Te weinig AI-vliegtuigen op ACG Duxford

De Traffic vragen, Afcad, TTools, PAI. World of AI, we gaan het hier verzamelen!

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
FlipS
Moderator
Moderator

Te weinig AI-vliegtuigen op ACG Duxford

Bericht door FlipS » 22 dec 2019, 17:29

Ik heb mijn favoriete vliegveld ACG Duxford in mijn nieuwe pc geïnstalleerd in FSX Steam Edition en in Prepar3D v4. In beide gevallen, net zoals in mijn oude pc, op ORBX FTX England en in beide gevallen compleet met bijbehorend AI-verkeer (vliegtuigen en traffic-bestanden).

Zowel in FSX SE als in P3D v4 zijn er maar 16 AI-vliegtuigen terwijl er 24 horen te zijn. In mijn oude pc waren er inderdaad 24. Ik zou me nog kunnen voorstellen dat ACG Duxford niet 100% compatible is met P3D v4 maar in FSX SE ontbreken dezelfde vliegtuigen.
Om toch te proberen of er een compatibiliteitsprobleem is, ben ik aan het experimenteren geweest met het vervangen van de AI-vliegtuigen door modellen + textures van 'gewone' vliegtuigen. Dat leverde slechts op dat er één Dakota verscheen (waar er drie horen te staan). Bij andere vliegtuigen had vervangen geen ander resultaat dan dat de 'gewone' vliegtuigen er een stuk mooier uitzien dan de AI-vliegtuigen. Maar meer werden het er niet.
Van Mustang, Harvard en Dragon Rapide zouden er meerdere moeten verschijnen die steeds gebruik maken van één model; toch verschijnt van deze vliegtuigen maar één exemplaar. Dakota en Spitfire hebben (in één map) verschillende modellen; daarvan zou ik me nog kunnen voorstellen dat sommige modellen niet compatible zijn. Maar waarom dan niet met FSX SE en wel met de oude versie in mijn oude pc, snap ik dus niet.

De AI-vliegtuigen hebben 'hoge prioriteit' in die zin dat ze altijd zouden moeten verschijnen, ongeacht de instelling van AI-verkeer in de settings. Ik merk inderdaad geen verschil.
In Scenery\World\Scenery staan dezelfde (vijf) traffic-bestanden als in mijn oude pc.
Verder weet ik niks te bedenken.

Iemand een idee hoe ik alle AI-vliegtuigen op dit vliegveld weer tevoorschijn krijg?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

greencan
Site Admin
Site Admin

Re: Te weinig AI-vliegtuigen op ACG Duxford

Bericht door greencan » 22 dec 2019, 19:03

Omdat het addon scenery betreft die ik niet heb kan ik het zelf niet bekijken.
Het niet verschijnen van AI traffic kan meerdere redenen hebben, maar als ik het bovenstaande zo lees zou het te maken kunnen hebben met onvoldoende parkings van het juiste formaat.
Om daar achter te komen kun je het vliegveld bekijken met ADE, en dan desgewenst de parkingspots uitbreiden.
Wat dan wel weer enige kennis van ADE vraagt.
We horen wel.
Afbeelding

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 22 dec 2019, 22:15

De liefhebber van warbirds moet Duxford gezien hebben, of op zijn minst de virtuele versie van ACG. De Airfield Construction Group bouwde een aantal freeware militaire Engelse vliegvelden voor FS2004. Enkele daarvan werden nogmaals gebouwd voor FSX, onder andere Duxford. De vliegvelden kunnen onder meer gedownload worden via AVSIM. Bij mijn weten kunnen ze met elke scenery voor Engeland gecombineerd worden.
ACG Duxford is zó mooi dat ORBX tot nu toe geen versie van dat vliegveld gebouwd heeft. Ik heb alleen een bestandje verwijderd omdat de ground texture van ACG totaal niet aansluit bij welke andere scenery dan ook. Zonder dat bestandje past het perfect. Dat bestandje had ik ook al in mijn oude pc verwijderd.

Het vreemde is dus dat met dezelfde combinatie van ORBX FTX England en ACG Duxford de ene keer alle AI-vliegtuigen en de andere keer slechts 16 van de 24 aanwezig zijn. Het enige dat veranderd is, is de pc. Of misschien heeft ORBX FTX England intussen een update gehad waarbij parkeerplaatsen voor vliegtuigen zijn toegewezen die er eerder niet waren (ik kon nu alleen installeren door opnieuw te downloaden via FTX Central/ORBX direct). Als dat zo is, dan zouden die parkeerplaatsen uitgeschakeld moeten worden door ACG Duxford en mogelijk gebeurt dat niet. Als dit zo zou zijn, dan zal dat niet in de bestanden van ACG Duxford te zien zijn. Maar hoe kom ik er dan achter of er vaste parkeerplaatsen in ORBX zitten? En als die er zijn, hoe schakel ik die dan uit zonder alle AI-verkeer van ORBX uit te schakelen? Kan ik zelf een exclude-bestand maken?

greencan
Site Admin
Site Admin

Bericht door greencan » 22 dec 2019, 23:25

Om met het laatste te beginnen: Een exclude maken zou erg omslachtig zijn, los van het feit dat ik geen idee heb hoe dat moet.
Met ADE kun je een parking ook weghalen. ADE maakt zelf backups, maar maak er voor de zekerheid zelf ook maar een. Of meer..
Ik heb de standaard FSX versie van EGSU even bekeken. Daar vind ik: 4x GA small, 6x GA large en 4x GA medium. GA staat voor general aircraft als ik me niet vergis. Misschien hebben jouw toestellen de optie 'military' nodig.
En nu hangt het er verder vanaf wat de scenerymakers van de addon hebben gedaan.
Zou je de addon willen bekijken dan moet je die in ADE openen via de optie: Open airport from BGL.
Afbeelding

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 23 dec 2019, 10:53

Dat is interessant! Waar vind ik de FSX/P3D standaard versie van EGSU?

greencan
Site Admin
Site Admin

Bericht door greencan » 23 dec 2019, 12:23

FSX: programfiles(x86)/scenery\0601\scenery\APX48130.bgl
Vanuit ADE: Stock airport\airportlist\United Kingdom\Duxford\EGSU Duxford.
Afbeelding

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 23 dec 2019, 21:54

Dank voor je hulp. Ik denk wel dat we het in deze richting moeten zoeken. Ik zal ADE opnieuw installeren. Dat had ik twee pc's geleden geïnstalleerd maar sindsdien niet meer.

Ik ben nu eerst met iets simpels begonnen: ik heb scenery 0601 uitgeschakeld (vinkje weggehaald in de scenery library). Dan schakel ik natuurlijk meer default vliegvelden uit; dan kan ik meteen zien of ORBX FTX gebruik maakt van default vliegvelden of dat alles uit ORBX FTX komt.
Uitschakelen had in elk geval geen resultaat voor de ontbrekende vliegtuigen.

Zoals ik al noteerde zou alles hetzelfde moeten zijn maar het is mogelijk dat ORBX FTX England tussen de vorige installatie (ongeveer zeven jaar geleden) en nu een update heeft gehad. Wellicht zijn in Duxford EGSU in ORBX FTX England plaatsen gereserveerd die in de vroegere versie vrij waren. Dat vliegveld kan ik niet apart uitschakelen en daarom heb ik het hele ORBX FTX England uitgeschakeld in de scenery library. De vliegtuigen kwamen niet tevoorschijn.

Het is een probleem dat zich niet gemakkelijk gewonnen geeft. ORBX heeft eigen AI-verkeer en dat zou het AI-verkeer van ACG Duxford in de weg kunnen zitten. Ik heb de inhoud van de mappen Scenery\World\Scenery in mijn oude en nieuwe pc met elkaar vergeleken. In de nieuwe zitten zes traffic-bestanden van FTX die in de oude niet aanwezig zijn. Die zes heb ik even ergens anders geparkeerd ... en toen waren de ontbrekende vliegtuigen er nog niet.

EDIT: probleem opgelost! Het zit in de prioriteiten in FSX SE en P3D. Volgens de manual bij ACG Duxford moet je GA density op 30% zetten. Dan zouden alle AI-vliegtuigen die bij ACG Duxford horen, aanwezig zijn terwijl je dan vrijwel geen last hebt van andere vliegtuigen die dwars door de airshow heengaan. Dat was ook zo in de oude versie van FSX. Maar nu komen alle ACG vliegtuigen alleen tevoorschijn met de slider op 100%. Met als gevolg dat allerlei domme vliegtuigen ongecoördineerd door de airshow heengaan ...

greencan
Site Admin
Site Admin

Bericht door greencan » 23 dec 2019, 22:54

Mooi dat het opgelost is!
Altijd weer die traffic%...
Die ik om die reden altijd op 2 heb staan: Dan zie ik alleen de door mijzelf met AIFP2 ingezette toestellen. Die geef ik 1% mee. De rest hoef ik niet...
:dup:
Afbeelding

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 24 dec 2019, 10:28

Ik zou me een keer moeten verdiepen in het zelf programmeren van AI-vliegtuigen. En in ADE. Ik verspil nog teveel tijd aan flight dynamics. De installatie van een nieuwe pc kost ook veel tijd. Of beter gezegd: het configureren. Ik heb nog meer problemen met de fs. Als het me niet lukt om die op te lossen, verschijnen ze vroeg of laat op dit forum.
:wink:

Plaats reactie

Terug naar “AI-Traffic”