High Altitude route over Wijhe

Big bird forum!

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
avdklok
Observer
Observer

High Altitude route over Wijhe

Bericht door avdklok » 09 mar 2011, 21:00

Als liefhebber van FSX en vliegtuigen in het algemeen heeft ieder vliegtuig dat over mijn huis komt mijn belangstelling. Nu komt het regelmatig voor (in de zomer weliswaar veel vaker) dat verkeersvliegtuigen zowel op grotere hoogte alswel op minder grote hoogte (daling ingezet naar Amsterdam?) over mijn huis vliegen van oost naar west. Ik woon in Wijhe, Overijssel.
Als ik High Altitude kaarten van Nederland raadpleeg dan zie ik geen route over Wijhe en dichtsbijzijnde routes lopen ook niet van oost naar west, maar meer van noordoost naar zuidwest. Ook zijn er geen STAR's waarvan ik mij bewust ben.
Wie kan mij verklaren waarom deze vliegtuigen (overigens tot mijn genoegen) hier vliegen?

v1rotate
Supervisor
Supervisor
Contacteer:

Re: High Altitude route over Wijhe

Bericht door v1rotate » 09 mar 2011, 21:04

Ik denk dat Wijhe tussen 2 VOR's ligt, waardoor vliegtuigen over je huis heen vliegen. Het hoeft niet speciaal een aanvliegroute te zijn. Gewoon cruising kan ook.
- Living the dream -

PatrickZ
Supervisor
Supervisor
Locatie: Onder de Rekken2A en Norku2A arrivals juist voor Artip

Bericht door PatrickZ » 09 mar 2011, 21:10

Welkom op DutchFS!

Wijhe ken ik wel, dat ligt zuid van Zwolle langs de IJssel. Het is inderdaad de aanvliegroute naar Schiphol die daar overheen loopt, ik woon iets verderop langs die zelfde aanvliegroute. Bij jou zitten de vliegtuigen nog wat hoger, bij mij zijn ze al wat verder gedaald.

Tussen twee VORs in zou inderdaad heel goed kunnen, dit zijn dan Spijkerboor (Noord-Holland) en Rekken (tegen de Duitse grens aan). Ik weet niet of daar een airway tussen loopt, maar dat lijkt me wel waarschijnlijk.

Kevin
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Kevin » 09 mar 2011, 21:11

Kijk eens hier: http://www.ais-netherlands.nl/aim/11012 ... STAR-1.pdf. Wat dacht je van de REKKEN2A of NORKU2A arrival routes? Komen die ongeveer overeen met wat jij ziet?
Afbeelding

v1rotate
Supervisor
Supervisor
Contacteer:

Bericht door v1rotate » 09 mar 2011, 21:15

Dat lijkt wel heel erg op het juiste antwoord Kevin!! :dup:
Ligt er mooi tussenin. Ik denk REKKEN2A rotue.
- Living the dream -

schokker
Supervisor
Supervisor

Bericht door schokker » 09 mar 2011, 21:45

Vanauit het oosten hebben toestellen die richting Schiphol gaan een vast meldpunt, Oscur, wat bij de brug in de A28 bij Zwolle ligt.
Daar wordt het verkeer meteen uitgezet naar de verschillende banen op Schiphol.

Voor het hoogvliegende verkeer zie je ze wel vaker op plekken waar je ze volgens de kaarten niet zou verwachte3n.
Is het rustig dan wil Eurocontrol nog wel eens een stukje af laten snijden om zo optimaal het luchtruim te kunnen gebruiken.

Hoop dat dit een antwoord geeft.

Gtz,
Jan
Domme vragen bestaan niet.
Uitsluitend domme antwoorden.

Afbeelding

avdklok
Observer
Observer

Bericht door avdklok » 09 mar 2011, 21:57

Een aantal snelle reacties, waarvoor bedankt.
Wijhe ligt ongeveer 15 km ten zuiden van de brug van de A28 over de IJssel bij Zwolle.
Waarschijnlijk zie ik dan vaak vliegtuigen die NORKU 2A aanvliegen (een rechte lijn), want voor REKKEN 2A zou ik dan koersverandering moeten kunnen zien. Dat zie ik zo goed als nooit. Overigens, weet iemand wat de bandbreedte van een STAR is? Ik dacht dat ik wel eens gelezen had dat 10 NM de bandbreedte was van een high altitude route?

v1rotate
Supervisor
Supervisor
Contacteer:

Bericht door v1rotate » 11 mar 2011, 15:46

Op de charts vind ik de volgende info over NORKU 2A/2B:

JET ONLY
Between FL280 & FL200
280-300kt.

Dan heb je waypoint SONSA waar REKKEN 2B en NORKU elkaar kruisen. REKKEN heeft dan weer FL180 of lager.
- Living the dream -

Plaats reactie

Terug naar “Civil Aviation”