dennis zijn b737 project

Thuis een complete cockpit aan het nabouwen? Een paar klokjes op je bureau? Of een volledig ingerichte 747? Laat het ons zien!

Moderator: Moderator-groep

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Re: dennis zijn b737 project

Bericht door ph-dla » 10 dec 2015, 12:22

hallo iedereen
Ziet er mooi uit Dennis.
Ook de weerradar :wink:
Dankzij een mede Project magenta gebruiker :wink:
En zal zeker je aanbod van de PM flight model , Gebruik van maken.

gr dennis
Afbeelding

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 18 dec 2015, 21:49

hallo iedereen.

Kleine update :

niks , omdat ik mijn knie zwaar belast heb , en rust moet houden .

dus heb Prosim software uitgeprobeerd , en ik ben verkocht.
Zo makelijk , en ik kan met mijn cdu veeeeel meer dan met project magenta . de instellingen voor schermen zijn met enkele muis klikken te programmeren ,
tevens veel support ed , op forums .

inmiddels de eerste module gekocht , en zal deze de andere 2 module's spoedig aanschaffen , is wel ff 200 euro per module ex btw.
en dan krijg je de flight model 50 euro excl btw , die ook gekocht moet worden .

hoop dat de knie snel over is , zodat ik weer een beetje kan bouwen ,

gr dennis
Afbeelding

Aviationpilot
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door Aviationpilot » 19 dec 2015, 10:08

Balen zeg, ik wens je een goed herstel toe Dennis
Leuk dat je de overstap hebt gemaakt, welkom bij de club!
Mocht je vragen hebben over ProSim weet je me te vinden :dup:

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 23 dec 2015, 10:40

Hallo iedereen

ondanks mijn zere knie , Kon ik het niet laten om een kleine update toe tevoegen.

Afbeelding

dit is op volle sterkte , en word gedimd met een potentio meter . Wat ik nog moet aansluiten .
Het geeft voldoende licht , Zodat ik niet de hele fmc open hoef temaken om blacklight teplaatsen , kan altijd nog ( de usb draad aansluiting op de printplaat van de fmc is zeer kwetsbaar , en was al eens door de vorige eigenaar gesoldeerd , en door gebruik was ie weer losgesprongen . deze weer gesoldeerd vast gemaakt met tieripe , dus er van af blijven )

de fire en master caution led /schakelaars van open cockpit zijn ook binnen , nu nog ff sparen voor de recal van opencockpit.

ps ondanks dat de mip afgedekt word met een kleed , word het wel een stoffige boel in of op de mip.

gr dennis
Afbeelding

chiemboeing
Instructor
Instructor

Bericht door chiemboeing » 23 dec 2015, 10:46

Hoi Dennis,

Weer mooi werk afgeleverd, en netjes weggewerkt! Ga je, anders dan nu op het glareshield, de MIP panelen ook voorzien van LEDs?

Gr, Chiem

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 23 dec 2015, 11:16

chiem

alle mip panelen heb ik al voor zien met leds ook deze moeten worden aangesloten worden op de potentiometers. i c m prosim en pokeys .

de leds verlichting zoals op de foto , heb ik in het mdf gefreesd , zodat je de led strip niet ziet.

gr dennis
Afbeelding

chiemboeing
Instructor
Instructor

Bericht door chiemboeing » 23 dec 2015, 11:24

Hoi Dennis,

Nice! Ik ben echt benieuwd hoe alles er dalijk up en running uit ziet! :D

Chiem

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 23 dec 2015, 11:48

chiem ik ook :D

nog een vraag over de Sixpack annunciator for Boeing 737 with LED indicators and recall function

ik snap deze nog niet , deze Sixpack heeft Cable ready to be connected to any I/O card (common cathode LEDs).
Ik heb een cpflight 737 mipboard en er staat :Note that each LED anode “A” is wired to a single terminal block; all cathodes are wired together and connected to a common cathode terminal.

kan ik deze sixpack nu gebruiken icm de mip board of niet.?? :roll:

thx dennis
Afbeelding

chiemboeing
Instructor
Instructor

Bericht door chiemboeing » 23 dec 2015, 12:52

Hoi Dennis,

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet exact weet hoe de Sixpack van Opencockpits er uit ziet.
Wat mij het meest logisch lijkt, is dat ze alle GNDs doorgeschakeld hebben naar 1 kabel, waardoor je maar 1 GND hebt die je op de kaart kan aansluiten. Alle (waarschijnlijk 6) andere draadjes zijn dan van de LEDs.

Het is waarschijnlijk even puzzelen, maar ik weet zeker dat het op deze kaart kan :dup:

Gr, Chiem

PS; Die banner kan echt niet meer! :lol:

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 31 dec 2015, 13:21

hallo iedereen

kleine update , Mijn knie daar gaat het steeds beter mee. Onder tussen op de laatste dag van het jaar 2015 nog wat gesoldeerd . Ik ben er bijna nog enkele blacklight panelen aansluiten , en dan is alles bedraad .
En dan kunnen we alles met behulp van software alles werkend krijgen .

Afbeelding

MG]http://www.mupload.nl/img/o1kgq1upb4rcp flight board en cp flight blkbox en pokeys 56e card en alles aangesloten.

Afbeelding

draai schakelaar en black panel aangesloten.

daarna wens ik iedereen nog een fijne jaar wisseling , en spreek ik jullie volgend jaar weer,

dennis
Afbeelding

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 21 jan 2016, 11:27

hallo iedereen

Zo weer een kleine update hoe de zaken er voor staan.

Iedereen heeft wel eens van die momenten dat je ff geen zin heb in het bouwen van de sim , Dat heb ik dus nu . Het moet wel de nodige ontspanning geven , en als je iets tegen je zin gaat maken dan komt er niks van terecht.
Vergaar wel veel info , En kijk veel filmpjes op internet , Maar het bouwen daar zit de rem op.
Wel genoeg plannen maar dat komt dalijk wel weer terug.
Software matig ben ik ook het 1 en ander aan het proberen , Betere framesrates met prepare3d v 3.1 uitproberen ed.
Ik ga zelf een throttel quadrant maken , dus daar ben ik ook plannen voor aan het maken .
Dus genoeg dingen om te doen .

Ik had op marktplaats een short range beamer gekocht , Dat werkt wel mooi in plaats van 3 schermen en een matrox triple card ( beamer is goedkoper oplossing ,en een groter beeld ) zeer tevreden erover.

Kortom weinig temelden van deze kant , maar kom de volgende keer zeker terug met nieuwe foto's ed .

gr dennis
Afbeelding

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 28 jan 2016, 10:16

hallo iedereen

toch wat tijd gevonden , Omdat mijn mip voor 85% klaar is , was het volgend project een throttel quadrant maken , Omdat de huidige versies die je kan kopen onwijs duur zijn , ( maar wel erg fraai )
besloot ik deze zelf tegaan maken ,
Deze wil ik met behulp van servo,s aansturen.

Ik wil deze gaan maken zoals deze site http://www.737ngproject.be/throttle.htm
Zoals velen die dit ook gedaan hebben. Ik was bezig met decoupeerzaag ed, maar kreeg de handles niet mooi. Ik had dwg tekeningen , dus had ik deze dwg file's naar laserbeest.nl. gestuurd , en die offerte die ik terug kreeg vond ik acceptabel , zie hier het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

gr dennis
Afbeelding

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 02 mar 2016, 11:55

hallo iedereen

Het is stil , Ook ik ben wel bezig , Maar niet echt aan het bouwen.
Wel bezig met me eigen throttel quadrant , ben aan het kijken hoe ik het 1 en ander kan interfacen met prosim.
En dat lukt aardig , Maar op mijn gemak , Heb speciaal voor de trottel een pololu servo card en pokeys 57e card gekocht , Voor servo's en potmeters. En auto throttel icm met de servo's gaat op mijn proef model goed.

En toen kwam ik dit tegen :

Afbeelding

Ik dacht dat is wel leuk , Om naast de opbergvak in de throttelbay tehebben. Meer voor de show :D

binnen kort de foto's van de throttel handle .

gr dennis
Afbeelding

FooFighters
Moderator
Moderator

Bericht door FooFighters » 03 mar 2016, 08:36

Hey Dennis,

De QRH and manuals, zijn die voor een 737 NG ?
Daar zoek ik ook al een tijd naar.. maar lastig om originele te vinden.

Groeten,

Dennis
Afbeelding

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 28 apr 2016, 11:12

Hallo iedereen

Het is stil rond het project.
Maar in de achtergrond kleine dingetjes gedaan , Zo vond ik de opencockpit cronometer perfect , maar 160 euro dat is nu ff teveel van het goede.
Dus heb ik voor 10 euro een digitaal klokje ( 2 stuks ) die alleen de tijd weer geeft en de sec,
Voornu voldoet het , en in de toekomst word deze vervangen .Nu nog kijken of ik de bedienings knopjes voor reset/ mode en set ook kan maken.

Afbeelding

voorzijde

Afbeelding

de achterzijde.

komt nog blacklite ( warmlicht ) erachter.

Is een kleine update , Maar we zijn nog bezig rustig aan. :)

Enigste nadeel van twee klokjes is , Dat ze niet gelijk lopen met de sec . na 24 uur testen zit er een verschil van 1.5 sec . maar ja het klokje is puur voor de show

gr dennis
Afbeelding

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 29 apr 2016, 20:18

en met blacklite

Afbeelding

gr dennis
Afbeelding

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 08 jun 2016, 10:39

Hallo iedereen

De zomer is begonnen en het word warmer, Niet echt de tijd om binnen een cockpit te maken.
Maar in de avond koelt het af en kriebelt het om toch wat te doen aan de cockpit , Al is het geen groot bouwwerk.
Zodat ik mijn mcp eens onder handen heb genomen .

Ik had de standard opencockpit mcp v2 zonder extra knoppen en blacklight.
Deze heb ik aangepast . Er zit nu op :
1 blacklight
2 inducator of CPT FLIGHT DIRECTOR ARMED
3 inducator of FO FLIGHT DIRECTOR ARMED
4 SPD_INTV button
5 LVL_CHG button

dit aangesloten op een pokeys65E kaart , en gonfig in Prosim .
En het werkt weer. ( photo blacklight volgt )

Afbeelding

ER is wel 1 foutje gemaakt , nl de LVL_CHG button heb ik verkeerd geboord , ( button zit teveel naar rechts ) jammer , ( dat komt omdat ik de blacklight panel onderste boven had geboord En het verkeerde knopje voor ogen had )
Afbeelding

chiemboeing
Instructor
Instructor

Bericht door chiemboeing » 10 jun 2016, 18:05

Hoi Dennis,

Ik hoop toch dat je geen blacklight heb gemonteerd maar een backlight, vliegt zo gek anders :lol:

Vaak zijn het die kleine dingetjes die het bouwen toch weer leuk kunnen maken. Ook al is je speed intervent knopje (neem aan dat je hem daar op programmeert?) niet helemaal zoals je het zou willen misschien, het maakt je sim wel eigen en dat kan ik toch wel waarderen. Naar mijn idee ziet het er gewoon strak uit, ben benieuwd naar je sim in het donker! :dup:

Gr, Chiem

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 17 jun 2016, 19:01

hallo iedereen

Zoals jullie weten was ik bezig met het maken van een 737 throttel.
Maar dat valt toch tegen , Vooral als je in je hoofd bepaalde ideen heb. Maar in de praktijk haast niet lukt. ( niet de goede apparatuur/gereedschap en de kennis van bepaalde zaken ).
En toch niet onderschatten de prijs , Als je helemaal klaar ben.
Dus heb ik via via een heuse throttel quadrant gekocht.
Zie foto.

Afbeelding

Deze heeft geen motoren dus hand bediend , in de toekomst ga ik proberen deze throttel te voorzien van motors .
Maar nu heb ik toch het gevoel van ja eindelijk een 737 quadrant.

gr dennis
Afbeelding

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 22 jun 2016, 10:26

hallo iedereen

Zoals jullie weten heb ik een tweedehands throttel gekocht. Echter deze heeft geen motors , Om de handels en spoiler automatisch te laten bewegen.
Ik had al een proef gemaakt met handels en een servo icm met een servo kaart ( polulu ). Dat werkte goed in prosim.
Tevens wilde ik niet de gamekaart gebruiken van de throttel zelf maar een pokeys interface kaart , Wat ook super werkt icm met Prosim software.

Dus werd de throttel opengemaakt en werden de draden aangepast voor de pokeys kaart.

Voor de afbouw montage :
Afbeelding

Na de panelen weg gehaald te hebben :
Afbeelding

Eigenlijk ziet het er simpel , goedkoop plastic uit , en dat ie throttel toch rond de 1200 euro was toen der tijd . Maar dit was wel een van de eerste throttel quadrants van deze firma.
En deze zijn alleen maar verder ontwikkeld naar betere materialen.
En de bedrading die ik aangepast heb voor de pokeys kaart.
Afbeelding

Binnen kort alles aansluiten en testen . Foto's volgen.

gr dennis
Afbeelding

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 14 aug 2016, 16:38

Hallo iedereen

In de vakantie tijd , Toch wat werk gevonden aan de throttel.

Wat heb ik gedaan :
Wat materiaal besteld via conrad , pololu en phidget, en wat chineese groothandels via ebay.com.
De servo's die ik geinstaleerd had via een pololu servo card , https://www.pololu.com/product/1350 .
Werkte toch niet helemaal naar mijn zin , Omdat de handels teveel beweegde tijdens stationeer draaien van de motors tijdens de vlucht.
Ik heb het idee geleend van rene hoep van fsfriesland nl : http://www.fsclub-friesland.nl/cockpitb ... -throttle/
Dus dat heb ik vervangen met motors en een pololu usb jkr card , https://www.pololu.com/product/1394
( Deze kaarten werken echt plug and play icm Prosim 737 )
Tijdens een test beweegde de handels keurig op en neer. ( Ik ga er een filmpje van maken als de throttel klaar is uit de test fase )
Trim wielen : Heb ik aangesloten op de phidget motor card : http://www.phidgets.com/products.php?ca ... _id=1064_1
Ook dit werkte perfect in prosim 737 ( Op de site staat alles over hardware problemen en instalatie )
Volgend project is de speedbrake , Die ik wel via een servo werkend wil krijgen.
en de 2 trim indicators mbv servo,s ga ik maken , ( onderdelen onderweg )
Daarna alle schakelaars op een pokeys U65E aansluiten :https://www.poscope.com/shop/product/pokeys57u/

OPMERKING :
Ik koop wel iets duurdere interface kaarten , maar deze zijn zonder enig kennis van programmeren te gebruiken , zonder bv sioc taal die Open cockpits gebruikt.

Als alles aangesloten is wil ik de handels een nieuwe spray beurt wit geven , en wil ik backlight verlichting in de throttel quadrant maken , met de wel bekende ledstrips warm light uit china. .

Ik ben niet elke dag bezig met de throttel , Neem er mijn tijd voor .

groet dennis
Afbeelding

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 21 dec 2016, 10:35

hallo

Zo dat is een tijd geleden , Dat ik wat gepost had.
Heb niet stil gezeten , Zoals jullie weten bouw ik een throttel quadrant om met echte motoren .
Dit vergt wat soldeerwerk , en soms weer helemaal de boel aanpassen , Zodat het net weer iets beter gaat .

kleine video wat de handels al doen .

https://www.youtube.com/watch?v=_gTsfqe ... e=youtu.be

volgende keer meer.

gr dennis
Afbeelding

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 25 mei 2017, 17:53

Hallo iedereen

Zo dat is een tijd geleden. Even een update.
De sim staat al een tijdje onder een kleed stof te verzamelen. En staat er nog bij als in december.
Ik heb wel de throttel af , Maar deze moet ik nog fijn calibreren. Maar ik moet nog wel het 1 en ander aanpassen , Gaande de bouw merk je toch bepaalde dingen die voor verbetering vatbaar zijn.
Zo ook de throttel. Word vervolgd.

De mip . Tja Ik ben nog steeds niet tevreden ondanks dat het er al mooi uit ziet. Ook hier wil ik bv verbeteringen aanbrengen , Met betrekking van backlight , En zeker de glareshield .

Het word en blijft een Single captain 737 , Omdat de ruimte hier onbreekt. En ik heb nog steeds geen definitieve plaats waar de sim komt. Ja in de voorkamer , Maar ik moet nog ff w8 , Omdat de zoon nog studeert en deze de kamer bezet houdt. :D ( komt goed)

Software matig en hardware matig heb ik wel een nieuwe pc , Dus ik ben wel up to date . Ben wel op een test pc wat testjes aan het doen i.v.m vliegen e.d.
I.c.m Prosim 737 en Prepare3d V3 ( Er komt een 64 bit versie uit nl Prepare3d V4 ) Deze zal zeker komen.

Okee om terug te komen naar het building proces , Deze word vervolg en ik zal aan de hand van foto's deze vast liggen. ( Ondanks het mooie weer )

Het volgend waar ik nu mee bezig ben om een yoke temaken , Deze zijn tekoop maar prijzen van meer als 1200 euro , Gaat mij zelf te ver. Dus ga ik deze zelf maken .

Dan wil ik een captains seat gaan maken
Dan een platform waar alles op staat , ( Deze word in twee delen gemaakt i.v.m verplaatsen andere kamer..

In ieder geval veel hooi op mijn vork , Maar Wat ik al in het begin zei voordat ik ging bouwen , Is dat Het bouwen mij veel plezier geeft , Lekker met de handen werken .
Kortom genoeg gepraat foto's zeggen meer , En die komen snel.

gr dennis
Afbeelding

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 26 mei 2017, 11:06

hallo iedereen

Boodschappen lijst voor de yoke.

Afvoerbuis 80 mm ca 1 meter
T stuk 80 mm
Stukjes multiplex 11 cm hoog en lengte verschillend
Stuk vuren hout ca 1 meter 44mm x 18 mm
Ronde vuren staaf 10 mm
4 poelie schijven
2 tand schijf
2 Potentiometers 100K
Div schroeven en wat boutjes
En een CH yoke waar ik div onderdelen van ga gebruiken.

word vervolgd .
Afbeelding

FooFighters
Moderator
Moderator

Bericht door FooFighters » 26 mei 2017, 19:19

Mooi to do lijstje :dup:

Mijn complimenten in ieder geval.
Vindt dit een mooi project.
Afbeelding

Plaats reactie