zweefvliegtuig lierstart
Moderator: Moderator-groep
- jurrien plijter
- Supervisor
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 10 jan 2007, 16:28
zweefvliegtuig lierstart
is er al een addon beschikbaar voor zweefvliegtuigen waarmme je met een lier omhoog word gehaald inplaats van een sleepvliegtuig?
- jurrien plijter
- Supervisor
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 10 jan 2007, 16:28
nee, ik bedoel met een lier:
Een lier is een combinatie van een motor met een koppelomvormer en een kabeltrommel op een vrachtwagen of een getrokken onderstel van tenminste 200 pk. De meest gebruikte conventionele lieren in Nederland zijn van het Duitse TOST. Op een lier zitten 1 tot 6 staal- of kunststofkabels van minimaal 1000 tot 2400 meter. Aan het einde van de kabel is een kabelchute bevestigd met een doorsnede van maximaal 1,75 meter. De kabelchute blijft gesloten bij het oplieren en gaat pas open na het ontkoppelen van het vliegtuig bij het vallen van de kabel die dan door de lierist ingehaald wordt. Tussen de chute en het zweefvliegtuig zit een touw van 30 meter en een breukstuk. Dit breukstuk (in feite een mechanische zekering) breekt als er teveel kracht op komt te staan, bedoeld om overbelasting van het vliegtuig te voorkomen
Bij de start accelereert het vliegtuig in een paar seconden tot ongeveer 100 kilometer per uur. Vrij snel neemt het vliegtuig een steile hoek aan, ongeveer 45º. Na ongeveer 30 seconden heeft hij een hoogte van ongeveer 300 meter bereikt en ontkoppelt de vlieger de kabel. Het grootste voordeel van deze methode is dat het goedkoop is. Er zijn twee nadelen. Ten eerste kunnen de kabels door elkaar raken. Dit is wat men als lierman "spaghetti" noemt of in het Duits "seilsalat". Het kan enige tijd kosten om alles te ontwarren waardoor het vliegbedrijf gauw een half uur tot een uur stil ligt. Het tweede nadeel is dat het zweefvliegtuig niet na de start in een thermiekbel wordt afgezet.
AFKOMSTIG VAN WIKIPEDIA
Een lier is een combinatie van een motor met een koppelomvormer en een kabeltrommel op een vrachtwagen of een getrokken onderstel van tenminste 200 pk. De meest gebruikte conventionele lieren in Nederland zijn van het Duitse TOST. Op een lier zitten 1 tot 6 staal- of kunststofkabels van minimaal 1000 tot 2400 meter. Aan het einde van de kabel is een kabelchute bevestigd met een doorsnede van maximaal 1,75 meter. De kabelchute blijft gesloten bij het oplieren en gaat pas open na het ontkoppelen van het vliegtuig bij het vallen van de kabel die dan door de lierist ingehaald wordt. Tussen de chute en het zweefvliegtuig zit een touw van 30 meter en een breukstuk. Dit breukstuk (in feite een mechanische zekering) breekt als er teveel kracht op komt te staan, bedoeld om overbelasting van het vliegtuig te voorkomen
Bij de start accelereert het vliegtuig in een paar seconden tot ongeveer 100 kilometer per uur. Vrij snel neemt het vliegtuig een steile hoek aan, ongeveer 45º. Na ongeveer 30 seconden heeft hij een hoogte van ongeveer 300 meter bereikt en ontkoppelt de vlieger de kabel. Het grootste voordeel van deze methode is dat het goedkoop is. Er zijn twee nadelen. Ten eerste kunnen de kabels door elkaar raken. Dit is wat men als lierman "spaghetti" noemt of in het Duits "seilsalat". Het kan enige tijd kosten om alles te ontwarren waardoor het vliegbedrijf gauw een half uur tot een uur stil ligt. Het tweede nadeel is dat het zweefvliegtuig niet na de start in een thermiekbel wordt afgezet.
AFKOMSTIG VAN WIKIPEDIA
Nop! Alleen Emma Field heeft een lier, maar deze is niet zo realistisch. Als je in FS9 met een zwever omhoog wilt, doe dat dan óf op Emma Field, of met slew mode
In FSX kan je een sleepvliegtuig opvragen, Ctrl - Shift - Y geloof ik.
PS: Emma field: http://emmafield.simflight.com/

PS: Emma field: http://emmafield.simflight.com/
-
- Site Admin
- Berichten: 14786
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
- Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
- Contacteer:
Byron!
Je eerste onderwerp!!
Een lier weet ik ook niet, maar er zijn natuurlijk ook motorzwevers!
Op de motor omhoog en dan maar zweven..
Op het oude forum was ene 'Bobber' op zoek naar de Stemme S10 en die vonden we:
Misschien heb je er wat aan Jurrien!
Theo


Een lier weet ik ook niet, maar er zijn natuurlijk ook motorzwevers!
Op de motor omhoog en dan maar zweven..

Op het oude forum was ene 'Bobber' op zoek naar de Stemme S10 en die vonden we:
En dat ging om dit linkje :Stemme S10Het is dus een zweefvliegtuig, maar met een motor. Die kan op eigen kracht de lucht in en dan zet je de motor uit en zweeeeeeeeft......
Hier draait de motor:
Als je hem stil zet, kun je de prop inklappen en het neusje schuift naar achteren dicht:
Theo
De plaatjes zijn weg, maar hier is nog een Stemme-linkje:
Stemme S10
:/edit![]()
En hij werkt!![]()
Motor, gear, het werkt allemaal. Zelfs ik kan er mee vliegen! Landen ook, alleen kom ik nooit weer op het vliegveld terecht!![]()
Bobber en de rest, veel plezier ermee!
:/Theo
Misschien heb je er wat aan Jurrien!

Theo
