Bij mij werden 'native' FSX add-ons na installatie van FSX/P3Dswitch in P3D geïnstalleerd en bij installatie van 'native' P3D add-ons in P3D kreeg ik een foutmelding; deze add-ons konden niet geïnstalleerd worden. Installeren in FSX was helemaal niet meer mogelijk. Het maakte daarbij helemaal niets uit of de switch op FSX of P3D stond.
Geleidelijk begonnen de scenery add-ons die ik al in FSX had geïnstalleerd vóór ik de tool installeerde, uit FSX te verdwijnen, waarna default scenery terugkwam. In NL-2000 vielen vierkante gaten in bossen en ook een aantal 3D-objecten verdween. In P3D werd ORBX FTX gelijktijdig met default geladen. Door onverklaarbare oorzaak waren ORBX FTX en default door elkaar zichtbaar (zowel ground textures als bomen en 3D-objecten) wat natuurlijk geen gezicht is en wat ook dubbel rekenwerk kostte (met dramatisch gevolg voor de frame rate).
Als ik P3D of FSX wilde opstarten via de migration tool, kreeg ik een foutmelding dat MSMXML6.dll niet gevonden werd. Dit is een bestand dat gebruikt werd t/m Windows XP SP3. In Windows 7 en 8 komt het niet meer voor en is daarin niet meer nodig.
Ik zocht in de registry naar UDitIT. In HKEY_LOCAL_MACHINE vond ik een map UDitIT. Daarin staan enkele registrybestanden, waaronder FSXpath en P3D2path. Deze bestanden kunnen geopend worden met het kladblok. In beide bestanden staan twee paden aangegeven: FSXpath en P3D2path. Bij mij liepen alle paden naar P3D zodat installeren in FSX helemaal niet meer mogelijk was, terwijl de FSX/P3Dswitch op FSX stond!
Herschrijven van deze bestanden had geen effect op de problemen bij installeren. Het was dus duidelijk dat onherstelbare veranderingen in de registry waren aangebracht.
Omdat de problemen niet oplosbaar waren, heb ik de FSX/P3Dswitch verwijderd, waarna ik een registry boost uitvoerde en de pc heb herstart. Installeren in FSX was nog steeds niet mogelijk, ook niet na een repair van FSX. Daarna heb ik P3D verwijderd, wederom een registry boost uitgevoerd en de pc herstart. Ook toen kon ik nog niet in FSX installeren, ook niet na (wederom) een repair van FSX. In deze situatie werd ORBX FTX als zelfstandige map op de C:-schijf geïnstalleerd, waarna een foutmelding verscheen dat de scenery niet aan een flight simulator was gekoppeld.
Tenslotte heb ik FSX verwijderd en nogmaals een registry boost uitgevoerd. De nieuw installatie van FSX verliep anders dan wat ik in het verleden heb ervaren; kostte veel meer tijd en alle tijd bleef het scherm vrijwel zwart met alleen een klein venster met melding "Removing applications". Toen er na lange tijd helemaal geen activiteit meer was, heb ik de installatie afgebroken; toen kreeg ik error 1601. Deze foutmelding treedt op als de Windows installer beschadigd is. Ik heb de installer kunnen herstellen, waarna ik de installatie hervat heb. Ook toen bleef het scherm vrijwel zwart, maar na lange tijd draaiden FSX + Acceleration Expansion Pack weer zoals het hoorde en was installeren van FSX add-ons in FSX weer mogelijk. Het lijkt me niet nodig om te vertellen hoeveel tijd dit allemaal gekost heeft.



Op de website van UDitIT wordt naar ervaringen gevraagd, ook als die negatief zijn, en daartoe wordt een e-mailadres gegeven. Op mijn ervaringen en vragen werd nooit gereageerd ...
Mijn advies is om zolang het niet echt nodig is, helemaal geen migration tool te installeren. Probeer zoveel mogelijk handmatig te installeren. Van bijvoorbeeld ORBX FTX zijn versies voor FSX en voor P3D; gebruik de versie waar die voor bedoeld is, dan is installeren geen probleem.
Er is een foefje om FSX add-ons met automatische installer in P3D te installeren, maar dat foefje werkt niet altijd. Het foefje bestaat eruit dat je een kopie van FSX.exe in de hoofddirectory van P3D zet. Het hoeft zelfs geen kopie te zijn van FSX.exe; een als zodanig hernoemd (leeg) tekstbestand is al voldoende. Zodra de installer het path naar FSX aangeeft, wijzig je dat in P3D.