P3D op C en D schijf van de PC

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
zwanenbloem
Controller
Controller
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:34

P3D op C en D schijf van de PC

Bericht door zwanenbloem »

Hallo,

Ik bezit sinds kort een nieuwe game PC met P3D v.4. Ik heb p3d geinstalleerd op schijf C met beperkte gig, er blijkt ook een D schijf aanwezig met 2TB, als ik dit had geweten had ik alles daarop geinstalleerd ivm de ruimte. Ik heb een aantal add-ons geinstalleerd zoals FlyTampa Amsterdam etc. Ik heb kort geleden ORBX Thrue Earth Netherlands aangeschaft en deze is te klein voor de C schijf.

Wat kan ik nu het beste doen, P3d met alle add-ons geheel opnieuw installeren of is er ook een mogelijkheid om add-ons te delen met de C en D schijf? Als dat zo mogelijk is dan scheelt het me een hoop werk om alles te de-installeren en opnieuw op een andere schijf te zetten.

Ik hoor het graag, alvast bedankt!
willy647
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:57

Re: P3D op C en D schijf van de PC

Bericht door willy647 »

HI, ik ga proberen je te helpen.

Het probleem met ORBX is dat je dit niet buiten de prepar3d map kan installeren. Je kan dus de addon xml optie niet gebruiken ☹

Eenvoudige oplossing: herinstalleer p3d naar een grotere schijf (herinstalleer - NIET kopiëren, dat werkt niet)
Nadeel: behoorlijk wat werk, en mss is je C: schijf wel een SSD – dus wil je liever p3d daarop houden.

Alternatief 1: gebruik de windows ‘symbolic link’ functie.
Je kan er hier alles over lezen
https://www.techrepublic.com/article/ho ... window-10/
Wat je nodig hebt is de /J optie !
Dit werkt perfect maar vergt enige technische kennis.
Mijn advies: als je niet zeker bent, ga niet experimenteren !!!

Alternatief 2: vervang je C: schijf door een grotere
Let erop dat op C: ook je OS staat dat je naar de nieuwe zult moeten overplaatsen
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: P3D op C en D schijf van de PC

Bericht door FlipS »

Even een kleine aanvulling, Vliegtuig add-ons worden altijd binnen P3D geïnstalleerd; scenery kan ook daarbuiten geïnstalleerd worden, maar dat kan uiteraard alleen als je daartoe de mogelijkheid krijgt. Als FlyTampa en ORBX je geen keuze bieden, zal je één van de methoden moeten toepassen die Willy 647 beschrijft. Of heb je nog meer scenery die je wel zou kunnen verplaatsen?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
zwanenbloem
Controller
Controller
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:34

Re: P3D op C en D schijf van de PC

Bericht door zwanenbloem »

FlipS bedankt voor de reactie!

Ik prefereer inderdaad, zoals je omschrijft P3D op de C: schijf te laten. Als het mogelijk is (grote scenerybestanden) op de schijf D:, vanwege de grootte. Mits dit mogelijk is en p3d dit herkent vanuit een ander schijfstation dan kan ik de boel zo laten zoals het is.

Ik zie in het bureaubladpictogram van FTX Central wel onder Settings>general 'choose location' Vraag mij af of je het vanuit daar kunt plaatsen op plek naar keuze.

Er bestaat ook geen mogelijkheid om grootte van de D: schijf te delen?

Ik ben geen computerexpert, excuses daarvoor. Expirimenteren zoals je noemde is niet voor mij aangelegen, mocht er toch geen andere optie zijn laat ik door de winkel die mijn PC gebouwd heeft de C schijf vergroten.
willy647
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:57

Re: P3D op C en D schijf van de PC

Bericht door willy647 »

"Even een kleine aanvulling, Vliegtuig add-ons worden altijd binnen P3D geïnstalleerd"

Niet helemaal correct. Verschillende plaketten voor p3dv4 volgen all de nieuwe xml procedure. Bv A2A en de Aerosoft A318/319.
Bovendien kan je alle vliegtuigen buiten p3d installeren. Gebruik hiervoor de gratis (en onmisbare) tool van Lorby-Si
http://www.lorby-si.com/
Onder downloads, Lorby Prepar3D V4 Addon Organizer

Verder ging ik er van uit dat C: en D: twee verschillende schijven zijn.
Mocht dat niet het geval zijn, en is dus 1 schijf opgedeeld in 2 partities, dan is het normaal gezien mogelijk de C: te vergroten door een stuk van D: af te nemen.
Dat doe je in 30sec met schijfbeheer. Maar, als je hier niet in thuis bent: AFBLIJVEN ! Eén verkeerde klik en je bent alles kwijt.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: P3D op C en D schijf van de PC

Bericht door FlipS »

De nieuwe xml-procedure was me nog niet bekend. Bedankt daarvoor!

Of een geïnstalleerde ORBX scenery te verplaatsen is, weet ik niet. Ik heb dat (in FSX) op de gewone manier geprobeerd: verwijderen uit de Scenery Library, dan de scenery bestanden verplaatsen en tenslotte opnieuw koppelen via de Scenery Library. Dat kan met veel scenery, maar met ORBX krijg je dan zwarte gebouwen. Of het via FTX Central kan, weet ik dus niet maar je kunt de optie gewoon aanklikken en kijken hoever je komt. Als je alleen ORBX opnieuw zou moeten installeren is dat niet zoveel werk als wanneer je alles opnieuw zou moeten installeren.

Maar eerst dus even kijken of C: en D: twee schijven zijn of twee partities, zoals Willy647 al suggereert.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie