Wat er al zo komt kijken bij een landing.

Big bird forum!

Moderator: Moderator-groep

lexsis
Instructor
Instructor

Re: Wat er al zo komt kijken bij een landing.

Bericht door lexsis » 01 nov 2011, 20:10

Hopelijk wordt dat voor Xolon en Jeremy nooit een werkelijkheid.

Tsja, wat er bij zo'n landing wel niet allemaal om de hoek komt kijken.

Bartflyer
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door Bartflyer » 18 nov 2011, 23:40

Zou ik dit oude onderwerp weer op mogen ratelen met een vraagje?

Ik zat namelijk laatst met de IFly 738 rond de 80knoop tijdens takeoff, toen ik tot mijn spijt zag dat de 'Elec Hydraulic Pumps 1&2' uitstonden. Maar hier merkte je niets van tijdens het opstijgen.. Wat doen deze dan precies?
Het staat namelijk nergens duidelijk omschreven, ook niet op de technical site...

Alvast velen dank! :y:
Groeten Bart,Student Maritiem Officier en luchtvaartgek
vergeet niet mijn blog te bekijken; lees mee op: www[dot]bartpower.reismee.nl

lexsis
Instructor
Instructor

Bericht door lexsis » 19 nov 2011, 00:22

Omdat dat je engine driven HYD pumps aanstonden voor zowel A en B. Dit levert dan geen problemen op omdat dan beide systemen werken met de elektriciteit van de motoren.

De Elec. A en B pumps worden weer onder power gehouden door de Ac electric motor gedreven pomp.
Elec pumps worden op de grond ook uitgezet om zo een eventuele ''overheat'' te voorkomen. De elec pumps hebben namelijk ook een heat exchanger die weer op zijn beurt voor koeling zorgt voor bepaalde systemen.

Om de elec pumps te draaien op de grond heb je ook minimaal 760KG aan fuel in je main tanks nodig.

De HYD pumps zorgen dus gewoon voor het brengen van hydraulische vloeistof naar systemen zoals remmen, landing gear, flight controls. Enzovoorts. Zodat je deze systemen dus ook makkelijk kunt gebruiken.

Eventjes in GIGANTISCH grote lijnen uitgelegd hoe het werkt hoor. Wilde het eventjes kort houden want het was al laat. :mrgreen:

Bartflyer
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door Bartflyer » 19 nov 2011, 11:26

Oh kijk, dat is nuttige informatie.
Tja grote lijnen.. is voor mij duidelijk genoeg ! :dup:
Maar de engine pumps leveren dus een net zo'n grote druk als de electric of electric + engine driven pumps ?

Waarom zitten die electrische er dan op? Voor als de motoren uitvallen ?
Dan is er toch ook geen stroom om de electrische pompen te laten draaien, en vaak bij een dual engine failure heb je geen brandstof meer, dus dan doen ze het toch sowieso niet ?

Ik zag op de technical site dat er nog een backup systeem is.. ?

Heel erg bedankt voor je duidelijke antwoord !

Xolon
Supervisor
Supervisor
Contacteer:

Bericht door Xolon » 19 nov 2011, 13:35

@Lexsis:
Een perfecte uitleg :dup:
Het enige wat ik zou willen verbeteren is dat we de elec hydraulic pumps gewoon aan kunnen laten staan. Deze zullen niet oververhit raken.

Maar de engine pumps leveren dus een net zo'n grote druk als de electric of electric + engine driven pumps ?
Yup

Waarom zitten die electrische er dan op? Voor als de motoren uitvallen ?
Om het correcte en dure woord te gebruiken: Redundancy, oftewel: backup. Inderdaad in het geval dat we een engine driven pump verliezen.

Dan is er toch ook geen stroom om de electrische pompen te laten draaien, en vaak bij een dual engine failure heb je geen brandstof meer, dus dan doen ze het toch sowieso niet ?
APU? :fl: Daarnaast betekent een dual engine failure niet per direct dat je zonder brandstof zit. Je kan bijvoorbeeld ook een dubbele birdstrike krijgen (US Airways op de Hudson) en dan heb je nog brandstof zat.

Ik zag op de technical site dat er nog een backup systeem is.. ?
Het standby systeem wordt gevoed vanuit het B-systeem. Dit kan kritieke onderdelen voeden met hydraulische druk.
Afbeelding
FO Boeing 737-800 | C-47 Grease Monkey

lexsis
Instructor
Instructor

Bericht door lexsis » 19 nov 2011, 13:48

Dankjewel Xolon. Tsja over die pumps met het aanlaten, ik meende te lezen dat er een minimum aantal fuel in moet zitten omdat de elec hydraulica ook wordt gebruikt ter cooling. Ook dus een heat exchanger. Echter stond er ook in dat als je voor langere tijd op de grond staat dat je zoveel fuel in je tanks moet hebben of dat hij anders oververhit zou kunnen raken. :hm

Tijdens de P/B moet je ook de A pumps uitzetten en de B's aanzetten. Dit omdat, zoals Xolon al zei de B als backup is voor een aantal systemen, A moet echter uit omdat deze een niet gewilde tow bar movement kan leveren.

Heb je geen P/B dan zet je ze gewoon allemaal aan.

Bronnetje hiervan: NGX FCOM en een echte captain van Trans. :mrgreen:

Eventjes een plaatje om het duidelijk te maken voor Xolon wat ik er mee bedoelde.
Een 737 op de grond met Elec pumps uit.
Als je kijkt naar de pumps zie je dus dat ze uit staan op de grond. Dat bedoelde ik dus :wink: .

Afbeelding

Bartflyer
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door Bartflyer » 19 nov 2011, 15:05

Goh bedankt mensen ! :ap:
Dus de electric kunnen in principe uit tijdens de vlucht lijkt mij.. ? Maar ik vrees dat dit een foute stelling is..
Want dan zet je ze aan als je ziet dat het low pressure lampje van een kapotte engine driven pump aan gaat.. toch ?

lexsis
Instructor
Instructor

Bericht door lexsis » 19 nov 2011, 15:09

Ik zou ze in iedergeval ten alle tijde in de lucht aanlaten, dan hoef je niet manueel je ''backup'' aan te zetten. :wink:

Xolon
Supervisor
Supervisor
Contacteer:

Bericht door Xolon » 19 nov 2011, 16:05

Dat je minimaal 760kg aan brandstof in je main tanks moet hebben klopt inderdaad, Echter zullen de pompen niet snel oververhit raken :)

Als ik de kist binnenloop ´s ochtends (cold & dark setup), dan staan inderdaad alleen de elec hyd pumps uit. Deze zetten we vanaf dat moment al aan (oa voor de walkaround voor het controleren hydrauliek lekkage). Natuurlijk checken we tijdens het lopen naar de kist al of de bypass-pin in het neuswiel zit en/of dat er niemand om het neuswiel staat ten tijde van het inschakelen van de pompen.

Hierna zetten we alleen voor een pushback het A-systeem uit. Het B-systeem blijft ten alle tijden aan en deze wordt dan ook pas weer aan het einde van de werkdag (bij de shutdown checklist) weer uitgezet. Mocht er die dag sprake zijn van harde wind en na ons neemt een andere crew het toestel over (wisseling ochtend -> middagploeg), dan laten we de Elec B aan staan.

Het B-systeem is trouwens niet het algemene backup systeem. Zowel het A- als B-systeem, hebben elk hun eigen onderdelen die ze voorzien van druk. Daarnaast zijn ook beide systemen een backup voor elkaar (alleen voor een paar items).
Afbeelding
FO Boeing 737-800 | C-47 Grease Monkey

Bartflyer
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door Bartflyer » 19 nov 2011, 17:07

Ahh nu snap ik het, helemaal top ! :dup:
Dank jullie wel.

brammeske
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door brammeske » 21 apr 2012, 20:23

hallo,

ik heb al een tijdje fsx, ik kan al wel opstijgen en weer op hetzelfde vliegveld landen maar helaas niet op een ander vliegveld.
kan iemand mij vertellen hoe ik dat goed moet doen, ik heb ooit een keer gezien dat je iets in kunt stellen ( iets met groene pijltjes waardoor je dan doorheen moet vliegen en dat groene ding breng je dan naar de landingsbaan)
maar kan iemand mij vertellen hoe dat moet. of moet het toch op een andere manier ( dus toch met de toren praten en gewoon luisteren wat ze zeggen )

bedankt voor de reactie,

met vriendelijke groet bram bosmans

Knientje
Controller
Controller

Bericht door Knientje » 15 mei 2012, 21:52

Brammeske, ik denk dat je met dat groene ding dat ding in je GPS bedoelt?
Alleen mijn antwoord en jouw vraag horen niet echt in dit topic thuis.
Maar dat groene ding geeft de glideslope aan voor een ILS landing
Als je dat ding "binnenvliegt" en je hebt je appr button ingedrukt
(en je NAV 1 radio goed hebt ingesteld en nu zal daar in de praktijk wel rekening mee gehouden worden, maar mocht er een vliegveld in de buurt zijn die de ILS op dezelfde frequentie heeft zitten en je passeert onder een goede hoek en je hebt de appr al ingedrukt, heb je kans dat je daar landt :lol: ),
zie je dat de automatische piloot de ALT hold eraf gooit en je vliegtuig soepeltjes gaat zakken.
Zoek eens op "ILS landing" en "ILS Approach" in dit forum. Het antwoord dat je zoekt staat er vast wel tussen.
En anders leg ik het uit in een meer toepasselijk topic of private ;)

Plaats reactie

Terug naar “Civil Aviation”