Zweefvliegen

Fluisterend vliegen , nou ja, klein hulpmotortje mag ook.
De ideale plek om "zweverig" te doen.

Moderator: Moderator-groep

robertito2308

Zweefvliegen

Bericht door robertito2308 » 30 mar 2008, 21:58

Hallo mensen! :D
Ik heb even een vraagje, klinkt mischein dom...
Ik heb op veel websites gekeken maar vind geen duidelijk antwoord...
Maar als ik een complete cursus zweefvliegen wil doen, gewoon alles om mijn brefet te halen.
Hoeveel kost dat ongeveer, waar moet ik rekenen en hoelang ben ik er mee bezig voor mijn eerste solo?? :P

Bedankt

FsTheo
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Zweefvliegen

Bericht door FsTheo » 31 mar 2008, 06:57

Byron heeft daar vast wel een antwoord op. :D
Waar je woont (welke club dus) en jou leeftijd spelen vast ook een rol!

Verplaats ik het onderwerp even naar 'Glider Aviation'.. :lol:

Theo :wink:

jurrien plijter
Supervisor
Supervisor

Bericht door jurrien plijter » 31 mar 2008, 07:51

om je breft te halen ben je wel een tijdje bezig.
minimaal 2 jaar clubkosten + medische keuring + inschrijfing KNvVL = 1500 euro ongeveer.
Dan nog je brevet en prestaties erbij kom je op 1600 euro. in mijn geval.
Eerste solo gebeurt gemiddeld 70 vluchten. Maar houd er dan wel rekening mee dat je vrij vaak moet komen en je dan ook hele dagen op het veld blijft, het is niet vliegen en weer weg gaan. 70 vluchten is echter het gemiddelde, als je er 100 over doet of zelfs 150 vluchten nodig hebt betekent dat niet dat je slechter bent! Wat je helemaal niet moet hebben is dat je zo snel mogelijk solo wilt komen, gegarandeert dat je dan fouten gaat maken. De meeste DBO'ers beginnen met die instelling maar komen pas echt solo wanneer ze niet meer zo snel mogelijk solo willen komen :)

Byron

Bericht door Byron » 31 mar 2008, 13:20

Hoi Robert, leuk dat je wilt gaan zweefvliegen :wink:

Bij de gemiddelde club is lidmaatschap zo'n 500 euro per jaar, met 120 euro Knvvl contributie daarbij. Starts en instructie is meestal gratis. Jonge mensen leren het sneller. Ikzelf kom 2 tot 3 dagen per week op het vliegveld, ik heb mijn brevet in 1.5 jaar gehaald. Niet iedereen heeft zo veel tijd, en het gemiddelde op jonge leeftijd, als je je beste voetje voor zet, is iets mer dan 2 jaar. Warneer je solo komt is niet van toepassing :wink:

Kosten, tjsa. Ga je op de goedkope manier of op de leuke manier :wink: Kampen in het buitenland kosten veel, zo'n 400 tot 500 euro. Sleepstarts kosten ook meer, al snel 50 euro per stuk. En je gaat ongetwijfeld nog meer doen :wink: Ik zou je kosten niet in totaal weergeven, maar per maand. Zeg contributie is 500 + 120 = 620 euro. Ongeveer 4 sleepstarts, 200 euro (Hoeveelheid sleepstarts is sterk afhankelijk van je club). Dat is dan 820 euro, laten we voor het gemak 900 zeggen. Dan ben je zo'n 75 euro per maand kwijt. Als je ook op zweefvliegvakantie wilt komt dat er nog bij natuurlijk :)

(at) Jurrien, ik wist niet dat jij je GPL al had. Gefeliciteerd :wink:

robertito2308

Bericht door robertito2308 » 31 mar 2008, 16:16

Bedankt voor al jullie antwoorden! :dup:
Ik woon nu namelijk in sao paulo, Brazilie en daar mag je pas zweefvliegen vanaf 16 :(
Zeg nog even een andere vraag, heb je in de (meeste) zweefvliegtuigen een intercom om met de toren te praten?
Bedankt!! :D 8)

jurrien plijter
Supervisor
Supervisor

Bericht door jurrien plijter » 31 mar 2008, 16:22

Je hebt een radio als je dat bedoelt ;)
Volgens mij is het zelfs verplicht om radiocontact te hebben toch?

(at) byron, heb mn gpl nog niet, was het maar zo :P Ik maakte voor mezelf een rijtje van onderdelen die nog in de loop van de tijd betaald moeten worden etc. Bedoelde er niet mee dat ik mn gpl al had :) foutje moet kunnen :)

proudvirtualpilot

Bericht door proudvirtualpilot » 31 mar 2008, 18:08

robertito2308 schreef:Bedankt voor al jullie antwoorden! :dup:
Ik woon nu namelijk in sao paulo, Brazilie en daar mag je pas zweefvliegen vanaf 16 :(
Zeg nog even een andere vraag, heb je in de (meeste) zweefvliegtuigen een intercom om met de toren te praten?
Bedankt!! :D 8)
Sao Paulo, ik heb zomaar een klein vermoeden dat het daar een stukje goedkoper is... Brazilië is nou niet een land waar alles super duur is :wink:

ik kan het ook mis hebben, maar misschien is het het best om gewoon te gaan informeren bij een club bij jouw in de buurt :wink:

Byron

Bericht door Byron » 31 mar 2008, 21:29

Ik denk dat het juist niet goedkoper is, omdat er in andere gebieden dan Europa praktisch niet gelierd wordt, maar alleen gesleept. En in Brazilië zijn niet zo gek veel zweefvliegclubs :wink:

proudvirtualpilot

Bericht door proudvirtualpilot » 01 apr 2008, 08:36

ja, maar bijvoorbeeld de uren die je betaald aan de sleper (piloot) zijn denk ik minder. dus om je weg te laten slepen kost minder. het materiaal kost 'denk' ik minder. :wink:

Byron

Bericht door Byron » 01 apr 2008, 10:48

Materiaal is duurder omdat het vaak geïmporteerd moet worden uit Europa. Sleepkosten zijn misschien lager, maar zijn niet opgewassen tegen 0.60 cent per start met lieren :lol: :wink:

proudvirtualpilot

Bericht door proudvirtualpilot » 01 apr 2008, 14:08

0,60 cent! :shock: betaal je dat voor een start? :shock:

Byron

Bericht door Byron » 01 apr 2008, 15:23

Een lierstart met zweefvliegen kost je aan diesel 0.60 liter, rode diesel he. Dat spul kost zo'n 30 cent per liter, dus minder nog!

Maar nu hebben we het over alleen brandstofkosten he. Ik maak per jaar zo'n 110 vluchten op mijn eigen veld, en spendeer zo'n 800 euro aan het zweefvliegen, op mijn eigen veld. Dus 800/110= ongeveer 7 euro per vlucht. Is nog steeds vele malen goedkoper dan motorvliegen :)

greencan
Site Admin
Site Admin

Bericht door greencan » 01 apr 2008, 21:37

€7,- per vlucht!
Dat ben je in Castricum al kwijt als je wilt parkeren bij het strand! (Dan maar op de fiets dus). En dan moet ik nog gaan surfen, zorgen dat alles heel blijft, contributie doorberekenen, afschrijving van materiaal (gaat soms erg snel dat afschrijven :mrgreen: ) enz.
Dat is dus duurder. :twisted:
Toch trekt het zweven in de buurt van de kust me niet. Er zullen natuurlijk top-dagen zijn, maar te vaak is het een rondje of drie, en dan weer naar beneden. Eigen waarneming.
En als ik het land-inwaarts ga zoeken kom ik er niet met €7,- per vlucht....
Afbeelding

proudvirtualpilot

Bericht door proudvirtualpilot » 01 apr 2008, 21:41

Byron schreef:Een lierstart met zweefvliegen kost je aan diesel 0.60 liter, rode diesel he. Dat spul kost zo'n 30 cent per liter, dus minder nog!

Maar nu hebben we het over alleen brandstofkosten he. Ik maak per jaar zo'n 110 vluchten op mijn eigen veld, en spendeer zo'n 800 euro aan het zweefvliegen, op mijn eigen veld. Dus 800/110= ongeveer 7 euro per vlucht. Is nog steeds vele malen goedkoper dan motorvliegen :)
maar stel je maakt maar 15 vluchten per jaar neem ik aan dat het bedrag per vlucht véél meer zal zijn :G:

jurrien plijter
Supervisor
Supervisor

Bericht door jurrien plijter » 02 apr 2008, 06:59

greencan schreef:€7,- per vlucht!
Dat ben je in Castricum al kwijt als je wilt parkeren bij het strand! (Dan maar op de fiets dus). En dan moet ik nog gaan surfen, zorgen dat alles heel blijft, contributie doorberekenen, afschrijving van materiaal (gaat soms erg snel dat afschrijven :mrgreen: ) enz.
Dat is dus duurder. :twisted:
Toch trekt het zweven in de buurt van de kust me niet. Er zullen natuurlijk top-dagen zijn, maar te vaak is het een rondje of drie, en dan weer naar beneden. Eigen waarneming.
En als ik het land-inwaarts ga zoeken kom ik er niet met €7,- per vlucht....
je hebt gelijk dat ik op een rot veld zit,
We zitten meestal net te dicht bij de kust en net te ver weg van die mooie cumulus wolkjes boven castricum :(
Maja, de sfeer is er erg goed :) dus we vermaken ons daar wel ;)

Byron

Bericht door Byron » 02 apr 2008, 09:41

proudvirtualpilot schreef:
maar stel je maakt maar 15 vluchten per jaar neem ik aan dat het bedrag per vlucht véél meer zal zijn :G:
Ehm, ja, maar waarom zou je dat doen :roll: ? Als je van plan bent om er 15 per jaar te maken dan kom je nooit solo, en dat is geldverspilling

proudvirtualpilot

Bericht door proudvirtualpilot » 02 apr 2008, 09:44

mm... het gaat mij meer om het 'vliegen' en niet dat ik een brevet heb en dat ik in mijn eentje mag :wink:

Byron

Bericht door Byron » 02 apr 2008, 14:15

Als je er zo over denkt moet je geen vlieger worden :wink:

proudvirtualpilot

Bericht door proudvirtualpilot » 02 apr 2008, 14:31

ehm... het gaat over ZWEEFvliegen :wink:

voor het echte vliegen zou ik ZEKER een brevet willen halen, maar mij lijkt zweefvliegen gewoon 'mooi'. leuk uitzicht, lekker stil en het het gaat me niet om dat ik een zweefvlieg brevet wil halen :wink:

Byron

Bericht door Byron » 02 apr 2008, 15:11

Dat het over zweefvliegen gaat weet ik wel, ik ben hier immers de beheerder van het GLIDER gedeelte van dit forum. En je moet hier ook niet aan komen zetten met 'echte vliegen', want zweefvliegen is minstens net zo 'echt' als motorvliegen beste man :wink: En aan jou leeftijd te zien is het het enige vliegen dat jij voorlopig ook maar afstandelijk mee zal kunnen maken.

Niet om je te demotiveren hoor, maar hier moet je niet demigrerend over mijn luchtsport gaan praten :wink:

proudvirtualpilot

Bericht door proudvirtualpilot » 02 apr 2008, 15:19

ligt er aan hoe je er naar kijkt :wink: en ik zie 't zo. maar nog steeds heb ik geen antwoord op mijn vraag, weet je dat toevallig?

Byron

Bericht door Byron » 02 apr 2008, 18:01

Waar heb jij een vraag gesteld dan? :fl: :wink:

proudvirtualpilot

Bericht door proudvirtualpilot » 02 apr 2008, 18:05

proudvirtualpilot schreef:
Byron schreef:Een lierstart met zweefvliegen kost je aan diesel 0.60 liter, rode diesel he. Dat spul kost zo'n 30 cent per liter, dus minder nog!

:wink:

en het is toch niet 'verboden' om 15 vluchten te maken? :G: net als als je FS speelt toch ook niet verplicht dat je de LDS763 kent PMDG 73NG en 744 etc? en daarmee minimaal 2 vluchten per dag maakt? eigenlijk precies het zelfde :wink: en dan zeg ik, ja ik bedoel het echten 'vliegen' ga je zeggen: ja je mag zeggen wat je wilt maar niet dit soort dingen over mijn luchtvaartsport.

terwijl ik verschillende keren gezien heb dat jij schrijft: wat is er lol aan om 9 uur een LH vlucht te maken etc, etc.

snap dat niet heelemaal :wink: maar back on topic :wink:

Maarten

Bericht door Maarten » 02 apr 2008, 18:29

In een zekere zin is het wel 'verboden'
Kijk verbieden kunnen ze je het nooit. Het is een princiepe, en dat is ook hetgene waarom het een ''club'' heet, en geen bedrijf.
Maar als actief lid. Waarbij je een onderscheid moet maken tussen passieve, en actieve leden. Dit zijn 2 verschillende lidmaatschappen. Als passief lid mag je niet vliegen, en is je contrubutie dus ook zeer weinig. Handig voor leden die een jaar naar Australië gaan, leden die niet meer mogen vliegen, maar wel van de gezelligheid willen genieten.
Als actief-lid wordt van je verwacht dat je je ook actief inzet. De controbutie is om een aantal redenen lager dan het eigenlijk hoort te zijn. Dit komt omdat leden zich inzetten voor de club, in zomer & winter.
En het wordt al helemaal van een (nieuw), DBO/Solist lid verwacht. (DBO = 1ste fase van vliegopleiding, duurt tot aan je solo's). Het is de bedoeling dat je je vorderingen onderhoudt. Anders is het ook een 'waste of time' voor de vrijwillige instructeurs. Als jij maar 15 vluchten per jaar maakt, verspreid over het hele vlieg seizoen, weet ik bijna zeker dat je geen vorderingen gaat maken.
Het is bovendoen ook vrij egoïstisch. Jij komt, vliegt een aantal keer in het jaar, en de rest van de leden moet zelf maar uitzoeken hoe zij in de andere weekenden in de lucht komen.
Het is natuurlijk niet erg om een weekend (soms 2) niet te komen opdagen. Ook in een vakantie: No problem. Het gebeurt bijna bij elk lid. Maar ga er geen maand van maken, dat is niet netjes.
Beside, dan is het ook wel erg duur, zweefvliegen. Of je moet te veel geld hebben? (Ik houdt mij warm aanbevolen, een nieuwe computer zou FS zeker niet ontsieren :mrgreen: )
Onthoudt: Zweefvliegen is een teamsport. Zonder elkaar kom je simpelweg de lucht niet in. :wink:

Dit geld voor onze club (GoZC), maar ik vermoed zo dat dat niet heel anders ligt bij andere zweefvliegclubs.

Maarten,

Ook zweefvlieger.

proudvirtualpilot

Bericht door proudvirtualpilot » 02 apr 2008, 18:34

KIJK, nu snap ik hem :wink:

moet dan nog maar eens nadenken :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Glider Aviation”