landen met zweefvliegtuig??

Fluisterend vliegen , nou ja, klein hulpmotortje mag ook.
De ideale plek om "zweverig" te doen.

Moderator: Moderator-groep

flipsos
Senior Instructor
Senior Instructor

landen met zweefvliegtuig??

Bericht door flipsos » 29 okt 2007, 16:44

hallo, ik ben sinds kort op fs 9 begonnen met zweefvliegen, het gaat tot nu toe goed maar zou iemand willen uitleggen hoe je goed kunt landen? ik probeer het wel maar het vliegtuig helt helemaal naar voren en maakt een geluid alsof de onderkant eraf schuurt. alvast bedankt! :wink:
Operations Officer at Dnata Amsterdam Schiphol Airport

Filipe

Bericht door Filipe » 29 okt 2007, 17:58

Dat is logish.

Je moet goed aanvliegen met de juiste snelheid, Die de spoilers open bij de approach ;) (als je snelheid genoeg hebt)

U heeft een PB over de grootte van de avatar/arno

flipsos
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door flipsos » 29 okt 2007, 18:00

mag ik dan ook vragen wat je snelheid precies moet zijn?? :roll:

Sandertje

Bericht door Sandertje » 29 okt 2007, 19:03

90 KM/H

flipsos
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door flipsos » 29 okt 2007, 20:01

okeej bedankt sander! :wink:

jurrien plijter
Supervisor
Supervisor

Bericht door jurrien plijter » 29 okt 2007, 21:17

KM per uur he!
in knopen is dat ongeveer 45. Met welk vliegtuig vlieg je?
In het echt moet ik namelijk in de ASK 21 met 90 naderen terwijl ik in de junior met 55 kan aanvliegen wegens mijn lage gewicht (55 KG)
(wel handig tijdens thermieken :P :P)

Byron

Bericht door Byron » 29 okt 2007, 22:18

Jij vliegt met een junior 55 op finals? Ik neem aan dat het een misverstand is.... :lol:

90 km/h op finals, dat ligt er ook maar net aan. Je kan beter zeggen: je minimale snelheid op finals is 90. Met de ASW-24 vlieg ik op finals zelfs 100 windstil, 110 met een beetje windgradiënt. Ook met een 21 dien je op finals niet onder de 90 te komen, dat horen jullie (Jurrien en Sander) te weten :)

En Jurrien... ik mag hopen dat je niet met 55 kg in de cockpit zit. Met al het lood wat je ongetwijfeld meeneemt ben je net zo zwaar als de gemiddelde vlieger... goed thermieken kan je ook als je 90 weegt. Je moet natuurlijk wel kunnen thermieken :wink:

Sandertje

Bericht door Sandertje » 30 okt 2007, 18:34

Met onze ASK-13/21 moeten we 90 tot 100 KM/H aan houden bij de landing Byron ;)
Trouwens oefening kabelbreuk gehad op kamp(Terlet).
Ik mag waarschijnlijk solo proberen op valkenburg het eerst volgende weekend dat we vliegen :D

Mvg Sander ;)

Byron

Bericht door Byron » 30 okt 2007, 21:18

90 tot 100 met normale wind, idd. Maar als het wat harder waait...

Hiervoor stel je simpelweg als antwoord: 90 km/h. Maar jij weet ook wel dat het niet zó simpel is he :wink:

Volgende weekend dat er gevlogen wordt... grote kans dat dat weekend ergens in april is :) Dat jullie het van tevoren te horen krijgen dat je solo mag, verbaasd me :shock: Bij ons gaat dat altijd heel subtiel :)

jurrien plijter
Supervisor
Supervisor

Bericht door jurrien plijter » 30 okt 2007, 21:28

Byron schreef:Jij vliegt met een junior 55 op finals? Ik neem aan dat het een misverstand is.... :lol:

90 km/h op finals, dat ligt er ook maar net aan. Je kan beter zeggen: je minimale snelheid op finals is 90. Met de ASW-24 vlieg ik op finals zelfs 100 windstil, 110 met een beetje windgradiënt. Ook met een 21 dien je op finals niet onder de 90 te komen, dat horen jullie (Jurrien en Sander) te weten :)

En Jurrien... ik mag hopen dat je niet met 55 kg in de cockpit zit. Met al het lood wat je ongetwijfeld meeneemt ben je net zo zwaar als de gemiddelde vlieger... goed thermieken kan je ook als je 90 weegt. Je moet natuurlijk wel kunnen thermieken :wink:
ik zeg dat ik dan kan aanvliegen. Meestal doe ik 80 kmph. Anders ben ik zo lang bezig met afronden en land ik altijd zover, sommige mensen hebben daar altijd commentaar op zoals DBO'ers met 300 starts en nog niet solo.... Maar ik kan met de junior 55 vliegen en dan blijft die nog goed bestuurbaar. Het ligt niet aan mij want 2 andere leden zijn het met mij eens, tevens de instructeurs.
Inderdaad vreemd dat je hoort dat je solo mag. Ik durfde het eigenlijk nooit te vragen omdat ze anders zouden denken dat ik alleen daar aan denk, en ik was een beetje bang voor het antwoord.
Na alles ben ik wel als 2e snelste solo gekomen van iedereen die op de ASk 21 gelest heeft 8) (niet opschepperig bedoelt!)

Sandertje

Bericht door Sandertje » 31 okt 2007, 11:33

Byron bij ons gaat dat ook heel subtiel ;)
Maar op kamp mag je geen solo komen bij ons :?
Dus daarom hebben ze gezegt dat ik het op Valkenburg mocht proberen ;)

Aerobatics

Bericht door Aerobatics » 31 okt 2007, 11:43

De minimale landingssnelheid is 90 km/h voor een Junior. Natuurlijk is de Junior veilig gebouwd en zal niet direct op zijn neus gaan als je langzamer vliegt. Wat jij echter doet, langzamer vliegen om korter te landen, kun je beter niet doen. Bepaalde prestatiekisten straffen je genadeloos af als je te langzaam gaat vliegen! Bijvoorbeeld de DG-300 kan plotseling fel in een vrille vallen zonder waarschuwing.

Je kunt de Junior perfect kort neerzetten, ook als je 90 km/h of sneller gaat. (Afhankelijk van turbulentie, wind, etc.) Het beste kun je binnenkomen met half kleppen of iets meer. Bij het afvangen sta je dan ook direct aan de grond en blijf je ook staan. (Let er wel op dat je daalsnelheid wat hoger is zodat je wat meer/wat eerder af moet vangen)

Een en ander ligt ook aan de veldsituatie, bij ons aan de oostkant van het veld zijn we omringd door een bos. Hierdoor is er bijna altijd een rotor aanwezig op final en flinke turbulentie. Daarnaast is de windgradient duidelijk te merken zodra je onder de boomhoogte komt. Meestal houd ik dan rond de 100 km/h of wat sneller aan bij de Junior. (Bij windstil en geen thermisch weer is 90 km/h goed) Daarbij komen we vrij hoog op final, tussen de 100 en 150 meter en dat niet zover van het veld af. Half of meer kleppen en dan snelheid houden werkt dan perfect.

Als je een vrije inzweef hebt bij je veld krijg je misschien de neiging om lager binnen te komen met bijna geen kleppen. Je kunt dan zo zacht mogelijk landen, echter krijg je dan dat lange uitmelken boven de baan wat je niet wilt. Als er daarnaast een beetje wind staat kun je bij touchdown weer de lucht in gaan. Dus ook bij een vrije inzweef is het gewoon het beste om wat dichter bij je veld op final te gaan en dan met half kleppen te landen.

Ik weet niet hoe het met doellandingen zit bij jullie club, maar bij ons mag je niet met de kleppen spelen en moet je een constante snelheid houden, anders wordt de doellanding afgekeurd. (Ookal zit die er perfect afgevangen middenin) En als je een buitenlanding maakt in een klein veldje wil je ook zeker weten dat je op de grond staat en blijft staan.

Succes ermee!

:wink:

(Zelf heb ik 106 starts en 24:23 uur vliegervaring op de Junior waaronder ongewone vliegstanden :lol: )

Proficiat met je solo, hoeveel DBO starts had je?

jurrien plijter
Supervisor
Supervisor

Bericht door jurrien plijter » 31 okt 2007, 12:12

Aan 3 kanten van het veld staan bomen van 30 meter hoog. aan de andere kant heuvels met gegaranteerde turbulentie.
Meestal zorg ik dat ik met de juniot over de bomen heen ben, dan vol kleppen met 80 a 85 KM per uur. Voor mij vliegt dit iets beter dan 90 a 95. Zoals eerder uitgelegd. Bij doellandingen moet je inderdaad constante snelheid houden, maar een beetjte met de kleppen klooien is niet erg... bij ons dan...

Maarten

Bericht door Maarten » 31 okt 2007, 12:12

Ik vlieg zelf ook Junior, en het bekende driehoekje staat toch echt bij de 90.
90 is een mooie circuit snelheid, en kan ook mooi met mooi weer op final worden aangehouden.
Met een beetje wind is 90 ook nog prima te doen, maar met wat meer wind is meer snelheid gewenst.

Als het harder waait ontstaat er een wind-gradiënt. Dit betekent dat je harder zult gaan moeten vliegen. Even het princiepe van de windgradiënt:
Bij hardere wind is je grondsnelheid lager dan normaal. De sterkte van de wind hangt dan ook af van je hoogte. Op 150 meter kan het bijvoorbeeld veel harder waaien dan op 10. Deze wind geeft het vliegtuig voor een deel lift. Wanneer jij op final zit (100 m) zal het vliegtuig nog gewoon blijven vliegen. Maar wanneer jij daalt voor de landing, zal de wind al minder worden, en zal je lift dus ook afnemen. Als jij dan 90 aanhoudt, zul je uiteindelijk op 10 á 5 meter met een snelheid aankomen die onder het normale ligt, en zul jij dus een harde landing hebben, of als je het nog fouter doet, dan zal het vliegtuig overtrekken. Het laatste wat je wilt bij je landing...

Bij bomen kan dit nog gevaarlijker zijn! Bij harde wind onstaat daar vaak turbulentie, en een zweefkist is nou eenmaal niet al te groot en zwaar, en zal dus (hevig) gaan schudden. Als jij dit niet goed in de hand hebt, dan kan je neusstand ook nog wel eens gaan veranderen, en zul je al helemaal geen snelheid meer over houden. Ook is de wingradiënt bij obstakels erger; de verschillen tussen de wind op 100 meter en die van 5 zijn veel groter!

Hier een plaatje:

Afbeelding

Daarom:
Normale wind, netjes 90 aanhouden, bij wat hardere wind 100 gaan vliegen, en bij harde wind toch echt 110 aanhouden. Je kunt beter iets te snel binnenkomen, dan te langzaam. En met een harde wind trek je de hoogte er zoooo snel vanaf, dus dan kan je altijd bij de grond nog wat later afronden mocht dat nodig zijn ;)

Maarten :)

P.s. Ik vlieg Junior en ASK-13 :)
P.s2: Ik vlieg op EHHV, misschien zijn de hoogtes iets afwijkend; wij hebben namelijk een veel korter circuit dan normaal. (180-150 m aanknopingspunt)

@Jurrien: 80 op final, dat is echt veeeeeeeeeeel te slow, in de bocht even iets veranderen met je neus, en je ligt. En 55, dat zou ik zeker niet vliegen met een junior, dan zit je al zeker in, of net bij de overtrek!

Sandertje

Bericht door Sandertje » 31 okt 2007, 14:53

Aerobatics ik heb 47 DBO starts gehad ;)

Aerobatics

Bericht door Aerobatics » 31 okt 2007, 18:33

Netjes.

Sandertje

Bericht door Sandertje » 31 okt 2007, 18:53

Dankjewel :D
Er is vorige week ook iemand solo gekomen op de club met 36 starts :P ;)

Maarten

Bericht door Maarten » 31 okt 2007, 18:59

Bij ons op het zomerkamp 23/24/25 op een rij :P

jurrien plijter
Supervisor
Supervisor

Bericht door jurrien plijter » 31 okt 2007, 19:39

dat is leuk als je zo snel solo komt !
wij hebben echter zo'n *** veld...
zoek bij google earth maar de plaatsjes castricum en heemskerk op en in het duin zie je daar 2 duidelijk strepen liggen.

Byron

Bericht door Byron » 31 okt 2007, 19:44

Jurrien... om precies het verhaal wat Maarten vertelt, is rond de 80 op finals wel erg langzaam... en een reden als: 'Maar anders land je zo ver' is natuurlijk absoluut niet logisch he :lol:

Bij doellandingen is het bij ons zo: Je vlucht moet helemaal perfect zijn, dus ook de landing. Het bekende verhaaltje van 'Als die dr maar in zit' gaat ab-so-luut niet op :)

jurrien plijter
Supervisor
Supervisor

Bericht door jurrien plijter » 31 okt 2007, 19:53

ik zeg alleen zoals het bij ons is ;)
geen commentaar meer op mij nu

Byron

Bericht door Byron » 31 okt 2007, 20:40

Iedereen is vrij om commentaar te leveren Jurrien, en de alle vliegers hier, waaronder ook ervarener zweefvliegers, vinden 80 en lager toch wel wat... vreemd. :wink:

Als jij 80 vliegt met een DG200 (of zoals Aerobatics al zei, een DG300) op finals, kan je zeer onaangenaam verrast worden. Een junior, of een ASK23 bijvoorbeeld, doen dan nog relatief netjes, maar in een DG (of een ASW24, of een Puchaz, enz enz.) kan je het wel schudden.

als je bij ons betrapt wordt op het vliegen van 80 op finals krijg je een waarschuwing, als dan blijkt dat je het met opzet doet krijg je een grondig gesprek met de DDI, en als blijkt dat je het doet 'omdat je anders zo ver land' heb je een startverbod te pakken.

jurrien plijter
Supervisor
Supervisor

Bericht door jurrien plijter » 31 okt 2007, 21:00

jajaja, het is duidelijk nu,
maar zoals ik heb gezegt weten de instructeurs het en is het mij zelfs gezegt door de instructeurs dat mensen met mijn gewicht op die manier kunnen landen, met rustig weer natuurlijk..... dus naar mijn mening en die van ieder ander van de club doe ik niks fouts...

Aerobatics

Bericht door Aerobatics » 31 okt 2007, 21:20

Ik wil er niet over doorzeuren, maar als je te licht bent voor de kist dan heb je waarschijnlijk lood mee en een chute om zodat je binnen de limieten van het vliegtuig blijft. Je totale massa met al die attributen is dan bijvoorbeeld 75 kg. Dan is het weer een ander verhaal met langzaam vliegen op final. Je bent dan niet meer de licht voor het vliegtuig, dus moet je ook niet langzamer gaan vliegen omdat dat bij een lager gewicht nog mogelijk is. Zoals Byron ook zegt, met een Junior of ASK-23 kan dat misschien nog wel, maar pas op als je dit bij prestatiekisten gaat doen!

De minimale vliegsnelheid is er niet voor niets; je gaat toch ook niet over de Vne heen omdat je dan sneller bij de thermiekbel bent. :wink:

Dit puur als tip zodat je niet voor verassingen komt te staan tijdens je latere zweefvliegcarriere! :wink: :D

-------------------------------------------------------------------------------------

Hebben jullie dit filmpje al eens gezien, hoezo 'afvangen': :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=1au6V1E5CyI

Byron

Bericht door Byron » 31 okt 2007, 21:40

Ik moet m nageven dat hij lef heeft om dat te laten zien op youtube :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Glider Aviation”