De reis naar het PPL

Moderator: Marcel van Kollenburg

koray-flyer96
Supervisor
Supervisor

Re: De reis naar het PPL

Bericht door koray-flyer96 » 26 mar 2008, 17:51

perfect :!: :dup: :dup: :dup: :D :) :o :lol: 8) :P

Marcel van Kollenburg
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Marcel van Kollenburg » 29 mar 2008, 11:26

Mijn eerste wedstrijd.

Lid worden van de locale vliegclub is natuurlijk niet alleen leuk omdat je met je collega piloten aan de bar te hangen, maar bij zulke clubs worden ook diverse activiteiten georganiseerd. Bij ons is dat ook zo. Het is ergens in Juli en de jaarlijkse navigatie wedstrijd komt er aan. Ik heb me ingeschreven als pf ( Pilot Flying ) en mijn navigator is mijn instructeur theorie en mede-eigenaar van het vliegveld. Budel is in handen van particulieren, de famillie Franssen ( toevallig ook famillie van mijn schoonouders, hoe kun je het treffen ). De plot wordt uitgezet op papier en we krijgen een enveloppe met daarin 22 foto's van meertjes en vennetjes. Deze moeten onderweg gespot worden en op de kaart vermeld worden. We krijgen de PH-AFV mee. Er doet een diveristeit aan kisten mee, een Lancair ( Razendsnelle koolstof kist ), twee Cessna 152's, een Cirrus 20, twee pipers en nog wat andere toestellen. In totaal 12 vliegtuigen.

Ik begin met de route op papier te zetten, inclusief de checkpoints, eta en fuelstate. Rekening houdend met de wind pas ik de tracks aan door de WCA uit te rekenen met mijn Flight Computer ( een Schijfmodel, een soort rekenmachiene voor piloten waar je van alles mee kunt uitrekenen ). Dan checken we het weer, geen wolken en dus geen neerslag of andere enge dingen die de vlucht zouden kunnen verpesten.

11:30, Departure...

We lopen naar de kist, ik grap naar mijn instructeur : Are you ready for this one Mav?
Hij antwoord : Just a walk in the park buddy
( Komt uit Top Gun )

Ik doe de walkaround en we stappen in.
Nadat ik de motor heb gestart taxi ik naar de baan, voor me vertrekt een Cessna 152 en we moeten 5 minuten holden voor de baan om genoeg spacing te houden tussen de deelnemer voor ons. Ik zet mijn zonnebril op en rij de baan op.

Final Checks, baan richting...03 klopt
Wind.............................Geen wind, geen opsturen
QNH..............................Checked

Ik geef rustig maar vlot gas, de remmen eraf en de Cessna begint te rollen, sneller en sneller...
76 knopen, Rotate...
Neus in de klimstand, trimmen.

After Take-off Checks

Engine Instruments :
Fuel, Oil Temp, Oil Pressure....Check
Flaps...............................Up

Ik verlaat het circuit en vlieg naar het begin van de eerste leg, de sluis bij het kanaal ( Zuid Willemsvaart ). Daar start Ruud de stopwatch en ik vlieg de track naar ons tweede waypoint. Tussen de waypoints in liggen dus de vennetjes die we moeten identificeren... We vertrekken naar het noorden, door de CTR van Eindhoven, via Den Bosch, via Zeeland, Woensdrecht, Gilze Rijen terug via Eindhoven naar Weert. De Cessna hobbelt door de lucht, het zicht is onbeperkt en het is best druk in de lucht. We naderen de Eindhoven CTR, ik stem af op approach en meld me.Door de zomerdrukte op Eindhoven moeten we klimmen naar 3500 voet omdat Eindhoven ons niet door de CTR kan laten vliegen vanwege de drukte daar. Ik geef vol gas en zet de neus in de klimstand, de Cessna klimt gestaag door de warme lucht naar 3500 voet. De eerste twee vennetjes zijn al door Ruud geidentificeerd en op de kaart gezet. Het uitzicht is fantastisch en ik geniet met teugen, dit is waar de hobby om draait, met vrienden erop uit trekken en een rondje vliegen.

De vlucht duurt zo'n twee uur en we denken alle vennetjes correct te hebben op geschreven, dus ik zet koers naar Weert. Op Budel aangekomen zitten er 3 kisten in het circuit en ik ben nummer 4. De kisten voor me landen, maar ik merk dat ik final niet haal voordat de kist voor me gevacate is...dus ik maak een nette missed approach en rejoin het circuit . Na de landing even langs de wedstrijdleiding om onze spullen in te leveren. Daar horen we al dat we als een van eerste terug zijn, de Lancair ( uiteraard ) was als eerste terug.
We gaan een hapje eten en drinken wat op het terras terwijl iedereen terug komt. Iedereen komt veilig terug en rond vijf uur worden de uitslagen bekend gemaakt. We hadden alle vennetjes goed en een 3e tijd, de Lancair was dan wel snel, maar zij hadden maar 7 vennetjes goed. We eindigen als 2e in het totaal klassement, een geslaagde prestatie...

Om 19:00 uur gaat de Barbeque aan en na een lekkere hap en een paar biertjes beginnen de verhalen. De wat oudere generatie ( Pre-GPS zeggen zij altijd ) verteld over hun VFR ervaringen in de goede oude tijd, met oude sperry's en the seat of your pants-gevoel. Ze vertellen over hun solo's en hun eerste keer over de Noordzee. Het zijn mooie verhalen en ik heb vandaag genoeg voer voor mijn eigen stoere verhaal, zoals jullie hier hebben gelezen.
Vliegen is mooi, maar de mensen eromheen zijn net zo mooi en interessant. Ik hang graag rond met piloten, ze zijn een appart ras, je ziet dat wat ze doen een passie is, een liefde voor dat azuurblauwe gewelf boven ons. Ik ben gezegend met een F-16 piloot in mijn famillie en een vriend die in de luchtvaart is beland.

Een paar foto's :

Afbeelding

Hier help ik de Display Tigers, een virtueel F-16 Squadron, door kinderen zelf te laten zien hoe een F-16 vliegt. Hiervoor gebruikten we een F-16A Mock- Cockpit, beamer en een PC met daarop Falcon 4.0 geinstalleerd. Hier leg ik aan een moeder en haar kind uit wat een dogfight is.

Afbeelding

De Display Tigers. Ik ben de knul in de flightsuit.

Afbeelding

Twente AFB, de Sim.

Als je lang genoeg met Falcon 4.0 oefent ( niet met de standaard out of the box versie, maar de patched versie ) kun je mensen versteld laten staan. F-16 vliegers zijn niet makkelijk te imponeren, maar wat wij als Tigers lieten zien op deze dag vonden ze toch een applaus waard. Bijtanken in de lucht, MiG's afschieten, bommen gooien, opstijgen en landen...we deden het gewoon. Ik mocht vanaf Twente Take-off gaan ( Het opstarten van de kist duurt zo'n 10 minuten omdat de INS ( Inertial Navigation System ) moet alignen met de nul stand ) en dan naar het zuiden, via Eindhoven ( de graphics zijn niet te verglijken met Flightsim, zij hebben meer dan 1 PC die hun rekenwerk doet ) en via Weert naar Kleine Broggel voor een touch and go. Een F-16 heeft een erg smalle wielbasis en laat zich slow and low erg lastig besturen, dus landen is niet makkelijk. Maar het lukt me en na de touch and go mag ik verder naar Antwerpen.

Maar de man achter de knoppen is niet van plan mijn ego heel te laten. Vlak bij het doel ( een waterkracht centrale in Antwerpen ) zet hij een SA-13 neer. Ja, dat kunnen ze dus ook...ik heb 2 Mk-84's onder de vleugel, dus de kist zit in de Category 3 zoals dat heet, scherpe bochten zijn gelimiteerd tot 5.5G omdat anders de belasting op de pylons en dus de vleugel te groot wordt. Er wordt geschoten, lampjes in de cockpit knipperen en sirenes ( nouja, niet van wieuuuw, wieuuww ) vertellen me dat ik in de problemen zit...dit is effe wat anders dan een Cessna hoor...

Ik drop chaff, draai tegen de raket in, weer chaff, inverted ( ondersteboven ) neus omlaag en nog eens chaff. De raket mist, maar ik zit op 6000 voet en dat maakt mijn bewegingsruimte voor een volgende raket een stuk kleiner...
Er komt geen tweede raket en ik kan de bommen lossen op het doel. Ik zweet ervan, dit is het meest intense dat ik ooit heb gedaan. Terug naar Twente voor een perfecte landing...

MISSION ACCOMPLISHED.

Maar wat deden we nog meer in Twente, ik bedoel, ze nodigen je niet zomaar uit om effe in hun sim te komen spelen. Nu, dat zit zo. De oprichter van de Display Tigers kent heel veel luchtmachters, meer dan ik. Het 313 Squadron ( ook Tigers ) bestond 50 jaar en dat moest gevierd worden. Wij werden uitgenodigd om met Falcon te laten zien, hoe realistsich onze sim eigenlijk is...

Afbeelding

Sim HQ!

Veel van de echte piloten ( Nederlands en buitenlands ) wilde dan ook effe simmen. En ze kwamen tot de conclusie dat dit "spel" toch wel erg dicht bij hun dagelijkse werk kwam, ondanks het feit dat wij geen blauwe plekken overhouden aan een 9G bocht...

Tja, en piloten houden, net als de Tijgertjes, van bier...heel veel bier.

Afbeelding

Het heiligdom van 313 Squadron, hier tappen ze heerlijke biertjes!

Afbeelding

De oude display kist...ik weet effe niet meer hoe de piloot van toen heete, maar hij heeft dus op mijn PC zijn demo gevlogen, dat was pas echt gaaf!

Nou, we zijn er weer effe doorheen, ik hoop dat jullie ervan genieten...
P5E motherboard 775 Socket ,Intel Core 2 Duo E8400 ( 2 x 3000 Mhz ), Corsair DIMM 4 GB DDR2-1066 Dominator EPP Kitt, Arctic-Cooling Freezer 7 Pro CPU cooler, Antec Nine Hundred Case, Samsung SpinPoint F1 750GB internal HDD, My XFX8800GTX 768Mb.

NickZorz
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door NickZorz » 29 mar 2008, 12:07

Mooi verhaal kerel, al ken ik natuurlijk bijna al je verhalen wel :). Maare moest je nou persee mijn volledige naam neerzetten :P.

Tijntje
Instructor
Instructor

Bericht door Tijntje » 02 apr 2008, 17:26

Haha ziet er geweldig uit om dit zo te lezen!
Open your future!

Plaats reactie

Terug naar “De reis naar het PPL”