Zoals ik het nu begrijp is je probleem met het uitzicht vooral een gevolg van je persoonlijke voorkeur. Laat ik vooropstellen dat er niet zoiets bestaat als 'de enige goede manier'. FSX zoals het uit het doosje komt is een spel; met add-ons kun je er een waardevol hulpmiddel bij de vliegopleiding van maken. Hoe je virtueel vliegt, hangt dus sterk af van wat je zelf wilt met de flight simulator. Als je 'gemakkelijk' wilt vliegen (laat ik zeggen: als spel), kies dan één van de meegeleverde vliegtuigen of een add-on van Abacus of Carenado. Er zijn er meer. Wil je vliegen als echte piloot, kies dan een vliegtuig van A2A Simulations (sportvliegtuigen en warbirds) of PMDG (enkele verkeersvliegtuigen). Er zijn enkele andere vliegtuig add-ons die de kwaliteit van die van A2A en PMDG benaderen maar geen die die kwaliteit evenaart.
Jouw probleem speelt bij mij inderdaad geen rol, waarschijnlijk doordat ik de flight simulator anders gebruik.
Ik vlieg uitsluitend in de virtuele cockpit. Dat doe ik omdat ik dan zie wat ik in werkelijkheid zou zien. Niets meer, alleen een beetje minder omdat pannen tijd kost en ik daarom niet altijd pan als het wel zou moeten.
Verder is het zo dat ik ongeveer evenveel tijd besteed in warbirds als in jonge sportvliegtuigen. Daarnaast af en toe alle andere soorten vliegtuigen en helikopters behalve moderne verkeersvliegtuigen. Wat ik zie als ik recht voor me kijk, heb ik in
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.p ... b8#p266279 getoond met drie voorbeelden.
De meeste warbirds zijn taildraggers. Als je met zo'n vliegtuig een driepunts landing gaat maken, raakt de runway gemakkelijk buiten beeld. Vanwege hun bouw moet je taildraggers nogal achterover laten hangen voor een driepuntslanding. Meestal zijn de flaps van die vliegtuigen zodanig uitgevoerd dat het vliegtuig enigszins voorover draait bij gebruik van de flaps, maar bij een taildragger betekent dat dat het vliegtuig ongeveer horizontaal komt. Dan kun je de runway net zien, maar niet vlak voor je. Er zijn originele instructiefilms uit 1953 voor de vlieglessen van de US Navy. In die tijd werd gevlogen met de T-6 Texan (T van Trainer); ook een taildragger. De officiële instructie luidt dat je je op hoge punten rondom de runway moet oriënteren bij de landing omdat je zo weinig zicht hebt op de runway! Wat natuurlijk alleen maar kan bij vliegvelden die je kent als je broekzak. Bij onbekende vliegvelden moet je zoveel snelheid houden dat je een wiellanding kunt maken (dus op alleen het hoofdlandingsgestel) waardoor je wel goed zicht hebt op de baan. Maar of je nou op twee of op drie wielen moet landen, daar zijn hele boeken over vol geschreven.
De enige vliegtuigen die ik ken waar je nagenoeg niets ziet tijdens de landing zijn de GeeBee Sportsters (zie
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.p ... 00#p250506). Door hun gedrongen bouw en grote motor zit je vooral tegen de motor aan te kijken. Delmar Benjamin werd beroemd met de demonstraties die hij gaf met de door hem samen met Steve Wolf gebouwde replica van de GeeBee R2. Bij die demonstraties werd het commentaar verzorgd door de vrouw van Delmar Benjamin. Als hij ondersteboven vliegt (wat met het originele exemplaar niet mogelijk was omdat die een motor met carburateur met ouderwetse vlotter had in tegenstelling tot de injectiecarburateur van de replica), zegt zijn vrouw dat dat het enige moment is waarop hij goed zicht heeft op de runway!
Kortom: in het echt is het vaak lastig om goed zicht te hebben op de runway. Omdat ik het zweet in mijn handen wil hebben zoals ik dat ook zou hebben als ik het echte vliegtuig zou moeten landen, kies ik dus voor de virtuele cockpit, een realistisch eyepoint (kun je in het aircraft.cfg wijzigen) en een realistische zoomfactor.
Mijn belangrijkste advies is dus niet hoe je FSX zou kunnen wijzigen om meer te kunnen zien, maar om het officiële Pilot's Operation Handbook op te zoeken en om dan te proberen de landing uit te voeren volgens de richtlijnen zoals die in het echt gehanteerd worden. Bijvoorbeeld: de stand van het vliegtuig is afhankelijk van de snelheid, de flaps en het al dan niet uitgeklapte landingsgestel. Houd dus de voorgeschreven snelheden aan tijdens de daling en klap de flaps en het landingsgestel uit op de momenten die geadviseerd worden.
Als je 'volgens het boekje' landt, zou je voldoende zicht moeten hebben.