Cockpit bouw van Killerbee1958

Thuis een complete cockpit aan het nabouwen? Een paar klokjes op je bureau? Of een volledig ingerichte 747? Laat het ons zien!

Moderator: Moderator-groep

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 18 apr 2012, 18:47

Hallo nederlandse cockpitbouwers.

Ik heb al een tijd een draadje op mycockpit.org maar het lijkt mij heel leuk om ook gewoon in het nederlands mijn voortgang van de cockpitbouw hier te melden.

Ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Fred, 54 jaar, en al een aantal jaren actief met flightsim. Ik heb vroeger ook een zweefvliegbewijs gehad (plusminus 10 jaar en 850 vluchten) maar dat heb ik laten verlopen. Ik vlieg nu alleen nog achter de PC.

Sinds de fs fan dag van november vorig jaar in het aviodome heb ik het op mij genomen om ook een eigen cockpit te gaan bouwen.
Keuzes die ik al gemaakt heb zijn
1. Het wordt een 737NG cockpit
2. Het wordt een dst en maten zoveel mogelijk als in het echt
3. Moet passen in mijn PC kamer (die is niet klein maar betekent geen shells etc.)
4. Het wordt een 5 jaren project (stap 1, MIP, stap 2 CDU's en lower EICAS, stap 3 throttle, stap 4 pedestal, stap 5 overhead, stap 6 yoke en rudder, stap 7 seats)
5. Het wordt in eerste instantie FSx met PMDG 737NGx (maar hier zit nogwel een vraagteken bij mijzelf)
6. Het wordt een project waar ik vooral LOL aan wil beleven. (ik heb een electro technische achtergrond dus solderen/meten/aansluiten electronica is mijn ding)
7. Het zaag en schilderwerk laat ik aan een maatje over met wie ik dit project vooral samen wil doen omdat het samen doen een deel van de LOL veroorzaakt.

Volgend weekend gaan we de MIP base van MDF in elkaar zetten. Veel info hebben we gevonden op de site van clement stals (http://www.flightdeck737.be/)
HIer vind je bijvoorbeeld een uitstekende bouwtekening van de mip stand waar we mee gaan beginnen

Ook heel veel nuttige info is te vinden op
http://www.737ng.co.uk/

Hier lees je over de keuzes van ian p sissons.

En als je hier eenmaal begonnen bent dan rol je vanzelf met het mooie internet van tegenwoordig van de ene site naar de andere.

Ik heb de flightsim pc al keurig draaiend momenteel met fsx en pmdg 737NGx. Output naar de eyefinity in 5760x 1080p en als eerste, op dit moment losstaande kastjes, een Opencockpits MPC en EFIS die ik middels LUA (zie thread http://forum.avsim.net/topic/350572-ope ... ngx-ready/ aan de praat heb gekregen.

Waar ik momenteel voor sta is de keuze welke mip hardware ik aan ga schaffen.

Ik twijfel erg tussen de, voor zover ik nu kan zie, complete en goed uitziende maar wat duurdere Flyengravity MIP of de simworld complete mip met Sismo glareshield/wings. (zoals Bart= Jumbo0 gedaan heeft)

Ik zal foto's en andere info hier verder plaatsen als ik meer weet maar als jullie een mening hebben dan hoor ik die ook graag.

(ps suggesties hoe hier plaatjes te uploaden hoor ik ook graag dan kan ik de sketch up van de te bouwen mip hier voor iedereen ook neerzetten)

gr

Fred

chiemboeing
Instructor
Instructor

Re: Cockpit bouw van Killerbee1958

Bericht door chiemboeing » 18 apr 2012, 19:08

Hoi Fred,

Leuk dat je ook begint aan de cockpit b(r)ouwerij. Krijg je geen spijt van :dup:
Grappig dat ik hetzelfde begonnen ben, kijk mijn topic hier: http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=57&t=16127. Ik ben begonnen met de stand van Clement Stals, heb daar een single seater van gemaakt, heb daar toen FlyEngravity panels op geplaatst, waar ik echt geen moment spijt van heb gehad. Het voordeel van de Sismo's, is dat er een mogelijkheid is voor een nette aluminium stand onder de panels.

Veel geluk met de bouw, ik blijf dit project volgen 8)

Chiem

(PS, plaatjes kun je goed uploaden op imageshack, dan de link hier op het forum parkeren)

arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid

Bericht door arno » 18 apr 2012, 19:11

killerbee1958 schreef:(ps suggesties hoe hier plaatjes te uploaden hoor ik ook graag dan kan ik de sketch up van de te bouwen mip hier voor iedereen ook neerzetten)
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=12041
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

Damien van der Aart
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Damien van der Aart » 18 apr 2012, 19:49

Over toeval gesproken, zo kom je elkaar overal tegen ;)

Er is net een mail jouw kant op aan het komen!

Leuk dat we op deze manier op de hoogte kunnen blijven van het project!
Afbeelding
Aviosim webshop heeft een opfrisbeurt gekregen! Bezoek de winkel nu!
Nederlandse Reseller voor Sismo Soluciones en Simworld!

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 18 apr 2012, 20:59

Chiem

JOuw site had ik ook al doorlopen bij de voorbereiding.
Ik heb wel een vraagje aan je

Jij geeft op je site aan dat je prosim gebruikt en daaronder pmdg 737ngx.
dat begrijp ik niet.
Komt prosim niet in de plaats van pmdg 737ngx dan?
(ik wil zo graag de pmdg 737ngx gebruiken omdat hij, ook al ben ik geen echte 737 vlieger, wel heel erg levensecht in gebruik op me overkomt. Speciaal met al de boeing manuals (allemaal uitgeprint) en nu met fs2crew voor de virtuele f/o helemaal.)

Damien: mail gezien. ik reageer naar jou wel even per hotmail.

edit:
chiem

nog een vraag, welke schermen gebruik jij voor de pfd en nd en eicas?
Type en maat?
Gebruik jij een pc of meerdere (en wideview of lost prosim dit op?)

EDIT 1: Betreffende de schermen, voor de PFD en ND gebruik ik een 19'', en voor de EICAS een 10''. Die zitten op 1 computer, maar FS draait op een andere. Prosim lost dit keurig op, je hebt alleen het ipadres nodig van de FS computer. Als je die op de andere computers (in dat netwerk) intypt, heb je een werkende cockpit. :dup:

edit 2:
Chiem

Heb je nog een bepaald type 19 inch gebruikt of past het altijd wel bij jouw mip?
Waar heb je de 10 inch eicas gevonden?

edit 3 :D bedankt arno. ik zal er voortaan beter op letten
Laatst gewijzigd door killerbee1958 op 19 apr 2012, 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.

chiemboeing
Instructor
Instructor

Bericht door chiemboeing » 18 apr 2012, 21:05

Ik ben al gestopt met het proberen van de Prosim/NGX kwestie. Er klopten een aantal dingen niet zoals de N1 waardes, overhead etc. Ik vlieg nu met de Posky 737, nog nooit problemen mee gehad, en werkt nog beter dan de NGX. Het ligt er dan compleet of de outside views ook belangrijk zijn, het model. Bij mij totaal niet namelijk :mrgreen:

Chiem

EDIT: De 19'' was een scherm dat ik nog had liggen, is wel breedbeeld. De 10'' is eigenlijk een beveiligingsscherm, deze heb ik tweedehands voor minder dan 40 euro op de kop kunnen tikken. Het is deze monitor: http://tinyurl.com/monitorKillerbee . Goed zoeken op Marktplaats etc. Ik heb hem toevallig van een medebouwer, die er per ongeluk 2 had gekocht, en dan gaat het bij mij al kriebelen.
Laatst gewijzigd door chiemboeing op 18 apr 2012, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid

Bericht door arno » 18 apr 2012, 21:41

@Killerbee, als nog niemand op je laatste bericht heeft gereageerd en je wilt nog een bericht plaatsen. Dan dien je je laatste bericht te wijzigen ( editten). Dat scheelt veel ruimte op de server.
Ik heb nu éénmalig voor je gedaan :mrgreen:
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 20 apr 2012, 19:01

Zo de spaarpot is gelegd en de simworld mip met annunciators en alle schakelaars en sismo glarewing/shields en captain en f/o sixpack plus master caution en firewarn zijn besteld.

Bedankt Jumbo0 en damien voor het meedenken.

Nu maar wachten totdat de spullen geleverd worden.

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 08 mei 2012, 19:51

Vandaag is de eerste levering binnengekomen.
De sismo spullen boel werd keurig door UPS aan de voordeur geleverd.
Eigenlijk best wel een klein pakketje
Afbeelding

Inpakken kunnen die jongens van sismo wel netjes hoor. het hele pakketje was driedubbel ingepakt met veel bescherming van zowel karton als luchtkussentjes en piepschuim.

Bij het uitpakken kwam ik tot de gelukkig verbazing dat de los bestelde onderdelen (glarewing/shields en annunciators) al keurig door sismo geassembleerd waren

Afbeelding
Afbeelding

De annunciators zitten keurig vast maar de sixpack ligt er wel een beetje los op. bij uitpakken kwam die dus ook bij beide kanten er vanaf maar was die er zo weer op te drukken. Moet straks nog maar eens kijken of dat werkt of dat hier nog wat aan gedaan moet worden

Volgens mij hoef ik alleen nog maar de bijgeleverde kabels aan te sluiten

Afbeelding

Hier nog even een een close up van beide glareshields
Afbeelding
Afbeelding

Laatste meegeleverde onderdeel was de landing gear lever
Afbeelding

Kan er nog niet veel mee want ik moet nog even wachten tot de mip geleverd wordt vanuit simworld.
Maar het voelt wel lekker om dit alvast op het bureau te hebben staan.

Ik kan even vanwege een systeem upgrade niet bij de sketch up tekeningen van de mip base. Die houden jullie nog van me tegoed.
Ga ook nog even kijken of ik een website kan vinden waar ik het cockpit bouw avontuur op wil gaan bijhouden

Aviationpilot
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door Aviationpilot » 08 mei 2012, 20:38

Goed gedaan van Sismo :dup:

Leuk dat je al je eerste spullen binnen hebt, blijf het hier volgen. Betreft de site... Een eigen site kan, ik hou het zelf alleen bij op DFS :)

Damien van der Aart
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Damien van der Aart » 08 mei 2012, 21:20

Ik ben blij dat te horen dat Sismo één en ander netjes heeft verwerkt en afgeleverd! :dup: (niet dat ik anders verwacht natuurlijk maar toch ;) )

Nu wachten op de MIP. De jongens van Simworld komen morgen terug (zijn een paar dagen afwezig geweest ivm prive omstandigheden, dat is het "nadeel" van een tweemanszaak) maar ze gaan eerst nog even goed naar de plaat kijken en bekijken of ze dit tegelijk met de MIP zouden kunnen leveren :)

To be continued ;)
Afbeelding

chiemboeing
Instructor
Instructor

Bericht door chiemboeing » 08 mei 2012, 21:31

Ja, een blogspot is aan te raden (niet omdat ik deze zelf ook heb :lol: , maar omdat je zo alles bij elkaar hebt, en de reacties, bevindingen etc. op DFS kunt houden)

Hoe ga je de annun's en sixpack aansluiten?

Groet,

Chiem

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 09 mei 2012, 08:18

chiemboeing schreef: Hoe ga je de annun's en sixpack aansluiten?

Chiem
Goede vraag waar ik het antwoord nog niet op heb maar ook nog niet wil hebben :D
Zoals eerder aangegeven heb ik nog steeds een voorkeur voor de pmdg 737ngx. Maar zoals jij terecht ergens hebt aangegeven is het koppelen van input/outputs aan pmdg geen sinecure en het kan dan ook nog best zijn dat ik, tegen de tijd dat de beslissing nodig is, toch net als bart en jij voor prosim ga.

Maar goed ik heb volgens mij nog wel even. Eerst moet de mip komen, dan moet ik die opbouwen, switches,annunciators etc erin, mip base maken. Schakelaars en led's bedraden etc etc.
Ik denk dat het wel pas na de zomer wordt als ik zover ben dat ik de keuze voor iocards moet gaan maken.

Tot die tijd ben ik dus vooral veel aan het lezen en op het pmdg forum aan het kijken of er iemand is waar ik de kunst van het interfacen met pmdg 737ngx kan afkijken.

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 31 mei 2012, 20:02

gisteren is het pakketje met de simworld MIP aangekomen en vanavond ben ik de boel aan het uitpakken en wil ik eigenlijk de eerste delen met elkaar verbinden.
Helaas de installatie instructie ontbreekt. :evil:

Damien was als altijd meteen zo aardig om de telefoon te beantwoorden en probeert nu via simworld asap de installatieinstructie alsnog te krijgen. (zodra ik hem heb zal ik hem inscannen en aan hem in ieder geval voor een volgende keer beschikbaar stellen)

Iemand hier die mij vanavond al gelukkig kan maken met de installatieinstructie?

Damien van der Aart
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Damien van der Aart » 31 mei 2012, 23:47

Jumbo (Bart) zou je misschien op korte termijn van dienst kunnen zijn.

Anyway, het verzoek is ingediend. Zodra ik documentatie heb (ik vermoed dat het "how to" plaatjes worden Simworld kennende) komen ze ook tussen de reeds beschikbare en vertaalde handleidingen op ons Aviosim Forum

Fred, jij krijgt natuurlijk mail als ie er is ;)
Afbeelding

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 06 jun 2012, 20:52

Ik had s'maandags keurig antwoord van simworld op mijn mail met de gevraagde info.
Ook mijn verdere vragen deze week werden keurig binnen 24 uur beantwoord dus ik schiet momenteel lekker op met de bouw van mijn mip.

Zodra de mip af is dan plaats ik weer even een foto.

Aviationpilot
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door Aviationpilot » 06 jun 2012, 20:54

killerbee1958 schreef:Zodra de mip af is dan plaats ik weer even een foto.
Foto's van het tussenproces is ook belangstelling naar :mrgreen:
Succes met het bouwen :dup:

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 10 jun 2012, 18:25

Oke hier een foto van de MIP die bijna klaar is.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us/

Alleen nog de switches voor captain's DU monteren en ligts test/brt/dim.
Paar kleine dingen tijdens de bouw tegengekomen en meteen een uitgebreide montage handleiding met foto's etc gemaakt zodat volgende kopers in ieder geval kunnen profiteren van mijn leergeld :D

Zit nog even te wachten op een paar vervangende onderdelen van SimWorld en dan is dit gedeelte (wat in elkaar zetten betreft) af.
Dan kan ik de sismo wings etc gaan plaatsen en gaan wiren

Ben nog wel even zoet. (maar vind het nog steeds wel leuk)

Damien van der Aart
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Damien van der Aart » 10 jun 2012, 18:30

Het begint al op een mip te lijken in ieder geval!

Published with TapaTalk for a BlackBerry device
Afbeelding

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 17 sep 2012, 18:42

Zo de zomer begint op zijn einde te lopen dus wordt het weer tijd om de bouw van mijn cockpit op te pakken.

Twee weken geleden mijn simworld mip eerst maar eens verzaagd :D zodat er een rechte bovenkant aan zit waar de simworld plaat op komt te liggen die de glarewings/shield/mcp/efis gaat dragen.

Afgelopen zaterdag begonnen aan de bouw van de basis voor de MIP. (houtbewerkingsklus).

Base zonder de cdu bay afgekregen.
Hier is hoe het er nu uitziet

Afbeelding

FooFighters
Moderator
Moderator

Bericht door FooFighters » 17 sep 2012, 20:46

Dat moet nog best een flinke operatie geweest zijn.. dat zagen in de mip.
Het is in ieder geval netjes en strak geworden :dup:
Afbeelding

beechbaron58
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door beechbaron58 » 17 sep 2012, 21:04

Ziet er goed uit :dup:
favoriete vliegtuigen: Beechcraft Baron 58, Cessna 172 & CRJ 700

iedereen word uniek geboren, velen sterven als kopieen

Damien van der Aart
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Damien van der Aart » 17 sep 2012, 21:20

Goed bezig Fred!
Afbeelding

Bartflyer
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door Bartflyer » 05 okt 2012, 16:23

Erg gaaf!
Leuk om te lezen :dup:
Groeten Bart,Student Maritiem Officier en luchtvaartgek
vergeet niet mijn blog te bekijken; lees mee op: www[dot]bartpower.reismee.nl

FooFighters
Moderator
Moderator

Bericht door FooFighters » 23 okt 2012, 12:00

Hoi Fred,

Inmiddels is de zomer al weer een paar maanden geleden, ben je nog wat verder gekomen met de bouw ?
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Building at Home”