Lokale druk QNH

Stel hier je vragen betreffende On-line-flying met Flightsimulator.

Moderator: CordeBruin

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartienR
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 172
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:39
Locatie: Leiden
Contacteer:

Lokale druk QNH

Bericht door MartienR »

Hallo Simmers,

Even een vraag over de QNH. Afgelopen weekend was ik online aan het vliegen en het komt soms voor dat ik de druk niet kan instellen. ><
Op Maastricht bijv. was gister de QNH 1019 maar kon die in het vliegtuig niet instellen. Ik kon kiezen tussen 1018 of 1020. Hoe kan dat? (Het vliegen met 1018 ging goed) Is dat een fout in de software of komt dat wel meer voor? Ik heb FS9 en vlieg met de 737-800 van iFly. Mijn volgende vraag over de luchtdruk is dat als ik in America wil vliegen en ik vraag de gegevens op via IVAP dan staat daar nooit een QNH bij. Ik dacht eerst dat het misschien kwam omdat er dan geen ATC is, maar als die er wel is staat het er ook niet bij.Waarom is dat?

Nou, ik ben weer benieuwd naar de antwoorden. :)
Gr. Martien

Thair.nl
Instructor
Instructor
Berichten: 416
Lid geworden op: 25 dec 2012, 10:23
Locatie: EHRD
Contacteer:

Re: Lokale druk QNH

Bericht door Thair.nl »

Hoi Martien,

vermoedelijk straat die druk er wel bij, maar in Amerika werken ze met mm kwikdruk. Standaard is deze 29.92, dus een waarde ergens in die buurt zal de QNH moeten zijn.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl

Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1467
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: Lokale druk QNH

Bericht door Xolon »

1019 moet beschikbaar zijn. Ik verwacht geen softwarefout, kan het zijn dat je verkeerd klik de altimeter klikt? Als ik het mij goed herinner kan je de altimeter ook via de key-shortcut 'B' op de regionale QNH instellen .

In Amerika gebruiken ze inderdaad 'Inches of Mercury' (oftewel inHg). 29.92 is daar de standaard waarde, zoals wij 1013 kennen. Om in Amerika te vliegen met de 737, moet je dus je altimeter setting van QNH naar inHg zetten door dit te selecteren op de EFIS control panel. Je kan er niet op QNH vliegen.
Afbeelding
FO Boeing 737-800 | C-47 Grease Monkey

Gebruikersavatar
MartienR
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 172
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:39
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lokale druk QNH

Bericht door MartienR »

Bedankt voor jullie antwoorden. :dup:

Raar, maar nu kan ik wel ineens 1019 selecteren. Vorige week ging het echt niet en ging van 1018 naar 1020.
Nu net even naar Philadelphia Approach gekeken en zag onderstaande gegevens.
Waar staat de luchtdruk dan bij?


Position: Approach
Frequency: 128.400
Time online: 00:16
ATIS: eu2.ts.ivao.aero/KPHL_NA_APP KPHL_NA_APP information BRAVO recorded at 1217z KPHL 281154Z 00000KT 10SM FEW016 SCT070 BKN200 23/18 A2986 RMK AO2 SLP110 70035 T02280178 10228 20200 53016 TRL FL180 / TA 18000FT Welcome to Philly, Call me for IFR Clearnace and Taxi. english speaking only CONFIRM ATIS INFO BRAVO on initial contact

Thair.nl
Instructor
Instructor
Berichten: 416
Lid geworden op: 25 dec 2012, 10:23
Locatie: EHRD
Contacteer:

Re: Lokale druk QNH

Bericht door Thair.nl »

Gezien het feit dat ze in Amerika met inches kwikdruk werken en de standaard waarde (1013hPA) 29.92 is, zou ik zeggen dat de luchtdruk staat vermeld als 'A2986'. Ik neem aan dat de 'A' staat voor 'Airpressure' of zoiets en dan is de luchtdruk dus 29.86. Check dit nog een aantal malen met tussenpozen om te zien of deze aanname correct is.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl

Gebruikersavatar
MartienR
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 172
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:39
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lokale druk QNH

Bericht door MartienR »

Klinkt wel logisch. We gaan het zien. Bedankt.

Gebruikersavatar
MartienR
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 172
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:39
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lokale druk QNH

Bericht door MartienR »

Net even met Teamspeak ingelogd en contact opgenomen met Philadelphia Approach.
Het klopt inderdaad dat A2986 de lokale druk is.
Nogmaals dank! :dup: :)

Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1467
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: Lokale druk QNH

Bericht door Xolon »

Een ATIS is onderhevig aan een bepaalde structuur zoals deze moet worden opgebouwd. Je kan deze over algemeen onderverdelen in de onderstaande categorieën:

Veldnaam
KPHL
ATIS info
information BRAVO at 1217z
'KPHL 281154Z' hoort er niet tussen, waarschijnlijk domweg een atis ergens gekopieerd, wat is is wederom de naam van het veld + tijd van de atis..... welke ineens ook achter loopt :)
baan info
missende info...
Transition Level
TRL staat ineens in de remarks en is gelijk aan de TA :G:
wind
00000KT
zicht
10SM (statue miles)
wolken
FEW016 SCT070 BKN200
temperatuur/dauwpunt
23/18
luchtdruk
A2986
overige info
RMK AO2 SLP110 70035 T02280178 10228 20200 53016 TRL FL180 / TA 18000FT Welcome to Philly, Call me for IFR Clearnace and Taxi. english speaking only CONFIRM ATIS INFO BRAVO on initial contact
Eerste deel code begrijp ik even niet, lijkt alsof er over een Speed Limit Point wordt gesproken?
Afbeelding
FO Boeing 737-800 | C-47 Grease Monkey

Gebruikersavatar
MartienR
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 172
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:39
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lokale druk QNH

Bericht door MartienR »

Bedankt voor de uitleg Xolon.
Nee de metar is niet overal even goed. ><
Ik heb in ieder geval uitgebreid antwoord (zoals ik hier gewend ben) op mijn vraag gehad.

Plaats reactie

Terug naar “Online Flying (general)”