SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Moderator: Moderator-groep
-
- Instructor
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Hallo Nocila,
Zo, ik heb jouw instellingen geprobeerd, en het ziet er naar uit dat alles nu wel functioneert.
Alleen heb ik af en toe (als op de grond sta) en ik kijk een beetje rond (2D view, spotplane etc) en ik kom weer terug in de VC dat de throttles soms halverwege staan in plaats van idle. Dan moet ik ze handmatig terug naar idle zetten (uiteraard met de throttles). Maar dit zal dan waarschijnlijk wel aan mijn throtlles liggen, denk ik.
In ieder geval bedankt voor je hulp en nu maar hopen dat het zo blijft.
Zo, ik heb jouw instellingen geprobeerd, en het ziet er naar uit dat alles nu wel functioneert.
Alleen heb ik af en toe (als op de grond sta) en ik kijk een beetje rond (2D view, spotplane etc) en ik kom weer terug in de VC dat de throttles soms halverwege staan in plaats van idle. Dan moet ik ze handmatig terug naar idle zetten (uiteraard met de throttles). Maar dit zal dan waarschijnlijk wel aan mijn throtlles liggen, denk ik.
In ieder geval bedankt voor je hulp en nu maar hopen dat het zo blijft.
- Nocila
- Instructor
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
- Locatie: Gouda
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Fijn voor je dat het gelukt is, ik wist dan ook wel zeker dat het zou moeten lukken.
Wel vreemd dat je throttles halverwege staan bij het wisselen van de views, maar dat is geen onoverkomelijk probleem lijkt me.
Ik heb nog een tip voor je, maak een back-up van FSUIPC .ini bestand zodat als je b.v. een computer crash hebt, Fs opnieuw wilt installeren, e.d. niet opnieuw alles via FSUIPC hoeft in te stellen.
Wel vreemd dat je throttles halverwege staan bij het wisselen van de views, maar dat is geen onoverkomelijk probleem lijkt me.
Ik heb nog een tip voor je, maak een back-up van FSUIPC .ini bestand zodat als je b.v. een computer crash hebt, Fs opnieuw wilt installeren, e.d. niet opnieuw alles via FSUIPC hoeft in te stellen.
Groeten Nico
Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
-
- Instructor
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Goedenavond allen,
Mijn hardware is sinds kort uitgebreid met de Saitek yoke (vervanging van de CH yoke) en de rudderpedals.
Ik moet zeggen - een hele verbetering.
Nu heb ik over de rudderpedals een vraag:
Ik heb ze ingesteld en gecalibreerd via FSUIPC (laatste versie voor FS9)m.b.v. de handleiding van deze site.
Als ik nu tijdens het taxieen mijn rechtervoet naar voren duw, gaat het toestel naar rechts. (iFly 737)
Ik zou het logischer vinden als het toestel dan naar links gaat.
Hoort dit zo of heb ik toch misschien ergens een foutje gemaakt?
Bedankt alvast voor de oplossing.
Mijn hardware is sinds kort uitgebreid met de Saitek yoke (vervanging van de CH yoke) en de rudderpedals.
Ik moet zeggen - een hele verbetering.
Nu heb ik over de rudderpedals een vraag:
Ik heb ze ingesteld en gecalibreerd via FSUIPC (laatste versie voor FS9)m.b.v. de handleiding van deze site.
Als ik nu tijdens het taxieen mijn rechtervoet naar voren duw, gaat het toestel naar rechts. (iFly 737)
Ik zou het logischer vinden als het toestel dan naar links gaat.
Hoort dit zo of heb ik toch misschien ergens een foutje gemaakt?
Bedankt alvast voor de oplossing.
- FlipS
- Site Admin
- Berichten: 3433
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
- Locatie: Teuge
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Het klopt dat het vliegtuig naar rechts gaat als je het rechter pedaal van je af duwt. De pedalen zijn met elkaar verbonden, in kleine vliegtuigen eenvoudig via een hefboom met gelijke armen. Van daaruit gaan staaldraden naar een overeenkomstige hefboom aan de as van het richtingroer. Daardoor gaat het roer naar rechts als je het rechter pedaal van je afduwt. In een 737 werkt dat waarschijnlijk niet met hefbomen en staaldraden maar de beweging is hetzelfde.
Het is even wennen maar als je deze constructie in gedachten houdt, gaat het automatisch.
Het is even wennen maar als je deze constructie in gedachten houdt, gaat het automatisch.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
-
- Ere oud staflid
- Berichten: 10436
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
- Locatie: ergens op deze aardbol
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Zeker Flips? Als je het rechterpedaal naar voren duwt dan gaat het linkerpedaal toch naar achteren? En dan ga je toch naar links?FlipS schreef:Het klopt dat het vliegtuig naar rechts gaat als je het rechter pedaal van je af duwt.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
- FlipS
- Site Admin
- Berichten: 3433
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
- Locatie: Teuge
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Voor en achter zijn relatieve begrippen. Ik heb een boek over vliegen waar met 'naar voren' bedoeld wordt: naar de piloot toe. Daarom schrijf ik 'van je af'. Als je het rechter pedaal van je afduwt, komt het linker pedaal inderdaad naar je toe. Het vliegtuig gaat dan naar rechts.
Desgewenst kan ik een tekening opzoeken waar te zien is hoe stick en pedalen met de roeren zijn verbonden maar dat zal dan voor een andere keer zijn. Nu ga ik de koffer opzoeken.
Desgewenst kan ik een tekening opzoeken waar te zien is hoe stick en pedalen met de roeren zijn verbonden maar dat zal dan voor een andere keer zijn. Nu ga ik de koffer opzoeken.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
-
- Instructor
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Goedemorgen,
Het is me intussen duidelijk dat het dus zo hoort.
Ik had gedacht dat het hetzelfde zou zijn als met een auto.
Ik vind het alleen een beetje onnatuurlijk overkomen, maar dit zal wel wennen.
Bedankt in ieder geval.
Het is me intussen duidelijk dat het dus zo hoort.
Ik had gedacht dat het hetzelfde zou zijn als met een auto.
Ik vind het alleen een beetje onnatuurlijk overkomen, maar dit zal wel wennen.
Bedankt in ieder geval.
- FlipS
- Site Admin
- Berichten: 3433
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
- Locatie: Teuge
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Inderdaad is het contra-intuïtief. Er zal dus een goede reden voor zijn. Ik ben geen vliegtuigbouwer maar ik heb een vermoeden. Vooral bij taildraggers is het bij het taxiën vaak nodig differentieel te remmen om een scherpe bocht te nemen. Wil je bijvoorbeeld scherp naar rechts, dan rem je rechts. Als je dan tegelijk de rudder links trapt, ga je gemakkelijk fouten maken. Nu trap je aan dezelfde kant rem en rudder.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
-
- Student Pilot
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 28 jan 2011, 17:46
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Hallo,
Ik heb ook een vraagje.
Ik heb net een Saitek Flight yoke maar als ik stuur stottert die constant heen en weer naar voor naar achter en dit gaat niet weg met kalibreren in FSX of met de drivers van internet, heeft iemand hier een oplossing voor.
Mvg marco
Ik heb ook een vraagje.
Ik heb net een Saitek Flight yoke maar als ik stuur stottert die constant heen en weer naar voor naar achter en dit gaat niet weg met kalibreren in FSX of met de drivers van internet, heeft iemand hier een oplossing voor.
Mvg marco
- FlipS
- Site Admin
- Berichten: 3433
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
- Locatie: Teuge
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Dit is een voor mij volkomen onbekend fenomeen en daarom denk ik dat er inwendig een onderdeel los zit. Als je nog garantie hebt, kun je je het beste wenden tot de dealer of tot Saitek zelf. Als de garantie voorbij is, schroef hem dan gewoon open.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
-
- Student Pilot
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 28 jan 2011, 17:46
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
oke bedankt
-
- Senior Controller
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 31 jul 2011, 09:43
- Locatie: Nederweert
SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Als je garantie hebt zou ik hem zeker inleveren, anders moet je hem uit elkaar halen en de potmeters met een kleine schroevendraaier een paar keer 360 graden draaien, dan met behulp van de pc de potmeters er weer goed inzetten. Dit zou moeten werken.
Tja
-
- Instructor
- Berichten: 488
- Lid geworden op: 06 jan 2007, 19:37
- Locatie: Playa Las Americas - Tenerife
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Hallo,, Fs Piloten
Ik had even een vraagje,, over de Saitek X-Top..... weet iemand ook de maten van dit ding?????? Ik zat te denken om hem meschien aan te schaffen...maar dan zonder apparatuur, want de meeste apparatuur heb ik een paar jaar geleden al gekocht.
http://www.aviationmegastore.com/xtop-p ... art=107794
Ik had even een vraagje,, over de Saitek X-Top..... weet iemand ook de maten van dit ding?????? Ik zat te denken om hem meschien aan te schaffen...maar dan zonder apparatuur, want de meeste apparatuur heb ik een paar jaar geleden al gekocht.
http://www.aviationmegastore.com/xtop-p ... art=107794
Flown Aircraft,, 3x B767-300 ER,, 7x B737-800 NG,,
Flown Airlines,, Martinair,, Transavia.com,, Arkefly,,KLM,,
-
- Instructor
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Is het ook mogelijk om m.b.v. FSUIPC de gevoeligheid van de Saitek Rudderpedals in te stellen?
Ik kan het in de handleiding niet vinden.
Elke keer als ik land bij tochdown gaan de brakes automatisch aan. Dan moet ik eerst weer een dot gas geven (met de Saitek throttles) om dit uit te schakelen.
Ik heb al meerdere malen d.m.v. de draaiknop op de rudderpedals geprobeerd dit te omzeilen maar zonder resultaat.
(Ik vlieg met de iFly 737 en in FS9 - met de laatste FSUIPC - geregistreerde versie)
Weten jullie misschien hiervoor een oplossing?
Bedankt alvast.
Ik kan het in de handleiding niet vinden.
Elke keer als ik land bij tochdown gaan de brakes automatisch aan. Dan moet ik eerst weer een dot gas geven (met de Saitek throttles) om dit uit te schakelen.
Ik heb al meerdere malen d.m.v. de draaiknop op de rudderpedals geprobeerd dit te omzeilen maar zonder resultaat.
(Ik vlieg met de iFly 737 en in FS9 - met de laatste FSUIPC - geregistreerde versie)
Weten jullie misschien hiervoor een oplossing?
Bedankt alvast.
- Nocila
- Instructor
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
- Locatie: Gouda
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Jij haalt naar mijn inziens twee dingen door elkaar wat betreft de gevoeligheid.
Je stelt de gevoeligheid van de autobrakes normaal gesproken in met de autobrakes schakelaar door deze op 1, 2, 3 of MAX in te stellen, als je het vliegtuig na de landing niet automatisch wilt laten afremmen dan laat je de autobrakes schakelaar natuurlijk op OFF staan.
Op zich kan je de gevoeligheid van de pedalen natuurlijk wel instellen, kijk daarvoor in de door mij vertaalde handleidingen van FSUIPC Gebruikers Gids 3.93 onder de kop Joystick Kalibratie, punt 8 op blz. 56 en van SIMSAMURAI + FSUIPC + HANDLEIDING onder de kop DE SLOPE FUNCTIE VOOR DE YOKE / RUDDER EN REMMEN op blz. 8.
Daar staat omschreven hoe je de reactie kromming/curve (slope) kunt instellen.
Je stelt de gevoeligheid van de autobrakes normaal gesproken in met de autobrakes schakelaar door deze op 1, 2, 3 of MAX in te stellen, als je het vliegtuig na de landing niet automatisch wilt laten afremmen dan laat je de autobrakes schakelaar natuurlijk op OFF staan.
Op zich kan je de gevoeligheid van de pedalen natuurlijk wel instellen, kijk daarvoor in de door mij vertaalde handleidingen van FSUIPC Gebruikers Gids 3.93 onder de kop Joystick Kalibratie, punt 8 op blz. 56 en van SIMSAMURAI + FSUIPC + HANDLEIDING onder de kop DE SLOPE FUNCTIE VOOR DE YOKE / RUDDER EN REMMEN op blz. 8.
Daar staat omschreven hoe je de reactie kromming/curve (slope) kunt instellen.
Groeten Nico
Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
- FsTheo
- Site Admin
- Berichten: 14013
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
- Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
- Contacteer:
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Beetje laat, maar ik denk dat je het hier kunt vinden Erwin!Erwin schreef: X-Top..... weet iemand ook de maten van dit ding??????
http://simware.s3.amazonaws.com/XTOPIns ... manual.pdf (Rare link, helemaal overnemen!)
(Bladzijde 6! )
Theo
-
- Instructor
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Dit snap ik, dit is ook niet het issue. Misschien heb ik het wat te vaag omschreven.Nocila schreef:Jij haalt naar mijn inziens twee dingen door elkaar wat betreft de gevoeligheid.
Je stelt de gevoeligheid van de autobrakes normaal gesproken in met de autobrakes schakelaar door deze op 1, 2, 3 of MAX in te stellen, als je het vliegtuig na de landing niet automatisch wilt laten afremmen dan laat je de autobrakes schakelaar natuurlijk op OFF staan.
Op het moment dat ik de grond raak en geef reverse thrust d.m.v. de Saitek TQ, gaat links onderin (op het beeldscherm) het lampje van de brakes ook branden, als ik dan bij 60 knots de reverse uitschakel, dan blijft het vliegtuig verder afremmen. Alleen als ik een dot gas geef dan gaat de brakes uit.
Ik vroeg me dus af dit te maken heeft met de gevoeligheid van de rudderpedals en of je dan dit ook kunt instellen dat dit niet meer gebeurt.
- FsTheo
- Site Admin
- Berichten: 14013
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
- Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
- Contacteer:
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Verder terug in dit topic was een soortgelijk probleem. Ook 'brakes' op momenten waar het niet hoorde.
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.p ... 93#p164193
Misschien helpt het bij jou ook als je de pedalen aan de buitenkant een kleine 0-zone geeft..
Theo
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.p ... 93#p164193
Misschien helpt het bij jou ook als je de pedalen aan de buitenkant een kleine 0-zone geeft..
Theo
-
- Instructor
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Ok Theo,
Maar dit is gedaan in FS zelf. Ik heb alles via FSUIPC lopen en ik kan in de handleiding niet zo iets vinden als het instellen van een -0- zone op de rudders. Wat bedoel jij eigenlijk met de "buitenkant" van de pedalen?
Maar dit is gedaan in FS zelf. Ik heb alles via FSUIPC lopen en ik kan in de handleiding niet zo iets vinden als het instellen van een -0- zone op de rudders. Wat bedoel jij eigenlijk met de "buitenkant" van de pedalen?
- FsTheo
- Site Admin
- Berichten: 14013
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
- Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
- Contacteer:
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
FSUIPC heb ik geen ervaringen mee, daar zou Nico misschien toch iets meer over kunnen vertellen.
Het probleem van 'toen' was, dat de pedalen altijd reageerden, zonder ze aan te raken gaven ze al een beetje rem.
Door aan de buitenkant in het configuratiescherm van de pedalen zelf, een 0-zone in te stellen was mijn probleem weg.
Theo
-
- Instructor
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Ik heb niets van Saitek software geinstalleerd, mede omdat veel mensen aanraden om alleen via FSUIPC te installeren/calibreren.
Misschien dat Nocila inderdaad nog met een oplossing komt.
Misschien dat Nocila inderdaad nog met een oplossing komt.
- FlipS
- Site Admin
- Berichten: 3433
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
- Locatie: Teuge
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Heb je de rudder pedals al eens goed geconfigureerd? (In Settings > Controls en dan de rudder pedals selecteren).
Ik weet niet wat voor jou handig is maar ik heb de assen van de afzonderlijke pedalen gebruikt om het remmen te doseren. Dat werkt zo goed dat ik al bij meerdere vliegtuigen de instelling voor de remkracht (in het aircraft.cfg) verhoogd heb.
Ik weet niet wat voor jou handig is maar ik heb de assen van de afzonderlijke pedalen gebruikt om het remmen te doseren. Dat werkt zo goed dat ik al bij meerdere vliegtuigen de instelling voor de remkracht (in het aircraft.cfg) verhoogd heb.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
-
- Instructor
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Zoals reeds vermeld heb ik alles (Yoke, Throtlle, Rudderpedals) via FSUIPC geinstalleerd/gecalibreerd en in FS alles uitgeschakeld.
Maar toch bedankt voor de tip.
Maar toch bedankt voor de tip.
- FlipS
- Site Admin
- Berichten: 3433
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
- Locatie: Teuge
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Sorry, dat was me even ontgaan. Ik begreep uit het bericht van Nico dat FSUIPC meer mogelijkheden biedt om functies toe te wijzen en in te stellen dan Windows (als je de spelbesturing via FSX instelt, kom je ook in Windows terecht). Als dat toch niet zo zijn, zou het dan een optie zijn om de spelbesturingen toch in Windows in te stellen?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
- Nocila
- Instructor
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
- Locatie: Gouda
Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen
Kijk dit geeft voor mij heel wat meer duidelijkheid en bied mij ook de mogelijkheid om een oplossing aan te bieden.Lion schreef:
Op het moment dat ik de grond raak en reverse thrust geef d.m.v. de Saitek TQ, gaat links onderin (op het beeldscherm) het lampje van de brakes ook branden, als ik dan bij 60 knots de reverse uitschakel dan blijft het vliegtuig verder afremmen. Alleen als ik een dot gas geef dan gaat de brakes uit.
Maar eerst wil ik het een en ander duidelijk maken wat betreft de AUTOBRAKES en de roer/rem pedalen + FSUIPC en dat is dat ze niets met elkaar van doen hebben, vergeet het maar dat je iets kan instellen met FSUIPC in relatie tot de AUTOBRAKES.
Je moet de rem pedalen zien als een voetmatig gebeuren en de AUTOBRAKES als een automatisch gebeuren, ze functioneren dan ook volkomen onafhankelijk van elkaar.
Het is inderdaad wel zo dat je een dotje gas moet geven om de AUTOBRAKES uit te schakelen zodat je verder voetmatig kan afremmen.
Ik vraag me wel af of dit in het echt ook zo is met een Boeing 737, wellicht kan onze zeer gewaardeerde expert Xolon daar antwoord op geven.
En dan nu de oplossing; Rob Barendregt heeft daar een mooi programmaatje voor gemaakt wat o.a. het uitschakelen van de AUTOBRAKES instelt, dat heet "GROUNDHANDLING" en is bij AVSIM te downloaden via de volgende link; http://library.avsim.net/esearch.php?Ca ... DLID=69682
FsTheo heeft ooit een handleiding voor versie 32 gemaakt, die ik benoemd heb is versie 40 en die is iets anders.
Rest mij nog de vraag aan Theo hoe je de link naam kan veranderen in b.v. 'klik hier' of 'Rob Barendregt', ik heb ooit wel eens ergens gelezen hoe je dat moet doen maar ik kan me niet herinneren waar.
Je vindt het toch niet erg dat ik deze vraag hier stel Theo?
Groeten Nico
Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.