Bibberende scenery

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2004 (ook bekend als FS9)

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Polito
Instructor
Instructor
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:59
Locatie: Euskal Herria

Bibberende scenery

Bericht door Polito »

Met mijn onderstaande specificatie, configuratiepaneel van NVidia, Geforce experiance en een grote dosis geduld lukt het me niet al die onderbroken lijnen en bibberende bomen strak te krijgen. Is FS9 te oud voor mijn pc, is mijn beeldscherm er niet meer tegenop gewassen of heb ik verkeerd de cfg van FS9 ingesteld? Ook aan de instellingen in FS9 heb ik telkens weer wat veranderd, zonder succes.
Ik heb hier en elders op internet gezocht, maar niets gevonden wat hielp.
Benieuwd naar een goede tip wacht ik af, want het ergert wel.
Intel i5-8400CPU 2,71Ghz - Windows 10 Pro 64 bits - 16Gb RAM - Geforce GTX1050 - HPCompaq LA2206xc/LG L225WS - T.Flight Stick X
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Bibberende scenery

Bericht door PW053 »

Wat een beetje verbetering geeft is ervoor zorgen dat het weer een beetje heiig (of mistig) is. Dat kan door een "mistig"weerthema te selecteren, maar met bv REX lukt dat aardig. Wat ook verbetering geeft is in het tablad "PhysX configuratie" de videokaart (GPU) te selecteren. Normaal gesproken staat dat op automatiesch (of laat de toepassing beslissen) , CPU /GPU.

Mvg, Frank
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Bibberende scenery

Bericht door FlipS »

Kan je een screenshot plaatsen? Want uit je beschrijving zou ik denken dat anti-aliasing niet is ingesteld maar ik begrijp dat je al bezig bent geweest met de instellingen dus dan mag ik toch aannemen dat je daar ook naar gekeken hebt. Misschien wordt nog iets duidelijk als we kunnen zien wat er mis gaat.

Aan je pc kan het niet liggen. Voor FS9 is je pc nogal overkill (het zou een mooie pc zijn voor FSX of P3D v1 of misschien v2), vooral de videokaart, maar een krachtige pc zou nou juist niet tot beeldfouten mogen leiden. Als je nou een pc had die te krap was voor FS9 zou het een ander verhaal zijn. Omdat de videokaart zoveel overbemeten is, zou ik anti-aliasing zeker toewijzen aan de videokaart (en waarschijnlijk heb je dat al gedaan).
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
Polito
Instructor
Instructor
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:59
Locatie: Euskal Herria

Re: Bibberende scenery

Bericht door Polito »

Afbeelding

op foto ziet men geen bibberen, maar zie de onderbroken lijnen op bodem en vleugels, die dus wel zouden bewegen-
En AA was inderdaad aan kaart toegewezen.

Frank, ook bedankt voor reactie, GPU was inderdaad ingesteld. En met nevellig weer vliegen is niet altijd de bedoeling.

Computerleverancier dacht aan de verloopstekker naar HDMI, maar lijkt mij vreemd.
Laatst gewijzigd door Polito op 04 mar 2019, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Intel i5-8400CPU 2,71Ghz - Windows 10 Pro 64 bits - 16Gb RAM - Geforce GTX1050 - HPCompaq LA2206xc/LG L225WS - T.Flight Stick X
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Bibberende scenery

Bericht door PW053 »

Inderdaad is een screenshot niet representatief voor bewegend beeld.
Maar op het eerste gezicht ziet het er toch niet veel anders uit dan op mijn systeem. (I7 - 3,07 oc 3,33gH - W10- geforce GTX960/4gig - 12 gig ram- 90 gig readyboost - transitie 6gig/sec - Raptor schijven - hoofdscherm 32inch led tv)
Als je wat verder inzoomt en dan een screenshot maakt word het duidelijker.

Dus: "Is FS9 te oud voor mijn pc" kon wel eens kloppen... Wat niet wegneemt dat ik het nog steeds gebruik.

Trouwens op een oudere pc zie je dat gebibber ook.
Gaandeweg komt er betere simulatie software, welke ook weer betere hardware vereist. We raken gewoon verwend!

Mvg, Frank.
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
Polito
Instructor
Instructor
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:59
Locatie: Euskal Herria

Re: Bibberende scenery

Bericht door Polito »

Afbeelding

zie onder andere de gele nu geblokte taxilijnen en de voorrand van de vleugels.
Op mijn vorige pc (never change a winning team) met een ATI AMD kaart was alles (te?) perfect.
Maar het kan zijn dat ik nu teveel eis.
Intel i5-8400CPU 2,71Ghz - Windows 10 Pro 64 bits - 16Gb RAM - Geforce GTX1050 - HPCompaq LA2206xc/LG L225WS - T.Flight Stick X
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Bibberende scenery

Bericht door PW053 »

Dat is wat ik bedoel :wink:
Er lijkt nog wat te verbeteren door in het NVIDIA-configuratiescherm "pas de beeldschermen met voorbeeld aan" en dan: kwaliteit aan te vinken / puntje te selecteren.
Het beeld word dan wel strakker als je inzoomt. :evil: lastig uit te leggen :!:
kwa framerates maakt het hier niet uit, zowel FS9 als FSX ziet er een stuk fraaier uit :dup:

Mvg, Frank [vlieg] (nu onderweg van Bodo naar Dublin met een L749)
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Bibberende scenery

Bericht door FlipS »

Ook bij mij ziet dit er hetzelfde uit, zowel in FSX als in P3D v2. Ik denk dat wat je ziet de resolutie van je monitor is; in elk geval de voorrand van de vleugels. Anti-aliasing is een truc om te voorkomen dat schuine lijnen er uitzien als zaagtanden. Als je boven een schuine lijn bijvoorbeeld wit hebt en eronder zwarte schaduw en de overgang is een aantal pixels lang, dan krijgen die pixels grijstinten die van licht naar donker verlopen. Als je van een afstandje naar het beeldscherm kijkt, is het dan net alsof er een schuine lijn staat in plaats van een zaagtand.
Als je van dichtbij kijkt, dan zie je steeds het verloop van licht naar donker. Een beeldscherm kan nou eenmaal geen kleinere details weergeven dan één pixel.
Ik veronderstel dat de geblokte lijnen dezelfde oorzaak hebben.
Anti-aliasing werkt het beste op grove textures waar de zaagtanden over meerdere beeldlijnen staan. Als de zaagtanden maar over telkens twee beeldlijnen staan, heeft het zijn grenzen. Ik denk dat voor een goede werking van anti-aliasing een goede afstelling van het contrast nodig is. Ik heb geen Nvidia videokaart maar de tip die Frank geeft, lijkt me de moeite waard om te proberen.

Het effect zou kleiner moeten worden als je een beeldscherm neemt met hogere resolutie. De LG L225WS heeft een resolutie van 1920x1050 pixels wat tegenwoordig nog het meest gebruikt is. Inmiddels zijn er beeldschermen voor consumentengebruik tot 3840x2100 pixels ('4K'). Ik weet niet wat de hoogste resolutie is die door FS9 ondersteund wordt, nog afgezien van de kosten van zo'n beeldscherm. De GTX1050 kan een resolutie aan van 7680x4320; die is dus 'toekomstbestendig'.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
Polito
Instructor
Instructor
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:59
Locatie: Euskal Herria

Re: Bibberende scenery

Bericht door Polito »

Hartelijk dank voor de adviezen.

Ik heb alle standjes van de AA settings geprobeerd,
Ook het advies van Frank, maar zonder succes.
Zou ik toch een monitor met een hogere resolutie moeten aanschaffen.
Dat suggereerde mijn leverancier ook. Ik was bang voor een verkooppraatje,
alhoewel hij een vertrouwenspersoon is.
Kijken of het een leuk verjaardagscadeautje is.
Door in de cfg de max_unlimited_vis op 64000 te zetten is wel wel een lichte verbetering gekomen,
(Dank aan Herrn Jobia)
verdere aanpassing van deze waarde werkt niet meer.

Nogmaals: dank!
Intel i5-8400CPU 2,71Ghz - Windows 10 Pro 64 bits - 16Gb RAM - Geforce GTX1050 - HPCompaq LA2206xc/LG L225WS - T.Flight Stick X
Gebruikersavatar
Polito
Instructor
Instructor
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:59
Locatie: Euskal Herria

Re: Bibberende scenery

Bericht door Polito »

Beste mensen, ik heb de zaak heel redelijk op orde gekregen door:
scenery op ultra-high te zetten
aircraft idem
mip mapping quality op 3 en
hardware rendered light op 5 terug te zetten.
Niet alles staat er perfect op, maar ik wacht nog even met mijn verjaardagswens.
Dank beiden! :dup:
Paul
Intel i5-8400CPU 2,71Ghz - Windows 10 Pro 64 bits - 16Gb RAM - Geforce GTX1050 - HPCompaq LA2206xc/LG L225WS - T.Flight Stick X
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Bibberende scenery

Bericht door PW053 »

Recentelijk nog wat ontdekt...
Door zowel voor de videocart /beeldscherm/ fs2004 graphics resolutie gelijk te zetten (dwz gelijk maken aan de die van het beeldscherm)
en vervolgens full screen te spelen ziet fs 2004 er stukken beter uit!
Sterker nog: de VC van de L749 ziet er nu hetzelfde uit in zowel FSX als FS9 8)
Voor de framerates maakt het geen verschil, wel het gebruik van je hulpscherm :? )

Mvg, Frank
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
Polito
Instructor
Instructor
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:59
Locatie: Euskal Herria

Re: Bibberende scenery

Bericht door Polito »

Mijn pc laat geen full screen toe, alles wordt zwart.
Heb alles op dezelfde resolutie, misschien omdat ik met twee schermenwerk en het tweede scherm heeft een andere resolutie?
Is ouder en laat geen hogere toe.
Maar al het gebibber is minimaal en ik ben het al gewoon.
In ieder geval mijn dank voor het meedenken.
Intel i5-8400CPU 2,71Ghz - Windows 10 Pro 64 bits - 16Gb RAM - Geforce GTX1050 - HPCompaq LA2206xc/LG L225WS - T.Flight Stick X
Plaats reactie