtbaar op het toestel.
Niet voor het oog op de tekening, ik teken dus met grotere verschillen op verschillende tekenlagen en door de dekking van die lagen op het eind van het proces terug te schroeven krijg ik het (subtiele) gewenste resultaat

Als je het leuk en interessant vind dan kun je hier https://www.dropbox.com/s/sdv6ax379o1ox ... ormalfile downloaden waarop de fabric-ribbons zitten ( en de rest van de details )
In een viewer openen en dan maar zoeken of je ze kunt vinden.
Gaat waarschijnlijk niet lukken omdat de alpha-laag het gebeuren transparant maakt.

Hier https://www.dropbox.com/s/c8j1yzodr5ymltx/norm.bmp?dl=0
staat een versie zonder alpha .
Als je die opent in een goeie viewer kun je h.e.e.a met enige inspanning wel zien.

Groet Leen

p.s.
ook anderen dan Paul mogen dit natuurlijk downloaden en bekijken, het is leuk en leerzaam.
Afbeelding
"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)

Plaats reactie

Terug naar “The Repainters Paintshop”