Cockpit bouw van Killerbee1958

Thuis een complete cockpit aan het nabouwen? Een paar klokjes op je bureau? Of een volledig ingerichte 747? Laat het ons zien!

Moderator: Moderator-groep

Damien van der Aart
Instructor
Instructor
Contacteer:

Re: Cockpit bouw van Killerbee1958

Bericht door Damien van der Aart » 23 okt 2012, 12:30

Als ik het goed begrepen is, is hij net weer een beetje op gang aan het komen ;)
Afbeelding
Aviosim webshop heeft een opfrisbeurt gekregen! Bezoek de winkel nu!
Nederlandse Reseller voor Sismo Soluciones en Simworld!

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 15 feb 2013, 20:51

Het is inderdaad wel even te stil geweest in de afgelopen tijd.
Inderdaad ben ik momenteel weer bezig met de bouw van mijn cockpit.
Inmiddels is de MIP zo goed als afgerond en heb ik twee schermen dusdanig verbouwd dat ze als captain en F/O PFD/ND passend gemaakt zijn voor de MIP.
Ook is de basis van de MIP inmiddels van MDF gemaakt en staat inmiddels ook al twee keer in het boeing grijs (RAL7011).
Ik heb tevens 3 x een pokeys 56e kaart aangeschaft alsmede, nog voor de prijsverhoging, prosim737 inclusief jetstream flightmodel. Prosim inmiddels ook geinstalleerd en werkend gekregen met mijn OC EFIS/MCP en de CDU op een Ipad.

Het enige wat ik nog moet uitzoeken is welk draadmateriaal geschikt is om de verbinding van led's en schakelaars naar de pokeys kaartjes te maken.
Is dit wat?

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/6040 ... 0080-mm-3M

Bedoeling is wel om voor 1/4 toch in ieder geval veel gebruikte functies als Landinggear en autobrake, alsmede de annuciators hiervan, via de fysieke schakelaars en leds werkend te hebben.
Ik denk alleen dat ik als ik zover ben ik een aantal van jullie ga uitnodigen om langs te komen om mij te helpen eea te configureren binnen prosim.

Ik zal binnenkort ook weer even foto's hier plaatsen

De bedoeling i

Statizzzz
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Statizzzz » 16 feb 2013, 08:26

Hoe heb jij je CDU op iPad gekregen? Ik krijg het maar niet voor elkaar.

Ik heb voor solderen oud telefoondraad gebruikt. Hier zitten 5 zwakstroom draadjes in met verschillende kleuren. Beide uiteinden gestript en is er maar een kabel die naar achter loopt en niet 5 losse draadjes.

Configureren met prosim en pokey is super makkelijk!
Hier is een site waar het allemaal beschreven staat:
http://www.flightsimparts.eu/Simulator_ ... okeys.html

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 16 feb 2013, 11:37

de cdu op de ipad is eigenlijk supersimpel. Het staat in de gebruikersdocumentatie maar in het kort komt het erop neer dat je via safari (browser ipad) op de adresregel intypt

169.178.1.10:8080/cdu (let op de getallen zijn verzonnen. je moet dus het ip adres van je eigen prosimserver kennen inclusief poort nummer en dat lagen volgen door /cdu)

Bedankt voor de tip over de telefoondraden. Ik vind dat best een aardige oplossing vooral als ik dat ergens in grote aantallen gratis kan vinden :D

Het voordeel van lintkabel lijkt me dan weer dat het iets beter te organiseren is en de admin rondom de bekabeling makkelijker is. Vooral rotaries met meer dan 5 draadjes die je dan via twee of meerdere kabels gaat aansluiten werkt technisch wel maar wordt adminstratief wel een beetje een zooitje lijkt me

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 31 mar 2013, 15:12

Zo de afgelopen weken eindelijk weer eens wat voortgang geboekt.
Hier een plaatje

Afbeelding

De basis voor de mip is met mdf zelf gebouwd. Inmiddels Prosim aangeschaft en je ziet hier de jetstream 737-800 geparkeerd op EHRD stand B2.
Links hangt mijn vierde scherm op hoofdpc waar ik dus nu de pedestal en overhead op heb staan (zolang ik die nog niet aangeschaft heb, gaat wel even duren dus).

OC MCP en EFIS werken met prosim en ook mijn ipad1 doet goede dienst als cdu.

Maar er is nog een hoop te doen.

Pokeys 56e kaartjes binnen, straks achter op mip monteren inclusief de uitbreidingskaartjes voor de led aansturing.
Dan solderen en schakelaars en leds aansluiten. Ik heb uiteindelijk voor 60 meter 20 aderig band kabel gekozen om eea aan te sluiten. (wel goede adminstratie aanleggen natuurlijk :P )

Andere klusjes die nog gedaan moeten/kunnen worden:
Upper Eicas
Schermen beter plaatsen (waardoor je net de onderkant van het scherm niet meer ziet als je vliegt
De basis wat hoger zetten zolang ik geen vlieg/autostoelen heb
Betere stands voor throttle en knuppel (logitech g940 voor de time being)
Nog wat schakelaars van knop voorzien op voorkant
Led verlichting aanleggen

Kortom, zoals de ervaren bouwers hier wel weten, er valt nog genoeg te doen (los van motorized throtlle, overhead, pedestal, zijwanden en ga zo nog maar even door.

eerst maar eens kijken of ik iemand kan vinden die mij een keer wil helpen met het configureren van prosim als ik wat draadjes heb aangesloten

tot zover

gr

Fred

Damien van der Aart
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Damien van der Aart » 31 mar 2013, 15:20

Het linkje hierboven klopte niet helemaal dus bij deze de juiste link naar Fred zijn MIP

Afbeelding
Afbeelding
Aviosim webshop heeft een opfrisbeurt gekregen! Bezoek de winkel nu!
Nederlandse Reseller voor Sismo Soluciones en Simworld!

Aviationpilot
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door Aviationpilot » 31 mar 2013, 16:58

We hadden alweer een tijdje niks meer van je gehoord, maar het ziet er goed uit Fred :dup:
killerbee1958 schreef: eerst maar eens kijken of ik iemand kan vinden die mij een keer wil helpen met het configureren van prosim als ik wat draadjes heb aangesloten
Een kort antwoord op je vraag die (misschien) voor meerdere forumgebruikers geldt: ik ben bezig met de cockpit-bouw handleidingen aan te passen qua inhoud & vorm, en er zal in de komende weken ook een software-handleiding voor cockpit-bouwers uitkomen. Hierin wordt de basis configuratie van ProSim ook behandeld. Het kan enkele weken duren voordat hij af is, omdat ik eerst de hardware-handleiding af wil hebben.

Gr, Rik

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 31 mar 2013, 20:15

hoi rik

nou wie weet hoeveel tijd ik nog nodig heb. :D

Ben nu de pokeys kaartjes aan het installeren op de mip base en dan 6 x 12 voudig kroonsteentje voor 5 V en 4 x 12 voudig kroonsteentje in elkaar zetten voor 12 V.
alleen daar kan ik al een dag mee zoet zijn. 8)

En dan nog de bekabeling naar de switches. Ik ga nu even doorzetten maar het kost nu eenmaal allemaal veel tijd. Maar ja dat weet jij en degene die mij voorgegaan zijn natuurlijk allemaal al.

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 10 apr 2013, 08:44

Ben tegen het eerste probleempje aangelopen.

Ik gebruik de led extension boards van Pokeys en die schakelen de cathode van de led (dus de 0) en hebben de anode (+ 5 V) als common.
Echter mijn sismo sixpacks en captain en F/O annunciators hebben de cathode (ground) als common en schakelen op de anode (+ 5 V).

Ik wil eerst even opmerken dat ik geweldig snel en goed geholpen wordt door Wendy. Op zondagavond een vraag stellen en dan meteen zondagavond een to the point antwoord vind ik dus top. Hulde.
Ik heb de vraag, hoe dit op te lossen, ook even aan sismo gesteld en aan Jumbo0 (die hier ook een draadje over zijn cockpitbouw heeft op het forum en die volgens mij ook sismo spul met pokeys kaartjes heeft) hoe dit op te lossen.

Ik zie twee mogelijkheden.
Aanschaf Sismo board voor aansturing van de sixpacks en captain en F/O annuciators (duur en eigenlijk niet gewenst omdat ik vanuit beheerperspectief alles wel met pokeys kaartjes wil doen).
De Led's lossolderen en ompluggen. Maar ik weet niet of dit straffeloos kan (zit er bv nog logica op de boardjes van sismo).

Iemand ideeen?

FooFighters
Moderator
Moderator

Bericht door FooFighters » 11 apr 2013, 07:31

Helaas heb ik het antwoord ook niet. Ben je inmiddels al een stapje verder met de oplossing ?
Afbeelding

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 11 apr 2013, 12:26

inmiddels antwoord vanuit sismo gekregen.
Zij geven aan dat het omdraaien van de leds inderdaad mogelijk is.

Echter het lossolderen van de leds op de sismo boards is eigenlijk niet redelijkerwijs te doen. Teveel risico van het beschadigen van het board.

Dus maar een sismo ethernet moederboard besteld met twee gic kaarten om de sismo glarewings met indicators aan te sturen.
Ach dat is wat cockpitbouwen inhoudt he. Plannen maken en bijstellen :D
Laatst gewijzigd door killerbee1958 op 16 apr 2013, 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.

FooFighters
Moderator
Moderator

Bericht door FooFighters » 11 apr 2013, 13:26

Mooi omschreven :dup:
Afbeelding

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 23 apr 2013, 21:23

Vandaag (23-4) de sismo spullen binnengekregen.
Vol enthousiasme natuurlijk meteen aansluiten. Eerlijk is eerlijk, het inpluggen van wat kabels op een bord van sismo werkt wel heel gemakkelijk. Geen gesoldeerd of ander gedoe. Gewoon paar bordjes vastzetten en kabels aansluiten.

Toen kwam het moment echter dat ik de mijn pc voeding wou gebruiken om de 5 V naar de pokeys kaartjes en het simso board aan te sluiten. Na snel (via zoektoch op het web) uitgevonden te hebben hoe ik een pc voeding toch kan laten werken als die niet aangesloten is op een pc moederboard (groene kabel doorverbinden met een van de zwarte) wou ik de spanning voor de zekerheid op de connectors nog even meten.

Kreeg met mijn 20 jaar oude fluke digitale multimeter rare waarden. Even cross checken op de 230 V. Ook rare waarde. :evil:
Dus mm overleden. Niet raar maar kan dus weer even niet verder.

Wederom een voorbeeld van hoe je voorbereid moet zijn om met tegenslagen om te gaan. Morgen maar even bij de bouwmarkt kijken voor een goedkope nieuwe mm. Ik vind het nog steeds leuk. :D

ik ga nog wel even kijken aan het eind wat al die extra benodigde apparaten en dergelijke nu eigenlijk gekost hebben. Gewoon ter info. Ik denk dat de kosten van een kant en klare oplossing misschien wel niet eens zo heel erg veel hoger zijn dan zelfbouw. Maar zelfbouw brengt natuurlijk ook heel veel lol.

Ik hoop dat ik binnenkort de eerste led's en schakelaraas via prosim kan bedienen op mijn mip. Lijkt mij een geweldig moment

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 01 mei 2013, 21:31

Vanavond een succesmoment.

Het sismo ethernet board onder prosim737 gevonden en de config van de sixpacks (schakelaars inclusief recall) en leds gedaan alsmede de captain en f/o master caution en firewarn.

Wat is configureren onder prosim inderdaad gemakkelijk.

Zelf het koppelen van de led's kan automatisch. Druk op F en prosim doet een 8-tal slimme testjes en vertelt je dan welke led aan welke functie gekoppeld wordt. Magnifiek.

Tijd om hier even van te genieten.

FooFighters
Moderator
Moderator

Bericht door FooFighters » 01 mei 2013, 21:51

Mooi :dup: en Prosim is inderdaad echt gebruiksvriendelijk.
Afbeelding

hugebos
Observer
Observer

Bericht door hugebos » 10 mei 2013, 10:36

Beste Fred, gaat er goed uit zien allemaal en inderdaad er gaat een hoop tijd en geduld in zitten.
Ik heb een vraag,ik heb ook prosim in zijn geheel aangeschaft en ben de mip ook zelf aan het bouwen.
Nu heb ik de panels en schakelaars en potmeters van openCockpits gekocht met de IO master krt en de
USB expansion card.
Ik lees hier veel over pokyes of zoiets maar dit is volgens mij Sioc.
Wat is nu de beste manier om de knoppen en schakelaars aan te sluiten.
Het aansluiten van de landing gear wordt redelijk goed aangegeven maar alle schakelaars en potmeters?
Ik kom daar niet zo goed uit,en hoe werkt dat met prosim.
Ben benieuwd of jij of iemand anders mij een beetje op weg kan helpen.
Ik probeer er een foto bij te zetten van de mip.
Goed weekend toegewenst.
Laatst gewijzigd door FooFighters op 10 mei 2013, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: edit FooFighters : e-mail adres verwijderd

Aviationpilot
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door Aviationpilot » 10 mei 2013, 12:08

hugebos schreef: Nu heb ik de panels en schakelaars en potmeters van openCockpits gekocht met de IO master krt en de
USB expansion card.
Ik lees hier veel over pokyes of zoiets maar dit is volgens mij Sioc.
Wat is nu de beste manier om de knoppen en schakelaars aan te sluiten.
OpenCockpits werkt i.v.m SIOC, niet PoKeys.
Ik ben vandaag erg druk, maar op de OpenCockpits site staan manuals (handleidingen) per kaart.
Lees deze eerst eens op je gemak door, er staat veel duidelijke info.

Gr, Rik

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 13 mei 2013, 16:12

Zoals Rik al aangegeven heeft werken de opencockpit cards wel met sioc maar de pokeys kaartjes niet.
Het gebruik van pokeys kaartjes is daarmee een stuk gemakkelijker.

Maar zoals Hanne op de site van prosim, terecht, al aangaf, is het, nu jij de opencockpit kaartjes al hebt, niet slim om je investering terzijde te leggen dus ga maar aansluiten via opencockpit.
Op het prosim forum heb je aan gert een hele grote hulp als het gaat om het leren om te gaan met sioc.
Het lijkt wel moeilijk maar zoals heel veel dingen in dit leven, als je je er eenmaal in verdiept hebt en het begint te snappen dan valt het wel mee. Besef je dat zodra je een aantal prebuild units van OC koopt (bv fmc v3 of efis of mcp) dan moet je sowieso sioc draaien. Het enig wat daarvoor geldt is dat prosim de scripts voor deze prebuild units ook al standaard meelevert waardoor aansluiten hiervan ook weer een makkie wordt.

Ik kan me nog herrinneren dat ik in eerste instantie ook erg opkeek tegen het configureren maar nu ik zover ben valt het wel mee. Neemt niet weg dat ik met plezier een keer langs kom om met jou dat voor een aantal eerste aansluitingen samen te doen.
Als je dat wil PM me dan maar via dit forum

Succes

Fred

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 11 aug 2019, 17:27

Hallo Cockpit bouwers

Helaas heb ik moeten besluiten om mijn dual seat 737 cockpit in de verkoop te doen.
Advertentie is te zien op marktplaats
https://www.marktplaats.nl/plaats/m1439 ... mympSeller

Betreft een goed werkend, maar uiteraard nog niet afgebouwde configuratie.
Wel is de configuratie vliegbaar. Alle apparatuur, voor zover aanwezig, is keurig geconfigureerd onder prosim737 en, middels de projectie van de overhead op een extra scherm is er dan ook vanaf cold en dark tot en met cold en dark een volledige vlucht van a naar b te maken. :-)

Is een perfect setup voor iemand die aan een cockpit wil beginnen en een snelle start wil maken.
Ik verkoop hem bij voorkeur in zijn geheel en ga de koper helpen de cockpit ook werkend op de nieuwe plek te krijgen.

arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid

Bericht door arno » 11 aug 2019, 18:25

De link naar marktplaats heeft niet veel zin als je geen facebook hebt.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

killerbee1958
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door killerbee1958 » 12 aug 2019, 07:52

Dat is raar, want ik heb zelf geen facebook en kan de link gewoon openen.
Mogelijk dat deze link (naar prosim forum) beter werkt?

https://prosim-ar.com/forum/viewtopic.php?f=44&t=16943

arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid

Bericht door arno » 12 aug 2019, 10:19

Ja, :dup:
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

Plaats reactie

Terug naar “Building at Home”