VFR verkeer

Stel hier je vragen betreffende On-line-flying met Flightsimulator.

Moderator: CordeBruin

Plaats reactie
Fireridergamer
Student Pilot
Student Pilot

VFR verkeer

Bericht door Fireridergamer »

Beste forumleden,

Inmiddels ben ik begonnen met controllen van IVAO, meestal op Eindhoven. Ground ging altijd zonder problemen, maar inmiddels ben ik naar de toren gegaan en kom nu iets tegen wat ik niet helemaal snap. Het probleem zit hem in het VFR verkeer (zelf vlieg ik altijd IFR en grote kisten :hm ). Ik snap niet helemaal hoe het werkt met bepaalde arrivals/departures (dus geen SIDs), en wat voor opdrachten ik moet geven aan het VFR verkeer. Ik hoop dat iemand mij stap voor stap kan beschrijven wat ik precies moet doen om een VFR kist veilig en volgens de procedures aan de grond te krijgen.

Alvast super bedankt!

Mvg,

Fireridergamer
Pre-flight checklist:
Sky above - checked
Ground below - checked
Try and keep it that way the entire flight.

arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid

Re: VFR verkeer

Bericht door arno »

Misschien is dit een begin van/voor je kennis: http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=136&t=17227
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

Fireridergamer
Student Pilot
Student Pilot

Allereerst bedankt! Deze dingen waren mij wel vaag bekend. Alleen zodra een kist begint over een T-arrival of allemaal waypoints gaat melden snap ik er weinig meer van, ondanks dat ik de charts erbij heb. Wat betekent dit allemaal, en wanneer moet ik de VFR kist opdrachten geven en in hoeverre maakt een VFR kist dat zelf uit?

Mvg
Pre-flight checklist:
Sky above - checked
Ground below - checked

arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid

Bericht door arno »

Misschien dan toch maar wat lessen gaan volgen bij IVAO?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

Fireridergamer
Student Pilot
Student Pilot

Dat is inderdaad een goede waar ik niet direct aan gedacht had.

Inmiddels weer heel wat verder gelezen en geleerd. Er is 1 ding wat me nog niet helemaal duidelijk is: Wat is het verschil tussen een right en een left circuit? Kan een kist ook een bocht naar links draaien op een right hand circuit of mag dit niet?

Groet
Pre-flight checklist:
Sky above - checked
Ground below - checked

arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid

Bericht door arno »

Misschien hier even lezen over "circuit vliegen"? http://fsgg.nl/handleidingen/index.html

Carlo
Instructor
Instructor

Bericht door Carlo »

Op een right circuit vlieg je alleen bochtjes rechts.
Ik in ieder geval.
Het kan natuurlijk dat je middels een linker bocht in het wachtcircuit komt, maar daarna alleen nog maar bochtjes rechts.
En let niet op mijn vakjargontaal want die zal wel niet kloppen :hm
Win7, FSX, 4790K multi@48-47-46-46, 16GB ram, GTX 970, 1×LG 1680×1050, 2×Philips 1280×1024

Fireridergamer
Student Pilot
Student Pilot

Eerst allen hartelijk bedankt! VFR blijkt toch niet echt mijn ding...

@Carlo, men mag dus ALLEEN de linker bocht maken om het circuit in te draaien?

Groet
Pre-flight checklist:
Sky above - checked
Ground below - checked

Carlo
Instructor
Instructor

Bericht door Carlo »

Afbeelding
Ik neem aan dat de luchtverkeersleiding mij naar zo'n circuit loodst en me vertelt op welke hoogte ik daar rondjes moet gaan draaien. Eenmaal in het circuit mag ik natuurlijk niet linksaf draaien, behalve om het circuit te verlaten, als me dat verteld wordt.
Maar ik geloof dat Arno al wat links had gegeven naar lesmateriaal. Het fijne weet ik er namelijk ook niet van :wink:
Correctie: ik weet er bijna helemaal niks van :( :wink:
Win7, FSX, 4790K multi@48-47-46-46, 16GB ram, GTX 970, 1×LG 1680×1050, 2×Philips 1280×1024

Aron
Controller
Controller

Bericht door Aron »

Beste,

Ik ben inmiddels ook erg bekend met de procedures op IVAO en werk veel nieuwe leden in.
Neem eens contact met me op via de skype: aron.verhoeven uit rotterdam.

Of kijk op onze Maastricht Airspace Group: www.beekgroup.eu

Ik wil je graag eens op weg helpen!

Fireridergamer
Student Pilot
Student Pilot

Beste,

Dank voor het aanbod en voor de reacties! Inmiddels heb ik er al weer heel wat extra uurtjes bij, en met de hulp van het netwerk en een vriend die zelf vliegt is het probleem verleden tijd.

Allemaal bedankt en groet,

Fireridergamer
Pre-flight checklist:
Sky above - checked
Ground below - checked

Carlo
Instructor
Instructor

Bericht door Carlo »

O?
Maar nu ben ik wel benieuwd wat het door mij geplaatste plaatje precies te betekenen heeft.
Kun jij dat vertellen?

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS »

Dat is een wachtcircuit. Nadat je uit de wacht komt, vervolg je met dezelfde koers. Een wachtcircuit heeft niets te maken met het (aanvlieg-)circuit zoals dat gebruikelijk is bij de nadering van een vliegveld als je VFR (Visual Flight Rules) vliegt. Arno heeft in zijn reactie van 5 mei verwezen naar de uitleg van Xolon. Daarin zie je ongeveer halverwege een plattegrond van een (aanvlieg-)circuit.
Op Visual Approach Charts staat aangegeven waar het circuit gevlogen moet worden en op welke hoogte. Meestal is er één circuit dat, afhankelijk van de windrichting, linksom of rechtsom gevlogen moet worden.
De hoekpunten van de circuits zijn in het veld aangegeven; ik meen dat dat altijd oranje borden zijn.
Je kunt de VAC's van de Nederlandse, voor de burgerluchtvaart toegankelijke vliegvelden downloaden van AIS Netherlands onder Part 3 AERODROMES (AD) > AD 2 AERODROMES
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

Plaats reactie

Terug naar “Online Flying (general)”