De reis naar het PPL

Moderator: Marcel van Kollenburg

Marcel van Kollenburg
Instructor
Instructor
Contacteer:

De reis naar het PPL

Bericht door Marcel van Kollenburg » 04 mar 2008, 17:48

In mijn topic ga ik mijn ervaringen en herinneringen delen die er uiteindelijk toe hebben geleid dat ik piloot ben geworden. Niet beroepsmatig, dat niet, maar wel zeker en vast met behaalde wings en aardig wat ervaring onder de riem.

Tja, waar begin je dan?
Ik denk bij het jaar 1980 ( ik ben geboren op 18 - 07 -1972 in Eindhoven op steenworp afstand van het toen Militaire Vliegveld Welschap ) want dat is het jaar waarop mijn vader ( zelf militair ) me op de fiets mee nam naar de startbaan vanaf welke ik NF-5's zag vertrekken...

Vanaf mijn 15e levensjaar begint het gezeur...ik wil leren vliegen!
Maar een aantal factoren in mijn leven zijn bepalend voor de teleurstelling die er voor zorgen dat ik een proffesionele carrier als piloot ( zij het civiel, zij het militair ) wel op mijn rug kan schrijven ( Ik weet, normaal schrijf je het op de spreekwoordelijke buik, maar mijn rug was de schuldige aan dit falen ).

Het is 18 Juli 1994 in het zuiden van Frankrijk...

Het is ochtend, ik wordt 18, niet zo heel bijzonder zou een buitenstaander zeggen. Maar voor mij wel...
Ik kruip uit de tent, de zon schijnt, de ontbijt tafel is met zorg door mijn moeder gedekt en op mijn bord ligt een takje lavendel en een enveloppe... Door de zon weerkaatst het logo van Vliegveld Budel door de enveloppe ( een zwarte origami kraanvogel ) heen en ik kan maar een ding doen...huilen. De enveloppe bevat een uitnodiging voor een kennismakings dag op het vliegveld Budel, datum 13-08-1994. Mijn ouders wenste achteraf dat ze me iets anders hadden gegeven... :lol:

Het wordt 13 Augustus , de grote dag!

Het weer is prachtig en ik vertrek met mijn ouders naar Budel om voor het eerst te gaan vliegen in een echt vliegtuig. Ik heb dan al een dikke 100 uur ervaring met Flightsim, heb diverse boeken door gelezen en weet ongeveer hoe een vliegtuig werkt. Ik ken de instrumenten en weet in de Cessna ondertussen wat het gas is en waar de mengselknop voor dient. Aangekomen op het vliegveld verzamelen we in het resteaurant waar een kopje koffie en vlaai genuttigde worden. Dan volgt de introductie, rondleiding over het vliegveld ( ik kende Budel al uit mijn duimpje omdat ik bijna elke dag aanwezig was ) en vervolgens theorie.

Daar werdt me pas duidelijk hoeveel ik al wist, over de Big four ( lift, weight, drag, thrust ) de diverse roeren van een Cessna, instrumenten en procedures. Zou het dan toch niet zo moeilijk zijn?

Ik wordt ingedeeld op de PH-DKH samen met twee anderen :

Afbeelding

( Ik ben de meest rechtse knul )

Er wordt unaniem besloten dat ik maar als eerste moet, een beslissing waar ik best mee kan leven. We stappen in, ik maak de gordel vast, trek de deur dicht en zet de headset op. Mijn instructeur is Willem Driessen, een grappige doch serieuze en zeer ervaren piloot. We doen de checks, en mijn handen vinden zonder aarzel de instrumenten. Al taxiend naar de baan vraagt Willem of ik al eens eerder heb gevlogen en mijn antwoord is dat ik enkel virtueel vlieg. We naderen de baan, runway 21 en ik hou netjes de halt op de lijn, neus 45 graden in de wind, motor idle. Laatste checks en we rijden de baan op...

De wind komt iets van links, dus links opsturen, de motor ronkt als ik vol gas mag geven, mijn voeten houden de Cessna op de centerline, 76 knopen, rotate...en ik vlieg. Het is een onbeschrijfelijk gevoel...verslavend zelfs, de grond die onder je weg zakt, de wereld die krimpt, de vrijheid die lonkt!
We verlaten het circuit en klimmen naar 2500 voet. Het zicht is geweldig, geen haze, en in de verte zie ik zelfs Eindhoven. We draaien naar Thorn, Roermond en voor ik het door heb moeten we weer terug. Pas later hoorde ik van Willem dat hij echt onder de indruk was, maar het mooiste komt nog...

We gaan terug naar Budel en dalen naar 814 voet AGL om een left hand circuit te vliegen. Ik vlieg downwind, Willem helpt me met de checks, 80 knopen, fuel, fuel pressure, remmen op druk, riemen vast, afstand tot de baan en eerste klik flaps ( 10 ). Indraaien naar Base, 400 voet dalen, motor naar 1500 RPM, tweede klik flaps ( 20 ). Kijken naar de baan, indraaien Final. Gaan voor de centerline, neus op de threshold. Boven de baan, afvangen, gas dicht, door laten zakken, stall warning en touchdown...en Willem heeft vrijwel niks gedaan.

Nadat mijn beide passagiers hun vlucht hebben gedaan volgt er een certificaat, weer koffie en een de-briefing. Willem geeft mijn Certificaat en zegt : Goed gedaan, je hebt aanleg!

Afbeelding

Het hek is van de dam, ik wil mijn PPL halen. Hoe dat in zijn werk gaat schrijf ik morgen....
P5E motherboard 775 Socket ,Intel Core 2 Duo E8400 ( 2 x 3000 Mhz ), Corsair DIMM 4 GB DDR2-1066 Dominator EPP Kitt, Arctic-Cooling Freezer 7 Pro CPU cooler, Antec Nine Hundred Case, Samsung SpinPoint F1 750GB internal HDD, My XFX8800GTX 768Mb.

Frank
Senior Instructor
Senior Instructor

Re: De reis naar het PPL

Bericht door Frank » 04 mar 2008, 17:55

Leuk hè, dat écht vliegen :D
Ik ben op een zogenaamde kindervliegdag naar het Aviodrome geweest om daar te vliegen (in een Cessna 172)
Ik zal dat gevoel ook nooit meer vergeten...
"For once you have tasted flight you will walk the earth with your eyes turned skywards, for there you have been and there you will long to return." - Leonardo da Vinci

Jerrie
Instructor
Instructor

Bericht door Jerrie » 04 mar 2008, 19:14

Wat een ongelooflijk leuk verslag!
En toevallig trouwens, mijn eerste ervaring met zelf vliegen was ook op Budel!

Jerrie
Vliegenier in spé
Afbeelding

Marcel van Kollenburg
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Marcel van Kollenburg » 04 mar 2008, 20:25

De theorie.

Je ontkomt er als leerling vlieger niet aan, boeken, heel veel boeken...en andere materialen die je nooit hebt gezien. Ik heb het geluk gehad oude stijl af te studeren, dat betekend 5 vakken in plaats van de 9 ( meen ik ) die ze nu geven. Voor ons was het :

- Luchtvaart regelgeving
- Navigatie
- Meteo
- Physiologische Aspecten
- Vliegtuigen

Nu is leren nooit mijn sterkste vak geweest, tenzij het me echt interesseert. Ik mag met trot mededelen dat ik uit mijn klas de hoogste examen scores haalde. Maar goed, wat komt er kijken bij theorie. Wij hadden klassikaal les, boek erbij, hoofdstukken afwerken uit Mosbach ( een van de mooiste boeken in mijn bezit ) en dan examen training. En vervolgens op examen...zo simpel was het.

Een Donderdag, theorie les :

Ik fiets , met een pilotentas op de pakkendrager ( zo'n echte he, leer en al, je wilt immers goed voor de dag komen ) fiets ik vanaf Weert naar Budel. Vandaag heb ik theorie en daarna een drankje met de clubleden. In de tas zitten :

Protractor - Een vierkante soort van Geo-driehoek om koers op de map uit te zetten.
Lineaal - Maar dan de piloten versie met mijlen erop
Flight Computer - Het schijf model, kom ik nog op terug, lastig ding.
VFR kaart Nederland ( zorg dat je de laatste versie hebt )
Theorie voor Prive vliegers - Mosbach
Briefings voor het vliegbewijs A - Cees Sterks ( Aanrader )
Schrijfwaren ( Papier, pennen, potloden )

Na een 20 minuten doortrappen kom ik op het vliegveld aan. De klas zit aardig vol en de lessen beginnen. In totaal staat er ongeveer 25 uur theorie op de planning.

Na 1.5 les is het tijd voor een borrel met de club leden...en meteen wordt mijn tas het middelpunt van de avond. De voorzitter van de club vraagt of er een certificaat bij de tas zit...
Ik, in mijn onwetenheid, zeg nee, niet gezien.
Volgens hem moet dat erbij zitten omdat je anders je weight and balance niet kunt ingeven bij je preflight. Van de Cessna mag ik dan niet bang zijn, deze meneer zet me echt aan het denken, heb ik iets gemist?
Redding komt pas later op de avond uit de hoek van mijn Instructeur die zegt dat het allemaal een geintje is...ook ik heb een hoop te leren nog.

Medical...

Een dagje Soesterberg.

Om te mogen vliegen moet je een Medical ondergaan, de kosten destijds waren 300 gulden voor mijn PPL. Wat wordt er getest?

- Hart
- Longen
- Ogen ( zicht en kleurblindheid )
- Hoor test
- Algemeen lichamelijk onderzoek

Het kan inmiddels verandert zijn, maar dit is wat ik destijds moest doen.
En hoe kan het ook anders, een pass..maar met aantekening.
Ik ben bril of lens dragend en een voorwaarde gesteld aan mijn bevoegdheid is dat ik een bril of lenzen draag. Des al niet te min, er staat mij nog weinig in de weg om echt te gaan lessen...
P5E motherboard 775 Socket ,Intel Core 2 Duo E8400 ( 2 x 3000 Mhz ), Corsair DIMM 4 GB DDR2-1066 Dominator EPP Kitt, Arctic-Cooling Freezer 7 Pro CPU cooler, Antec Nine Hundred Case, Samsung SpinPoint F1 750GB internal HDD, My XFX8800GTX 768Mb.

Jerrie
Instructor
Instructor

Bericht door Jerrie » 05 mar 2008, 14:13

Ook het 2e stuk is leuk om te lezen!!
We wachten op meer :mrgreen:

Jerrie
Vliegenier in spé
Afbeelding

greencan
Site Admin
Site Admin

Bericht door greencan » 06 mar 2008, 17:12

Dit vervolgverhaal blijf ik zeker volgen! :dup:
Afbeelding

Marcel van Kollenburg
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Marcel van Kollenburg » 06 mar 2008, 19:36

De eerste echte vliegles...

Ja, daar fiets ik weer, het is nu al wat kouder aan het worden, maar een heldere herfstlucht daagt uit tot vliegen. Het is 11:30 en om 12:00 heb ik mijn eerste echte vliegles. Zenuwen gieren door mijn lijf in een mix van emoties. Ik heb bijna 2 jaar moeten zeuren om mijn bervet te mogen halen en nu gaat het dan eindelijk gebeuren.

Ik parkeerd de fiets en loop het havengebouw in. Mijn instructeur is nog weg met een leerling ( de Cessna's die Budel heeft worden echt elk uur daglicht gebruikt ) en ik hoor dat ik de PH-DKJ mee krijg, een Cessna 152.
Ik ga nog even in de kantine een kop koffie drinken en neem rustig mijn aantekeningen door. Tijdens de theorie hebben we al veel behandeld en ook mijn Flightsim ervaring komt te pas.

De PH-DKJ land op de 03 en ik loop wederom naar het havenkantoor waar ik wacht op de instructeur. Nadat de PH-DKJ op het gras tegenover het havenkantoor stopt krijg ik te horen dat we wisselen van kist, de Transponder van de DKJ is er mee gestopt... Het wordt de PH-DKH, een vierzitter en mijn favoriet ( omdat ik op haar mijn introductie heb gedaan ). Ik krijg de koffer, hierin zitten :

- POH ( Pilot Operating Handbook )
- Luchtwaardigheids bewijs
- Aanwijzing radiotelefonie uitrusting
- VFR kaart
- Checklist
- Logbook van de kist

Ik blader door het logbook om te kijken waneer de kist haar laatste 50 uurs check heeft gehad, kijk of de papieren geldig zijn. De instructeur komt binnen, tekend de vorige leerling af en wendt zich tot mij.
Ik stel me voor en hij loopt met me naar de DKH om de walk-around uit te leggen. We lopen het rondje en stappen in. Gordels om, headset inprikken en checklist erbij. Ik weet wat waar zit en dat scheelt best wat tijd.
We starten de motor en taxieen naar de 03.
Budel is een groen veld, dat betekend dat er geen ATC is alleen een soort ATIS, maar dan bemand. Dit houd in dat je alles op eigen initiatief doet, rekening houdend met ander verkeer en de luchtvaart-regelgeving, zoals landend verkeer dat voor vertrekkend verkeer gaat. Je ogen zijn dan ook je belangrijkste zintuig.
We lijnen op en een laatste check, vol gas, centerline aanhouden, 76 knopen en rotate.
De koude lucht zorgt ervoor dat de Cessna klimt als een gek en ik doe de after take-off checks. We draaien crosswind en verlaten het circuit op 814 feet en vertrekken richting Roermond, we houden het lekker makkelijk op de eerste les, voelen wat de kist doet in de bocht met en zonder richtingroer, klimmen en dalen doe je met de juiste neusstand en ik krijg mijn eerste reprimande. Kijk, wij FS vliegers zijn gewend op de instrumenten te kijken, hetgeen ik dus ook doe. En alsof het zo hoort plakt de instructeur de DG ( Directional Gyro ) en Kunstmatige Horizon af.
" Hand breedte op de horizon en gewoon naar de horizon kijken".
We vliegen richting Thorn, Roermond, Venlo en terug naar Weert. Ik heb het gevoel vrij snel te pakken en de Instructeur zit dan ook regelmatig met zijn handen over elkaar. We doen wat bochtenwerk ( [nietnodigwoord] voetwerk ) , klim en daal werk en approach to stall.

Het uur is te snel voorbij...we landen, ik krijg mijn de-brief en ik fiets weer naar huis...
Op de weg terug weet ik het zeker, ik ben verliefd!!!

Jerrie
Instructor
Instructor

Bericht door Jerrie » 06 mar 2008, 20:40

Wederom erg leuk en intersant om te lezen!
Ik blijf je verhalen volgen!!

Jerrie
Vliegenier in spé
Afbeelding

Marcel van Kollenburg
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Marcel van Kollenburg » 06 mar 2008, 23:39

We zijn ondertussen wat verder, mijn theorie heb ik gehaald ( als hoogste van de klas ) en ik heb er nu zo'n 10 uur op zitten. Ik heb heel wat vertrouwen gekregen in het vliegen en wil eigenlijk alleen maar op 4 zitters, omdat ik meer arm ruimte heb en hun gewicht me beter ligt. Het is nu wel echt herfst geworden en het weer doet nare dingen, veel van mijn lessen zijn gecanceled vanwege het weer, maar vandaag ( ik bel altijd een uur te voren naar het veld en bekijk de metar thuis ) ziet het er naar uit dat we een gaatje vinden. Ook heb ik een andere instructeur, een die de dingen net even anders aanpakt en mij het gevoel geeft dat ie beter op een 747 had thuis gehoord. De hele pre-flight briefing neemt een dikke 10 minuten in beslag, dat is dus in de kist, met de motor aan, les tijd dus...niet iets waar ik blij van wordt.

We gaan vliegen, alles gaat lekker, boven werk ( stalll, scherpe bochten, turns, climb and descend ) en we willen terug naar Budel, maar het weer slaat om...
We willen terug naar Budel maar een forse regenbui staat ons in de weg. We vliegen op 2500 voet en de cloud base ligt tussen de 2500 en 2000 feet, flarden van regenwolken passeren ons links en rechts en ik krijg het echt benauwd, de kist schudt van links naar rechts, de radio ratelt ( een teken van onweer ) en ik weet even niet wat te doen. Dan zegt mijn instructeur : My controls...

Ik laat los, zeg : You have controls.
De Cessna heeft op haar snelheidsmeter een aantal gekleurde ringen, groen, geel rood. Groen is veilig, binnen deze ring kun je met de kist vliegen binnen de grenzen. Geel, let op...adbrupte bewegingen met de stuurvlakken kunnen gevaarlijk zijn ( Buigen, breken...stuk ). Rood, raak het stuur niet aan!!
Wat ik nu schrijf is me bij gebleven als mijn meest angstige moment in een Cessna ooit!

Mijn Instructeur gooit de Cessna in een scherpe dalende bocht ( Ik noem het de Stuka Dive ) en duikt tussen de wolken lagen door, waarbij de snelheid regelmatig in het geel komt. Eenmaal visual met de grond mag ik het weer overnemen, we hangen boven het spoor dat van Roermond naar Weert gaat. Ik neem het stuur vast en vlieg terug, na de landing heb ik een gesprek met de vliegveld leiding...ik vlieg niet meer met die Instructeur!

Achetraf was het een verantwoorde beslissing, het was of dalen, of vast zitten in onweer, iets dat een Cessna niet kan hebben. Maar ik had geen lekker gevoel bij die Instructeur en dat is wel de man die jou op je gemak moet stellen. Maar soms ligt het aan mede luchtgebruikers...

Een voorbeeld :

Zoals ik al zei is de regel daqt verkeer op final voorgaat aan verkeer dat wil vertrekken. Sommige piloten snappen dat niet, zoals ik zelf heb mee gemaakt. ZIt ik lekker op final, zoveelste touch and go, rijdt er een kist zomaar de baan op, vlak voor mijn neus....ik breek de landing af, de instructeur vloekt als een bezetene.
Ik blijf boven de baan hangen, tot aan het eind terwijl de kist onder me wil vertrekken...hij wint helaas omdat zijn Piper een stuk sneller is dan onze Cessna, ik breek af, rejoin het circuit en denk bij mezelf : Wat zou ik die vent graag de waarheid willen zeggen!!! "
Maar dat hoefde niet, dat werdt al geregeld door het haven kantoor...

Al met al een paar spannende uren in een Cessna.

Tip voor jullie aanstaande vliegeniers :

Blijf wakker, hou je ogen open en vertrouw op je zelf!

schokker
Supervisor
Supervisor

Bericht door schokker » 07 mar 2008, 06:51

Prachtig Marcel.

Je haalt bij mij weer goede oude herinneringen naar boven uit de tijd dat ik zelf les had in de jaren 70.

Toen was alles nog een beetje soepeler dan in jouw tijd.

Gtz,
Jan
Domme vragen bestaan niet.
Uitsluitend domme antwoorden.

Afbeelding

Jerrie
Instructor
Instructor

Bericht door Jerrie » 07 mar 2008, 13:28

Zo :shock: wat een avontuur zeg.. lijkt me aan de ene kant wel erg vet om mee te maken, maar inderdaad ook wel weer zeer spannend!!

Doet me denken aan een verhaal van een kennis van mij, had ook vlieglessen en mochten van de ATC niet meer landen.. Dit door harde wind en regen
Zijn instructeur nam het over, en zonder zich wat aan te trekken van de ATC landde hij de kist met een flinke cross...
Veel gezeur om geweest daarna, maar alles is goed gekomen!

Jerrie
Vliegenier in spé
Afbeelding

Marcel van Kollenburg
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Marcel van Kollenburg » 19 mar 2008, 09:30

SOLO!!!

Na 12 uur DBO ( Dubbel Besturings Onderricht ) is het weer lente. De zon komt vaker door en de wind wordt kalmer. Ik heb ondertussen genoeg ervaring om starts, landingen en wat er tussenin ligt, blindelings uit te voeren.

Het is Zaterdag ochtend, de zon komt op, de lucht is strak blauw en al fietsend merk ik dat het bijna niet waait. Ik ontkom dan ook niet aan het gevoel dat dit wel eens de dag kon zijn. Mijn nieuwe instructeur heeft al aangegeven dat ik binnenkort solo mag, iets waar je als leerling al tijden naar uit kijkt. En dit zijn DE condities , bijna geen wind, prachtige lucht. Ik fiets stevig door en arriveer een half uur voor de les op het vliegveld. De PH-AFV ( Een beetje andere Cessna dan de andere, door een verandering aan de vleugels wil dit ding maar niet landen, mits je echt op 50 knopen flared ) staat klaar en ik mag de walkaround al gaan doen.

De koffer is in orde, haar 50 uurs check was vorige week en er is niks afwijkends gevonden. Ik loop met headset ( Heb ondertussen een eigenste gekocht ) en koffer naar de kist.

Deur aan pilot zijde open,
Koffer achterin,
Kijken of de gustlock op haar plek zit,
Master switch aan,
Brandstof checkken,
Flaps helemaal neer,
Pitotheat aan,
Master switch uit. ( Niet vergeten anders trek je de accu leeg )

Dan langs de linkerzijde ( vanaf de staart naar voren gekeken ) :
Linker vleugel bekijken,
Stall warning inlet ( Even met een zakdoek eroverheen in blazen, vergeet de zakdoek dus niet of je hebt al gegeten )
De stangen en geleiders van de flaps, spelling op de flaps en algemene indruk.

Rolroeren en de spelling, stuurstangen en status.

Dan naar achter, deur van het bagage ruim op slot, geen deuken en of krassen in de rear fuselage, horizontaal staartvlak en hoogte-roer met trimvlak, counterweights , stuurstang bevestigingen en algemene indruk, verticaal staartvlak met richtingroer, counterweights, stuurstangen en algemene indruk. Terug via de rechterzijde naar voor waar we vrijwel het zlefde checken, al zit hier geen bagage ruim.

De rechtervleugel doen we het zelfde, ook letten we op deuken in de leading edge van de vleugel ( Dat is de voorste rand van de vleugel ).
Dan naar de motor, klepje open, oliepeil checken, goed dichtdraaien en klepje sluiten.
Dan naar de prop, spanning V-snaar checken, tegen de prop tikken ( Beide bladen moet het zelfde klinken )
Zijn de landinglights schoon en is de druk in de neuswiel-demper in orde.

Dan zijn we klaar.

Ik stap alvast in en mag de motor starten. De instructeur komt naast me zitten, ik doe de checks en we taxieen naar de 21. De windzak hangt er slapjes bij, de lucht is nog steeds blauw...zou het er dan echt van komen?
We stijgen op, verlaten het circuit en doen nog wat stalls en scherpe bochtten. En dat laatste is nog best werken hoor. Ik bedoel, je kruist met 80 knopen, kijkt goed om je heen, draait in naar 30 graden, geeft 100 RPM erbij en draait door naar 60 graden. Om de kist nu op hoogte te houden moet je best wel hard aan het stuur trekken. Ik ben geen hulk, dus na zo'n 3 keer een steile bocht gemaakt te hebben zijn me armen best moe. We vliegen na 20 minuten terug naar Budel, we doen 3 touch and go's ( die doe ik ondertussen blindelings ) en we maken een full stop...en dan weet je het dus...dit is de dag.
Mijn instructeur zegt : Zet hem maar voor het havenkantoor neer.
Ik taxi de Cessna naar het haven kantoor, mijn hart bonkt in mijn keel en 10.000 emoties gieren door mijn lijf.
John kijkt me aan en zegt : Zo, nu kun je het zelf wel.

John stapt uit en houdt contact met me via de radio.

En daar zit je dan, eindelijk alleen. Het valt niet te beschrijven wat er op dat moment door je heen gaat, maar het is een mix van gezonde spanning, een vleugje angst en pure adrenaline. Ik taxi terug naar de 21, neem alles in mijn hoofd door, alle emergencies, checks en procedures.
Ik rij de baan op, na ervan overtuigd te zijn dat er niemand downwind , base of final zit, en doe de allerlaatste checks, ik kijk naar de windzak, bijna geen wind, gyrokompass, baan richting en motor instrumenten. Een blik naar de rechterstoel herinnert me er aan dat ik dit helemaal zelf ga doen.

Ik geef rustig, maar vlot gas, remmen los, stuur rustig met de voeten om de centerline aan te houden en bij 76 knopen roteer ik. De warme lucht schopt tegen de Cessna, maar ik laat me door niets afleiden. Ik doe de after-take-off checks, draai crosswind en klim naar 800 voet terwijl ik downwind draai. Ik check de afstand naar de baan ( ongeveer 1/3e op de vleugelstijl ) en doe de downwind checks : Oil Pressure, Oil Temprature, Fuel, Seats locked and belts fastened, flaps 1. Alles gaat automatisch, in mijn hoofd is het nu rustig en als de baan 45 graden achter me ligt neem ik gas terug naar 1500 toeren en zak 400 voet terwijl ik base draai. Ik blijf naar de baan kijken terwijl ik naar final draai en flaps bij geef. Nu is het vechtten voor de centerline, vlak voor de baan ligt de geuzendijk, een drukke weg waar je vlak over heen scheert en ik wil geen vrachtwagen raken, dus hoogte is gas, snelheid is neusstand. Met kleine correcties hou ik de kist in een stabiele daling naar het begin van de baan toe. Vlak boven de baan gooi ik het gas dicht, trek de neus rustig vlak en begin met flaren, speed 60 knots en touchdown, flaps up, vol gas en we gaan weer. Dit doen we 3 keer, dan een fullstop en parkeren op het gras.
Ik moet jullie iets bekennen, nu ik dit zo schrijf voel ik weer de zelfde emoties als toen...wat een ervaring.

Ik zet de kist op het gras en switch off. Heel even blijf ik zitten, om het allemaal tot me door te laten dringen.
Dan stap ik uit en wandel naar het havenkantoor. Daar wordt ik hartelijk ontvangen en wordt mijn stropdas afgeknipt, deze komt aan de solisten muur te hangen in het resteaurant. De bar is ondertussen ook volgelopen en onder het genot van een hapje en een drankje vieren we mijn solo.

Voor alle aankomende piloten, beroepsmatig of hobby...koester je solo, je doet hem maar een keer.

Jerrie
Instructor
Instructor

Bericht door Jerrie » 20 mar 2008, 11:32

Wederom een heel leuk verslag, en een enorm leuke ervaring!
Ik hoop het ook mee te mogen maken!!

Jerrie
Vliegenier in spé
Afbeelding

Byron

Bericht door Byron » 20 mar 2008, 17:12

Marcel van Kollenburg schreef:koester je solo, je doet hem maar een keer.
Amen! :wink:

greencan
Site Admin
Site Admin

Bericht door greencan » 22 mar 2008, 09:42

Geweldig verslag!
:dup:
Afbeelding

Sander
Senior Supervisor
Senior Supervisor
Contacteer:

Bericht door Sander » 22 mar 2008, 12:07

Heel erg goed en gefeliciteerd met je solo :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Jerrie
Instructor
Instructor

Bericht door Jerrie » 22 mar 2008, 15:48

Uhm,.. volgens mij is het al een tijdje geleden hoor :wink:
Vliegenier in spé
Afbeelding

greencan
Site Admin
Site Admin

Bericht door greencan » 22 mar 2008, 16:22

19 maart, dat gaat toch nog wel?
Afbeelding

Marcel van Kollenburg
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Marcel van Kollenburg » 22 mar 2008, 16:34

Ik heb mijn bervet al een paar jaar heren...overigens komt er in het volgende deel een stukje VFR en Dead Reconing aan...dus blijf zitten!

greencan
Site Admin
Site Admin

Bericht door greencan » 22 mar 2008, 17:23

Je hebt gelijk. Stom.. :oops:
Helemaal meegesleept door je verhaal!
:oops: :oops:
Afbeelding

Marcel van Kollenburg
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Marcel van Kollenburg » 24 mar 2008, 18:23

VFR - vlucht ( Deel 1 )

Nadat je weet wat je wel en niet met het vliegtuig kunt doen en je al een paar circuits alleen hebt gedaan, wordt het leren vliegen serieus. We gaan navigeren van A naar B en terug. Nu is het in de VFR wereld als PPL leerling onder de 3500 voet een heerlijk bestaan, ja mag gaan en staan waar je wilt ( in de figuurlijke zin ) als je er maar voor zorgt dat je je houdt aan de regels. Ik heb ondertussen mijn RT gehaald ( Radio Telefonie ) en mag dus met ATC praten zodat je ook eens door een CTR kunt vliegen zonder met grote bochten er omheen te moeten.

Bij het VFR navigeren ( het zogenaamde Dead reckoning ) vlieg je een route aan de hand van bekende en zichtbare visuele referentie punten op de grond. Je houd rekening met je track, wind, snelheid en rekent uit welke koers je moet vliegen om je WCA ( Wind Correction Angle ) te bepalen. Het is nog best een werk om zo een vlucht te plannen, een aantal stappen :

1. Waar vertrek ik en waar ga ik landen.
2. Hoe vlieg ik terug?
3. Brandstof
4. Het weer ( METEO )
5. Route
6. NOTAMS ( Heeeeeel belangrijk )

Maar we beginnen bij het begin...

Zondag ochtend
09:00
Cross Country Solo.

Na een week hard werken in het slachthuis ( ja, het verdient goed, je bent jong, niet afgestudeerd en je moet wat he ) heb ik deze les weer verdiend. Ik heb al een les of acht VFR training gehad met een instructeur en vandaag mag ik voor het eerst alleen weg...
( Na je Solo is dit het mooiste moment in je opleiding hoor )

De vlucht staat om 11:00 maar ik ben ruim op tijd om de vlucht te plannen, neem de notams door, metar en taf, check de kist en de fuel, bel naar Lelystad ( Daar ga ik heen ) om te vragen of ze me kunnen ontvangen, dien een flightplan in en ga een kop koffie drinken. De PH-DKH ( Daar is ze weer ) staat voor me klaar, mijn instructeur komt even bij me zitten om te kijken of ik de fuel and balance klaar heb en of mijn route klopt. Hij ziet geen fouten en ik ga naar de kist. Ik doe de walk-around en check de brandstof in de vleugel aan de hand van de fuelcaps op de vleugel. Dan klim ik in de cockpit, de zon schijnt, ik hem mijn lenzen in, bril bij me, kaart bij me, kneeboard, VFR map, flightplan en de koffer van de DKH. Aantekening RT bij, Medisch Certificaat bij, Paspoort en de aantekening van mijn intructeur dat ik solo mag. De Cessna start en ik stem de COM 1 af op Budel.

Even een stukje over EHBD ( Budel ).

Budel is een zogenaamd groen veld, geen ATC enkel en alleen A/D Information voor vertrekkende kisten en kisten die het circuit in willen. Het enige radiocontact dat ik dus met Budel heb is een radiocheck en als ik het circuit verlaat.

122.15
"Budel, PH-DKH, radio check"
"Voor de DKH, five out of five, how me?"
" Also Five"

Ik taxi naar de baan, de 03 is in gebruik en voor mij vertrekken 2 ULV's en een Piper van ASL ( Air Service Limburg uit Maastrich Aachen ).
Nadat de Piper en de ULV's zijn vertrokken mag ik. Opstijgen en het circuit uit vliegen is ondertussen gesneden koek, ik besluit te klimmen naar 2200 voet en zet koers naar Eindhoven. Ondertussen meld ik me af bij Budel.
"Budel, PH-DKH, uit het circuit, tot over twee uurtjes".
Het duurt niet lang of ik mag me melden bij Nieuw Milligen :
"Dutchmill, PH-DKH, 2200 feet, inbound EHV, VFR to Lelystad, Cessna 172"
"PH-DKH, Radar contact"

Het is zo gaaf om eindelijk alleen te mogen vliegen.

Ik nader de CTR van Eindhoven. Deze reikt tot 3000 voet dus ik switch naar Eindhoven Approach voor CTR crossing clearance.
"Eindhoven Approach, PH-DKH at 2200 feet, request to cross CTR for the North"
"PH-DKH, no traffic in your area. cleared to cross at 2200, report Tango"

Tango is een reporting point in de buurt van Boxtel. Ik check mijn kaart en kijk naar buiten. Eindhoven glijdt onder me door en het treinspoor naar Boxtel is mijn ref-punt.

"Eindhoven Approach, PH-DKH overhead Tango".
"PH-DKH , continue as filed, fijne vlucht".
"Continue as filed, PH-DKH".

Daarna volg ik de snelweg naar Den Bosch, Wageningen, Barneveld, Nijkerk en Lelystad. Het is, met een kruissnelheid van 100 knopen ( 180 km/h ) binnen het uur te vliegen. Leystad weet dat ik er aan kom, ik heb immers een Flighplan gestuurd. Om me heen is het rustig, de wind komt vanaf het zuiden, het is 30 graden buiten en de enige bult die ik tegenkom is een thermiekbel. Dan, in het verlengde van mijn neus, zie ik het ijselmeer. Net daar voor ligt Lelystad. Ik daal naar 800 voet, kijk op de kaart en meld me overhead Sierra voor een right hand circuit op de baan 23. Ik mag het circuit in, draai downwind en doe de checks. Dan base en final, netjes voor de baan, afronden en flare.
Ik exit de baan bij Delta en taxi naar de Appron. Een geslaagde heenvlucht...

( Even ter verduidelijking, deze vlucht heeft een dikke 3 jaar terug plaats gevonden, sommige details kunnen zijn verandert, procedures aangepast en sommige dingen ben ik ook vergeten. Dus pin me niet op details... )

Ik had graag foto's willen laten zien, maar ik was destijds niet vermogend genoeg om een goede camera te kopen, bovendien heb je weinig tijd om te filmen als je solo boven nederland hangt...

Jerrie
Instructor
Instructor

Bericht door Jerrie » 25 mar 2008, 11:22

En alweer een erg leuk verslag om te lezen, en een te gekke ervaring voor jou!
Foto's hadden inderdaad erg leuk geweest, maar ik denk dat iedereen hier wel beseft dat dat praktisch onmogelijk is!

Mooi verslag, en we wachten op meer :mrgreen:
Vliegenier in spé
Afbeelding

Marcel van Kollenburg
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Marcel van Kollenburg » 25 mar 2008, 11:30

De zomer komt er weer aan, dus ik moet mijn uren weer maken. Ik hoop dat ik dan wel foto's kan maken...

Jerrie
Instructor
Instructor

Bericht door Jerrie » 25 mar 2008, 20:06

Anders ken ik nog wel iemand die wel foto's voor je wilt maken :fl: :mrgreen:
Vliegenier in spé
Afbeelding

Supercitroen
Instructor
Instructor