Saitek Switch Panel (alweer)

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
EZYTWIV
Observer
Observer
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jan 2017, 21:25

Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door EZYTWIV »

Beste mede FS liefhebbers.

Voor 69 euries bij BOL.com...dus die hebben we maar aan de collectie toegevoegd. Nu (alweer) de vraag...hoe krijg ik dit paneel goed aan de praat. Ik heb menig uur gezocht hier, op AVSIM, op Google en op Youtube, maar ik kom er niet uit.

Ik gebruik FSXSE en registered FSUIPC

De bijgeleverde Saitek CDrom heb ik nog niet aangeraakt want daar lees ik niet veel goeds over.

1. A2A C172 en PMDG 737. Moet ik de registered SPAD.NEXT aanschaffen om het paneel te kunnen gebruiken?

2. FSLabs Airbus 320X. Ik vond de volgende link...

https://www.avsim.com/forums/topic/5026 ... s-a320-05/

Ik heb Linda al gedownload maar nog niet unzipped. Klopt het dat ik hiermee in combinatie met mijn registered FSUIPC, al behoorlijk wat functies aan verschillende joystick controllers (bv Leo Bodnar) kan toewijzen ? Wederom...heb ik hier dan de registered SPAD.NEXT voor nodig?

Alvast bedankt voor iedere reactie, ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer.

Vincent
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door FlipS »

Het Saitek Switch Panel moet geïnstallerd worden en het moet gekoppeld worden via het bestand exe.xml in ...\gebruikers\[jouw naam]\AppData\Microsoft\FSX (of de overeenkomstige locatie als die voor SE een andere naam heeft). Als het goed is, wordt deze koppeling tijdens de installatie aangebracht door de CD-rom.
Als dit niet lukt, kun je de koppeling handmatig aanbrengen. Je kunt exe.xml openen en bewerken met het kladblok. Er moet onder meer het volgende blok tekst in staan:

<Launch.Addon>
<Name>Saitek Panel(s) Plugin for FSX</Name>
<Disabled>False</Disabled>
<Path>C:\Program Files (x86)\Saitek\Pro Flight Panels\SaiPanels.exe</Path>
<CommandLine>-run</CommandLine>
</Launch.Addon>

Je kunt deze tekst zelf toevoegen. Let op dat je de bestaande structuur in tact houdt.
De eerste en laatste regel worden voorafgegaan door een tab, de tussenliggende regels door twee tabs, maar ik meen dat dat geen invloed heeft op de werking.
Er is meer hardware en er zijn add-ons die ook gekoppeld worden via exe.xml. Als het goed is, worden koppelingen toegevoegd tijdens installatie, maar het is mij ook overkomen dat het bestand werd overschreven waarna alleen het laatst geïnstalleerde nog werkte. Bewaar dus een back-up zodat je heb bestand altijd weer kunt herstellen.

Voor de A2A C172 heb je bovendien SPAD nodig, althans als je wilt dat ook de BAT en ALT schakelaar werken. De andere schakelaars werken met de A2A C172 ook zonder SPAD. Lees over het hoe en waarom in het A2A forum. Waarschijnlijk zal dat voor diverse andere vliegtuigen ook nodig zijn. SPAD is freeware.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
EZYTWIV
Observer
Observer
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jan 2017, 21:25

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door EZYTWIV »

Bedankt voor de reactie. Ik heb eerst geprobeerd de Saitek Switch en Radio panels aan de praat te krijgen met Linda en de A2A C172 Linda module. Dit leverde na lang vogelen nog niet het gewenste resultaat. Daarna tevens in combinatie met SPAD.NEXT trial. Daarmee kon ik in ieder geval zien dat alle knoppen op de panels werkten maar doordat tevens Linda bij stond klopte er niets van. De Saitek CDrom heb ik nog niet gebruikt. Uiteindelijk heb ik de oude freeware SPAD maar gedraaid zonder Linda en dit werkte nog het best, al lukt het me nog steeds niet om de Master BAT&ALT werkend te krijgen. Zelfs niet met KEYs aanwijzen in de A2A 172 input configurator en SPAD....morgen weer een dag.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door FlipS »

Probeer eerst eens wat bijvoorbeeld de default C172 doet. Daar zouden alle schakelaars correct moeten werken. Pas als dat werkt, zou ik verder zoeken naar instellingen voor vliegtuigen die om afwijkende commando's vragen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Moerk255
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2017, 23:00

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door Moerk255 »

Beste FS leden,
Na jaren heb ik FS weer opgepikt en geïnstalleerd. Samen met de Saitek yoke, rudder en throttle die prima werken heb ik ook de Saitek panelen geïnstalleerd. Die panelen werken voor geen meter. Inmiddels heb ik via dit forum het exe.xml bestand gezocht. Het bestond niet dus aangemaakt met de specificatie zoals door een van de leden vermeld. Geen resultaat, de panelen werken nog steeds niet. Inmiddels het hele FSX programma opnieuw geïnstalleerd maar ook dat helpt niet. Ik lees hier over een SPAD bestand en over een installatie CD. Bij de hardware heb ik geen CD ontvangen maar van de site van Logitech diverse bestanden gedownload. Waar vind ik het SPAD bestand? Wie weet een goede aanpak om alles werkend te krijgen?
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door FlipS »

Welkom op dit forum!

Zoals ik elders op dit forum al heb vermeld, help ik met een flight simulator hier op het vliegveld. Die is opgebouwd met FSX en een compleet Saitek instrumentenpaneel. Dat paneel is al een aantal jaren oud, dus van de tijd toen Saitek nog zelfstandig was. Het is ons nog niet gelukt de Flight Instrument Panels (mini displays) goed aan de praat te krijgen maar de andere panelen (switch-, radio- en multi panel) werken wel. Wij hebben zoveel pogingen gedaan dat ik niet zeker weet met welk installatiebestand de panelen het zijn gaan doen. Ik ben er vrij zeker van dat je voor deze panelen het installatiebestand FSX_Plugin_x64_Software_8.0.144.0.exe (of een oudere versie met vrijwel gelijke naam) nodig hebt.

In mijn eigen pc vond ik een bestand Saitek_Pro_Flight_Panels_SD6_All_Software.exe. Zoals de naam al zegt zou dat drivers installeren voor alle Saitek onderdelen. Ik vermoed dat ik mijn eigen switch panel met dit bestand aan de gang heb gekregen. Alleen is dit bestand waarschijnlijk niet meer op internet te vinden. Als het hiervoor genoemde installatiebestand (dat je via de site van Logitech kunt downloaden) je niet helpt, zou ik je dit bestand kunnen mailen.

SPAD kun je hier downloaden.

Succes met de installatie! Lukt het niet, dan zoeken we verder.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Moerk255
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2017, 23:00

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door Moerk255 »

Hallo FlipS, dank je voor jouw reactie. Ik ga er mee aan de slag en hoop dat e.e.a. lukt. Anders kom ik misschien nog wel weer bij je terug voor dat andere bestand dat je noemde. Het genoemde Plug-in bestand staat nu met versie 146 op de site. Is het aan te raden die oudere versie te gebruiken of werkt de nieuwste ook?
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door FlipS »

Blijkbaar is dan heel kort geleden een nieuwe versie uitgebracht. Ik zou die nieuwste versie gebruiken en alleen als niets lukt, zou ik de oudere proberen, als je daar het installatiebestand van hebt. Ik ga de nieuwste versie nu ook proberen.
Wel merkwaardig dat die op 31 oktober is gepubliceerd terwijl ik twee weken geleden versie 8.0.144.0 kreeg.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door FlipS »

Even wat beter gekeken. FSW-Plugin_x64_Software_8.0.146.0 is voor Flight Sim World en FSX-Plugin_x64_Software_8.0.144.0 is voor FSX en P3D.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Moerk255
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2017, 23:00

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door Moerk255 »

:) Dank je. Ga er iets mee doen.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door FlipS »

Nu zit ik zelf met een probleem. Ik kocht een nieuwe pc en nu krijg ik het switch panel niet meer aan de gang. Uiteraard heb ik alles gedaan wat ik hiervoor beschreven heb. Windows 10 gaf twee meldingen, eerst dat het Saitek Switch Panel werd ingesteld en even later dat het was ingesteld en klaar voor gebruik. Bij het opstarten van FSX SE verscheen een melding dat FSX Saipanels.exe wilde opstarten, met de vraag of ik dat vertrouwde. Na bevestigen start FSX op en … werkt het switch panel nog steeds niet. Alle andere spelbesturingen (Saitek en Thrustmaster) werken probleemloos.

Ik vermoed dat de oorzaak van het probleem in Windows 10 zit. Weet iemand hoe ik het switch panel functionerend kan krijgen?

EDIT: Het probleem is spontaan opgelost zodat ik nog niet weet wat de oorzaak was. In elk geval werkt het weer.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door FlipS »

Het switch panel is er even spontaan weer mee opgehouden als het was gaan functioneren :evil:
Iemand die weet hoe ik het switch panel blijvend kan laten werken?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door greencan »

Heb je al eens gewisseld van usb aansluiting?
Zo te lezen wordt de input overschreven door iets anders.
Op mijn Win7 pc heb ik ook wat twijfelachtige poorten. Die heb ik afgeschreven voor input van mijn Saitek kastjes.
Gelukkig heb ik een ruime keuze: 8 aan de achterzijde, 2 aan de voorkant.
In het waarom van dit probleem heb ik me nooit verdiept.. :oops:
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door FlipS »

Het MSI gaming pro carbon z390 moederbord is niet zo rijk voorzien van USB-poorten maar ik heb er enkele geprobeerd en ik heb ook een powered USB-hub geprobeerd. Steeds als het stekkertje wordt aangesloten, licht één van de leds op en even later krijg ik de melding van Windows: 'Saitek switch panel is ingesteld en klaar voor gebruik'. Maar daarna dooft het ledje weer en werken doet het panel op dit moment niet.

EDIT: het lijkt een probleem met Prepar3D v4 te zijn. Het switch panel functioneert normaal in FSX Steam Edition. In mijn oude pc werkte het switch panel wel in P3D v2 maar in die pc werkte het trimwiel niet in P3D en dat doet het nu wel in P3D v4.
Ik droom er wel eens van dat alles gewoon werkt ...
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door PeterL »

Saitek producten en Windows10, dat worden nooit goeie vrienden. Zou het geen USB Power probleem kunnen zijn. Ik heb 3 Saitek panels plus de yoke en QT en heb daar regelmatig problemen mee. Of de displays lichten niet op, of de yoke staat niet meer in de lijst. Vaak na een update van Win10. En altijd -met de nadruk op altijd- is het probleem op te lossen door in het register de waarde van het USB Power Management te resetten. Ik heb hier weleens uitgebreid over bericht, maar kan het zo gauw niet meer vinden. Wel weet ik dat Greencan dit als tekstbericht heeft opgeslagen.
Het is maar een idee, hoewel het bij mij altijd werkt.
Tja, dromen over een sim waar bij alles altijd werkt? Het volgende is wel opmerkelijk: ik heb meer dan 35 jaar als beroepschauffeur gewerkt en kende wel het bestaan van een trucksimulator maar daar verder nooit aandacht aan besteed. Een halfjaar geleden toch maar eens Truck Simulator 2 aangeschaft en dan blijkt tot mijn verbazing, let op hier komt het:... dat mijn Saitek yoke en Thrustmaster pedalen direct herkend worden en zonder probleem gebruikt kunnen worden als stuur en als gas- en rempedaal. Hoe bizar is dat! Ik zal het maar niet over kwaliteit van de scenery en de framerates hebben. Inmiddels worden er virtueel meer kliometers gereden dan dat er mijlen worden gevlogen.
Maar goed, dit even terzijde. Sukses ermee en tot kijk op het FSWeekend.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door greencan »

Inderdaad! Hier is wat ik heb opgeslagen:

USB poort resetten
door PeterL op 08 dec 2017 18:06
Configuratiescherm/Apparaten
Klik op eigenschappen van het apparaat wat niet werkt.
Klik op Hardware, USB invoer, eigenschappen.
Klik op Details, Apparaatbeschrijving, 2e regel van boven (pad naar....)
In het tekstvlak staat nu een waarde: 2 combinaties van cijfers en letters gescheiden door een /
Zet dit venster even apart op je bureaublad.
Open nu regedit.exe (zoeken in windows en type regedit)
klik nu achtereenvolgens open:
hkey_local_machine
system
current_control_set
enum
usb
Nu zie je een lijstje met net zulke cijfer\letter combinaties als in het venster wat op je bureaublad staat.
Kies het deel wat overeenkomt, als je door klikt komt het deel achter de slash tevoorschijn.
Nu heb je de mogelijkheid Select Device Parameters, klik op de regel Enhanced Power Management
Links wordt een vakje zichtbaar met een waarde
Hoogstwaarschijnlijk een 1 (cijfer één) Is dit geen 1, dan gaat dit verhaal niet op
Verander dit in 0 (cijfer nul)
Nu alles afsluiten door overal op OK te klikken en de pc opnieuw opstarten.
Herhaal deze procedure voor alle apparaten die niet werken.


Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen. :dup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door FlipS »

Dank voor deze informatie, heren! Ik ga dat zeker bekijken. Wel is het opmerkelijk dat het switch panel op dit moment prima werkt in FSX SE terwijl het zo dood is als een pier in P3D v4 (beide dus in dezelfde pc onder Windows 10).
Verder ga ik nog iets proberen. Ik heb een paar problemen in P3D. Nu ben ik zo dom geweest om dat programma in de voorgestelde directory (C:\Program Files\ etc.) te installeren. Ik ben van plan P3D te de-installeren (nu ik nog niet veel add-ons geïnstalleerd heb, is dat niet veel werk) en dan installeer ik het buiten Program Files. Ik hoop daarmee enkele problemen op te lossen en wie weet, doet het switch panel het dan ook in P3D. In mijn vorige pc had ik P3D v2 ook buiten Program Files geïnstalleerd en daar werkte het panel zowel in FSX als in P3D.
In mijn nieuwe pc staat FSX SE niet op de C:\-schijf.

Het is mogelijk dat Saitek en Windows 10 geen goede vrienden worden, maar verder had ik geen problemen met de spelbesturingen. Die van Saitek werkten direct helemaal (behalve het switch panel in P3D) en die van Thrustmaster werkten na installatie van Target ook meteen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Switch Panel (alweer)

Bericht door FlipS »

Het switch panel is zonder enig aanwijsbare oorzaak na langdurige halsstarrige weigering, spontaan gaan werken in P3D v4 :shock: :G: :hm :y:
Ik heb ergens gelezen dat Logitech werkt aan een update van de software voor P3D v4, maar blijkbaar zit het daar niet in.
Ik ben benieuwd of het panel nu blijft werken.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie