Profielpakket

Big bird forum!

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Aviationpilot
Senior Instructor
Senior Instructor

Profielpakket

Bericht door Aviationpilot » 30 jan 2012, 22:27

Ik moet over 2 dagen mijn voorlopig profielpakket gekozen hebben. Nu bekeek ik uiteraard welke vakken verplicht zijn als je piloot wilt worden, en kwam daarbij op het volgende uit: Engels, Natuurkunde, Wiskunde. Enkel verschilt het op dat laatste punt (Wiskunde) nogal wat op het internet. Sommige sites zeggen dat je verplicht Wiskunde B nodig hebt, andere laten het open... Mijn vraag is: heb je verplicht Wiskunde B nodig in je profiel, of kan je ook met Wiskunde A piloot worden?

lexsis
Instructor
Instructor

Re: Profielpakket

Bericht door lexsis » 30 jan 2012, 22:35

Wiskunde B is een aanrader maar ZEKER niet nodig, zelf heb ik voor NG gekozen met Natuurkunde en WisA.

Bij de KLS bijvoorbeeld, wordt je niet aangenomen met WisA als je van de HAVO afkomt, wel echter met WisA als je van het VWO afkomt. Dit tweede voor mij in dit geval. Bij bv. de EPST zijn de eisen een stuk minder streng. Ik zou gewoon eens goed rondkijken, wat ik ook zou aanraden is om ook een andere opleiding te doen dan gelijk met de pilotenopleiding te beginnen. Stel dat je de opleiding afmaakt en geen werk kan vinden. Wat dan? Als ik mij niet vergis had Xolon dit ook gedaan, misschien dat hij hier wat meer over kan vertellen. Niet alleen hij, maar bijvoorbeeld ook Jeremy.

Ik denk dat de meeste vliegscholen toch echt Natuurkunde het belangrijkst vinden, oké, het abstract denken is de wiskunde, maar natuurkunde heeft niet alleen zijn wiskundige kanten.

Het Engels is natuurlijk ook belangrijk, aangezien dit de voertaal is in de luchtvaart. Er zijn ook een aantal scholen die alleen maar een Engelse opleiding aanbieden.

Kevin
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Kevin » 30 jan 2012, 23:38

Ten eerste: ik zou als ik jou was zeker Jeremy en/of Xolon eens een mail of PB sturen. Zij zullen absoluut bereid zijn je e.e.a. te vertellen over de vliegopleiding.

Ik doe zelf geen vliegopleiding, maar aviation engineering. Puur gevoelsmatig lijkt het mij het allerbelangrijkst dat je natuurkunde niet alleen in je pakket hebt zitten, maar het straks ook daadwerkelijk goed begrijpt. Het zijn immers puur natuurkundige verschijnselen die het vliegen mogelijk maken. Wiskunde geeft je de 'tools' om met die natuurkunde te kunnen werken. Ik weet niet hoe ver de wiskunde tijdens de vliegopleiding gaat, maar ik doe aviation engineering prima met mijn VWO + wiskunde A diploma en dat terwijl wij wiskunde B-onderwerpen krijgen op de opleiding. Gevoelsmatig lijkt het mij dat wiskunde B niet noodzakelijk is om te vliegen, maar dit is slechts een redenering van mij persoonlijk, gebaseerd op het feit dat mijn opleiding ook te doen is met wiskunde A. Wij toekomstige engineers moeten de theorie doorgronden; de vlieger moet vooral weten hoe hij veilig met een vliegtuig om moet gaan en de theorie daarvoor toepassen.

Zonder natuurkunde zou deze opleiding en dus ook een vliegopleiding in mijn ogen niet te doen zijn. Zonder Engels ben je niets in de luchtvaart. :wink:

Tot slot wil ik nog even kwijt dat je een vliegopleiding tegenwoordig ook kunt combineren met aviation engineering. Dit wordt tegenwoordig steeds vaker gedaan en wellicht is het ook interessant voor jou. :wink:
Afbeelding

Xolon
Supervisor
Supervisor
Contacteer:

Bericht door Xolon » 31 jan 2012, 11:11

Ik had Rik al eerder gesproken hierover, maar wees hem door naar het forum. Ik heb zelf nooit een profiel gekozen (heb nog heerlijk ouderwets een vakkenpakket mogen knutselen), dus ik kan hier geen zinnig woord over zeggen. Hier op het forum zijn er meer leden die zich oriënteren in een profiel welke op een vliegopleiding aansluit en zij kunnen hem meer vertellen.

Wat betreft een studie voor/tijdens je vliegopleiding, ik denk dat Jeremy en ik daar al voldoende over hebben geschreven in de vele andere threads. Rik is nog jong en kan zonder problemen eerst een HBO opleiding volgen om daarna een vliegopleiding te doen. Welke studie en welk profiel daar het beste bij past, daar kan ik hem niet verder mee helpen, maar andere leden vast wel!
Afbeelding
FO Boeing 737-800 | C-47 Grease Monkey

Aviationpilot
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door Aviationpilot » 31 jan 2012, 15:47

Ik zit momenteel in 3 HAVO. Ik begrijp dus dat wiskunde B wordt aangeraden als je HAVO doet aangezien je anders niet bij sommige scholen wordt aangenomen (voor VWO is dit anders) maar dat het zeker ook mogelijk is met Wiskunde A. Ik vraag mij af of dit in grootte getallen geld of dat je bij de meeste scholen wel toelaatbaar bent met Wiskunde A. Kijken vliegtuigmaatschappijen hier ook naar? Ik heb vandaag in elk geval een positief advies gekregen voor Wiskunde A en een negatief advies voor Wiskunde B.

Het ging mij puur even om het profielpakket in verband met de luchtvaart / wiskunde. Een tweede keus heb ik al in gedachten, heb ook gekeken naar het aantal banen dat erin beschikbaar is. Mocht piloot om de één of andere reden niet lukken zal ik gaan voor een opleiding in verband met tekstschrijven (het beroep van mijn vader en ik schrijf al sinds mijn 6e verhalen / boeken / gedichten, etc).

Bedankt voor jullie hulp! :)

Quincy
Instructor
Instructor

Bericht door Quincy » 31 jan 2012, 16:32

Ik zelf ben een gaval apart was wiskunde betreft.

Zit nu in 4H en doe WisD en WisB

Als je een negatief advies krijgt voor WisB hebben de docenten daar een reden voor.
Ik zou daar eens naar vragen want WisB is echt een verschil met WisA

Quincy
Dit is een onderschrift

jeremykou
Supervisor
Supervisor

Bericht door jeremykou » 31 jan 2012, 16:51

Ik heb HAVO NT + Biologie gedaan (wat toen in feite dus NG+NT was). Dit omdat ik inderdaad ook al vanaf klein jongetje af aan piloot wou worden en als backup iets met de natuur wou doen of iets richting de technische kant van vliegen. Ik heb het geluk gehad heel snel een baan te kunnen vinden, dus er zijn wel degelijk mogelijkheden hier en daar, maar zoals Joël en anderen al zeggen; ga eerst een andere studie doen!

Ik denk namelijk dat 50%+ van mijn klas nooit een baan zult vinden. Nu heb je dit dan ook wel voor een klein deel in eigen hand, je kunt namelijk in je zomervakantie lekker chillen op het strand en wachten op KLM en Transavia, of je kunt van je zuurverdiende geld gaan vliegen bij het regionale vliegveld. Ik heb het laatste gedaan en heb hier toch nog wat uurtjes mee kunnen pakken, ik ben ervan overtuigd dat dit mij zeker geholpen heeft tijdens mijn selectie en mijn type rating, want mijn laatste vlucht voor mijn selectie was drie dagen daarvoor.

Wat ook een punt van aandacht is, is of je op je 20e al in het buitenland wilt wonen, en wil je dan al met een goeie hypotheek aan schuld zitten? Ik heb dan alweer het geluk dat het Duitsland is, en ook Joël zit in Europa, maar hoe zou je het vinden om naar Afrika en Azië te moéten? Zit je dan in Azië, dan ben je helemaal alleen, op je collega's na, en je ziet je ouders en je vrienden max. 1 keer in het halfjaar. Wat ook meetelt is dat de lonen daar minder zijn. In Europa is het al moeilijk rondkomen als lowtimer, ik hou aan het eind van de maand met moeite €100.- over, terwijl ik toch zéker een bovengemiddeld inkomen heb, wat ik hier echter niet ga noemen. Laat staan als je bij een Lionair o.i.d. werkt. Dit hierboven alleen als je uberhaupt al het geluk hebt op een baan...

Advies:
1: Ga eerst 4 jaar HBO doen, in 4 jaar staan ze misschien wel te springen om piloten en ben je na je opleiding gelijk aan de bak.
2: Zet alle voordelen maar ook alle nadelen van vliegscholen op een rijtje
3: Doe je uiterste best op de middelbare school, er zijn zelfs airlines die alleen VWO'ers willen.
4: Begin nu ook niet aan een KLS of andere sponsorship (Air Berlin, Jetairfly..), want óók daar moet je momenteel nog 3 jaar wachten, een lowtimer is een lowtimer, of je nu van de KLS, de NLS, of van de Stella komt..
5: Verwacht ook niet als vliegscholen een baangarantie geven, je dit ook echt krijgt. Dit is misschien wel de grootste fabel in de luchtvaart. Na je vliegopleiding sta je er eigenlijk alleen voor. (Mijn mentor wist bijvoorbeeld niet eens wie Air Contractors waren...)
Groeten,
Jeremy

Afbeelding
ASL Airlines Ireland - First Officer A300-600

Xolon
Supervisor
Supervisor
Contacteer:

Bericht door Xolon » 31 jan 2012, 18:56

Goede post Jeremy :dup: Klopt helemaal!
Afbeelding