Foutmelding "FSX werkt niet meer...."

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Hommel
Student Pilot
Student Pilot

Foutmelding "FSX werkt niet meer...."

Bericht door Hommel »

Ik heb FSX geinstalleerd onder Windows 10. Windows 10 heb ik geinstalleerd vanuit windows 7 upgrade naar Windows 10, waarbij ik data heb behouden, maar verder een schone Win 10 installatie.

Daarna installatie van FSX.

Bij het draaien van FSX onder dit nieuwe OS krijg ik na enkele seconden tot enkele minuten steeds:
Afbeelding
Een melding van een beschikbare oplossing is er niet.

Voorheen onder Win 7 nooit enig probleem gehad.
Wat kan hier aan de hand zijn?
stienspilot
Observer
Observer

Re: Foutmelding "FSX werkt niet meer...."

Bericht door stienspilot »

Belangrijk is om FSX als administrator op te starten, dit kan dit soort problemen oplossen.

Succes Joop
FlipS
Site Admin
Site Admin

Bericht door FlipS »

Inderdaad is het noodzakelijk om FSX te installeren en add-ons toe te voegen als administrator. Het simpelst is om jezelf permanent alle rechten als administrator toe te kennen (als je dat nog niet hebt gedaan).
Maar waarschijnlijk zit je probleem in UIAutomationCore.dll. Lees http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=18436 eens. Hoewel het probleem waarschijnlijk niet voortkomt uit FSX SP1 en SP2 / Acceleraration Expansion Pack, noch uit Out of Memory zou ik http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=18437 en http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=18438 ook lezen; dat is altijd leerzaam voor komende problemen met FSX. Hangt er wel een beetje vanaf of je de oude boxed version hebt of de nieuwe Steam Edition.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Hommel
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Hommel »

Dag FlipS,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. :dup:
Ik had het Acc.Exp.pack (met SP1+SP2) niet geïnstalleerd. Dat heb ik nu wel gedaan en intussen een uurtje of zo met een Beechcraft Baron 58 rondgefladderd zonder enig crash-probleem. :?

Echter....

Nu ben ik het zicht vanuit de cockpit op de omgeving kwijt. :(
De situatie is deze:
  • Ik zit in de cockpit met het instrumentenbord voor me (menu/views/view mode/cockpit)
  • Na 1x W drukken verdwijnt het instrumentenbord, maar blijven onderaan 6 instrumenten zichtbaar:
    snelheid, turn coord., horizon, kompas, hoogte en verticale snelheid.
    Als je rondom wilt kijken (knop boven op de joystick) dan zie je (opzij) keurig de zij-omgeving boven de vleugel... en doordraaiend de afgesloten achterkant v.d. cockpit etc....
  • Na 2x W drukken zijn ook deze 6 instrumenten weg: volledig uitzicht vooruit. Maar....: je kunt niet vrij rondom kijken.
Voorheen, onder Win 7 en eerder onder Win XP had ik daar geen last van. Maar toen had ik het Exp.Pack niet geïnstalleerd. Ook SP1 en SP2 niet. Toentertijd experimenterend bleek SP1 te leiden tot het genoemde euvel (dus 2xW + rondom kijken = geen vrij zicht op omgeving).
Is er een oplossing voor dit probleem. Je kunt niet vooroverbuigen en naar het raampje keren om meer te zien, zoals dat in het echt wel tot op zekere hoogte mogelijk is.
Voor mij is het oriënteren op de omgeving, het netjes vliegen van een landingscircuit en dus ook het goed aanvliegen van het vliegveld aanzienlijk bemoeilijkt en eigenlijk onrealistisch moeilijk. :hm

Ik ben benieuwd met welk advies je terugkomt. :rr:
FlipS
Site Admin
Site Admin

Bericht door FlipS »

Kies je 'cockpit' (tweedimensionaal) of 'virtual cockpit' (drie dimensionaal)? Want ik meen dat dit probleem zich alleen voordoet in de 2D cockpit view. In de virtuele cockpit heb ik dit probleem in elk geval nooit gehad. Bovendien is die veel realistischer.
Hommel
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Hommel »

Cockpit 2- of 3D, maakt geen verschil. Ook virtual cockpit geeft geen vol ongehinderd uitzicht.
Voorlopig doe ik het even zo, als er geen oplossing voorhanden is.

Voor het overige:
  • Heb HIGHMEMFIX=1 ingevoerd in fsx.cfg,
  • Heb LOD_RADIUS=6.5 gezet (was 3.5) en
  • Heb de patch om 2GB virtual RAM erbij te krijgen gedaan. Ik vroeg mij af: moet dit 1x (zoals nu gedaan) of iedere keer vooraf aan de start van FSX.EXE?
  • Heb UIautomationCore.dll gedownloaded en in de hoofdmap van FSX geplaatst.
Even heb ik nog een of twee keer "FSX vliegt uit de bocht" gehad. Ik weet niet meer welke van bovenstaande maatregelen toen al ingebracht waren. Het viel me op, dat de crashes optraden, als ik b.v. bij een gestarte vlucht het tijdstip van nacht naar dag veranderde, of omgekeerd, of een andere wijziging aanbracht, b.v. een andere vlucht. Hier moet weer het nodige aan scenery en kleur en helderheid worden geladen. Mogelijk, dat het programma dan tegen te weinig RAM aanloopt, omdat de oude scenery niet (volddoende) uit het geheugen verdwijnt en dus onvoldoende RAM wordt vrij gegeven.

Vanavond heb ik diverse vluchten gemaakt uit mijn lijstje van vroegere vluchten. Daarbij dus scenery en vliegtuig veranderd. Ook hoge instellingen van texture-resolutie, verkeer (vlieg- boot- en autoverkeer) etc...., etc..... aan gebracht. Ging tot nu toe goed.
Ik wacht nog even af of ik nog tegen crashes aanloop..... :fl:
FlipS
Site Admin
Site Admin

Bericht door FlipS »

De patch hoeft maar eenmaal geactiveerd te worden.

Meestal geeft FSX een melding als het programma vastloopt door een Out of Memory error (maar dus niet altijd). Soms zie je verticale zwarte strepen voorbijflitsen voorafgaand aan een OOM. Ik hoor ook een signaal als de VAS overschreden dreigt te worden. Als ik dan direct kan landen zonder dat nieuwe scenery geladen moet worden, lukt dat meestal nog net; anders niet.

Ik heb LOD_RADIUS weer van 6.5 terug moeten zetten naar 4.5 vanwege het gebruik van vliegtuig add-ons die ook veel RAM nodig hebben. Daarmee kreeg ik toch weer OOM's boven gedetailleerde scenery.
Als je een willekeurige setting verandert via FSX > Settings > Display worden Texture_Max_Load en Lod-Radius weer teruggezet op de default waarde. Er bestaat wel een programmaatje waarmee je Texture_Max_Load met één muisklik weer op de zelf gekozen waarde (meestal 4096) terug kunt zetten maar zoiets is er niet voor Lod_Radius. Je zult FSX.exe dus regelmatig moeten bijwerken.

Voor zover ik ervaren heb, drukt AI verkeer niet erg zwaar op het VAS gebruik maar wel op de frame rate. Dat hangt er waarschijnlijk vanaf hoe gedetailleerd de AI voertuigen zijn. De default voertuigen zijn niet erg hoog gedetailleerd.

Oorzaken van crashes zijn vaak in de gebeurtenissenlogboeken van Windows te vinden. Soms is de omschrijving zo cryptisch dat je er nog niet wijzer van wordt. Soms wordt een fout met 'unknown' naam genoemd en dan heb je er ook niets aan. Eén van de meest optredende crashes in FSX (na UIAutomatinCore.dll) zijn g3d.dll fouten. Die kunnen meerdere oorzaken hebben. FSUIPC lost een belangrijke oorzaak van g3d.dll fouten op (daarvoor is de freeware basis van FSUIPC voldoende) maar ook dan zullen ze af en toe blijven optreden.

Helemaal stabiel zul je FSX nooit krijgen maar wel zo stabiel dat crashes zeldzaam worden.
Hommel
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Hommel »

Nu ik FSX.cfg nog eens nakijk, zie ik, dat LOD_RADIUS op 4.5 te staat. Heb ik dat nu op 6.5 gezet gehad...? Eerlijk gezegd ben ik nu in twijfel. Voor zover ik me herinner heb ik niks gewijzigd in: FSX > Settings > Display

Iets anders is, dat ik voorheen zelden storingen had en voor zover ik kan nagaan zeker geen OOM's. Bij u is dat aan de orde van de dag, als ik u goed begrijp. De storing bij mij (zie boven) is niet als een OOM aangekondigd en ging ook niet vooraf met verticale zwarte strepen gepaard.

Ten slotte:
Mijn opmerking, dat ik na installatie van het Acc.Exp.Pack niet meer rondom kan kijken zonder belemmering v.h. uitzicht door het interieur van de cockpit, heb ik nog niet opgelost. Virtuele cockpit of 2D dan wel 3D helpt allemaal niet. U zegt daar weinig over en daardoor heb ik de indruk, dat dat u geen parten speelt. Om een vliegveld goed aan te vliegen, moet ik steeds de neus in de richting v.h. vliegveld keren om te kunnen zien of ik al in lijn ben met de landingsbaan. Als dat dan nog niet het geval is of ik zit te dichtbij en nog te hoog, moet ik een beetje gokken hoeveel ik weer weg moet draaien en verder vliegen (weer dus zonder uitzicht op het vliegveld) en een tijdje later weer opnieuw neus toekeren en opnieuw gokken.... etc.... Ik kom natuurlijk uiteindelijk altijd wel weer op de grond, maar zo hoort het natuurlijk niet (en het is ook helemaal niet leuk om het zo te moeten doen).
Mag ik u vragen: heeft u dat vrije uitzicht wel (3 x W indrukken vanuit niet-vertuele cockpit met volledig dashboard)? Ik herinner me in het verleden SP1 en SP2 eens te hebben geïnstalleerd (vóór de huidige install onder Win10) met hetzelfde probleem. Dat meldde ik toen op fora (o.a. ook hier) en ik kreeg een reactie van iemand, die dezelfde ervaring had. Omdat ik er niet meer van hoor, lijkt het, dat het "vrije-uitzicht-probleem" voor anderen (en voor u?) niet bestaat.
Ik zocht die post net nog even op en staat op: http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=100&t=15406

Ik kijk weer uit naar je mening (en als je het weet: je oplossing).
Alvast bedankt.
FlipS
Site Admin
Site Admin

Bericht door FlipS »

Zoals ik het nu begrijp is je probleem met het uitzicht vooral een gevolg van je persoonlijke voorkeur. Laat ik vooropstellen dat er niet zoiets bestaat als 'de enige goede manier'. FSX zoals het uit het doosje komt is een spel; met add-ons kun je er een waardevol hulpmiddel bij de vliegopleiding van maken. Hoe je virtueel vliegt, hangt dus sterk af van wat je zelf wilt met de flight simulator. Als je 'gemakkelijk' wilt vliegen (laat ik zeggen: als spel), kies dan één van de meegeleverde vliegtuigen of een add-on van Abacus of Carenado. Er zijn er meer. Wil je vliegen als echte piloot, kies dan een vliegtuig van A2A Simulations (sportvliegtuigen en warbirds) of PMDG (enkele verkeersvliegtuigen). Er zijn enkele andere vliegtuig add-ons die de kwaliteit van die van A2A en PMDG benaderen maar geen die die kwaliteit evenaart.

Jouw probleem speelt bij mij inderdaad geen rol, waarschijnlijk doordat ik de flight simulator anders gebruik.
Ik vlieg uitsluitend in de virtuele cockpit. Dat doe ik omdat ik dan zie wat ik in werkelijkheid zou zien. Niets meer, alleen een beetje minder omdat pannen tijd kost en ik daarom niet altijd pan als het wel zou moeten.
Verder is het zo dat ik ongeveer evenveel tijd besteed in warbirds als in jonge sportvliegtuigen. Daarnaast af en toe alle andere soorten vliegtuigen en helikopters behalve moderne verkeersvliegtuigen. Wat ik zie als ik recht voor me kijk, heb ik in http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.p ... b8#p266279 getoond met drie voorbeelden.

De meeste warbirds zijn taildraggers. Als je met zo'n vliegtuig een driepunts landing gaat maken, raakt de runway gemakkelijk buiten beeld. Vanwege hun bouw moet je taildraggers nogal achterover laten hangen voor een driepuntslanding. Meestal zijn de flaps van die vliegtuigen zodanig uitgevoerd dat het vliegtuig enigszins voorover draait bij gebruik van de flaps, maar bij een taildragger betekent dat dat het vliegtuig ongeveer horizontaal komt. Dan kun je de runway net zien, maar niet vlak voor je. Er zijn originele instructiefilms uit 1953 voor de vlieglessen van de US Navy. In die tijd werd gevlogen met de T-6 Texan (T van Trainer); ook een taildragger. De officiële instructie luidt dat je je op hoge punten rondom de runway moet oriënteren bij de landing omdat je zo weinig zicht hebt op de runway! Wat natuurlijk alleen maar kan bij vliegvelden die je kent als je broekzak. Bij onbekende vliegvelden moet je zoveel snelheid houden dat je een wiellanding kunt maken (dus op alleen het hoofdlandingsgestel) waardoor je wel goed zicht hebt op de baan. Maar of je nou op twee of op drie wielen moet landen, daar zijn hele boeken over vol geschreven.

De enige vliegtuigen die ik ken waar je nagenoeg niets ziet tijdens de landing zijn de GeeBee Sportsters (zie http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.p ... 00#p250506). Door hun gedrongen bouw en grote motor zit je vooral tegen de motor aan te kijken. Delmar Benjamin werd beroemd met de demonstraties die hij gaf met de door hem samen met Steve Wolf gebouwde replica van de GeeBee R2. Bij die demonstraties werd het commentaar verzorgd door de vrouw van Delmar Benjamin. Als hij ondersteboven vliegt (wat met het originele exemplaar niet mogelijk was omdat die een motor met carburateur met ouderwetse vlotter had in tegenstelling tot de injectiecarburateur van de replica), zegt zijn vrouw dat dat het enige moment is waarop hij goed zicht heeft op de runway!

Kortom: in het echt is het vaak lastig om goed zicht te hebben op de runway. Omdat ik het zweet in mijn handen wil hebben zoals ik dat ook zou hebben als ik het echte vliegtuig zou moeten landen, kies ik dus voor de virtuele cockpit, een realistisch eyepoint (kun je in het aircraft.cfg wijzigen) en een realistische zoomfactor.
Mijn belangrijkste advies is dus niet hoe je FSX zou kunnen wijzigen om meer te kunnen zien, maar om het officiële Pilot's Operation Handbook op te zoeken en om dan te proberen de landing uit te voeren volgens de richtlijnen zoals die in het echt gehanteerd worden. Bijvoorbeeld: de stand van het vliegtuig is afhankelijk van de snelheid, de flaps en het al dan niet uitgeklapte landingsgestel. Houd dus de voorgeschreven snelheden aan tijdens de daling en klap de flaps en het landingsgestel uit op de momenten die geadviseerd worden.
Als je 'volgens het boekje' landt, zou je voldoende zicht moeten hebben.
Hommel
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Hommel »

Hi FlipS,
Een heel verhaal weer. Mooi! :dup:
Ik moet het nog eens goed op me in laten werken. Als ik het allemaal zou doen zoals ik denk dat u het doet, dan moet ik veel veranderen, experimenteren en leren. Daar is niks mis mee, maar kost tijd (en moeite).

In mijn probleem is niet het landen an sich geprononceerd, maar het aanvliegen van het vliegveld om op een goede final te komen. Het rechthoekje ook wel aanvlieg- of landingscircuit genoemd.
Op het downwindleg zou je aan je zijkant de landingsbaan moeten kunnen zien. Op ongeveer 45gr. tussen vliegtuig en de voet van de langdingsbaan moet je het crosswind leg ingaan om met de voet van de landingsbaan in het oog de final op te kunnen draaien.
Welnu ik kan de landingsbaan vanaf het downwindleg niet of slechts heel gedeeltelijk zien. Een criterium dat mij zegt: "Nu het crosswindleg opdraaien" is er niet omdat ik het baaneinde niet onder 45gr. (of een iets andere bruikbare hoek) kan waarnemen.

Nu heb ik het zojuist nog eens vanuit de virtuele cockpit (VC) gedaan (Beechcraft Baron 58).
Ik moet zeggen, dat het zicht op de omgeving beter is, maar je moet dan veel spelen met de knop boven op de joystick en voortdurend de toets A indrukken om van plaats te gaan verzitten (van linkerstoel naar rechterstoel e.o.). Het e.e.a. kost tijd en komt de nauwkeurigheid van in het oog houden van snelheid, hoogte en daalsnelheid niet te goede. Soms verdwijnt ook een gedeelte v.d. instrumenten uit het beeld.
Het zal allemaal meer een kwestie van wennen zijn. In al die jaren (10? 15? 20?) heb ik dat nog nooit zo in VC gedaan. Ook zal ik de knop assignments v.d. joystick aan moeten passen zodat ik niet steeds naar de A v.h. keyboard moet. Maar dat is nog het minste probleem.

In ieder geval weer eens bedankt voor de aandacht, die je aan mijn vlieggepruts ( :wink: ) gegeven hebt.
Ik ga oefenen en je van mijn bevindingen rapporteren over enige tijd.

We keep in touch?
Beste groet.
Hommel
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Hommel »

Op ongeveer 45gr. tussen vliegtuig en de voet van de langdingsbaan moet je het crosswind leg ingaan om met de voet van de landingsbaan in het oog de final op te kunnen draaien.
misschien is crosswindleg niet de juiste benaming en moet het baseleg zijn....
maar ik bedoel het laatste stuk dwars op de landingsrichting voordat je op de final draait.
FlipS
Site Admin
Site Admin

Bericht door FlipS »

In de trainingsfilms van de US Navy die ik al noemde, wordt geleerd om in het downwindleg een 'wingtip distance' tot de runway aan te houden.

Afbeelding

En dat kun je dus vanuit de VC ook heel goed zien! Dat gaat natuurlijk alleen bij vliegtuigen waar je vanuit de cockpit over de vleugel kijkt ... Ook is duidelijk dat dit geen vaste afstand is, maar dat deze afstand afhankelijk is van de positie van de piloot, de vleugellengte en de hoogte waarop je vliegt. Als richtlijn moet je uitgaan van een hoogte van circa 700 ft aan het begin van het downwindleg en 500 ft aan het einde. Afhankelijk van het vliegtuig zul je tijdens het downwindleg de flaps (verder) uitklappen en het landingsgestel uitklappen.
(Ik deed trouwens iets fout toen ik dit screenshot maakte want het vliegtuig hangt teveel achterover).

Op het moment dat de vleugel het einde van de runway aanwijst, draai je het baseleg in.
Bij sommige vliegvelden staan oranje borden in het veld die de punten markeren waarbinnen het circuit gevlogen moet worden. Ik ken die borden van Teuge maar ik weet niet of ze overal staan. In NL2000 zijn die borden niet te zien maar ik heb op de Visual Approach Chart gekeken waar die borden staan en heb de overeenkomstige punten in NL2000 opgezocht. Zo kan ik met een Cessna 172 op Teuge toch keurig via het circuit binnenkomen! Eerst zoek ik de kruising op van de Zutphensestraat met de A1, daar ligt het punt Sierra waar je je moet melden. Dan een koers van ongeveer 350° tot een bepaalde bocht in de Grote Wetering, dan haaks naar links tot de A50 of haaks naar rechts tot het industriegebied van Twello; afhankelijk van de windrichting. Enzovoort!

Ik heb ooit een 'Harvard pakket' samengesteld. Dat kun je vinden tussen de handleidingen via de homepage van deze website. Daarin zit onder meer een aangepaste versie van het Nederlandse Instructeurshandboek van de militaire vliegopleiding uit de jaren '50 van de vorige eeuw. Ook als je niet met een T-6 vliegt staat daar veel leerzaams in. Zo heb ik een hoofdstuk 'Enkele basisprincipes van het vliegen' toegevoegd. Verder heb ik een aantal links naar velerlei informatie over het vliegen opgenomen. Misschien heb je daar iets aan?

Meestal hoef je alleen te pannen om naar de tip van de vleugel te kijken. Wat wel handig is, is om de resetfunctie voor het pannen aan een knopje toe te wijzen zodat je direct weer recht vooruit kijkt zodra je genoeg opzij gekeken hebt. Ik heb het verplaatsen van het eyepoint (omhoog-omlaag, links-rechts, voor-achter) ook aan knopjes toegewezen. Spelbesturingen die voor flight simulation gemaakt zijn, hebben daar gewoonlijk knopjes voor met drie standen (voor de tegengestelde bewegingen en in het midden neutraal). Maar bij de meeste vliegtuigen hoef ik daar geen gebruik van te maken, al moet je je soms op de zijkant van de runway oriënteren als je recht voor je alleen de lange neus van het vliegtuig ziet (bijvoorbeeld met Spitfires).
Overigens hadden de meeste taildraggers een gemakkelijk in hoogte verstelbare stoel om bij het taxiën een hoger gezichtspunt te kunnen verkrijgen. Het is dus niet verkeerd om met zulke vliegtuigen in de flight simulator het eyepoint tijdelijk te verhogen!
Plaats reactie